Permalänk
Medlem

Uppgradering ~10K

Hejsan.

Det var väldigt längesedan man hade koll på vad som var värt pengarna och inte.

Men det jag är ute efter är:

Moderkort
CPU
RAM
GPU

Spelar ingen roll om det är Intel eller AMD. Bara det klarar spel så bra som möjligt.
Låda, SSD och nätagg kan jag använda igen.

Jag spelar väl egentligen bara Escape from Tarkov just nu så det får gärna klara det spelet bättre än grejer jag har idag.

Idag äger jag Intel i5 3570K och ett GTX 1060 3gb. CPUn har ca 10 år på nacken så den har nog gjort sitt snart misstänker jag.
Jag fixar givetvis mer detaljerad specs om så önskas.

Tack på förhand.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onYYx:

Hejsan.

Det var väldigt längesedan man hade koll på vad som var värt pengarna och inte.

Men det jag är ute efter är:

Moderkort
CPU
RAM
GPU

Spelar ingen roll om det är Intel eller AMD. Bara det klarar spel så bra som möjligt.
Låda, SSD och nätagg kan jag använda igen.

Jag spelar väl egentligen bara Escape from Tarkov just nu så det får gärna klara det spelet bättre än grejer jag har idag.

Idag äger jag Intel i5 3770K och ett GTX 1060 3gb. CPUn har ca 10 år på nacken så den har nog gjort sitt snart misstänker jag.
Jag fixar givetvis mer detaljerad specs om så önskas.

Tack på förhand.

Är du säker på vilken CPU du har? Är det inte i7 som har 3770K benämningen? Samt hur stort nätagg har du idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Är det inte i7 som har 3770K benämningen?

Jo det stämmer, i5 modellen hette i5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Är du säker på vilken CPU du har? Är det inte i7 som har 3770K benämningen? Samt hur stort nätagg har du idag?

Vet inte vad som hände men i5 3570k är det jag har. Jag återkommer om nätagget efter jobbet, när jag är hemma igen.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Skulle nog avvakta någon månad och låta AM5 och nästa Nvidia-kort anlända, för att därefter snappa upp en Ryzen 5000-processor och RTX3000-kort billigt. Annars tror jag att du får rätt mkt mindre för pengarna om du skulle gå ut idag och köpa komponenterna.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Hejsan.

Det var väldigt längesedan man hade koll på vad som var värt pengarna och inte.

Men det jag är ute efter är:

Moderkort
CPU
RAM
GPU

Spelar ingen roll om det är Intel eller AMD. Bara det klarar spel så bra som möjligt.
Låda, SSD och nätagg kan jag använda igen.

Jag spelar väl egentligen bara Escape from Tarkov just nu så det får gärna klara det spelet bättre än grejer jag har idag.

Idag äger jag Intel i5 4670K och ett GTX 1060 3gb. CPUn har ca 10 år på nacken så den har nog gjort sitt snart misstänker jag.
Jag fixar givetvis mer detaljerad specs om så önskas.

Tack på förhand.

Kanonbra pang för pesetan just nu:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ja, det kan vara läge att avvakta lite eftersom priserna förmodligen blir bättre när de nya släppen sker de närmsta månaderna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/UN0HAe7iusYr2xNGg8sYKQ2O6_o/amd-forslag-2

När de nya processorerna och grafikkorten för hösten släppts om en månad eller två borde ett system i den här klassen komma ner nära 10k. Du kanske till och med kan få till det riktigt snart om du jagar billigaste i flera butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ja, det kan vara läge att avvakta lite eftersom priserna förmodligen blir bättre när de nya släppen sker de närmsta månaderna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/UN0HAe7iusYr2xNGg8sYKQ2O6_o/amd-forslag-2https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/UN0HAe7iusYr2xNGg8sYKQ2O6_o/amd-forslag-2

När de nya processorerna och grafikkorten för hösten släppts om en månad eller två borde ett system i den här klassen komma ner nära 10k. Du kanske till och med kan få till det riktigt snart om du jagar billigaste i flera butiker.

Går att få mycket bättre spelprestanda för pengarna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

@onYYx Hur gamla är Låda, SSD och nätagg?

Låda är ju inget som blir "gammalt" så länge man är nöjd med funktionerna den här. Möjligtvis att man kan tappa möjligheten till snabbare USB portar fram.

SSD är ju en del som fungerar tills den inte fungerar. Har denna uppgraderats längst vägen kan det ju vara värt att ha kvar. Är den 10 år den med hade jag nog kikat på att ha den som disk 2 och köpa en ny huvuddisk i m.2 format.

Nätagget hade jag personligen bytt ifall det är mer än 5+ år gammalt. Sätta in nya prylar med ett 10 år gammalt nätagg och sen ryker nätagget och plockar resten av datorn med sig... Inte så kul =(

Allt beror ju dock på hur gammalt det du har idag är självfallet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Går att få mycket bättre spelprestanda för pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/zgYgI.png

Absolut, just nu, men jag skulle inte köpa en så pass svag processor relativt grafikkortet om jag tänkte att jag kanske kommer att behålla den i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Är du säker på vilken CPU du har? Är det inte i7 som har 3770K benämningen? Samt hur stort nätagg har du idag?

3570K är CPUn jag sitter på idag, inget annat hehe.

Ett Corsair 650w.

Det köpte jag för ett år sedan ungefär (=

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@onYYx Hur gamla är Låda, SSD och nätagg?

Låda är ju inget som blir "gammalt" så länge man är nöjd med funktionerna den här. Möjligtvis att man kan tappa möjligheten till snabbare USB portar fram.

SSD är ju en del som fungerar tills den inte fungerar. Har denna uppgraderats längst vägen kan det ju vara värt att ha kvar. Är den 10 år den med hade jag nog kikat på att ha den som disk 2 och köpa en ny huvuddisk i m.2 format.

Nätagget hade jag personligen bytt ifall det är mer än 5+ år gammalt. Sätta in nya prylar med ett 10 år gammalt nätagg och sen ryker nätagget och plockar resten av datorn med sig... Inte så kul =(

Allt beror ju dock på hur gammalt det du har idag är självfallet!

Nätagg, låda och SSD är ca ett är gamla bara (=

m.2 format är något jag ska kika på senare. Men än sålänge får SSDn hänga med då den är ganska ny. Lägger hellre dom pengarna på grafikkort.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Nätagg, låda och SSD är ca ett är gamla bara (=

m.2 format är något jag ska kika på senare. Men än sålänge får SSDn hänga med då den är ganska ny. Lägger hellre dom pengarna på grafikkort.

Är de inte mer än ett år ska du ju självfallet köra vidare på dem