Förstärkare med subwoofer och IR mottagare

Permalänk

Förstärkare med subwoofer och IR mottagare

Jag har ett ganska gammalt ljudsystem till min TV, med en Denver förstärkare med inbyggd subwoofer och 2 byggda golvhögtalare.
Min TV har dock ingen AUX utgång, utan bara en optisk. Så jag har fixat en converter från optisk till AUX. Saken är ju dock att man inte kan styra volymen via TV'n när man kör optiskt, så jag måste gå fram till förstärkaren och vrida på vredet där för att ändra volymen.

Så jag har egentligen 2 frågor:
1. Vad för förstärkare med inbyggd subwoofer och IR mottagare kan ni rekommendera för ett rimligt pris?
2. Kan man på något sätt bygga om en sån gammal förstärkare med ett vred så att man kan justera volymen på den med en fjärrkontrol med IR?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl inga förstärkare med inbyggd subbas så du menar väl en lågnivåutgång eller tänker du på att det ska finnas möjlighet att driva en passiv högtalare via en förstärkarkanal ?
Hur som helst så kan många hembioreceivrar göra det förutom att de inte har inbyggda högtalare.

Ja det går att bygga om gamla förstärkare till fjärr om man verkligen vill, kostar kanske 1000-2000 kr i delar och kräver en del kunskap, finns en hel del halvfabrikat på Ebay om du inte gör det helt själv. troligen är det billigare att byta förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl inga förstärkare med inbyggd subbas så du menar väl en lågnivåutgång

Inte så kunnig när det gäller sånt här, så så kanske det är
Den ger iallafall bra mycket mer bas än bara högtalare och det finns ett litet vred på baksidan som styr basen

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl inga förstärkare med inbyggd subbas så du menar väl en lågnivåutgång eller tänker du på att det ska finnas möjlighet att driva en passiv högtalare via en förstärkarkanal ?
Hur som helst så kan många hembioreceivrar göra det förutom att de inte har inbyggda högtalare.

Ja det går att bygga om gamla förstärkare till fjärr om man verkligen vill, kostar kanske 1000-2000 kr i delar och kräver en del kunskap, finns en hel del halvfabrikat på Ebay om du inte gör det helt själv. troligen är det billigare att byta förstärkare.

Jag har byggt RC-styrning till ett försteg, förvissa ett hemmabyggt försteg men det borde gå fint att implementera det på det mesta, bara det finns lite extra utrymme. Det kostade inte många spänn och gick förhållandevis smidigt.

Följande skulle fungera:

  • En arduino nano (kopia funkar ~50 spänn)

  • Motoriserad potentiometer (en lite bättre ALPS, ~200 spänn men billiga fungerar säkert bra också)

  • CHQ1838 IR-mottagare (någon enstaka krona)

  • IC med H-brygga för att driva motorn, tror jag körde med L293 (några tior)

  • Någonting för att spänningsmata det hela, antingen ett litet switchat aggregat eller rent av en 7805 om det finns bra sekundärspänningar att tillgå (~50 spänn)

Sedan kan du ju lägga till lite mer prylar. Min styr förutom volymen även start/avstängningssekvens för försteg/slutsteg, mute-funktion samt lite status-LEDs. Kör det med vanliga IR-fjärren till TVn där jag lagt de "färgade knapparn" till att styra försteget.

Detta förutsätter ju att volymen redan sköts av en potentiometer, vilket många äldre förstärkare gör, annars blir det svårare och kräver lite mer kunskap om elektronik. Nu tillhör väl inte Denver direkt high-end så det kanske inte riktigt lönar sig i detta fallet.

Permalänk

Japp, med ARC. Den där verkar ju vara bra med ett fint pris också, men ser inte ut som det går att ansluta någon högtalare till den, utan att man måste använda soundbaren.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MariusFranzen:

Inte så kunnig när det gäller sånt här, så så kanske det är
Den ger iallafall bra mycket mer bas än bara högtalare och det finns ett litet vred på baksidan som styr basen

Jag förmodar att du menar nått allt i ett system för en vanlig förstärkare har inte högtalare inbyggt.
Men en beg hembioreceiver har förstärkare och subbasutgång, hembioreceivrar sjunker som ett blysänke i begpris så fort nya finesser lanseras så de är ofta mycket billiga.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/yamaha_rx_v750_7_150w_i...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/denon_avr_2802_149176.h...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/denon_avr_1905_139869.h...
du kan också ta ett litet surrroundpaket
https://hifitorget.se/visa_annons.php/yamaha_htr_5830_receive...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.