Be Quiet kraft 600w Värt att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Be Quiet kraft 600w Värt att uppgradera?

Hej,

Har nu flyttat till USA på heltid och har därför dissikerat min dator. Denna dator har ständigt uppgraderats sedan lång tid tillbaka.
Sitter nu på en i7700k och gtx 1070 sedan några år tillbaka.

Märkte nu att jag min PSU(Be quiet kraft 600w) inte har uppgraderats på många,många år. Den är varken modulär eller har någon form av 80+ rating.

Har även läst några trådar om som antyder att kvaliten kan vara varierande. Den har dock fungerat felfritt för mig I alla år.

Min fråga lyder... är den säker att köra på i 2022? Kan jag tjäna pengar på att köpa en 80+ variant i elkostnader? Hur hade ni gjort i min situation?

Jag är en fattig student så skulle helst inte vilja spendera pengar på detta. Men om konsekvenserna av att använda detta nätaggregat är för många köper jag ju självklart nytt.

/Damm

Permalänk
Medlem

Hur räknas elpriset i USA? Är det per kWh så behöver du inte oroa dig för dålig effektivitet (power factor).

Du har rätt gamla prylar så det gör inget att du fortsätter köra på den PSUn.

Köper du nya dyra komponenter däremot är ett byte högst relevant.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Skadar inte att byta i förebyggande syfte. Sen kan du i lugn och ro uppgradera andra delar utan att tänka på nätagget. Spara några märkbara dollares på elräkningen kommer du inte göra. Du kan säkert även kränga iväg ditt gamla nätagg på Craigslist.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Min fråga lyder... är den säker att köra på i 2022? Kan jag tjäna pengar på att köpa en 80+ variant i elkostnader? Hur hade ni gjort i min situation?

Ja! Nej! Sitt lugnt i båten!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

OM du flyttat till 110volt land så JA du behöver ett nytt nätagg!
Kraft serien är en prispressad serie som bland annat ej funkar under 200volt det har även välkända skräp capXon kondingar.

https://www.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-cor...
Som du ser 200-240volt och är anledningen till att det ej har nån 80+ märkning då det krävs test i 110volt för det.
Och ja det är inte 600w agget som testas men ett stort syfte med kraft serien var att det bara skulle funka med 220v.

Även om det funkat med 110v så hade jag bytt ut det då det inte är ett särskilt bra nätagg.
Det mätte godkänt men inte mer och Corsairs CXM serie är bättre på alla områden och CXM serien är ett ganska kasst nätagg och är inte direkt okänt för att dö efter relativt kort tid.
Och en del rapporter om döda kraft agg finns med men då dessa har sålts i oerhört mycket mindre antal än CXM så är det inte mer långlivat än CXM.

Det stora problemet med skräp kondingar är att kvalitén är ojämn, dvs du kan ta en konding och använda den i tex ett nätagg och den hade hållt i 1,5år, hade man tagit nästa konding istället kan den ha hållt i samma nätagg/användning/osv i 5+år istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

OM du flyttat till 110volt land så JA du behöver ett nytt nätagg!
Kraft serien är en prispressad serie som bland annat ej funkar under 200volt det har även välkända skräp capXon kondingar.

Som du ser 200-240volt och är anledningen till att det ej har nån 80+ märkning då det krävs test i 110volt för det.
Och ja det är inte 600w agget som testas men ett stort syfte med kraft serien var att det bara skulle funka med 220v.

Även om det funkat med 110v så hade jag bytt ut det då det inte är ett särskilt bra nätagg.
Det mätte godkänt men inte mer och Corsairs CXM serie är bättre på alla områden och CXM serien är ett ganska kasst nätagg och är inte direkt okänt för att dö efter relativt kort tid.
Och en del rapporter om döda kraft agg finns med men då dessa har sålts i oerhört mycket mindre antal än CXM så är det inte mer långlivat än CXM.

Det stora problemet med skräp kondingar är att kvalitén är ojämn, dvs du kan ta en konding och använda den i tex ett nätagg och den hade hållt i 1,5år, hade man tagit nästa konding istället kan den ha hållt i samma nätagg/användning/osv i 5+år istället.

Jag har flyttat till USA. Behövs det bytas då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Jag har flyttat till USA. Behövs det bytas då?

Ja USA använder 110 Volt i hemmet

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ja USA använder 110 Volt i hemmet

Är det ytterst nödvändigt eller bara en rekommendation

Permalänk
Medlem

Du måste byta!

