MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Jag finner det lite lustigt att man kan lägga 1300kr på körlektioner om och om igen, men att köpa BRA utrustning det verkar vara en svår nöt för vissa. Varför tror ni MotoGP förarna har läder istället för "Impact absorbing aramid gear" på sig? Det finns massor med info om det här men jag ska bara nämna kort att CE-märkningen i utrustningen kan vara för vad som helst, det kan vara för tråden som håller ihop tyget eller för dragkedjan vid handleden, det betyder ingenting om det inte gäller hela produkten i sig. Och det är därför typ Course är så billigt, det är inte för att dom är snälla och vill att du ska spara pengar - det är för att dom är inte värd mer.

Man kan köpa beggade skinställ på blocket, rekomenderar att ni tänker över vad ni tar på er. Lite av en rant kanske men seriöst hur tänker folk ibland. Det är dyrt med hoj, rent av en lyx, men ett bra ställ det har många år av användning så länge ni låter bli att klota.

Beror väl helt på vad du kör för nåt, åker du custom eller liknande så finns de inte en chans att man slänger på sig ett skinställ mer anpassat för sporthojar..

Sitter och jämför nördarna på sweclockers med motogp.. haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Beror väl helt på vad du kör för nåt, åker du custom eller liknande så finns de inte en chans att man slänger på sig ett skinställ mer anpassat för sporthojar..

Sitter och jämför nördarna på sweclockers med motogp.. haha

Kul inställning. Så man gör illa sig mindre på en custom? Det finns andra skinnställ än one-piece som är anpassad för en mer upprätt sittställning det vet du va? Tvådelade med zipper som håller ihop byxa och jacka exempelvis, finns även med cowboyfransar om det är looken man vill ha. Det finns ett kit på XLmoto för 800kr nu, byxor och jacka i tyg - köp det och återkom med resultat om du skulle ha oturen att slida.

Det är inte jag som är konstig, det är ni som resonerar att skyddsutrustning ska vara billig först och främst som är knasiga. Men det gick väl helt ovanför huvudet utan du tror att jag leker Rossi på vägarna och kör knäskrap i rondellen bara för att jag nämner MotoGP.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Absolut kunde man förr trolla lite med vissa typer av standarder/märkning.
Men för mc utrustning så gäller ratingen(EN 17092) för hela produkten, och den ska då klara testen därefter.

* B
* A
* AA
* AAA

Är en produkt klassad till AA så klarar den minst de kraven som ställs på detta.

Ja och ALLA billiga jackor och byxor har max ett A i rating, det är rätt skit.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Ja och ALLA billiga jackor och byxor har max ett A i rating, det är rätt skit.

Nivå A är lågt ja, det säger jag inte emot.
Det jag säger emot är ditt påstående att CE märkningen inte säger något om hur bra kläderna klarar att skydda dig, vilket det gör. Det berättar ganska bra vad du kan förvänta dig av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Jag kan inte rekommendera course iaf. Snurrade runt i 60-70 och det blev hål hela vägen till kalsongerna haha, och deras dragkedjor på fickor osv var under all kritik, mer eller mindre sönder från fabrik.

Den dyraste utrustningen är den skiten man tröttnar på i kvaliten och köper nytt för nästa säsong...

Dyrare är i princip alltid bättre i skyddsnivå, kvalite, funktioner, materialval, formsömmar, vind & väder skydd. Sen kan man såklart diskutera enskilda modeller och märken i all oändlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nivå A är lågt ja, det säger jag inte emot.
Det jag säger emot är ditt påstående att CE märkningen inte säger något om hur bra kläderna klarar att skydda dig, vilket det gör. Det berättar ganska bra vad du kan förvänta dig av dem.

PPE nivåerna A-AAA, B och C implementerades 2018 vilket är ny standard på CE-märkning så kläder innan 2018 kan vara toppklass eller lägre standard men allt är godkänt och skyddar åtminstone någorlunda bra om dom bär CE loggan. Sen kan även utrustning ha större standard på delar av materialet än vad märkningen indikerar men lever inte upp helt till den högre ratingen. Sen är det ju frågan om man behöver AAA om man bara kör ansvarsfullt på vanliga vägar så räcker nog AA långt och kanske A för dom som kör moppe, man behöver inte ett fullt racingställ i skinn för moppekörning men finns väl dom också

A-AAA Både med slit-skydd och stötdämpande skydd.
B är kläder med slit-skydd men utan stötdämpande.
C Mest för underkläder med stötdämpande skydd.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

PPE nivåerna A-AAA, B och C implementerades 2018 vilket är ny standard på CE-märkning så kläder innan 2018 kan vara toppklass eller lägre standard men allt är godkänt och skyddar åtminstone någorlunda bra om dom bär CE loggan. Sen kan även utrustning ha större standard på delar av materialet än vad märkningen indikerar men lever inte upp helt till den högre ratingen. Sen är det ju frågan om man behöver AAA om man bara kör ansvarsfullt på vanliga vägar så räcker nog AA långt och kanske A för dom som kör moppe, man behöver inte ett fullt racingställ i skinn för moppekörning men finns väl dom också

A-AAA Både med slit-skydd och stötdämpande skydd.
B är kläder med slit-skydd men utan stötdämpande.
C Mest för underkläder med stötdämpande skydd.

