Permalänk

Grafikkort lägger av vid belastning

Hejsan!

Har börjat få lite problem med min dator det senaste. Det började med att datorn stängde av sig när jag spelade. Förlorade då signalen till båda mina skärmar men hörde fortfarande ljudet komma från mina hörlurar. Fick då starta om datorn och rycka strömmen sen var allt bra i några veckor. Sen gjorde den så igen, och igen med allt större frekvens. Efter ett tag gick det inte att rycka strömmen längre utan den vita vga lampan lös bara. Datorn hade dock bild genom det integrerade grafikkortet i processorn. Har även haft problem att vissa usb enheter inte fungerar vid boot, oftast tangetbordet eller musen. Men dom funkar alltid ifall man rycker ur och stoppar tillbaka dom. Sen dog mitt moderkort. Så jag misstänkte att detta var problemet. Bytte då till nytt moderkort, processor samt ram. Och den fungerade ett litet tag till. Tills den kraschade igen. Misstänkte då att jag kanske hade nått kompatibilitets problem så jag installerade om allt, formaterade diskarna och uppdaterade moderkortets bios. Men fick samma problem. Började då undersöka grafikkortet samt processorn separat i stresstest. Då visar det sig att grafikkortet klarar sig fint ifall jag drar ner "power" nivån i grafikkortsprogrammet lite och bara stresstestar det. Eller bara stresstestar cpu. Men gör jag båda samtidigt tappar jag bildsignal direkt och får starta om datorn. Ibland får jag vit vga ibland inte. Misstänker lite då att nätdelen kanske börjar bli dålig och inte riktigt orkar driva båda under load? Startar jag spel dör det ju direkt liksom. Men jag har alltid bild i moderkortet... Vad tror ni? Tack på förhand

Spec:
I7 13700k
asus rog 2080ti
corsair ddr5
asus b660f wifi
Corsair rm850x

Permalänk
Medlem

Ja det lutar ju åt nätagget då det bara dyker upp under hög total load, låter även som det är precis på gränsen så kan vara att strömmen som levereras under hög load inte är jätte stabil vilket kan orsaka väldigt skumma problem. Hade definitivt förväntat mig att ditt nätagg skulle klara av dina delar dock men du har uteslutit rätt många variablar redan.

Kan även vara så att om nätagget inte kan leverera ren och stabil ström så kanske det t.om. var orsaken till att ditt gamla moderkort dog...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Avstängd

gammalt nättagegat?

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

enligt internet har dit aggegat 10 års garanti så ta kontakt med dem hade jag gjort fråga om du ska skicka in den ochh dem skickar ny

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk

Nätdelen har suttit i min dator i ungefär 4 år så det är inte supergammalt. Plockade dock ut det genom jobbet, så misstänker att jag inte kan få ut ett nytt. Eller har corsair produkt garanti likt bose där man inte behöver uppvisa kvitto? Grafikkortet måste väl ändå vara okej med tanke på att det klarar stresstest riktade rent mot gpu? Dock med 70% power. Tack för era snabba svar!

Permalänk
Medlem

Du har kollat så att pcie strömkontakterna sitter i ordentligt och att du har en separat kabel per kontakt mellan nätagg och grafikkort? Dvs inte bara en sladd som delar sig till två kontakter?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexjak1996:

Nätdelen har suttit i min dator i ungefär 4 år så det är inte supergammalt. Plockade dock ut det genom jobbet, så misstänker att jag inte kan få ut ett nytt. Eller har corsair produkt garanti likt bose där man inte behöver uppvisa kvitto? Grafikkortet måste väl ändå vara okej med tanke på att det klarar stresstest riktade rent mot gpu? Dock med 70% power. Tack för era snabba svar!

skriver du direkt till corsair så tror jag dem löser det för dem lovar ju 10 år kvitto e ovesäntligt kan jag tycka där dem kan 100 se vilket år den är från mmen du kan ha rätt men alltid värt ett försök för nätagregat har blivit sjukt dyra:)

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

du har inget hybrid läge eller så i nätagregatet som du råkat trycka in?

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du har kollat så att pcie strömkontakterna sitter i ordentligt och att du har en separat kabel per kontakt mellan nätagg och grafikkort? Dvs inte bara en sladd som delar sig till två kontakter?

Det sitter en kabel per pcie strömkontakt, har inte ändrat något liksom sen den fungerade fint i 2 år liksom. Kör dock med sleavade extensions på kablarna men dessa har alltid suttit i. Det kan väl inte bli fel på kablarna sådär från ingenstans? Har monterat i o ur grafikkortet säkert 6ggr nu så....