"Då modellerna endast är anpassade för europeisk nätspänning (200-240 V) har de inte kunnat certifieras enligt 80 Plus-standarden"

Om du kör det nätagget i USA så kommer du bränna ner huset.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det står på nätagget vilken spänning den tar.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats, det nätaggregaten klarar enbart 200-240V nätspänning. Kopplar du in det på 115V nätspänning så kommer den i bästa fall att bara gå sönder och du skjuter en propp, i värsta fall tar det även annan hårdvara med sig i datorn.

Med tanke på att inte ens BeQuiet! vill kännas vid nätdelen och har någon form av produktsida med dess specifikationer kvar så kan man kallt räkna med att det inte är en nätdel av vidare hög kvalitet, framförallt inte med dagens mått mätt och att då riskera ny och modern hårdvara är bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Som redan påpekats, det nätaggregaten klarar enbart 200-240V nätspänning. Kopplar du in det på 115V nätspänning så kommer den i bästa fall att bara gå sönder och du skjuter en propp, i värsta fall tar det även annan hårdvara med sig i datorn.

Med tanke på att inte ens BeQuiet! vill kännas vid nätdelen och har någon form av produktsida med dess specifikationer kvar så kan man kallt räkna med att det inte är en nätdel av vidare hög kvalitet, framförallt inte med dagens mått mätt och att då riskera ny och modern hårdvara är bara dumt.

Tack för alla svar!

Har nu beställt en sådan här. https://www.amazon.com/Corsair-Bronze-Certified-Modular-Suppl...

Permalänk
Medlem

Hej min kompis har ett: https://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-... nätaggregat. Är den rätt nätspänning? Kan den köras med en nätverksadapter EU-US?

Är det någon skilnad om produktern säljs i EU jämfört med USA förutom att elkabeln är annorlunda?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

Hej min kompis har ett: https://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-... nätaggregat. Är den rätt nätspänning? Kan den köras med en nätverksadapter EU-US?

Är det någon skilnad om produktern säljs i EU jämfört med USA förutom att elkabeln är annorlunda?

Den Fractal-design-integra-m-450w du länkar är märkt att kan användas mellan 100-240 V spänning och med 50-60 Hz frekvens så den fungerar i USA. Nätverksadapter är nått annat men du menat kanske en kontaktadapter för vägguttaget? Undvik dem! De behövs inte för det är lös kabel till nätdelen så skaffa en passande kabel i stället för att använda en kontaktadapter.

USA har ett annat elsystem med 120V mellan fas och återledare och 60 Hz frekvens men de har även 240V 2 fas (Vi har 400V mellan 2 faser i trefassystemet i Sverige) och har man vägguttag för hög effekt är de kanske kopplade så att man kan få ut 240V för att sänka strömmen men det är lite överkurs och du har troligen inte den typen av uttag i ett vanligt rum men kanske i köket, tvättstugan eller garaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den Fractal-design-integra-m-450w du länkar är märkt att kan användas mellan 100-240 V spänning och med 50-60 Hz frekvens så den fungerar i USA. Nätverksadapter är nått annat men du menat kanske en kontaktadapter för vägguttaget? Undvik dem! De behövs inte för det är lös kabel till nätdelen så skaffa en passande kabel i stället för att använda en kontaktadapter.

USA har ett annat elsystem med 120V mellan fas och återledare och 60 Hz frekvens men de har även 240V 2 fas (Vi har 400V mellan 2 faser i trefassystemet i Sverige) och har man vägguttag för hög effekt är de kanske kopplade så att man kan få ut 240V för att sänka strömmen men det är lite överkurs och du har troligen inte den typen av uttag i ett vanligt rum men kanske i köket, tvättstugan eller garaget.
https://i.stack.imgur.com/hGfDB.png

Perfekt! Yes, det är kontaktadapter jag menar. Kan jag köra på en sådan så länge tills jag köpt korrekt sladd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

Perfekt! Yes, det är kontaktadapter jag menar. Kan jag köra på en sådan så länge tills jag köpt korrekt sladd?

Ja men akta fingrarna så att du inte rör vid strömförande delar, det brukar bli mycket enklare att komma åt dem med adaptrar i Amerikanska uttag, uttagens design är dålig redan från början eftersom vägguttaget är plana till skillnad från europeiska uttag som numera alltid är försänkta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.