Humm, jag har ingen aning om vad mina kläder faller under för kategori, gick in till en butik och sa till säljaren att jag inte ville ha läder(värme), men ändå säkra kläder, tittade på vad hon föreslog och tog de som satt bäst.
Har för mig hela kalaset gick på runt 23kkr. Hjälm, jacka, byxor, handskar, ryggskydd, skor.

PS. "AA" på jacka/byxor.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

För er som tittar in och betraktar tråden från ett avstånd med grön och svart avund, vill jag bara berätta för dig att DU kan ta mc kortet billigt.

Det du behöver är smartphone (teori appen iKörkort MC av boboshi), egen mc, begagnad godkänd utrustning och minst två privata handledare som ger dig tid till att nöta asfalt.

Jag skrev i denna tråd anno 2019 om min egna privata resa till A körkort, min totala utgift för MC kortet hamnade på mellan 5000-6000 kr. Samma priser gäller än idag för de obligatoriska moment såsom uppkörning, risketta/tvåa, körkort med mera.

Jag körde upp som 1 av 3 privatister, i en grupp om 12 hugande A spekulanter. Alla privatister klarade kortet, lyssna inte på skrämselpropaganda om att förarprövaren kuggar privatister med vilje.
Har du huvudet på skaft, trafikvett och behärskar att manövrera mc så kommer du fixa detta galant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

För er som tittar in och betraktar tråden från ett avstånd med grön och svart avund, vill jag bara berätta för dig att DU kan ta mc kortet billigt.

Det du behöver är smartphone (teori appen iKörkort MC av boboshi), egen mc, begagnad godkänd utrustning och minst två privata handledare som ger dig tid till att nöta asfalt.

Jag skrev i denna tråd anno 2019 om min egna privata resa till A körkort, min totala utgift för MC kortet hamnade på mellan 5000-6000 kr. Samma priser gäller än idag för de obligatoriska moment såsom uppkörning, risketta/tvåa, körkort med mera.

Jag körde upp som 1 av 3 privatister, i en grupp om 12 hugande A spekulanter. Alla privatister klarade kortet, lyssna inte på skrämselpropaganda om att förarprövaren kuggar privatister med vilje.
Har du huvudet på skaft, trafikvett och behärskar att manövrera mc så kommer du fixa detta galant!

Men lite att jämför äpplen och päron va?
Du får räkna med kostnad för mc, kläder, bränsle för att jämförelsen inte ska halta lika mycket.

Permalänk
Medlem

Och det är / var svårare att få tider. Vet inte om dom återgått till det normala nu men när jag tog kortet förra året så hade jag aldrig haft ett kort i handen om jag inte gått via skola. Helt omöjligt att få teori och körprovstider.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Men lite att jämför äpplen och päron va?
Du får räkna med kostnad för mc, kläder, bränsle för att jämförelsen inte ska halta lika mycket.

Haha blasfemi och kätteri att medräkna MC och omgivande, se det snarare som egen post för investering till själen din, som inte kopplas ihop med utgifter enkomt för själva körkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Haha blasfemi och kätteri att medräkna MC och omgivande, se det snarare som egen post för investering till själen din, som inte kopplas ihop med utgifter enkomt för själva körkortet.

Det samma går att säga om körlektioner som är en investering i kunnande och bättre mc hantering. Från en utbildad och kunnig instruktör.

Och nej, majoriteten av MC-åkare är inte i närheten av lika bra instruktörer som en körskollärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det samma går att säga om körlektioner som är en investering i kunnande och bättre mc hantering. Från en utbildad och kunnig instruktör.

Och nej, majoriteten av MC-åkare är inte i närheten av lika bra instruktörer som en körskollärare.

Nog bättre är lägga pengar på någon utbildning av SMC istället.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Nog bättre är lägga pengar på någon utbildning av SMC istället.

Säkert, ville bara påvisa att jämförelsen haltar när man ”cherry-pickar” vilka kostnader man vill räkna med som kostnaden för sitt körkort.

