Snabbkoll: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Medlem

Sitter kvar på plasma, sista generationen av Pioneer lx5090h.

Den får gå tills röken läcker ut. Då blir det en Oled.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha OLED men jag använder min TV som datorskärm så inbränning blir säkert ett problem, jag kör vidare med LCD tills det problemet är löst

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Sen idag en Philips 55PUS9435. LED tv.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Inaktiv

Blev lite osäker på vad jag skulle svara. Jag har en gammal LCD, men den kan inte ta emot digitala TV-signaler, så jag antar att den får klassas som datorskärm numera. Den har i vilket fall som helst inte använts till något annat på många år.

Permalänk

Köpte min Samsung 82" UHD Smart TV UE82NU8005 år 2019 för runda slängar 25 000 kr. Väldigt nöjd fortfarande även om det är kantbelyst LED. Mitt vardagsrum är rätt ljust så OLED hade inte funkat så bra dessutom fanns det ingen OLED på marknaden för det tillfället som hade så stor panel. Behåller nog denna ett par år till men är nyfiken nu när Samsung även gett sig in på OLED marknaden och där de tagit fram en teknik som gör OLED paneler ordentligt mer ljusstarkare bådar gott för framtiden. Bra att LG inte är ensamma på den marknaden längre gör det bättre för oss konsumenter när det är konkurrens för tror att OLED kommer snart ta över hela marknaden även om det såklart kommer dröja några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Har en LG oled 55B7V som köptes 2017, var jättenöjd men sitter nu med kraftiga inbränningar och precis som att färgerna i ett stort område i mitten av TV'n håller på att ta slut, tror det blir en 75" lcd nästa gång faktiskt.

Har precis fått en liten inbränning mitt i skärmen och en större (fast mildare) lite högre upp. LG B7 från 2017.
Får stå ut tills black friday i höst.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Dock ska du kanske fundera på att slå till nu. Det kommer en uppsjö nya modeller av OLED nu, LG OLED EX t.ex. med högre ljusstyrka och dessa kommer nog kosta en vacker slant. Jag ser inte framför mig att detta kommer bli mycket billigare.

Snarare tvärtom, billigare är det klart mest troliga scenariot.

Permalänk
Medlem

40" samsung lcd från 2008 som kämpar på änu. Kostade 15tusen då 😝

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Äkta OLED, säger som många andra ångrar mig verkligen inte, ändä är att när jag köpte den var 65"+
i storlek såpass dyrt så tog 55", men jag har stort vardagsrum så hade gärna haft 65 eller 75".
Så jag hoppas inte att diskmaskinen är nästa sak att gå sönder, utan TVn

? Finns det oäkta OLED? Alla OLED TV/skärmar använder organic light emitting diode =OLED.
Du kanske tänker på Samsungs försök att lura kunder med en snarlikt namn "QLED"?
QLED är en LCD TV, inget annat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Har en LG oled 55B7V som köptes 2017, var jättenöjd men sitter nu med kraftiga inbränningar och precis som att färgerna i ett stort område i mitten av TV'n håller på att ta slut, tror det blir en 75" lcd nästa gång faktiskt.

Har en LG oled 55B7V jag med. Har inga inbränningar vad jag kan se. Det har hänt mycket med LGs OLED paneler sedan B7an 2017 släpptes. Idag uppmuntrar LG gaiming på deras TV apparater, med inbyggt G-sync och freesync. Inbränningsrisken är väldigt mycket lägre och om man inte helt idiotiskt använder sin TV är risken väldigt liten.
Helt idiotiskt är T.ex att låta TVn stå på med en statisk, ljus-stark meny i ett par dygn.

Har nu två OLED TV hemma. Köpte en LG 65 GX till hemmabion.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har en LG oled 55B7V jag med. Har inga inbränningar vad jag kan se. Det har hänt mycket med LGs OLED paneler sedan B7an 2017 släpptes. Idag uppmuntrar LG gaiming på deras TV apparater, med inbyggt G-sync och freesync. Inbränningsrisken är väldigt mycket lägre och om man inte helt idiotiskt använder sin TV är risken väldigt liten.
Helt idiotiskt är T.ex att låta TVn stå på med en statisk, ljus-stark meny i ett par dygn.

Har nu två OLED TV hemma. Köpte en LG 65 GX till hemmabion.

