The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Läsvärd för de som läser tråden gissar jag:
https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-features/the-rings-of...

Möjliga spoilers såklart beroende på vad man klassar som det

“Some of what’s been hardest to hear is the cynical point of view that this is a cash grab,” McKay says.
“It’s like, oh my God, the opposite. This is the most earnest production. This is not a paycheck job for anybody. This is a labor of love.”

*himlar med ögonen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ah, du är snubblande nära den röda tråden genom alla böckerna!
Det är faktiskt något man målat upp ganska bra, medvetet eller omedvetet

Vilket av de? Jag har aldrig målat upp etnisk rensning när jag läst böckerna Misstaget dom gjorde var att både humanisera orkerna och skriva in utrotning av dom. Galet stort misstag i manuset haha! Ett av väldigt många stora misstag som ger dålig smak när man kollar på serien om jag ska vara ärlig. Jag hade nog kunna skriver 20 A4 sidor med roliga eller rent av sjuka misstag som dom definitivt inte skrivit medvetet, men manusförfattarna är inte jätte duktiga om jag ska vara helt ärlig. Eller så är manusförfattarna helt galna, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Jag har läst vad du har skrivit. Om man tittar på det fetmarkerade i de två citerade inläggen längts upp så ser man tydligt att du försökt släta över kritiken av serien som nästan enbart onyanserad, vilket ju inte stämmer. Sen har du själv valt att försöka trycka dit kritikerna med rätt osmakliga överdrifter. Du beter dig ju inte mycket bättre än de du försöker kritisera, i mina ögon. Är det att medvetet försöka misstolka vad du skrivit menar du?

Håller med om att det även förekommer onyanserad kritik i tråden men jag upplever det mest som att folk kommer hit och uttrycker sin besvikelse över att nåt de har sett framemot väldigt mycket totalt bommar med att leva upp till förväntningarna. Sånt kan visst bli irriterande om det blir för mycket, men om väldigt många är besvikna så blir det oundvikligt att det förekommer ett antal sådana inlägg i en tråd med ca 1000 inlägg totalt. Kanske inget att hänga upp sig jättemycket på?

Var och en får ju välja att se på serien hur de så önskar. Tolkiens värld och dess historia är i flera avseenden väldigt detaljerad och omsorgsfullt uppbyggd. Det är något som har fascinerat mig enda sedan jag var liten och läste böckerna samt lyssnade på SRs Sagan om Ringen (radioteater, 1995) (som är rätt bra för övrigt, speciellt musiken). Filmadaptionerna gör ju även dem lite avkall på det området men inte mer än att man får riktiga LOTR-vibbar när man ser dem. När jag tittar på Maktens Ringar så känns det knappt som Tolkiens världs överhuvudtaget och det gör undvikligen att man börjar tänka på varför.

Ser inte att du och jag ligger i konflikt direkt, bara för att vi har lite olika åsikter. Så jag avböjer en kram i det här läget. Det är ju trots allt fortfarande Corona-tider.

Fair enough!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Vilket av de? Jag har aldrig målat upp etnisk rensning när jag läst böckerna

Nej nej, jag menar att jag började med att tolka böckerna som kampen mellan gott och ont, men som du är inne på så är "gott" en tolkningsfråga.

Handlar böckerna mer om döden och längtan efter odödlighet? (deeep man, deeeep)

Men just när Galadriel börjar gorma om att ha ihjäl alla orcer så visar man ju lite tecken på att man kanske fattat att det finns två sidor av allt....eller som sagt så är det bara ren tur

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nej nej, jag menar att jag började med att tolka böckerna som kampen mellan gott och ont, men som du är inne på så är "gott" en tolkningsfråga.

