Permalänk
Medlem

Luktade bränt - dator död :(

Satt och lirade lite igår natt och kände att det började blir ovanligt varmt på benen. Har nämligen benen på på datorns ovansida när jag spelar. Jaja tänkte jag, det är väl för att det är så jädrans varmt ute. 10min senare började det lukta brännt och då tog det inte många sekunder innan allt blev svart Nästan hundra på att det är nätagget men hur kollar jag lättast utan att använda spänningsmätare, vill ju vara hundra på det innan jag springer iväg o köper ett nytt.

Permalänk
Medlem

Du kan säkert kolla om det är totaldött genom att dra ut strömkabeln till den och vänta några sek, sen peta in den igen, svarar den inte så prova nån gång till. Svarar den ändå inte så kan man kanske utgå från att nåt har hänt. Då kan du ju öppna den och kolla om du ser någon komponent som är fysiskt bränd.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

du kan tjuv starta nätagget med en bit kabel eller ett gem eller nått annat ledande genom att kortsluta den gröna sladden till nån av dom svarta i atx sladden.

Permalänk
Medlem

ser det ut så här fungerar det troligen inte

en kompis nätagg packade ihop...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Möjligt att säkringen gått på nätagget..

Visa signatur

#mysko @-QNet

Permalänk
Medlem

Vadå, det där är väl inte så farligt, det är inget som svinto inte löser. Dessutom önskar jag att mitt nätagg är renare än sådär, men det är väl att hoppas för mycket skulle jag tro.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Re: Luktade bränt - dator död :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redruM
Satt och lirade lite igår natt och kände att det började blir ovanligt varmt på benen. Har nämligen benen på på datorns ovansida när jag spelar. Jaja tänkte jag, det är väl för att det är så jädrans varmt ute. 10min senare började det lukta brännt och då tog det inte många sekunder innan allt blev svart Nästan hundra på att det är nätagget men hur kollar jag lättast utan att använda spänningsmätare, vill ju vara hundra på det innan jag springer iväg o köper ett nytt.

Låter som om en av dina fläktar dog. I nätaggregatet eller på cpun. Kanske en kabel lossnade så fläkten stannade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
ser det ut så här fungerar det troligen inte
http://www.bertilsson.info/lksab/burntpsu1.jpg

http://www.bertilsson.info/lksab/burntpsu2.jpg

http://www.bertilsson.info/lksab/burntpsu3.jpg

en kompis nätagg packade ihop...

den där e inga problem o laga...
tro mig

Permalänk
Medlem

Re: Luktade bränt - dator död :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redruM

öppna o se vad som är sönder...
fota eller beskriv komponenten / komponenterna för oss om du själv inte vet
vad det är... kanske går det att laga... beroende på vad som vart fel...

Permalänk
Medlem

Tack för snabb respons. Drog slutstasen att det var nätagget då det blev skållhett på benen några minuter innan den dog + att nada hände när jag tryckte på strömknappen. Vart över på Microstore och inhandlat ett stycke Zalman 300W ZM300A-APF. Låter inte möcke osså e det gött att det finns extra 12V och 5V till fläktar o dyl. Tack igen för tipsen!

Permalänk
Medlem

Var nog fläkten som pajja...

En kompis Codegen agg dog för att fläkten skar, bokstavligt talat. Men jag har renoverat den, så nu funkar den igen

Var en transistor i nätagget som exploderat, kunde inte se vad det stod på den. Men jag tror att det var samma sort som den andra som satt på den flänsen. Funderar på att försöka fixxa en ny... när jag orkar

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Nätagget dör ju inte bara för att fläkten gör det, jag körde ett av mina gamla nätagg utan fläkt i typ 1 år innan det till slut brann. (tortyrdator typ, gammal burk)

Permalänk
Medlem

"nätagget dör när fläkten dör..."
man kan utveckla det som så här... om nätagget körs utan fläkt så kan det ta skada

Permalänk
Medlem

Är det ett modernt nätagg som driver en modern dator så smäller det om fläkten dör. Garanterat.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |