Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Avstängd

Sätt färdigt

Andor
Aningen överratad, men inte dålig, värd att se åtminstone engång.
7.5/10.
See
En mycket bra serie med Jason Momoa, satt i en post-apokalypisk värld där alla är blinda. Låter sjukt dåligt men den är faktiskt riktigt bra, aningen seg i början bara.
8.5/10
All of us are Dead
En Koreansk drama/postapok-serie. Handlar om ett mindre gäng ungdomar som blir, utan andra alternativ, inlåsta i en gymnasieskola(?) och måste på något sätt överleva. Finns på Netflix.
7.5/10
Pennyworth
För det mesta en bra udda-action serie. Inte lika bra som Gotham men är unik på sitt sätt och vis.
Serien handlar om Alfred Pennyworth, som med tiden blir den välkända butlern till Wayne familjen.
7/10
The Walking Dead Main serien är över nu, kommer typ 4 spinoffs!!
Sämsta serien någonsin, i nivå med något från CW, men man måste ändå kolla för att det är såpass dåligt skrivet sedan originella regissören blev sparkad efter S1.. och ingen i gängen har någon som helst kapacitet att tänka fram någonting smart. Varje säsong handlar om i stort sett samma sak. Och de begår samma misstag om och om igen
5.5/10
War of the Worlds
En fransk-brittisk scifi serie. Säger inte så mycket mer och nä den har inget med Tom Cruise eller den filmen att göra.
6/10
The Terminal List
En mycket bra action/drama serie hittills, med en mer seriös Crisp Rat.
7.5/10
The Old Man
En Action/drama serie med Jeff Bridges (the Dude) som gammal hitman. Påminner lite om Shooter serien fast med en gammal gubbe istället.
7/10
For All Mankind
En bra Scifi serie satt i ett alternativt universum, där ryssland satte en man på månen före amerikanerna.
7.5/10

Dold text

Kikar just nu:

The Peripheral
Påminner om Westworld, väldigt mycket. Men inte lika bra, än åtminstone.
7.5/10 hittills

Tulsa King
Stallone är en Gangster från New York som efter 25 år i fängelse måste bosätta sig i Tulsa.
8/10 hittills

Richard Hammonds Workshop
Om man gillade Clarksons Farm eller Grand Tour så gillar man nog denna serien, fast den är betydligt mer laid back och mindre skämtande iom att han försöker driva en restorationsbusiness för bilar.
7/10 hittills

Dold text
Permalänk
Medlem

Wednesday - Jag gillade den oväntat mycket. Visst är den en tonårsserie som är rätt så förutsägbar, men jag tyckte flera av karaktärerna var riktigt underhållande. Att den är allmänt mörk och skruvad gjorde sitt med för att behålla intresset.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Andor på Disney plus.
Känner mig generellt färdig med Star Wars men det var en positiv överraskning. Bra tempo och några ruskigt välregisserade avsnitt lyfte det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Sätt färdigt

War of the Worlds
En fransk-brittisk scifi serie. Säger inte så mycket mer och nä den har inget med Tom Cruise eller den filmen att göra.
6/10
[

Dold text

Nu är den filmen du refererar till VÄLDIGT långt från originalet. Finns åtskilliga adaptioner som bygger på "boken" från 1897, mest berömd är nog radioteatern från 1938.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Wednesday

Gillade den. Överlag bra och passande skådespeleri, både från huvudpersoner och sidokaraktärer.
Rätt mörk men ändå med humor (så, Addams). Väldigt vacker filmfotografi. Tim Burtons touch kändes verkligen.
Lite förutsägbar men ändå underhållande. Fick en del Harry Potter-vibbar.

Skrivet av Gurrrra:

Wednesday
Orkade bara med ett halvt avsnitt då serien helt uppenbart är anpassat till tonårsflickor.

Med folk som blir brutalt mördade till höger och vänster? Visst är den det.

Skulle nog våga påstå att serien är riktad mot en betydligt större målgrupp än bara tonåringar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Wednesday

Gillade den. Överlag bra och passande skådespeleri, både från huvudpersoner och sidokaraktärer.
Rätt mörk men ändå med humor (så, Addams). Väldigt vacker filmfotografi. Tim Burtons touch kändes verkligen.
Lite förutsägbar men ändå underhållande. Fick en del Harry Potter-vibbar.

Med folk som blir brutalt mördade till höger och vänster? Visst är den det.

Skulle nog våga påstå att serien är riktad mot en betydligt större målgrupp än bara tonåringar.

Tyckte också den var väldigt bra, blodigare och mer våldsam än vad jag tänkte att den skulle vara.

