Raspberry PI 4 dator för webbkamera (windows 10 64bit?)

Permalänk
Medlem

Raspberry PI 4 dator för webbkamera (windows 10 64bit?)

Hej!

Sitter och jobbar med ett projekt där en webbkamera (DSLR) ska styras av en dator (programvaran kräver windows 64bit-system)
Satt och läste lite och hittade att Raspberry PI 4 kan köra/emulera windows10 64bit?

Tanken är att bygga en lösning så kompakt som möjligt så jag kan styra en DSLR i en väska som sitter uppsatt på ett högt träd med bara ström inkopplad.. och fotografera ett helt år med bilder utan avbrott.
Vad skulle ni rekommendera?

Tack på förhand

Permalänk

ja du kan köra win 10/11 arm versionen på pi4 men det är långt från problemfritt och det finns div saker som inte fungerar eller fungerar riktigt dåligt iom att pi enheterna inte är officiellt stödda.

sen med x64 emuleringen räkna med minst 25% cpu och memory overhead för emuleringen så programmvaran kommer va kännas ganska seg och sluggy och inget stöd för 3d accelerering då grafikkretsen inte har någon drivare för 3d accelereringen till win 10/11 arm.

har du kollat efter open source alternativ som går att köra direkt på någon linux arm build?

många gånger finns det bra open source alternativ på t.ex. github som gör samma sak som ditt windowsprogram.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fiend:

Hej!

Sitter och jobbar med ett projekt där en webbkamera (DSLR) ska styras av en dator (programvaran kräver windows 64bit-system)
Satt och läste lite och hittade att Raspberry PI 4 kan köra/emulera windows10 64bit?

Tanken är att bygga en lösning så kompakt som möjligt så jag kan styra en DSLR i en väska som sitter uppsatt på ett högt träd med bara ström inkopplad.. och fotografera ett helt år med bilder utan avbrott.
Vad skulle ni rekommendera?

Tack på förhand

Det går att köra Windows 10 IoT Core på en RPi, i övrigt vet jag inte hur det du vill göra ska lösas.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/iot-core/tutorials/r...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att köra Windows 10 IoT Core på en RPi, i övrigt vet jag inte hur det du vill göra ska lösas.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/iot-core/tutorials/r...

Ja, det jag funderar på är ju om man kan köra windows 10 64bitars på en Raspberry PI 4 typ
Sen vad man ska tänka på för lösning för att koppla upp sig på t.ex. 4g-nätverk (eller 3g) så man kan få ut bilderna som tas utan att behöva klättra upp å vittja systemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fiend:

Ja, det jag funderar på är ju om man kan köra windows 10 64bitars på en Raspberry PI 4 typ
Sen vad man ska tänka på för lösning för att koppla upp sig på t.ex. 4g-nätverk (eller 3g) så man kan få ut bilderna som tas utan att behöva klättra upp å vittja systemet.

Du får använda ett modem/4g router i så fall men hur ska du strömförsörja allt ? en pi, modem och kamera kommer att dra ganska mycket ström så powerbanks ger inte mer än nån dagas drifttid. Och hur ska du få ut bilderna ur kameran ? Jag gissar att du har usb på kameran men använder du den är den nog inte väderskyddad och du ville montera det utomhus. Kameran skulle nog behöva en trådlös bildöverföring om du inte ska behöva bygga en kapsling.

Det låter som du vill bygga en åtelkamera av en systemkamera, det går säkert att göra om man verkligen vill men funkar det inte med en färdig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av fiend:

Ja, det jag funderar på är ju om man kan köra windows 10 64bitars på en Raspberry PI 4 typ
Sen vad man ska tänka på för lösning för att koppla upp sig på t.ex. 4g-nätverk (eller 3g) så man kan få ut bilderna som tas utan att behöva klättra upp å vittja systemet.

Nej du kan inte köra x64 mjukvara direkt på arm arkitektur...

Du kan som sagt köra icke officielt stött arm64 win 10/11 på den men x86 och x64 mjukvaror kommer emuleras på systemet med alla dess nackdelar.

Och inget som generellt rekommenderas då det är högst experimentellt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja du kan köra win 10/11 arm versionen på pi4 men det är långt från problemfritt och det finns div saker som inte fungerar eller fungerar riktigt dåligt iom att pi enheterna inte är officiellt stödda.

sen med x64 emuleringen räkna med minst 25% cpu och memory overhead för emuleringen så programmvaran kommer va kännas ganska seg och sluggy och inget stöd för 3d accelerering då grafikkretsen inte har någon drivare för 3d accelereringen till win 10/11 arm.

har du kollat efter open source alternativ som går att köra direkt på någon linux arm build?

många gånger finns det bra open source alternativ på t.ex. github som gör samma sak som ditt windowsprogram.