Permalänk
Inaktiv

McClockers

Permalänk
Medlem

Eftersom jag själv letat nya brallor och nya jacka/hoodie ett tag så kanske mina val kan hjälpa någon annan
Totalt värdelöst att försöka hitta något med modern standard eftersom butikerna inte skriver detta? Dom har helt missat det viktigaste av allt när man köper skyddsutrustning? Helt jävla obegripligt. Lägg också till att jag vill ha "civila kläder" med lite speciell stil så blir det många timmars grävande innan man hittar vad man söker.

Brallor

https://www.ridejohndoe.com/en/mjdc5001-defender-mono-black.h...

EN17092-2:2020 AAA

Skydden är EN 1621-1:2012 Level 1
EN 1621-1:2012 Level 2 skydd finns att köpa
https://www.ridejohndoe.com/en/pair-knee-protectors-a-level-2...
https://www.ridejohndoe.com/en/pair-knee-protectors-b-level-2...
https://www.ridejohndoe.com/en/hip-protectors-level-2.html

Oklart om dem ska ha A eller B (storlekskillnad) gissar att detta beror på vilken storlek plagget har.

Hoodie

https://www.handelsboden.com/herr/jackor/kevlar/kevin-svart-f...

EN17092-2:2020 AA
EN 1621-1:2012 Level 2 i axlar och armbågar.

Kikade även på dessa
https://www.handelsboden.com/herr/jackor/kevlar/harry-svart
https://www.handelsboden.com/herr/jackor/kevlar/bad-bomber-gr...
Båda två var EN17092-2:2020 AA
Dem har inte skrivit ut varken standard eller standarden på skydden men gissningsvis är dem EN 1621-1:2012 Level 2 i axlar och armbågar (Drog inte ur skydden och kollade när jag var i butiken då jag testade den jag köpte först)

Sanslöst jävla värdelösa är MC bolag på att sälja skyddsutrustning. Det finns inte en enda butik jag hittat där jag kan sortera på skyddsstandarder. Flera hemsidor skriver skit som "CE godkända" som om det betydde något alls. Vissa plagg är certade till bra standarder men det missar dem att nämna?

Alla ovan länkar saknar extremt relevant information.
Byxorna saknar standard för skydden.
Skydden saknar sin relevanta standard "Level 2" Level 2 vad då? Jonas på sälj tyckte dessa var next level och präntade dit Level 2?
Båda hoodiesarna saknar standard på skydd.
Jackan saknar standard för skyddsplag och standard för skydd.

Det är som dem aktivt inte vill att jag handlar av dem. Helt jävla obegripligt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Hade en MT-09 för några år sedan. Äger ingen just nu, men är jäkligt sugen på en GS1250!

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem

När man kör hoj så får man vara beredd på att man inte har några medtrafikanter ute i trafiken, endast MOTtrafikanter. Man måste vara 200% mer alert på vad alla andra gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

När man kör hoj så får man vara beredd på att man inte har några medtrafikanter ute i trafiken, endast MOTtrafikanter. Man måste vara 200% mer alert på vad alla andra gör.

Håller helt med man får vara på sin vakt nu och verkligen ligga steget före, har redan råkat ut för situationer där bilar bara har svängt ut framför en.
Just därför har jag börja köra med kamera i fall det skulle hända nåt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Honda Monkey 125 kan jag tänka mig att köra på äldre dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Håller helt med man får vara på sin vakt nu och verkligen ligga steget före, har redan råkat ut för situationer där bilar bara har svängt ut framför en.
Just därför har jag börja köra med kamera i fall det skulle hända nåt.

Gopro? Monterad var?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gopro? Monterad var?

Ja precis en Gopro 2018 som jag har monterad vid hakan P.O.V.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Men lite att jämför äpplen och päron va?
Du får räkna med kostnad för mc, kläder, bränsle för att jämförelsen inte ska halta lika mycket.

Asså sure hans pris är lite i överkant men mitt kort kostade strax under 20000kr då är det inklusive ordentligt allvädersställ, hjälm, skor, alla obligatorka delar, 2 lektioner på skolans lågfartsbana (dom gav mig en hoj ställde upp koner sen lämna mig och kom tillbaka när "lektionen va över" soppa på dom 3 heldagar jag körde privat med min far och en Honda cbx 600e från 83 (sant ny stator då den va dålig)

Så just mc kort behöver inte alls kosta mycket ink allt, sure ska man köpa en 2015 års gjb runt 600cc så kostar det men då är det ändå ett aktivt val man gör.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså sure hans pris är lite i överkant men mitt kort kostade strax under 20000kr då är det inklusive ordentligt allvädersställ, hjälm, skor, alla obligatorka delar, 2 lektioner på skolans lågfartsbana (dom gav mig en hoj ställde upp koner sen lämna mig och kom tillbaka när "lektionen va över" soppa på dom 3 heldagar jag körde privat med min far och en Honda cbx 600e från 83 (sant ny stator då den va dålig)

Så just mc kort behöver inte alls kosta mycket ink allt, sure ska man köpa en 2015 års gjb runt 600cc så kostar det men då är det ändå ett aktivt val man gör.

