Spotify går med över två miljarder i förlust

Permalänk
Melding Plague

Spotify går med över två miljarder i förlust

Spotifys andra kvartalsrapport visar på betydande förlust. Samtidigt växer användarbasen över förväntan och kassaflödet är positivt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YouTube Premium för ca 10kr i månaden är svårslaget.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

YouTube Premium för ca 10kr i månaden är svårslaget.

Vart får du ett sådant pris? Betalar själv för premium family plan som kostar 189kr/mån

Permalänk
Viking
Skrivet av tonii:

Vart får du ett sådant pris? Betalar själv för premium family plan som kostar 189kr/mån

Man betalar via en VPN från Argentina.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vart får du ett sådant pris? Betalar själv för premium family plan som kostar 189kr/mån

Premium Family ca 15kr i månaden, se svar ovan.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd

Angående Spotify, vem är det som tar beslut gällande GUI för windows versionen? De har inte gjort annat än att försämra i stort sett ALLT under de senaste 3 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Premium Family ca 15kr i månaden, se svar ovan.

Jajjemen. Det drogs 14,04kr från mitt Revolut-kort idag. Lätt värt att slippa "krångla" med olika Youtube-appar på Android och Android TV för morsan och att helt enkelt bli av med reklam på iPhone och Apple TV.

Polaren som inte prenumererar på Spotify blev glad över Youtube Music också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Själv använder jag ingen streamingtjänst för musik. Hade samlat på mig 5000 låter i mobilen när jag hörde om Spotify 2006 och många av låtarna fanns inte på Spotify och det skulle ta jäklar med tid att leta och sätta upp nya spellistor med låtarna så de fick vara.

Idag har jag passerat 12k låtar på mobilen och kommer att fortsätta med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Själv använder jag ingen streamingtjänst för musik. Hade samlat på mig 5000 låter i mobilen när jag hörde om Spotify 2006 och många av låtarna fanns inte på Spotify och det skulle ta jäklar med tid att leta och sätta upp nya spellistor med låtarna så de fick vara.

Idag har jag passerat 12k låtar på mobilen och kommer att fortsätta med det.

Eeeh palla går det ens i exempelvis iPhone? Ladda över alla nya låtar man vill lyssna på varje månad? Och vad kostar det att köpa 12 k låtar? Betydligt mer än Spotify

Tid är också pengar

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig klara mig utan Spotify, överlägset bästa streamingtjänsten. Du kan ladda ner låtar offline, mycket stort utbud och bra kvalité om du har premium.

Hoppas dem är här för att stanna.

Finns ingen anledning att inte ha Spotify om du inte hatar musik.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag mycket av Soundcloud. Den elektroniska musiken samt om du vill lyssna på en artist som spelar en timme eller mer så hittar du oftast dom också gratis. 3 timmar med Carl Cox. https://soundcloud.app.goo.gl/mwr4G

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Man betalar via en VPN från Argentina.

Bara vid beställning eller behöver du ha VPN när du använder det också? Kan man beställa med ett "svenskt" Google-konto? Frågar åt en vän....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Bara vid beställning eller behöver du ha VPN när du använder det också? Kan man beställa med ett "svenskt" Google-konto? Frågar åt en vän....

bara vid beställning, japp jag kör med mitt Gmail konto.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag använder Spotify, men sparsamt. Framförallt för att utforska ny musik. Kvaliteten är inte direkt bra.

När jag hittar något jag gillar köper jag skivan, sedan rippar och magasinerar jag dem. Jag hade en bokhylla för skivor, men det blev för många efter ett tag. Jag har tyvärr inte kvar min vinylsamling, men så kan det gå; jag tyckte om dem i bokhyllan men lyssnade inte så ofta på dem

Musiker behöver den hjälp de kan få. Hade jag kunnat kringgå skivbolag och streamingtjänster helt hade det varit najs.

