Permalänk

Söker namn på adapter

Tjena!
Jag vill få in trådad nätverk till garaget genom att vara uppkopplad mot husets wifi. Finns det en sådan pryl och vad heter den isf? Det blir alltså som en wifi repeater men att repeater-funktionen är trådad. Jag vet inte riktigt vad jag ska googla på men tänker att det måste finnas sådana produkter på marknaden?

Permalänk
Medlem

Det du troligen söker är en accesspunkt.
Vanligtvis används dem för att lägga till fler punkter i ett trådlöstnätverk, men vad jag har för mig är att man i inställningar kan vända dem till att ta emot trådlöst och sedan skicka ut det över kabeln.

Permalänk
Medlem

Ja du letar efter en accesspunkt som stödjer portar. Har du en asus router rekommenderar jag att köpa en till och köra AImesh. Väldigt enkla att ställa in.

Permalänk

Tack för snabbt svar båda två!

Permalänk
Medlem

Det låter inte som att du söker en accesspunkt utan att du söker en "omvänd" accesspunkt. TP-Link repeaters kan göra detta om de har en Ethernet-port. T.ex. https://www.tp-link.com/sg/home-networking/range-extender/re6...

Permalänk

Det stämmer @ChristofferC, det är omvänd funktion jag är ute efter.
Jag googlade lite kring accesspunkt funktionaliteten på en gammal Asus rt-n66u jag har liggandes och det verkar som det ska vara trådat till "huvud-routern" för att förlänga wifi signalen, jag vill dock få ett fysiskt ethernet uttag att koppla min enhet till i garaget.
Nu har jag hittat rätt iaf, med en sådan enhet du föreslog kan jag som de skriver i produktbeskrivningen "omvandla en trådbunden enhet till en trådlös enhet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Det stämmer @ChristofferC, det är omvänd funktion jag är ute efter.
Jag googlade lite kring accesspunkt funktionaliteten på en gammal Asus rt-n66u jag har liggandes och det verkar som det ska vara trådat till "huvud-routern" för att förlänga wifi signalen, jag vill dock få ett fysiskt ethernet uttag att koppla min enhet till i garaget.
Nu har jag hittat rätt iaf, med en sådan enhet du föreslog kan jag som de skriver i produktbeskrivningen "omvandla en trådbunden enhet till en trådlös enhet".

Den verkar ha både repeater mode och trådlös backhaul för accesspunkt. https://www.asus.com/support/FAQ/1036082/

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Tjena!
Jag vill få in trådad nätverk till garaget genom att vara uppkopplad mot husets wifi. Finns det en sådan pryl och vad heter den isf? Det blir alltså som en wifi repeater men att repeater-funktionen är trådad. Jag vet inte riktigt vad jag ska googla på men tänker att det måste finnas sådana produkter på marknaden?

För att krångla till det med ytterligare begrepp, så får jag för mig att det där är bäst att lösa med en wifibrygga, som du lägger några kanaler bort från ditt vanliga wifi.

De uppenbara fördelarna är förstås att länken mellan hus och garage inte konkurrerar om bandbredden med andra wifiklienter, och att du kan placera bryggans noder hur du vill. Du behöver inte tänka på att det ska vara täckning i hela huset osv, de behöver bara nå varandra.

En annan potentiellt billig lösning skulle väl vara att köra nån gammal router med wifi i client mode i garaget, och låta den koppla upp mot ditt vanliga wifi.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

jag löste det med ethernet through powerline för att slippa wifi-bös till garaget.... 300 i fart med tämligen låg ping, krävde dock lite labbande med vilka uttag som var bäst att använda. Beror ju också på hur allt är kopplat.
Inte vad du frågade om, men för vissa en helt ok lösning. Många har ett uttag på källan och flera på mottagaren med möjlighet till att vara en egen wifi-enhet på plats.
Har även så till gästhuset på tomten. (stuga).

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

jag löste det med ethernet through powerline för att slippa wifi-bös till garaget.... 300 i fart med tämligen låg ping, krävde dock lite labbande med vilka uttag som var bäst att använda. Beror ju också på hur allt är kopplat.
Inte vad du frågade om, men för vissa en helt ok lösning. Många har ett uttag på källan och flera på mottagaren med möjlighet till att vara en egen wifi-enhet på plats.
Har även så till gästhuset på tomten. (stuga).

Det är ett bra tips och jag har den lösningen hos min mor men jag är orolig att inte hitta bra uttag för att få kontakt med garaget. Men det kanske bara är okunskap från min sida. Jag har inga större krav på varken hastighet eller låg ping utan vill bara ha en stabil uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Det är ett bra tips och jag har den lösningen hos min mor men jag är orolig att inte hitta bra uttag för att få kontakt med garaget. Men det kanske bara är okunskap från min sida. Jag har inga större krav på varken hastighet eller låg ping utan vill bara ha en stabil uppkoppling.

Du kan inte låna från mor och testa?
Det är ju det som är nackdelen med den lösningen dock, testa olika uttag och testa. Men många har ju interna tester direkt i deras config-appar.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

På svenska heter det brygga (bridge på engelska).
List på prylar som kan fungera som brygga: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=473#rparams=l=s482...

AcessPunkt: Kabel->Wifi
Repeater: Wifi->Wifi
Brygga: Wifi->Kabel
Mesh är flera AP som sitter ihop med Wifi eller kabel.
Sedan kan ju t.ex. en Repeater vara en brygga samtidigt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W