Permalänk
Skrivet av Joakimen:

skriver du direkt till corsair så tror jag dem löser det för dem lovar ju 10 år kvitto e ovesäntligt kan jag tycka där dem kan 100 se vilket år den är från mmen du kan ha rätt men alltid värt ett försök för nätagregat har blivit sjukt dyra:)

Okej, värt ett försök iaf! Jaa jag märkte detta, har ju ökat typ 1000 spänn sen jag skaffa mitt

Permalänk
Skrivet av Joakimen:

du har inget hybrid läge eller så i nätagregatet som du råkat trycka in?

Jag tror inte det, men jag kan ju kolla för säkerhets skull

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju högst mer troligt att grafikkortet är boven här. Förstår inte varför ni ens nämner nätagget.
Det som i regel händer när ett nätaggregat inte orkar med är att OCP triggar och släcker datorn, that's it. Ett annat symtom kan vara att det har problem just vid strömspiken under uppstart. Utöver det så gör inte ett nätaggregat så du får sämre eller ojämn prestanda.

Lägre strömbudget på grafikkortet lägger lägre press på det så klart. Att du tappar bild men behåller ljud och liknande tyder på att Grafikdrivrutinen kraschar.

Försök testa ett strömtörstigare grafikkort än du har i burken, eller ditt nätagg i en väns törstiga dator så får du svar svart på vitt hur vida det är nätagget. Jag tror inte att det är det dock.

Kolla tillförlitlighetshistoriken så har du nog en hel del NV***.dll som kraschat där.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Alltså, det är ju högst mer troligt att grafikkortet är boven här. Förstår inte varför ni ens nämner nätagget.
Det som i regel händer när ett nätaggregat inte orkar med är att OCP triggar och släcker datorn, that's it. Ett annat symtom kan vara att det har problem just vid strömspiken under uppstart. Utöver det så gör inte ett nätaggregat så du får sämre eller ojämn prestanda.

Lägre strömbudget på grafikkortet lägger lägre press på det så klart. Att du tappar bild men behåller ljud och liknande tyder på att Grafikdrivrutinen kraschar.

Försök testa ett strömtörstigare grafikkort än du har i burken, eller ditt nätagg i en väns törstiga dator så får du svar svart på vitt hur vida det är nätagget. Jag tror inte att det är det dock.

Kolla tillförlitlighetshistoriken så har du nog en hel del NV***.dll som kraschat där.

Jaa alltså det är ju lite olika så. Idag när jag skulle starta datorn ville den inte als, fick vit vga lampa direkt vid boot. Tänkte göra en logg genom gpuz när den krashar, men efter ungefär 5 omstarter med urdragen ström gick den slutligen igång! Jag genomförde stress testet med ett program som heter OCCT.

Där körde jag först ett "3d standard" test: https://www.dropbox.com/s/ev31u7v3a6p4vns/GPU-Z%20Sensor%20Lo...

Sen testade jag även ett VRAM test: https://www.dropbox.com/s/0nyt2wm2mq2f6ny/GPU-Z.txt?dl=0

Är inte säker på ifall detta säger något men ni kanske vet mer? Allt jag vet är ju att den ligger stabilt med CPU test med 200W power draw konstant... Den failar även "Power" testet i programmet, samma där med tappad bildsignal.

Permalänk
Medlem

Håller med om att du bör testa grafikkortet i en annan dator för att vara säker på att det är det eller nätagget som är boven i dramat.
De tester och de fel du får nu tyder bara på att det är någon av dem som felar, men inte till 100% vilken. Jag lutar åt att det är GPUn, men kan vara värt att höra av sig till Corsair ändå, i bästa fall så får du en ny nätdel att testa med (kan vara en idé att testa utan dina extensions bara för att)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Håller med om att du bör testa grafikkortet i en annan dator för att vara säker på att det är det eller nätagget som är boven i dramat.
De tester och de fel du får nu tyder bara på att det är någon av dem som felar, men inte till 100% vilken. Jag lutar åt att det är GPUn, men kan vara värt att höra av sig till Corsair ändå, i bästa fall så får du en ny nätdel att testa med (kan vara en idé att testa utan dina extensions bara för att)

Okej det får nog bli så då, är det någon risk att man förstör någon i kompisens dator ifall jag monterar i min gpu där? Tänker eftersom de ev är defekt. Han är lite orolig för detta. Men jag själv kan inte se några problem med det. Är väl isf nätdelen som kan vara farlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexjak1996:

Okej det får nog bli så då, är det någon risk att man förstör någon i kompisens dator ifall jag monterar i min gpu där? Tänker eftersom de ev är defekt. Han är lite orolig för detta. Men jag själv kan inte se några problem med det. Är väl isf nätdelen som kan vara farlig?

Borde inte vara någon risk, men det går ju inte heller att garantera att det inte händer något.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Hej!

Jag har upplevt precis dom problemen du beskriver med mitt tidigare grafikkort. Ett gigabyte rtx 2080 super som då var 2-3 år gammalt som gick att använda med sänkt powerlimit. Jag var inne på samma spår först med med nätagg eller andra komponenter som spökade men jag testade att stoppa in kortet i en annan dator och fick samma problem där. Jag grävde dock inte särskilt djupt i det då jag inte har någon vidare erfarenhet av felsökning på kretskort och att jag fick kortet utbytt. Var inne på att det handlade om att något kylmedie torkat ut och att det överhettades eller att någon komponent som gett upp. Så om du inte har någon reklamationsrätt kvar kanske det är värt att öppna upp och byta kylpasta/kuddar?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog chansar på gpu. Om det är så att det vore nätagget så borde du märka det vid endast cpu load kan jag tycka. Så vitt jag vet så är ditt agg ett single rail, dvs 12V EPA och 12V pcie borde väl då ha samma spänning.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Om du får problem under bara gpu stress test så ja då känns det rätt troligt att det är GPU'n, tolkade det först som att du bara fick problem när du la både cpu och gpu under load men det var jag som missförstod det tror jag.

Testa GPU i annan dator om du har möjlighet är definitivt rätt simpelt sätt att se om du får samma beteende och kan då vara rätt säker på om det är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Godkväll allesammans! Kommer med en liten uppdatering, hoppas vi kommer ett steg närmare en lösning! Har nu monterat i mitt grafikkort i min kompis dator, körde samma testprogram (OCCT) och till min glada förvåning verkar kortet fungera fin fint! Jag installerade inga nya drivers då han nästan kör samma kort (2080 super) så jag körde bara på med testningen. Testet drog upp kortet till 260w direkt och körde stabilt i ca 4min. Innan dog bilden direkt när jag tryckte igång det. Kortet verkar dock gå lite varmt... Detta gjorde även min kompis kort när jag körde samma test efter. Skillnaden är väl att jag har gpu tweak installerat på min burk. Tänker att temperature target kanske orsakar detta? Eller tror ni fortfarande att det kan vara PSU:n? Den dog ju dock vid 50 grader typ i en av dom tidigare testet i min burk...

Testet med mitt kort: https://www.dropbox.com/s/7ysanzygcy408j9/Alex%203d%20standar...

Kompisens kort: https://www.dropbox.com/s/xse58aw4qx5mkm3/Kompis%203d%20stand...

Samma test med mitt kort i min burk: https://www.dropbox.com/s/ev31u7v3a6p4vns/GPU-Z%20Sensor%20Lo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexjak1996:

Godkväll allesammans! Kommer med en liten uppdatering, hoppas vi kommer ett steg närmare en lösning! Har nu monterat i mitt grafikkort i min kompis dator, körde samma testprogram (OCCT) och till min glada förvåning verkar kortet fungera fin fint! Jag installerade inga nya drivers då han nästan kör samma kort (2080 super) så jag körde bara på med testningen. Testet drog upp kortet till 260w direkt och körde stabilt i ca 4min. Innan dog bilden direkt när jag tryckte igång det. Kortet verkar dock gå lite varmt... Detta gjorde även min kompis kort när jag körde samma test efter. Skillnaden är väl att jag har gpu tweak installerat på min burk. Tänker att temperature target kanske orsakar detta? Eller tror ni fortfarande att det kan vara PSU:n? Den dog ju dock vid 50 grader typ i en av dom tidigare testet i min burk...

Testet med mitt kort: https://www.dropbox.com/s/7ysanzygcy408j9/Alex%203d%20standar...

Kompisens kort: https://www.dropbox.com/s/xse58aw4qx5mkm3/Kompis%203d%20stand...

Samma test med mitt kort i min burk: https://www.dropbox.com/s/ev31u7v3a6p4vns/GPU-Z%20Sensor%20Lo...

Om du har hwinfo installerat, vad för volt har du under test på 12V och 5V
Och sedan jämför mot kompisen.
Har ni båda samma psu?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du har hwinfo installerat, vad för volt har du under test på 12V och 5V
Och sedan jämför mot kompisen.
Har ni båda samma psu?