Jag är ju windows-kille och "bekväm" av mig så det enda programmet ska göra är att plocka in bilden från kameran och sedan skicka upp den på en FTP i princip. Programmet i sig verkar inte speciellt avancerat och behöver inte stå och tugga mer än en bild i minuten.

Har inget behov av 3d accelerering etc.
Dock inte hittat något program som gör detta "enkelt" på en linux-dist. Kan tyvärr för lite om sånt också =/
Tar dock gärna emot tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får använda ett modem/4g router i så fall men hur ska du strömförsörja allt ? en pi, modem och kamera kommer att dra ganska mycket ström så powerbanks ger inte mer än nån dagas drifttid. Och hur ska du få ut bilderna ur kameran ? Jag gissar att du har usb på kameran men använder du den är den nog inte väderskyddad och du ville montera det utomhus. Kameran skulle nog behöva en trådlös bildöverföring om du inte ska behöva bygga en kapsling.

Det låter som du vill bygga en åtelkamera av en systemkamera, det går säkert att göra om man verkligen vill men funkar det inte med en färdig ?

Det är ingen åtelkamera, utan en webbkamera som ska fånga norrsken, soluppgång/nedgång och liknande över ett större landskap
Det är inget som en åtelkamera tyvärr klarar av.

Strömförsörjningen sker genom fast ströminstallation in genom det case som jag kommer bygga (pelican case).

Överföringen kommer ske antingen via wifi (om nära nog) eller en 4g-lösning med extern antenn ut ur den vädersäkrade lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nej du kan inte köra x64 mjukvara direkt på arm arkitektur...

Du kan som sagt köra icke officielt stött arm64 win 10/11 på den men x86 och x64 mjukvaror kommer emuleras på systemet med alla dess nackdelar.

Och inget som generellt rekommenderas då det är högst experimentellt.

Misstänker det finns en del nackdelar med det ja. Dock inte så bevandrad i programvaror annat än windowsmiljö så jag vet vad som finns som kan hantera FTP och kameror etc. :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fiend:

Det är ingen åtelkamera, utan en webbkamera som ska fånga norrsken, soluppgång/nedgång och liknande över ett större landskap
Det är inget som en åtelkamera tyvärr klarar av.

Strömförsörjningen sker genom fast ströminstallation in genom det case som jag kommer bygga (pelican case).

Överföringen kommer ske antingen via wifi (om nära nog) eller en 4g-lösning med extern antenn ut ur den vädersäkrade lådan

Men i så fall kanske en Pi HQkamera är bättre än en vanlig webbkamera för då kan man även använda hårdvarukomprimering av bilder i Pin.
https://static.raspberrypi.org/files/product-briefs/Raspberry...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men i så fall kanske en Pi HQkamera är bättre än en vanlig webbkamera för då kan man även använda hårdvarukomprimering av bilder i Pin.
https://static.raspberrypi.org/files/product-briefs/Raspberry...

Jo, men enda objektivet jag hittade var max 35 mm.. fullframe-motsvarighet. Skulle behöva minst 20mm vidvinkel :/ eller har jag tolkat det fel om vad för objektiv som finns tillgängliga?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fiend:

Jo, men enda objektivet jag hittade var max 35 mm.. fullframe-motsvarighet. Skulle behöva minst 20mm vidvinkel :/ eller har jag tolkat det fel om vad för objektiv som finns tillgängliga?

Du kan montera en massa olika kameraoptiker på den och inte bara de som de själva har, du skruvar på dem direkt eller via en adapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan montera en massa olika kameraoptiker på den och inte bara de som de själva har, du skruvar på dem direkt eller via en adapter.

Har suttit och googlat och hittat en hel del saker nu
Verkar som det smidigaste "och billigaste" blir en HQ-kamera med någon form av programvara (finns det något färdigt?) som kan starta igång timelapse och leverera bilderna över FTP/moln etc?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fiend:

Har suttit och googlat och hittat en hel del saker nu
Verkar som det smidigaste "och billigaste" blir en HQ-kamera med någon form av programvara (finns det något färdigt?) som kan starta igång timelapse och leverera bilderna över FTP/moln etc?

Så kanske ?

Filerna går ju att dela ut på nätverket på olika sätt så ftp är väl inte så svårt att konfa upp. Ska du köra ner en massa bilder så skippa sd kort och lagra på en ssd i stället så du inte skriver sönder minneskortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så kanske ?
https://www.youtube.com/watch?v=Fer4SssH4FE

Filerna går ju att dela ut på nätverket på olika sätt så ftp är väl inte så svårt att konfa upp. Ska du köra ner en massa bilder så skippa sd kort och lagra på en ssd i stället så du inte skriver sönder minneskortet.