Nej bilden behöver inte vara statisk på samma bild i flera dygn, inbrännda netflix/youtube loggan kommer för att under ett par års tid bläddrande i menyerna.

I mitt fall känns det som att bästa sättet att inte få inbränning skulle vara att inte använda tv'n alls, och hur kul är det?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

? Finns det oäkta OLED? Alla OLED TV/skärmar använder organic light emitting diode =OLED.
Du kanske tänker på Samsungs försök att lura kunder med en snarlikt namn "QLED"?
QLED är en LCD TV, inget annat.

Många tycker tydligen att ’woled’ som lg använder är ’fusk’ av någon anledning. Fattar inte själv varför

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phil88:

Nej bilden behöver inte vara statisk på samma bild i flera dygn, inbrännda netflix/youtube loggan kommer för att under ett par års tid bläddrande i menyerna.

I mitt fall känns det som att bästa sättet att inte få inbränning skulle vara att inte använda tv'n alls, och hur kul är det?

Vem vill riskera ha inbränningar redan efter 5år?? En tv ska ju hålla i åtminstone 10år och kunna användas precis till vad jag vill. Köpte en sony 950h för drygt ett år sen fantastisk tv till precis allt. Min gamla sony hängde med i 11år så räknar denna hänger med minst lika länge:)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ipac:

Snarare tvärtom, billigare är det klart mest troliga scenariot.

Visar sig att jag hade rätt.

https://www.t3.com/news/lg-c2-oled-tv-price-and-expected-date...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Projektor all the way. Tittar aldrig på TV, utan används enbart till film.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo05:

Vem vill riskera ha inbränningar redan efter 5år?? En tv ska ju hålla i åtminstone 10år och kunna användas precis till vad jag vill. Köpte en sony 950h för drygt ett år sen fantastisk tv till precis allt. Min gamla sony hängde med i 11år så räknar denna hänger med minst lika länge:)

Jag köpte också en XH95 för dryga året sedan. Mycket bra TV som jag är otroligt nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo05:

Vem vill riskera ha inbränningar redan efter 5år?? En tv ska ju hålla i åtminstone 10år och kunna användas precis till vad jag vill. Köpte en sony 950h för drygt ett år sen fantastisk tv till precis allt. Min gamla sony hängde med i 11år så räknar denna hänger med minst lika länge:)

Jag håller med dig, jag såg antydan redan för 2år sedan, sen har det såklart bara blivit värre. Antar att min familjs användning inte varit speciellt OLED-vänlig kanske. Sen ska jag inte sticka under stolen med att WOW-känslan i färgerna och svärtan fortfarande upplevs ibland i vissa filmer

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Känns ju som att vi har hyperinflation ganska mycket överallt så inte så förvånande direkt... men tråkig utveckling.

Undrar ju också hur B2 och lägre kommer se ut

Permalänk
Medlem

En Samsung 7000 mellanklass serie. Kostade 5000kr för en 55" i 2018 tror jag.
Jag är fullkomligt nöjd med bilden, men nästa gång blir det minst 65" och troligtvis OLED.

Permalänk
Medlem

Sista generationens plasma, närmare bestämt en Panasonic GT60 i storleken 50". Är himla nöjd med den ändå. Även om svärtan kickats upp några steg i takt med att den åldrats.

Inväntar en OLED i storlek 77" eller mer som klarar VRR utan fluktuerande svärta och inte kostar med än 30 tkr. Kanske blir ett köp nästa vår om årets modeller visar sig vara bra nog.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Har både både qled och oled
LG 55B8 med ny panel förra veckan
Även en Samsung QN95 neo qled

Gillar båda

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Har en 65'' LG B9 i vardagsrummet. Bästa köpet i modern tid. Kan knappt spela på min PC längre (IPS).

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Sista generationens plasma, närmare bestämt en Panasonic GT60 i storleken 50". Är himla nöjd med den ändå. Även om svärtan kickats upp några steg i takt med att den åldrats.

Inväntar en OLED i storlek 77" eller mer som klarar VRR utan fluktuerande svärta och inte kostar med än 30 tkr. Kanske blir ett köp nästa vår om årets modeller visar sig vara bra nog.

Nice! Sitter själv på en ZT60, 60", och känner att det är svårt att byta upp sig om man tänker på vad man får för hur mycket man behöver lägga ut. Skulle gärna haft 4K... men det är väl det enda jag saknar tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldatroid:

Nice! Sitter själv på en ZT60, 60", och känner att det är svårt att byta upp sig om man tänker på vad man får för hur mycket man behöver lägga ut. Skulle gärna haft 4K... men det är väl det enda jag saknar tror jag.