Permalänk
Medlem

Att de går 2 miljarder i förlust under ett kvartal, med 188 miljoner betalande användare, och efter 16 år där de varit världsledande under en större del av tiden, borde ge de som hela tiden tjatar om ett Spotify för TV och film något att tänka på.
Att skapa musik kostar i förhållande till att skapa film och tv inget och musiker kan ha andra sätt att dra in pengar (tex turnéer).
Men trots allt detta två miljarder i förlust.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Qobuz, överlägsen kvalité, samt att UI:n är utformad för musikälskare, Spotify fokuserar allt för mycket på Podcast.

Kan tänka mig att återgå till Spotify när de väl släpper Hifi-tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Eeeh palla går det ens i exempelvis iPhone? Ladda över alla nya låtar man vill lyssna på varje månad? Och vad kostar det att köpa 12 k låtar? Betydligt mer än Spotify

Tid är också pengar

Hen skriver inte att hen har betalat för dem. Bara att hen samlat på sig dem.

Permalänk
Medlem

Har hellre musiken på hårddisken.
Man har ju samlat på sig en ganska stor samling CD skivor genom åren.
Brukar rippa dem till mp3.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:
Skrivet av Donnerstal:

Man betalar via en VPN från Argentina.

Hur går det till rent praktiskt? Måste jag skapa ett nytt konto när jag använder VPN i Argentina eller kan jag bara sätta att jag är i Argentina och behala med mitt vanliga svenska konto?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Inaktiv

Kan någon förklara hur man går 2 MILJARDER back? Dom tar prenumeration, och baserat på den och antal lyssningar ersättas artister. Sen har dom driftskostnader och löner? Är det drift+lön som är 2 miljarder? Isf kanske dom förtjänar att gå back. Artisterna kan väl inte få ut mer deg än prenumerationen kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Hur går det till rent praktiskt? Måste jag skapa ett nytt konto när jag använder VPN i Argentina eller kan jag bara sätta att jag är i Argentina och behala med mitt vanliga svenska konto?

Jag har inte testat själv. Men jag tror att du kan skapa ett familjekonto och sedan bjuda in ditt vanliga konto till din familj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Kan någon förklara hur man går 2 MILJARDER back? Dom tar prenumeration, och baserat på den och antal lyssningar ersättas artister. Sen har dom driftskostnader och löner? Är det drift+lön som är 2 miljarder? Isf kanske dom förtjänar att gå back. Artisterna kan väl inte få ut mer deg än prenumerationen kostar?

Det står i artikeln. De satsar på tillväxt. De spenderar pengar för att växa. Tillväxt är allt i dagens ponzi schemes.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon244477:

Kan någon förklara hur man går 2 MILJARDER back? Dom tar prenumeration, och baserat på den och antal lyssningar ersättas artister. Sen har dom driftskostnader och löner? Är det drift+lön som är 2 miljarder? Isf kanske dom förtjänar att gå back. Artisterna kan väl inte få ut mer deg än prenumerationen kostar?

Saxat ur rapporten:

Citat:

Operating Expenses grew 38% Y/Y (or 28% constant currency), largely reflecting the various growth initiatives that
were greenlit toward the end of 2021 and, to a lesser extent, the impact of recent acquisitions such as Podsights, Chartable and Whooshkaa.

As stated at our 2022 Investor Day, much of the expense growth we are seeing in Q2 is the result of decisions we made toward the end of 2021 to invest in expanding our global sales team to drive new international ads monetization potential, increased marketing for user growth in many of our newer markets and platform innovation. In June, we announced plans to slow headcount growth by 25% beginning in Q3, while also taking a closer look at marketing activity.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Angående Spotify, vem är det som tar beslut gällande GUI för windows versionen? De har inte gjort annat än att försämra i stort sett ALLT under de senaste 3 åren.

3 åren? Mer som under hela Spotifys liv. Kom ihåg att den var väldigt robust och snabb ca 12 år sen. Nu är det buggigt, tungdriven och inte speciellt översiktligt (Hem/Sök/Bibliotek/SkapaSpellista/GilladeLåtar tar upp så mycket plats att jag knappt ens längre kan se mina spellistor).

