Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gx rade:

Tror ni det är lönt att testa med en 1.4 displayport istället för 1.2? Samt ett annat märke. Även fast den 1.2an jag köpte funkar på mitt gamla 1060 6gb

Du kan inte byta DP version på portarna och dessutom så ska det inte påverka bilderna bios gar vid uppstart. Du borde försöka montera om grafikkortet utifall det flyttat sig under transporten, kanke det finn nån som läser tråden som kan hjälpa dig med det på plats om du är osäker på hur man gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du verkar inte vara ensam med detta problem och just Asus VG248QE, mycket träffar på "No signal" och just DP.
Mycket tvek att det är något fel på din nya dator.

Kan du testa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du verkar inte vara ensam med detta problem och just Asus VG248QE, mycket träffar på "No signal" och just DP.
Mycket tvek att det är något fel på din nya dator.

Kan du testa detta?
https://www.youtube.com/watch?v=IFa-pEJM5hk

Ja, det tenderar snarast att vara skärmen som är boven i dramat. Det är, trots allt, en tio år gammal modell.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad menas med att datorn inte är bootad i ett OS? Det borde den väl vara eftersom den är testkörd och windows ska vara installerat. Att höra av sig till Inet är väl sista steget om inget annat funkar, drygt när man bor i Umeå och ska skicka den hela vägen ner dit igen efter att ha väntat 2 veckor på nya datorn

Tja,

Installerad ska det vara men datorn har enligt moderkortmanualen inte kommit så långt att den bootat in ett OS.

Kika så att disk sitter ordentligt, gissningsvis en m2 och då är den fastskruvad så behöver inte kollas närmare.

Kolla igen att CPU_FAN sitter rätt, datorn startar inte in i OS utan den och vissa skärmar vägrar visa lägre upplösningar (som POST ofta kör i) således kan du med vissa skärmar missa att datorn säger att något är fel efter som dem inte lirar bra med lägre upplösning.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du verkar inte vara ensam med detta problem och just Asus VG248QE, mycket träffar på "No signal" och just DP.
Mycket tvek att det är något fel på din nya dator.

Kan du testa detta?
https://www.youtube.com/watch?v=IFa-pEJM5hk

Skrivet av Dreijer:

Ja, det tenderar snarast att vara skärmen som är boven i dramat. Det är, trots allt, en tio år gammal modell.

Ja när jag såg detta och att den hade så många views tänkte jag direkt att detta vara problemet. Men det verkade tyvärr inte funka för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tja,

Installerad ska det vara men datorn har enligt moderkortmanualen inte kommit så långt att den bootat in ett OS.

Kika så att disk sitter ordentligt, gissningsvis en m2 och då är den fastskruvad så behöver inte kollas närmare.

Kolla igen att CPU_FAN sitter rätt, datorn startar inte in i OS utan den och vissa skärmar vägrar visa lägre upplösningar (som POST ofta kör i) således kan du med vissa skärmar missa att datorn säger att något är fel efter som dem inte lirar bra med lägre upplösning.

Är det lätt att ha sönder pinsen? Ska testa igen ifall jag kanske inte var hårdhänt nog, som jag sa tidigare så har den som gjort kabeldragningen gjort det så tight så att det var svårt att få den på plats. Fast nu när jag tänker efter så snurrar ju cpu fläkten, så då borde den väl sitta som den ska

Permalänk
Medlem

Kontakta inet?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Kontakta inet?

Redan gjort. Dom har väl i princip bett mig felsöka som jag gjort här. Annars måste jag skicka tillbaka hela datorn som jag väntat på i 2-3 veckor hela vägen från Umeå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Redan gjort. Dom har väl i princip bett mig felsöka som jag gjort här. Annars måste jag skicka tillbaka hela datorn som jag väntat på i 2-3 veckor hela vägen från Umeå

Har du provat att ansluta datorn till din TV istället?

Det gör du genom att köpa en kabel med HDMI-kontakt i ena ändan och DP i andra. Tror även du kan köpa en adapter istället om det skulle vara billigare.

Permalänk
Medlem

@Gx rade: Hur har det gått, har det löst sig? Nyfiken! 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Gx rade: Hur har det gått, har det löst sig? Nyfiken! 🧐

Blev att skicka in den till Inet. Den kom precis fram till deras lager så får se hur dom löser det dom kommande dagarna...

Permalänk
Medlem

Fick svar nu från Inet att det var VGA led som lyste och inte BOOT led som jag trodde. Grafikkortet satt tydligen för löst och hade glidit ut en bit under frakt så den inte fick kontakt med moderkortet. Konstigt eftersom jag tycker att jag tryckte ganska hårt för att se till så att den satt riktigt. Men eftersom jag aldrig byggt en dator förut så vet jag inte hur mycket man törs trycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Fick svar nu från Inet att det var VGA led som lyste och inte BOOT led som jag trodde. Grafikkortet satt tydligen för löst och hade glidit ut en bit under frakt så den inte fick kontakt med moderkortet. Konstigt eftersom jag tycker att jag tryckte ganska hårt för att se till så att den satt riktigt. Men eftersom jag aldrig byggt en dator förut så vet jag inte hur mycket man törs trycka

Skönt att det löste sig. Du fick ju rådet att trycka till grafikkortet i tråden här, så det måste ha rört sig om en väldigt olycklig och svårjusterad "urglidning". Det är toksvårt att veta hur mycket man vågar pressa och trycka och dra i datorgrejer, och det kan bli förbannat dyrt om man klantar sig, så jag tycker att det var rätt av dig att skicka tillbaka den. Känns som att du hade försökt med det mesta annat!

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11