Tog mitt kort 2015, 7000kr kostade det, inkl 70mil ToR för uppkörning
lånade kläder och MC.
Övningskörde med polare 4ggr, sen körde jag lite kryp på egen hand.
Tog inte en enda körlektion.

Fick frågan på min uppkörning om jag ngnsin kört manöverbanan innan då jag körde helt fel.
Dock inget krav att kunna manöverbanan, bara att du kan hantera en MC.
X antal mil på moped samt trial som ungdom hjälpte nog till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Tog mitt kort 2015, 7000kr kostade det, inkl 70mil ToR för uppkörning
lånade kläder och MC.
Övningskörde med polare 4ggr, sen körde jag lite kryp på egen hand.
Tog inte en enda körlektion.

Fick frågan på min uppkörning om jag ngnsin kört manöverbanan innan då jag körde helt fel.
Dock inget krav att kunna manöverbanan, bara att du kan hantera en MC.
X antal mil på moped samt trial som ungdom hjälpte nog till.

Jo, moppe /trial till MC är väl inga större hopp. Samma teknik fast tyngre så det är lätt att lära om sig.
För en annan som kanske körde 5 mil på moppe och knappt cyklade som ung behövde jag cirkus 100 mil privat och 9 lektioner för att vara redo.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo, moppe /trial till MC är väl inga större hopp. Samma teknik fast tyngre så det är lätt att lära om sig.
För en annan som kanske körde 5 mil på moppe och knappt cyklade som ung behövde jag cirkus 100 mil privat och 9 lektioner för att vara redo.

Speciellt om man kört trail hjälper väldigt mycket på manöverbanan då det är ett prov av balans och kontroll, vilket är i princip vad trial är Körde väldigt sällan under 10km/h med mopeden ^^

jag gick från ett par månader med moped ca 15+år innan mc-övningskörningen till uppkörning med ca 2-3timmar privat, 1 kort lektion i trafik och 1,5 manöverlektion till uppkörningen och det gick bra. Med det sagt har jag jobbat som yrkeschafför, så trafikvanan sitter i benmärgen.
Var dock lite orolig inför manöverprovet, fick nervöst sammanbrott när jag började och satte ned foten efter ca 10sekunder, åkte tillbaka till start och körde felfritt andra försöket.

Kostnad utan att räkna med MC/Utrustning var nog under 10.000, kanske närmare 5000 än 10.000.

Vad det gäller kostnad för skyddsutrustning sa min svärfar en bra sak:
"Ser du stenen där? vad är det värt att inte bli förlamad när du kör in i den?" Nästa sak på min inköpslista är en airbagväst.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Va skulle ni rekomendera för mc om man ska köra längre sträckor men även en del på skogsvägar? Tityat på honda african twin men är lite för dyr. Har runt 120k att lägga på en ny mc ( A kort )

GS800/850 eller en KTM1090/790, 890 vet jag inte om man får för dom pengarna än.
Yamaha T7 gillar många, tycker själv inte den passar mig.
Rekommenderar att du provkör.
Finns många firmor som säljer både nytt och begagnat som låter dig provköra en bra bit.

Har själv en KTM 1190 AdvR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Va skulle ni rekomendera för mc om man ska köra längre sträckor men även en del på skogsvägar? Tityat på honda african twin men är lite för dyr. Har runt 120k att lägga på en ny mc ( A kort )

En bil.
Jag har testat Hondas NC750, Yamaha XJ6 samt min nuvarande V-strom -1050 som jag köpte fabriksny ifjol.
Ingen är en som jag vill åka längre än 50km med.
Sjukt ont i röven, fingrar som domnar.
Hämtade min V-strom i skövde, turen till sthlm var en ren mardröm.

Men jag kanske är felbyggd.

Permalänk
Medlem

Haft mc-kort i många år och kört det mesta men aldrig haft så kul som på en supermotard så jag kör numera uteslutande detta. Att hänga med eller till och med köra om literhojar på 200 hästar på krokiga vägar (trots enstånka och blyga 65 hästar) gör att man ler bredare än Jokern.

Permalänk
Skrivet av SFF:

Haft mc-kort i många år och kört det mesta men aldrig haft så kul som på en supermotard så jag kör numera uteslutande detta. Att hänga med eller till och med köra om literhojar på 200 hästar på krokiga vägar (trots enstånka och blyga 65 hästar) gör att man ler bredare än Jokern.

Samma här, fast jag har en Ktm 950 smr
Den är både skrämmande och askul.