Handlar böckerna mer om döden och längtan efter odödlighet? (deeep man, deeeep)

Men just när Galadriel börjar gorma om att ha ihjäl alla orcer så visar man ju lite tecken på att man kanske fattat att det finns två sidor av allt....eller som sagt så är det bara ren tur

*host*

The_Last_Ringbearer

"Eskov bases his novel on the premise that the Tolkien account is a "history written by the victors".[2][3] Eskov's version of the story describes Mordor as a peaceful constitutional monarchy on the verge of an industrial revolution, that poses a threat to the war-mongering and imperialistic faction represented by Gandalf (whose attitude has been described by Saruman as "crafting the Final Solution to the Mordorian problem") and the racist elves.[2]"

*host*

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Born_HardCORE:

*host*

The_Last_Ringbearer

"Eskov bases his novel on the premise that the Tolkien account is a "history written by the victors".[2][3] Eskov's version of the story describes Mordor as a peaceful constitutional monarchy on the verge of an industrial revolution, that poses a threat to the war-mongering and imperialistic faction represented by Gandalf (whose attitude has been described by Saruman as "crafting the Final Solution to the Mordorian problem") and the racist elves.[2]"

*host*

Hahaha, den visste jag inte ens fanns 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

*host*

The_Last_Ringbearer

"Eskov bases his novel on the premise that the Tolkien account is a "history written by the victors".[2][3] Eskov's version of the story describes Mordor as a peaceful constitutional monarchy on the verge of an industrial revolution, that poses a threat to the war-mongering and imperialistic faction represented by Gandalf (whose attitude has been described by Saruman as "crafting the Final Solution to the Mordorian problem") and the racist elves.[2]"

*host*

Har läst den. Den är allt annat än välskriven, men jag var nyfiken på upplägget. Har senare läst flera ryska författare med samma grundidé - dvs, att det inte finns något ont och gott, utan bara vi och dom. Det är väl lättare att invadera sina grannländer när man tycker så, antar jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hahaha, den visste jag inte ens fanns 😂

Skrivet av mpat:

Har läst den. Den är allt annat än välskriven, men jag var nyfiken på upplägget. Har senare läst flera ryska författare med samma grundidé - dvs, att det inte finns något ont och gott, utan bara vi och dom. Det är väl lättare att invadera sina grannländer när man tycker så, antar jag.

Jag har själv inte läst den tyvärr, det ligger nånstans bland allt annat på "att göra"-listan. Upptäckte den för några år sen och tycker att tankeexperimentet med ett helt annat perspektiv är intressant. Hoppas att jag får tid att sätta tänderna i den nån gång.

@mpat vilken översättning läste du? För jag antar att du inte läst den ryska originaltexten...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Jag har själv inte läst den tyvärr, det ligger nånstans bland allt annat på "att göra"-listan. Upptäckte den för några år sen och tycker att tankeexperimentet med ett helt annat perspektiv är intressant. Hoppas att jag får tid att sätta tänderna i den nån gång.

@mpat vilken översättning läste du? För jag antar att du inte läst den ryska originaltexten...

Läste den på engelska. Det var en ebok för en massa år sen, ingen aning om vem som gjort den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nej nej, jag menar att jag började med att tolka böckerna som kampen mellan gott och ont, men som du är inne på så är "gott" en tolkningsfråga.

Handlar böckerna mer om döden och längtan efter odödlighet? (deeep man, deeeep)

Men just när Galadriel börjar gorma om att ha ihjäl alla orcer så visar man ju lite tecken på att man kanske fattat att det finns två sidor av allt....eller som sagt så är det bara ren tur

Böckerna har rätt många teman, Numenors fall grundar sej för det mesta i deras dödlighet. Alltså orcher ska inte riktigt vara humaniserade till att börja med, fastän Tolken skrev att orcher har förmågan att vara goda är dom onda.

Helt ärligt alltså, vad ska dom göra med orcherna dom tog till fånga? Kommer vi få se orcher rehabiliterade och arbetande säsong två? Gör dom något sånt blir jag på riktigt förbannad haha Typ orcher som sitter där och täljer träleksaker åt barnen i byn...

Permalänk
Avstängd

Intressant avsnitt.