Väldigt bra insats från huvudpersonen, OK story, bra sidokaraktärer, bra feeling. Definitivt sevärd.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

His dark materials är tillbaka med sista säsongen.
Säsong 3 startar med 2 avsnitt.
https://www.imdb.com/title/tt5607976/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Oni: Thunder God's Tale. Animerad miniserie på Netflix för hela familjen. Handligen utspelar sig i en liten by i en magisk skog med japanska mytologiska väsen. Otroligt snygg animation. Klart sevärd, särskilt tillsammans med barnen.

https://www.imdb.com/title/tt9894516/?ref_=fn_al_tt_2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Wednesday

Gillade den. Överlag bra och passande skådespeleri, både från huvudpersoner och sidokaraktärer.
Rätt mörk men ändå med humor (så, Addams). Väldigt vacker filmfotografi. Tim Burtons touch kändes verkligen.
Lite förutsägbar men ändå underhållande. Fick en del Harry Potter-vibbar.

Med folk som blir brutalt mördade till höger och vänster? Visst är den det.

Skulle nog våga påstå att serien är riktad mot en betydligt större målgrupp än bara tonåringar.

Så du menar jag borde kolla mer än ett halv avsnitt? Har lagt ner alldeles för mycket tid på serier som visade sig vara rent skräp, så jag tyckte ändå jag var ganska generös med halvtimmen jag gav den. Så aa minuspoäng då att den börjar som billlig flicktonårsserie, men ja kanske ger den ett nytt försök ikväll ändå då, nåt måste jag ju ha att slökolla på när det inte finns nån energi kvar efter jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Så du menar jag borde kolla mer än ett halv avsnitt? Har lagt ner alldeles för mycket tid på serier som visade sig vara rent skräp, så jag tyckte ändå jag var ganska generös med halvtimmen jag gav den. Så aa minuspoäng då att den börjar som billlig flicktonårsserie, men ja kanske ger den ett nytt försök ikväll ändå då, nåt måste jag ju ha att slökolla på när det inte finns nån energi kvar efter jobbet.

Hur bra en serie är kan inte avgöras på ett halvt avsnitt, minst 2-3 avsnitt krävs för det. Det första avsnittet är dessutom ofta vilseledande då de (vanligtvis) är piloter som ska fånga bolagens intresse.
Jag tycker i många fall att piloten varit riktigt bra, men resten av serien kan vara ganska meh. Skulle säga att Fringe var en sådan serie, där jag tyckte piloten var fantastiskt men resten var rätt tråkigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Så du menar jag borde kolla mer än ett halv avsnitt? Har lagt ner alldeles för mycket tid på serier som visade sig vara rent skräp, så jag tyckte ändå jag var ganska generös med halvtimmen jag gav den. Så aa minuspoäng då att den börjar som billlig flicktonårsserie, men ja kanske ger den ett nytt försök ikväll ändå då, nåt måste jag ju ha att slökolla på när det inte finns nån energi kvar efter jobbet.

Så du ska döma nästan 7h serie på en halvtimme..?

Som att se första scenen i en film och stänga av för att det inte hända något.

Serien har ändå 8.5/10 på IMDB.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Hur bra en serie är kan inte avgöras på ett halvt avsnitt, minst 2-3 avsnitt krävs för det. Det första avsnittet är dessutom ofta vilseledande då de (vanligtvis) är piloter som ska fånga bolagens intresse.
Jag tycker i många fall att piloten varit riktigt bra, men resten av serien kan vara ganska meh. Skulle säga att Fringe var en sådan serie, där jag tyckte piloten var fantastiskt men resten var rätt tråkigt.

Skrivet av Lagerlöf:

Så du ska döma nästan 7h serie på en halvtimme..?

Som att se första scenen i en film och stänga av för att det inte hända något.

Serien har ändå 8.5/10 på IMDB.

Det är sällan min feeling av en början av en serie slår fel, speciellt inte när det handlar om nåt som absolut känns som nåt anpassade för tonårsflickor. Att början är bra o tar tag i en är iofs väldigt viktigt för både filmer o serier, men desto viktigare för serier, så lyckas dom inte med det så har dom ju failat redan där. Men har som sagt inte så mycket annat jag kollar på just nu ändå, så drar kanske igång det igen ikväll.
För övrigt så är väl inte IMDB alltid att lita på direkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill slå ett slag för följande serie.

Station Eleven på HBO Max.