Har samma och det är väl främst max ljusstyrka i dagsljus som jag skulle vilja få upp. Det är okej när det är mörkt ute men när solen lyser in vill jag ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldatroid:

Nice! Sitter själv på en ZT60, 60", och känner att det är svårt att byta upp sig om man tänker på vad man får för hur mycket man behöver lägga ut. Skulle gärna haft 4K... men det är väl det enda jag saknar tror jag.

Trevligt. Det blir inte så mycket bättre i plasma-väg. Kommer ju bli en riktig raritet den TV:n. Priserna var inte så farliga heller på plasmorna mot slutet. Jag vet inte om de var svårsålda p.g.a. sitt dåliga rykte kring inbränningar?

4K är inget jag suktar efter alls egentligen. Kanske när man kommer upp i 60" och uppåt. Däremot HDR och större bild hade varit nåt. Sitter för långt bort från min 50-tummare egentligen. Har testat sätta mig så nära att bilden är så stor som möjligt utan att jag behöver vrida huvudet för att se hela bilden. Har sedan räknat ut ratiot på avståndet till tv:n och skärmtummen. Kom fram till att 100" hade varit perfekt i min lägenhet. Man har för dålig lön helt enkelt... skulle haft en halv miljon eller så att bränna på en TV.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Trevligt. Det blir inte så mycket bättre i plasma-väg. Kommer ju bli en riktig raritet den TV:n. Priserna var inte så farliga heller på plasmorna mot slutet. Jag vet inte om de var svårsålda p.g.a. sitt dåliga rykte kring inbränningar?

4K är inget jag suktar efter alls egentligen. Kanske när man kommer upp i 60" och uppåt. Däremot HDR och större bild hade varit nåt. Sitter för långt bort från min 50-tummare egentligen. Har testat sätta mig så nära att bilden är så stor som möjligt utan att jag behöver vrida huvudet för att se hela bilden. Har sedan räknat ut ratiot på avståndet till tv:n och skärmtummen. Kom fram till att 100" hade varit perfekt i min lägenhet. Man har för dålig lön helt enkelt... skulle haft en halv miljon eller så att bränna på en TV.

Projektor is that way 🙈
Denna är vi nöja med, upptill vår 65” oled:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Projektor is that way 🙈
Denna är vi nöja med, upptill vår 65” oled:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610...

Ligger ju ungefär lika i pris som en 77" OLED då. Frågan är om man vill offra bildkvaliteten och 120Hz mot extra tummen...

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Projektor is that way 🙈
Denna är vi nöja med, upptill vår 65” oled:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610...

Projektor har sina användningsområden, men jag sitter hellre närmare en rimlig skärm än långt bort från en gigantisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Ligger ju ungefär lika i pris som en 77" OLED då. Frågan är om man vill offra bildkvaliteten och 120Hz mot extra tummen...

Ft… japp , storleken har betydelse
Har velat lite hit och dit nån gång och kollat på att byta ut mot en 77 oled… kollat hos återförsäljare, men känns så jäkla smått, trots vi bara har 104tum, funderar på större projektorduk. Blir ju lite wow känsla med när man den dras igång
Skulle va om man flyttade eller möblerade om och satt närmre… sitter ca 3,5m ifrån… och har för mig det va som THX rekommenderade inom film.
Men hdr blir ju inte lika bra, stängt av det på projjen, men inget man tänker på vid film ändå…
Är grymt nöjd med panna 65” oleden med, men på ett annat sätt

Edit: Kvaliten är nästan som på oleden faktiskt, inte långt ifrån, bättre svärta på oled, givetvis... men 4 k material syns ju verkligen att det är 4K material på den större bilden. Och rörelsehanteringen bättre på projjen. Haft många här som tycker det är lika bra bild på projjen.
Men är ju lite jobb innan man får till det... har en högkontrastduk som kostar en del upptill

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Projektor har sina användningsområden, men jag sitter hellre närmare en rimlig skärm än långt bort från en gigantisk

Smidigare med tv med… men får man till det med projj, är det en bioupplevelse
Mem skull vi flytta, och man sitter närmre, eller blir för krångligt med installation,då blir det en grosse oled… och leva med 77” 🙈