Celeborn är död? Han är ju med i Sagan om Ringen och seglar till Valinor i fjärde tidsåldern.
Om ingen vet vem det är så är det han som säger: Tell me where is Gandalf, for my Wife desires to speak to him

Och vi får redan se den Balrogen som utrotar alla i Moria?
Så alverna är anledningen till att dvärgarna där dör ut och inte för att dvärgarna var för giriga?

Varför letade inte Isildurs vän efter Isildur, han var ju i samma byggnad som drottningen.

Hur ska hobbitarna komma ifatt teleporterande Eminem och hens mixtape gang och en fullvuxen människa (icke-Gandalf)

Dold text
Permalänk
Medlem

Sorry men nu tappade dom mig också, jag har ändå tyckt att serien varit helt ok innan. Jäkla synd för tyckte den var cool nog för att kompensera för sina brister innan men nu blev det lite mycket tycker jag.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Alltså orcher ska inte riktigt vara humaniserade till att börja med, fastän Tolken skrev att orcher har förmågan att vara goda är dom onda.

JRR Tolkien var osäker på det där. Att orcerna ursprungligen var alver är en lösning på hur de uppkom, men han skrev flera. Melkor kan helt enkelt ha skapat dem - Aulë skapade ju dvärgarna, och Melkor skapade drakar och annat som var helt nytt liv. Christopher Tolkien valde lösningen att de var förvridna alver när han redigerade ihop Silmarillion.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vi står inför sista avsnittet av säsongen, och jag har helt ärligt talat ingen aning om vad som står på spel, egentligen har det inte hänt mycket under säsongen...Jag antar att det sista avsnittet innebär en stor konfortation med androgyna Eminem? Problemet är att det har byggts upp på under 1 minut av skärmtid...

Givetvis var avsnitt 7 också det extremt dåligt...

Celeborn är nu död? Durins banne introduceras redan nu? Man fortsätter också att kopiera scener ur de Två Tornen (Isildurs häst), Halbrand är svårt skadad och behöver elvisk medicin, men tillräckligt hälsosam för att på hästrygg rida från utkanten av Mordor ända till Lindon? Jag är också ganska säker på att människor inte överlever ett vulkanutbrott på det avståndet...

Hur metallen mithril framställs i serien förestår jag fortfarande inte hur manusförfattarna kom på, det är rent ut sagt idiotiskt.

Enligt den senaste intervjun så kommer det också ta flera år innan säsong 2 är redo... Snacka om död serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Celeborn är nu död?

Tror man kan applicera Pitch Meetings beskrivning från en annan TV-serie:

- Then [he] gets shot in the shoulder and falls...
- Falls where?
- Aaall the way into season two if necessary.

I intervjun ovan så var de tydliga med att de strösslar med red herrings för att folk ska diskutera serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

JRR Tolkien var osäker på det där. Att orcerna ursprungligen var alver är en lösning på hur de uppkom, men han skrev flera. Melkor kan helt enkelt ha skapat dem - Aulë skapade ju dvärgarna, och Melkor skapade drakar och annat som var helt nytt liv. Christopher Tolkien valde lösningen att de var förvridna alver när han redigerade ihop Silmarillion.

Inte "fördrivna alver" utan bortrövande, torterade och korrumperade alver. Ganska stor skillnad där.

Permalänk
Skrivet av Moton:

Inte "fördrivna alver" utan bortrövande, torterade och korrumperade alver. Ganska stor skillnad där.

Förvridna står det iofs😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Alltid gillat Tolkien men det här går inte hem hos mig. Delvis för att det inte är Tolkien men framför allt för att det är som att titta på kommunstyrelsens sammanträden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Förvridna står det iofs😉

Exakt, förvridna var vad jag menade - att Melkor genom tortyr och magi gjorde alver till orcher.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Intressant avsnitt.

Celeborn är död? Han är ju med i Sagan om Ringen och seglar till Valinor i fjärde tidsåldern.
Om ingen vet vem det är så är det han som säger: Tell me where is Gandalf, for my Wife desires to speak to him

Och vi får redan se den Balrogen som utrotar alla i Moria?
Så alverna är anledningen till att dvärgarna där dör ut och inte för att dvärgarna var för giriga?

Varför letade inte Isildurs vän efter Isildur, han var ju i samma byggnad som drottningen.

Hur ska hobbitarna komma ifatt teleporterande Eminem och hens mixtape gang och en fullvuxen människa (icke-Gandalf)

Dold text

Ah så då funderade vi på samma sak att i de 2 senaste avsnittet får se Mordor födelse och Moria undergång?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Ah så då funderade vi på samma sak att i de 2 senaste avsnittet får se Mordor födelse och Moria undergång?

Är bara ett till den här säsongen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är bara ett till den här säsongen

Jodå det vet jag men när man fick se området så påminner det mig om mordor och var det är på deras karta så är det på mordor området eller är jag helt ute och cyklar?

Som jag kommer ihåg från sagan om ringen böckerna/filmerna så visste ingen om att Moria va under belägring/kämpade mot Balrugen. Gandalf anade att något va fel i Moria men visste inte att det var fullt krig där nere.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Jodå det vet jag men när man fick se området så påminner det mig om mordor och var det är på deras karta så är det på mordor området eller är jag helt ute och cyklar?

Som jag kommer ihåg från sagan om ringen böckerna/filmerna så visste ingen om att Moria va under belägring/kämpade mot Balrugen. Gandalf anade att något va fel i Moria men visste inte att det var fullt krig där nere.

Southlands är Mordor ja. De har en text där det står Southlands som byts om till Mordor sedan likt en Powerpoint presentation i slutet av avsnittet när de frågar Adar vad de ska namnge regionen

I sagan om ringen så visste redan gandalf om vad som skett i Moria, därför han var lite depping när Frodo valde att gå däråt. Saruman håller monolog också samtidigt om moria

Durins bane, balrogen alltså ska inte vakna förrens i tredje tidsåldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Southlands är Mordor ja. De har en text där det står Southlands som byts om till Mordor sedan likt en Powerpoint presentation i slutet av avsnittet när de frågar Adar vad de ska namnge regionen

Haha, ja riktigt fult var det. Varför kunde han inte bara säga Mordor istället för att vi skulle läsa det?

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Haha, ja riktigt fult var det. Varför kunde han inte bara säga Mordor istället för att vi skulle läsa det?

kanske för att det inte var någon enskild just då som namngav det, utan det tog tid innan namnet kom till, och detta bara ett sätt att för åskådaren visa, att över tid så ändrades namnet.

alltså jag är ej en stor fan av tolkien, bara sett filmerna, och tyckt om dem, aldrig läst böckerna, men så förstod jag namnbytet på kartan i text.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Fan bara ett avsnitt kvar nu. Händer fan inte mycket alltså.
Ett träd och några vagnar brann upp, yeah.

Undra varför de inte bara tagit orginalskådespelarna från sagan om ringen filmerna på Galaderial och Elron.
Tänker ju att de är ju alver. Så de åldras ju inget, kommer ju se lika dana ut hela tiden.
De kunde ju kört någon de age (Har de nog råd med). Om de fick frågan så känns (Oklart om de fick) så kände de kanske på sig att de skulle bli shit show utan Peter Jackson och story i nivå med S8 av game och thrones typ (fast ännu värre).

Undra när Galaderial ska bara få magi få massa visions och grejer som i Sagan om ringer trilogin och Hobbit trilogin.
Nu känns det bara som någon random krigare.

I Sagan och ringen så klagar ju Gandalf på att det är dvärgarnas fel att de grävde för djupt i Moria.
Men är ju fan Elron som pushar dem att göra det.

Tror ni förresten att han "jätten" som föll från himelen är Sauron eller nått?
Eller är han någon random magiker som typ Gandalf?

Skrivet av Gurrrra:

Haha, ja riktigt fult var det. Varför kunde han inte bara säga Mordor istället för att vi skulle läsa det?

