Nätverkshastighet nu endast under 100mbit/s (tidigare 500)

Permalänk

Nätverkshastighet nu endast under 100mbit/s (tidigare 500)

Hej,

Jag har Fiber hemma med 500mbit/s hastighet.
Allt har fungerat bra sen jag fixade med fasta nätverksuttag i hela huset samt till gäststuga.

Jag har uppsättning enligt följande:

Från Fiberdosa till Router
Från Router till stor switch.
Från switch till patchpanel
Patchpanel till samtliga nätverksuttag.

Jag får den hastighet jag ska ha via wifi men via uttagen får jag inte ens 100mbit/s längre och allt går sjukt långsamt när man ska streama osv. Detta problem bara hände helt plötsligt.

Jag ahr provat felsöka då jag först såg på switchen att en port löste orange (betyder 100mbit/s). Den kopplade jag bort från switchen och då fick jag helt plötsligt full hastighet via uttagen. Sen satt jag i den igen och då blev det långsamt igen. Men nu kan jag inte få full hastighet hur jag än gör, även om jag tar bort den jag tog bort tidigare.
Tycker det är kosntigt att en port kan påverka hela nätverket?

Finns det någon förklaring till detta?
Hur kan jag felsöka vidare?

Har provat att koppla bort min stora switch helt och satt dit en TP-Link TL-SG105 5-Port Gigabit Desktop-switch istället för att se om hastigheten blev bättre (testade de portar som fick plats), men jag får ändå bara strax under 100mbit/s.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Byt prefix från m till M så kommer det att gå 10⁹ gånger fortare!

Skämt å sido så tycker jag att det låter som glapp i en av sladdarna du aktivt testar igenom. Eller lyser det orange på alla lampor om du kopplar in den stora switchen? Vad får du för hastighet genom switchen dvs mellan två trådade enheter på LAN?

Jag hade minimerat problemet och kopplat ut allt ur routern och testat med några olika sladdar till en laptop direkt i routern. Får du 100 Mb/s där också så får man ju misstänka routerns LAN-interface, se om du kan byta sådant i så fall.

Eftersom du säger att du får betydligt mer än 100Mb/s mot internet över WiFi så kan vi nog utesluta problem med routerns WAN-interface och problem hos ISP:n.

Jag har för övrigt rejäla problem med Bahnhof just nu, antagligen på samma stadsnät som du sitter på.

Permalänk

Testa koppla en dator till routern direkt med kabel. Får du rätt hastighet då så verkar det som om det är glapp i uttagen eller liknande. Då är problemet efter routern iaf.

Visst användes installationskabel mellan patchpanel och uttagen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Skrivet av KAD:

Byt prefix från m till M så kommer det att gå 10⁹ gånger fortare!

Skämt å sido så tycker jag att det låter som glapp i en av sladdarna du aktivt testar igenom. Eller lyser det orange på alla lampor om du kopplar in den stora switchen? Vad får du för hastighet genom switchen dvs mellan två trådade enheter på LAN?

Jag hade minimerat problemet och kopplat ut allt ur routern och testat med några olika sladdar till en laptop direkt i routern. Får du 100 Mb/s där också så får man ju misstänka routerns LAN-interface, se om du kan byta sådant i så fall.

Eftersom du säger att du får betydligt mer än 100Mb/s mot internet över WiFi så kan vi nog utesluta problem med routerns WAN-interface och problem hos ISP:n.

Jag har för övrigt rejäla problem med Bahnhof just nu, antagligen på samma stadsnät som du sitter på.

Endast några portar lyser orange. Men de som lyser grönt har samma dåliga hastighet dom.
Kopplar jag kabel direkt från routern får jag den hastighet jag ska ha.
Jag får prova lite mer och koppla ut samtliga uttag från switchen o testa en och en. Får återkolla om jag hittar något här!

Bahnhof har jag, men har inte upplevt problem där då jag kan få full hastighet från router!

Permalänk
Skrivet av Basketigge:

Testa koppla en dator till routern direkt med kabel. Får du rätt hastighet då så verkar det som om det är glapp i uttagen eller liknande. Då är problemet efter routern iaf.

Visst användes installationskabel mellan patchpanel och uttagen?

Får full hastighet från router med kabel

jajamen, en cat7 installationskabel användes till samtliga uttag!

Permalänk

Jag provade koppla kabeln som går fårn router till switch direkt till datorn istället. Fick då bara ut 70mbit/s.
Bytte ut kabeln. Då fick jag full hastighet i alla uttag förutom 3st.
Bytte tillfällgit tillbaka till den gamla kabeln. Sen när jag satt i nya kabeln igen så får jag inte ut full hastighet alls i uttagen igen.
Känns jävligt märkligt det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Jag provade koppla kabeln som går fårn router till switch direkt till datorn istället. Fick då bara ut 70mbit/s.
Bytte ut kabeln. Då fick jag full hastighet i alla uttag förutom 3st.
Bytte tillfällgit tillbaka till den gamla kabeln. Sen när jag satt i nya kabeln igen så får jag inte ut full hastighet alls i uttagen igen.
Känns jävligt märkligt det här...

Provat med att starta om switch/router?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du kallar stor switch och har du kopplat lanet själv och varför cat7 och om det är cat7 är allt korrekt jordat ?

Du bör ange din länkhastighet och inte nån odefinierad uppmätt hastighet för att det ska bli enklare att felsöka, länken är endera 100 eller 1000 Mbit och den borde vara 1000 om det är rätt kopplat och allt fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid

Har du dragit och installerat nätverket själv har du förmodligen inte fått till alla fyra trådparen korrekt och då går nätverkskorten över till fallback 100 Mbit och använder då bara två trådpar.