Den här serien är antagligen en ganska kraftig vattendelare. Utspelar sig i området kring de Stora sjöarna, tänk Chicago och Michigan. Berättelsen, för det är verkligen fokus på berättandet, kretsar runt ett virusutbrott som dödar 99,9% av mänskligheten och några personers upplevelser kring utbrottet och 20 år framåt. Märk väl att det är en berättelse om människor mer än det är en effektsökande post-apokalyptisk sci-fi. Tänk er en mycket välspelad teaterpjäs med ett oväntat scenario i bakgrunden. Det är nog även seriens största nackdel. Den kan ibland bli lite väl teatralisk och långsam. Uppskattar man trots det en väldigt bra berättelse tycker jag absolut att den bör ses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Babylon 5 bra scifi serie om man gillar startrek deep space nine o.s.v

Skrivet av Necrophor:

Den är inte alls "bra", den är helt simpelt BÄST ^^

Glöm inte att det finns x antal filmer också som faktiskt ingår i storyn Finns bra sidor som säger ungefär när filmerna utspelar sig och vid vilka avsnitt/säsonger man bör se dem

Finns det på streaming nånstans?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Finns det på streaming nånstans?

Tänkte just säga nej, men enligt Just Watch ska 5 säsonger finnas på HBO Max... i det ursprungliga 4:3 formatet dock, så allt ser "bra" ut igen efter den katastrofala remastern som gjordes för widescreen. Tyvärr var inte cgi effekterna gjorda för widescreen även om den filmades in som det i originalet, vilket fick flera saker att croppas eller se suddiga ut.

Det är väl filmbolaget som äger rättigheterna till tv-serien medan Straczynski fortfarande äger rättigheterna till filmerna. Därför det aldrig blev någon "remake" då Straczynski och filmbolaget verkar ogilla varandra ganska... extremt. Har ju varit snack om en reboot också, men verkar inte ha blivit något utav det - än i alla fall.

Men lösa rykten säger att Straczynski jobbar på att "uppdatera" hela storyn, så vem vet... kanske kommer bolaget och Straczynski överens och en reboot faktiskt händer - någon gång ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tänkte just säga nej, men enligt Just Watch ska 5 säsonger finnas på HBO Max... i det ursprungliga 4:3 formatet dock.

Det är väl filmbolaget som äger rättigheterna till tv-serien medan Straczynski fortfarande äger rättigheterna till filmerna. Därför det aldrig blev någon "remake" då Straczynski och filmbolaget verkar ogilla varandra ganska... extremt. Har ju varit snack om en reboot också, men verkar inte ha blivit något utav det - än i alla fall.

Tack, ska kolla det senare i kväll 👍 Vet att den finns att streama på Prime UK sen ett tag tillbaka och har väntat på att den ska komma till Prime Sverige, vilket inte har hänt än så länge.

https://www.amazon.co.uk/gp/video/detail/B00IBNFPCG/ref=atv_d...

Edit: Inget Babylon 5 på HBO Max 😕

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Hur bra en serie är kan inte avgöras på ett halvt avsnitt, minst 2-3 avsnitt krävs för det. Det första avsnittet är dessutom ofta vilseledande då de (vanligtvis) är piloter som ska fånga bolagens intresse.
Jag tycker i många fall att piloten varit riktigt bra, men resten av serien kan vara ganska meh. Skulle säga att Fringe var en sådan serie, där jag tyckte piloten var fantastiskt men resten var rätt tråkigt.

Fringe var ju fantastiskt bra lite sämre mot slutet dock, sen gillar jag John Noble.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av Thex:

Skulle säga att Fringe var en sådan serie, där jag tyckte piloten var fantastiskt men resten var rätt tråkigt.

HUr långt såg du? Första säsongen var lite av en X-Files-wannabe och inte särskilt bra. Sedan tar det fart och Fringe blir en av de bättre serierna jag sett. Efter hand får till och med de avsnitten i säsong 1 som kändes som ren utfyllnad lite förklaringar och det var motiverat att de var där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Fringe var ju fantastiskt bra lite sämre mot slutet dock, sen gillar jag John Noble.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

HUr långt såg du? Första säsongen var lite av en X-Files-wannabe och inte särskilt bra. Sedan tar det fart och Fringe blir en av de bättre serierna jag sett. Efter hand får till och med de avsnitten i säsong 1 som kändes som ren utfyllnad lite förklaringar och det var motiverat att de var där.

Nu var det ju rätt många år sedan den har premiär, men skulle tro att jag såg nästintill hela första säsongen. Piloten kommer jag ihåg gav en känsla av X Files 2.0 som jag inte alls tyckte att resten av det jag såg levde upp till. Sen ska väl sägas att jag överlag inte är så intresserad av serier där varje avsnitt har en egen handling och ett "fall" som löses vilket iaf var fallet i början av Fringe.