Håller med det sög, min teori är att skådespelaren lyckades inte säga den repliken på 100 tagningar sedan gav de upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Southlands är Mordor ja. De har en text där det står Southlands som byts om till Mordor sedan likt en Powerpoint presentation i slutet av avsnittet när de frågar Adar vad de ska namnge regionen

I sagan om ringen så visste redan gandalf om vad som skett i Moria, därför han var lite depping när Frodo valde att gå däråt. Saruman håller monolog också samtidigt om moria

Durins bane, balrogen alltså ska inte vakna förrens i tredje tidsåldern.

Jag fick intrycket att Gandalf visste att något hemskt döljer sig i Moria men hade inte samma vetskap som Sauroman att det va just Balrogen som lurade i mörkret eftersom alla blev förvånade över slakten i Moria.

Samt vi vet ju inte hur länge det tar för dem att nå Balrogen, Amazon kan ha det som en stor cliffhanger eftersom serien kvalité är riktigt ojämn i mina ögon.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Varit bortrest så tittade ikapp det jag missat men blev lite fundersam kring orcher och ljus.
Varför bär mörkervarelser facklor, visst det kanske gör sig bättre på film men som GoT visade så kan mörka scener uppfattas mer "verkliga".
Många scener med orcher är väldigt ljusa och det verkar ibland som om de kan gå i ljuset bara de bär en huvtröja.
Finner även att vissa scener som tidsmässigt bör vara samma där ena är ljus och andra mörk.

Ljussättningen i Mordor har jag inget klagomål kring även om det varit lite väl ljust

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Southlands är Mordor ja. De har en text där det står Southlands som byts om till Mordor sedan likt en Powerpoint presentation i slutet av avsnittet när de frågar Adar vad de ska namnge regionen

I sagan om ringen så visste redan gandalf om vad som skett i Moria, därför han var lite depping när Frodo valde att gå däråt. Saruman håller monolog också samtidigt om moria

Durins bane, balrogen alltså ska inte vakna förrens i tredje tidsåldern.

Att det var Mordor som var Southlands var rätt tydligt åtminstone när Galadriel insåg att den där symbolen var en karta. Den kartan ser ut precis som Mordor.

Historien med Balrogen är att den vaknar under tredje tidsåldern och driver ut dvärgarna. Det är allmänt känt under den tid när Sagan om Ringen utspelar sig. Det som har hänt mera nyligen är att Balin (en av dvärgarna som var med Bilbo) ledde en expedition för att återkolonisera Moria - det har gått c:a 1000 år sedan Balrogen, och ingen har märkt av den sen dess. Denna expedition har gått under eftersom Balrogen finns kvar, vilket Gandalf misstänker men inte vet när expeditionen söker sig till Moria (i filmen får vi Sarumans voiceover här. Han vet antagligen att Balrogen är kvar eftersom han har en palantir, men detta förekommer inte alls i boken). Dvärgarnas historia får ett någorlunda lyckligt slut när Gimli under resorna upptäcker ett nytt hem dit han så småningom leder en grupp dvärgar för att kolonisera - de går så att säga vidare och lämnar Moria, trots att Balrogen nu är borta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Det är som att manusförfattarna glömt alla tidigare avsnitt varje gång de skriver ett nytt. Eller att varje avsnitt skrivs av nya personer som inte får prata med de som skrev tidigare avsnitt.

Aldrig sett så mycket motsägelser i en serie från avsnitt till avsnitt.

Harfoots: Alla som hamnar efter blir lämnade för att dö! Sen sjunger vi en sång om dig.
Harfoots i nästa avsnitt: Ingen går ensam! Vi tar alltid hand om varandra för vi är Harfoots!

Dold text

Det är även riktigt tröttsamt med deras "fake-outs" om en karaktär är död eller inte, de drar liksom exakt samma kliché två avsnitt i rad med Bronwyn, det är så pinsamt uppenbart att hon kommer dyka upp bakom Theo precis innan han ska lyfta på filten över ett lik.

Ska vi ha handuppräckning över hur många som tror att Isildur också är död?

Balrogen vaknar av ett löv. Det var inte en demon som sov tungt.

Dold text

Är det nyutexaminerade studenter som sitter och skriver manus?

Visa signatur

Mr. Scriptman