Tänker om det fanns mer färdiga "program" eller om jag måste skriva egna Phyton-script för att få saker å fungera
Men något sånt där ja tänker jag.
Tanken är att kunna se bilderna "live" sen uppladdade på FTPn så jag kan se om något går ned etc. Går det fjärrstyra en PI-dator btw?
SSD är en bra grej ja, det ska jag nog installera isf.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fiend:

Tänker om det fanns mer färdiga "program" eller om jag måste skriva egna Phyton-script för att få saker å fungera
Men något sånt där ja tänker jag.
Tanken är att kunna se bilderna "live" sen uppladdade på FTPn så jag kan se om något går ned etc. Går det fjärrstyra en PI-dator btw?
SSD är en bra grej ja, det ska jag nog installera isf.

Ja de går att fjärrstyra på flera olika sätt både via olika fjärrskrivbordssystem och via SSH, bilderna sparas i en mapp och har du delat ut den mappen kan du se dem om du har behörighet, det är en vanlig dator så du måste inte använda ftp utan det går att dela ut en mapp direkt i lanet om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja de går att fjärrstyra på flera olika sätt både via olika fjärrskrivbordssystem och via SSH, bilderna sparas i en mapp och har du delat ut den mappen kan du se dem om du har behörighet, det är en vanlig dator så du måste inte använda ftp utan det går att dela ut en mapp direkt i lanet om du vill.

Ponera att denna kamera sitter uppe i ett träd i skogen med 4g-uppkoppling.
Jag vill kunna se senaste bilden som kameran tagit. Antingen direkt uppladdat i molnet eller på en FTP
Så jag kan t.ex. processa den bilden eller lägga ut den på en webbsida.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fiend:

Ponera att denna kamera sitter uppe i ett träd i skogen med 4g-uppkoppling.
Jag vill kunna se senaste bilden som kameran tagit. Antingen direkt uppladdat i molnet eller på en FTP
Så jag kan t.ex. processa den bilden eller lägga ut den på en webbsida.

För att inte förbruka data och ström i onödan är det nog bäst att du kopplar upp dig mot kameran när du vill se bilder och hämtar dem i stället för att kameran alltid är uppkopplad men har du gott om datatrafik och ström går det ju att bara dela ut mappar som du vill eller överföra data till nån server i molnet eller vad du nu vill göra, det är som sagt en vanlig dator så du kan göra nästan vad du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att inte förbruka data och ström i onödan är det nog bäst att du kopplar upp dig mot kameran när du vill se bilder och hämtar dem i stället för att kameran alltid är uppkopplad men har du gott om datatrafik och ström går det ju att bara dela ut mappar som du vill eller överföra data till nån server i molnet eller vad du nu vill göra, det är som sagt en vanlig dator så du kan göra nästan vad du vill.

Jag vet inte om du kanske missade det, men kameran kommer ha konstant ström
Datamängden blir inte så stor och antingen så kommer lokalt wifi finnas.. alternativt en 4guppkoppling. Så det med gott om datatrafik och ström är det check på.

Permalänk
Medlem

Finns de inte färdiga linux program som du kan styra din DSLR kamera med direkt ifrån Linux bash

T.ex
http://thezanshow.com/electronics-tutorials/raspberry-pi/tuto...

Onödigt att installera windows eller köpa en ny kamera.

Permalänk
Medlem

Men alltså...... Först och främst finns Windows sedan 10 native för ARM64 så då är vi av med det problemet.
Tror att det är smart att tänka typ Arch, Debian, Gentoo, CentOS eller något annat större OS som klarar sig bra utan WM/GUI men eftersom det diskuteras Windows hit och dit gissar jag att textkommandon inte är preferensen, kör isåfall på Debian med lxde där lightdm bara startas vid behov och inte automatiskt vid start etc.
Här ska det ju snarare användas en mindre kamera, åtminstonde spegellös men jag skulle nog tänka mig övervakningskamera av bra typ, Zero W 2, någon WAN-lösning om inte WLAN finnes (eller samtidigt men då som failover), strömförsörjning genom en rejäl powerbank om det inte redan finns draget.
En bank på 20 MAh behöver inte bytas många gånger per år med ovanstående prylar

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Men alltså...... Först och främst finns Windows sedan 10 native för ARM64 så då är vi av med det problemet.

det vi jag stkrev redan i typ mitt första inlägg i tråden... dock inte officiellt stöd för Pi4 utan är lite halvmekkigt hemmabygge och inte allt som fungerar bra.

t.ex. saknar Win 10 arm versionen drivare till gpudelen så endast basic grafik kommer kunna köras och ingen gpu accelerering kommer vara tillgänglig.

sen som jag skrev i tidigare inlägg.

applikationer som inte är arm native kommer köras genom emulering med ganska mycket overhead både på cpu och minne pga det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows