Kalibrering av skärm/eventuellt köpa ny skärm
Hej jag sitter idag på en Asus ROG Strix XG438Q
då jag inte är superintresserad av fotoredigering så ställde jag in denna efter vad någon recensent hade ställd in denna med och har varit ganska nöjd med hur denna visar upp bilden.
Nu är det så att min fästmö som har ett fotointresse har börjat låna denna och har börjat "klaga" på att färgerna inte verkar helt rätt och bett mig kolla över kalibreringen. Jag vet att detta förmodligen inte är den bästa panel att fotoredigera med då det är en VA-panel och att IPS är bättre färgåtergivning på. Så står just nu och funderar på att köpa en ny skärm som ska funka både till spel/jobb och fotoredigering med då jag helst flyttar på inköp av en ny skärm till efter sommaren så vänder jag mig ut här på forumet om hjälp att kanske göra damen nöjd över färgåtergivningen på den skärm jag sitter på.
Hur går jag tillväga för att kalibrera skärmen ordentligt? behöver jag köpa något verktyg? (fysiskt, eller program/mjukvara) eller finns det några guider hur jag ställer in detta så att det blir "bättre" färgåtergivning? Eller är det så att det är "fel" skärm och att jag ska öppna plånboken och införskaffa en ny skärm då denna är undermålig för att fotoredigera med?
Jag har förstått det som att det är två saker man ställer in:
1) Inställning på skärmen
2)Inställning på datorn
Något mer som ni behöver veta för att hjälpa mig? Grafikkort som jag sitter på är ett Geforce RTX 2080ti (ifall ni behöver vetqa det för mjukvaruinställningarna.
tack på förhand.