Det sista jag kommer ihåg är att de håller på med parallella tidslinjer eller nåt sånt. Får kanske ge den en ny chans igen när tid ges, jag har läst om flera som håller den högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Finns det på streaming nånstans?

jag köpte babylon 5 på dvd på tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av actiwe:

. Altered carbon kunde varit mycket bättre synd att Joel är en förbaskat dålig skådis

Vaa, jag skippa andra säsongen när jag såg att han inte var med

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk

Avslutade precis Elementary. Riktigt bra!! Nu ska jag se Breaking Bad.

Permalänk
Medlem

Såg Wednesday med tjejen och vi är båda över 40 år, så inga tonåringar precis. Vi var roade.

Generellt bra skådespeleri med undantaget för Unkle Fester som nog tänkte spelas likt gamla svartvita sitcom-versionen. Men det höll inte riktigt. Dialogen kändes inövad. Som tur är var han inte med mycket och det kan nog ordnas inför säsong 2.

Men det var skoj att sitta och gissa sig igenom gåtan tillsammans och skratta ihop till alla fjantiga teorier man kom på.

Serien gör sig nog bäst i lag med kompisar eller familj dock just för att det är alltid roligt att försöka lista ut mordgåtan tillsammans.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Generellt bra skådespeleri med undantaget för Unkle Fester som nog tänkte spelas likt gamla svartvita sitcom-versionen. Men det höll inte riktigt. Dialogen kändes inövad. Som tur är var han inte med mycket och det kan nog ordnas inför säsong 2.

Det där är Fred Armisen i allt han är med. Tror bara han kan göra en typ.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Nu är den filmen du refererar till VÄLDIGT långt från originalet. Finns åtskilliga adaptioner som bygger på "boken" från 1897, mest berömd är nog radioteatern från 1938.

Fullt medveten. Därför jag skrev som jag skrev

His Dark Materials
Har sina positiva delar, men tycker att hen från Wolverine är rätt kass som skådis, kan inte uttrycka känslor för fem öre.
Säsong 1-2: 7/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där är Fred Armisen i allt han är med. Tror bara han kan göra en typ.

Aj fan... det inger inte höga förväntningar om att han kan skärpa till sig i framtiden.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Aj fan... det inger inte höga förväntningar om att han kan skärpa till sig i framtiden.

Nu har jag bara sett ett avsnitt av denna serien än så länge, men jag älskar Fred Armisen. Subtil komik på hög nivå. Men det kan absolut bli för mycket, Portlandia gillar min tjej mycket men jag orkade inte med den efter några avsnitt exempelvis. Men som birollsinnehavare är han grym tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tyckte Fester porträtterades helt OK.
Känns som inspirationen kom främst från den tecknade serien (så lite twitchig, högljudd och excentrisk - med elektricitet och allt) och inte från filmerna från 90-talet med Christopher Lloyds mer tillbakadragna, realistiska lugna stil.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu har jag bara sett ett avsnitt av denna serien än så länge, men jag älskar Fred Armisen. Subtil komik på hög nivå. Men det kan absolut bli för mycket, Portlandia gillar min tjej mycket men jag orkade inte med den efter några avsnitt exempelvis. Men som birollsinnehavare är han grym tycker jag.

Då fick jag lite hopp igen. Kan kanske fixas med manus och lite bättre regi. Verkat inte klickat i detta fall iaf.

Kan tänka mig att rollpredtationen kan upplevas olika. Jag är extremt känslig för rösttonfall, det linguistiska flytet i replikerna och sådär. Iaf är det något jag märkt genom åren. Lika känslig på svenska som på engelska. Och många bryr sig inte ens i svenska serier där det oftast hörs att de memorerat ett manus och inte pratar på improvisation, ännu färre bryr sig när det är engelska. Fester var ok, med dippar i vissa scener (bland bina t.ex.)... Men det märks extra mycket när det ställs mot roller som görs bättre. Vissa serier är ju genomgående inte speciellt bra i detta avseende, men då vänjer man sig och det blir som en del av upplevelsen, tänk sitcoms.

Så jag är nog bara lite för petig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

The Lower Decks Season 3
Amazon

Fortsätter i samma stuk som tidigare säsonger med fortsatt hög kvalité/nivå. För de som ej känner till denna serie är det en animerad version i Star Trek universat med en komisk vinkling, dock inte parodi eller så att det blir överdrivet, mer likt hur vissa avsnitt i de "verkliga" serierna fokuserat på det komiska i tillvaron

Inside Job Season 2
Netflix

"For employees of the Deep State, conspiracies aren't just theories, they're fact. And keeping them a secret is a full-time job."

Riktigt bra/rolig tecknad serie på Netflix i samma anda som Brickelberry, Paradise PD etc, dvs "tecknat för vuxna" ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal