Vad heter de 2 "ledstängerna" som standard kommer med moderkort?

Permalänk

Vad heter de 2 "ledstängerna" som standard kommer med moderkort?

Jag köpte ett X570 tuf gaming plus på en auktionssisdas och det var helt utan tillbehör..

Jämte processorn finns 4 hål och på am4 moderkort verkar det som standard komma med ett fäste för wraith kylaren(eller i mitt fall en eftermarknadskylare) dessa 'ledstänger'

Vad heter detta? AM4 fäste? Hela kitet (backplate?)

och... är dessas form unika per moderkort? eller stämmer mitt antagande att det 'borde' fungera oavsett vilket moderkort sålänge de har formellt stöd för am4 kylare?

Mvh Kristoffer

Permalänk
Rekordmedlem

De brukar väl bara kallas kylarfäste, de är standardiserade i mått för sockeln men AMD har haft samma på många modeller av socklar.
https://www.amazon.se/bakplatta-kylare-dator-kylfl%C3%A4ns-ko...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De brukar väl bara kallas kylarfäste, de är standardiserade i mått för sockeln men AMD har haft samma på många modeller av socklar.
https://www.amazon.se/bakplatta-kylare-dator-kylfl%C3%A4ns-ko...

Gott Tack!

Permalänk
Medlem

Köp en kylare där allt detta följer med så är problemet borta

Kylare som inte använder tillbehören från moderkortstillverkaren är i stort alltid bättre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kontohavemust:

Jag köpte ett X570 tuf gaming plus på en auktionssisdas och det var helt utan tillbehör..

Jämte processorn finns 4 hål och på am4 moderkort verkar det som standard komma med ett fäste för wraith kylaren(eller i mitt fall en eftermarknadskylare) dessa 'ledstänger'

Vad heter detta? AM4 fäste? Hela kitet (backplate?)

och... är dessas form unika per moderkort? eller stämmer mitt antagande att det 'borde' fungera oavsett vilket moderkort sålänge de har formellt stöd för am4 kylare?

Mvh Kristoffer

Skrivet av SCORPIUS:

Köp en kylare där allt detta följer med så är problemet borta

Kylare som inte använder tillbehören från moderkortstillverkaren är i stort alltid bättre.

Dom fästena är nära på antika nu, inte ens AMD's egna Wraith kylare använder.

Edit: AMD Wraith Prism använder visst fästet, men dom mindre använder 4 skruvar....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det viktiga på AMD är att backplaten är med. Många kylare använder (och bör använda den i mitt tycke) men saknas den så är det svårare att hitta kylare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14