Svårt o säga, vad jag vet har hwinfo ingen möjlighet till loggfil. Och startar jag ett test dör bilden instant på min dator. Kompisen dator har jag ej tillgångtill längre... :/ Vi har olika, han kör ett 750 Corsair. Osäker på modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexjak1996:

Svårt o säga, vad jag vet har hwinfo ingen möjlighet till loggfil. Och startar jag ett test dör bilden instant på min dator. Kompisen dator har jag ej tillgångtill längre... :/ Vi har olika, han kör ett 750 Corsair. Osäker på modell

Tänkte om du hade hwinfo öppet och kör typ 3dmark och tittar min/max på V på railsen....

Men med tanke på att den fungerar okej på kompisens dator....

Om du går in i bios, vad står pcie på?
Auto, 3 eller 4?

Edit.
Jag hjälpte någon när 12th gen kom då han inte fick bild med 1070, då var fel pcie gen inställt i bios... Var tvungen att stå på gen 3 då iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Testa avinstallera GPUtweak. Den skiten har aldrig givit mig mer än problem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Tänkte om du hade hwinfo öppet och kör typ 3dmark och tittar min/max på V på railsen....

Men med tanke på att den fungerar okej på kompisens dator....

Om du går in i bios, vad står pcie på?
Auto, 3 eller 4?

Edit.
Jag hjälpte någon när 12th gen kom då han inte fick bild med 1070, då var fel pcie gen inställt i bios... Var tvungen att stå på gen 3 då iaf

Den står på auto, men detta har ju fungerat tidigare. Testade dock att byta till just gen 3 utan någon förändring. Men den inställningen finns under 2st "kategorier" i bios. Vet du vilken av dom det är? Är på jobbet nu så kommer inte ihåg vilka de var

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Testa avinstallera GPUtweak. Den skiten har aldrig givit mig mer än problem.

Tänkte testa att göra det ikväll! Men låter inte 107 grader lite varmt? Gpu:n går ju inte över 90 men jag antar att hotspoten räknar på minnes bussarna? Min kompis kort var ju dock bara 3 grader svalare i "hotspot" så det kanske är ett väldigt tungt test bara? Eller vad tror du? Tänker så jag inte förstör kortet i längden med dåliga heat pads liksom

Permalänk

Hej! Har nu tagit bort GPU tweak utan någon större framgång. Dator bråkar lite extra mycket nu då den får vit vga vid boot så har svårt o tro att det har något med mjukvaran att göra.... Bilden har även försvunnit i bios nu när jag skulle kolla V... Jämförde kompisens och mina 5V respektive 12V idag. Vad jag kan se har han stabila 12.192 V samt 5.040 V från sin nätdel där mitt grafikkort fungerar. I min dator där emot får jag 12-12.096V samt 4.960V. Betyder det att nätdelen är kass? Läste nått om att 12V inte får hoppa mer än 0,05.

Enda sättet för mig att lösa vit vga vid boot är ju just att bryta strömmen till datorn och göra så några gånger så funkar det. Tills det inte gör det längre ):

Permalänk
Medlem

Dina värden för spänning är normala, sedan är de sällan helt 100% korrekt. Spänning på +12v kan hoppa en hel del utan smärre problem. Många av mina äldre agg har rapporterat 11.8V i mjukvaran. Stirra dig inte blind på dessa sensorer.

Men alltså har ni hotspots på 100 grader+ på RTX 2000? Ja då har ni nog problemet där. Det är antingen reklamation eller om-montering av kylaren som gäller för något stämmer inte. Jag såg dig inte nämna det innan? 100+ hot spot hör hemma på mitt kort i Powerlimit +15%, inte ett RTX 2080. Där bör ni absolut ligga under 90 helst.

Sen är ju hotspot inte så enkelt så att det är en specifik vald punkt som mäts utan hot spot är bara den högsta temperaturen mätt på en enskild sensor. Det finns bara ett begränsat antal sensorer i en GPU/CPU och det kan mycket väl finnas en hotspot högre än 105 grader för dig, men utan sensor i närheten så kan du inte se det.

Det som oroar mig lite är att du börjar få problem vid boot. Kanske har GPU:n redan tagit skada?

Har du reklamationsrätt kvar så reklamera det och hävda starkt på hotspot-tempsen. Förklara allt annat precis som det ter sig. Bråkar de så kontakta tillverkaren direkt, det löser sig nog ska du se

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F