Åtminstone har de dumpad tjatet om att koppla sitt Facebook och att dela allt man lyssnar på offentligt. Och kommer du ihåg tiden man fick bara lyssna på en låt 5 gånger och max 20 timmar om man inte hade Premium? Hade många throw-away konto på den tiden xD

Men jo, de måste verkligen ta igen Windows versionens gränssnitt men gissar att de inte bryr sig då de flesta kör på mobilen (som i övrigt inte har perfekt GUI heller).

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Själv använder jag ingen streamingtjänst för musik. Hade samlat på mig 5000 låter i mobilen när jag hörde om Spotify 2006 och många av låtarna fanns inte på Spotify och det skulle ta jäklar med tid att leta och sätta upp nya spellistor med låtarna så de fick vara.

Idag har jag passerat 12k låtar på mobilen och kommer att fortsätta med det.

Förändring är farligt!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Hoppas dom på att växa och gå med förlust tills någon köper upp dom?
Om det är så stora förluster varje år ut och år in, varifrån kommer dessa pengar? Investerare?

Permalänk
Medlem

Spotify är definitivt bästa musiktjänsten...
Dock betalar jag redan för YouTube Premium vilket jag har mycket mer nöje av, så kör musik det sättet också. Oändligt mycket sämre app men den duger för att slippa betala Spotify (speciellt nu när Spotify höjde priset också)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Eeeh palla går det ens i exempelvis iPhone? Ladda över alla nya låtar man vill lyssna på varje månad? Och vad kostar det att köpa 12 k låtar? Betydligt mer än Spotify

Tid är också pengar

Äger man budgettelefon så förstår jag att det inte ryms speciellt om det är IPhone. Mina 12K låtar tar 100GB på mobilen.

Varför ska jag börja jaga och pussla med Spotify låtar man har och låtar Spotify har?? Som du sa tid är pengar men du kan ju börja med att göra sökningar på 5000+ låtar som du inte har sparade och göra listor av de så kan du höra av dig hur länge det tar.

Och det kommer du inte att göra för det tar VECKOR om man ska hålla på att pussla på det sättet och jag stöder artisterna på bästa sättet ATT KÖPA DERAS MUSIK.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Angående Spotify, vem är det som tar beslut gällande GUI för windows versionen? De har inte gjort annat än att försämra i stort sett ALLT under de senaste 3 åren.

Håller med till stor del, jag kör windows appen mest och har haft Premium sen 2008 men väldigt lite av alla features/ändringar som kommit under alla dessa åren har inte tillfört någon mervärde för mig tyvärr. Känns som mycket ändrande för ändrandets skull.
Men jag gillar när man fick radio funktionaliteten att man kan starta en "radio" från en sång och få tips på liknande musik även om det inte alltid fungerar så bra då jag får skit som Håkan Hällström för ofta .

Positiva är ändå att jag tycker klienten både på Windows och Android inte hänger sig lika ofta längre, tycker även att den mer sällan behöver uppdateras så de har kanske lugnat sig lite med sitt DevOps på Spotify .

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Äger man budgettelefon så förstår jag att det inte ryms speciellt om det är IPhone. Mina 12K låtar tar 100GB på mobilen.

Varför ska jag börja jaga och pussla med Spotify låtar man har och låtar Spotify har?? Som du sa tid är pengar men du kan ju börja med att göra sökningar på 5000+ låtar som du inte har sparade och göra listor av de så kan du höra av dig hur länge det tar.

Och det kommer du inte att göra för det tar VECKOR om man ska hålla på att pussla på det sättet och jag stöder artisterna på bästa sättet ATT KÖPA DERAS MUSIK.

På tal om veckor, 5000 låtar är 240 timmar musik (om man räknar på 3 minuter/låt vilket kanske är i underkant). Behöver man ens det? Hinnar man med att lyssna på allt? Hur gör du?
Jag lyssnar på musik varje dag och visst händer det att jag lyssnar på min/mina favorit låtår 2 ggr men att hinna lyssna på musik 240h+ tycker jag låter helt vansinnigt ambitiöst.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-