Permalänk
Medlem

Riskokare UTAN beläggning?

Hej,

Jag är smått irriterad på hur ohållbara alla dessa riskokare är med sin hemska beläggning på insidan. Trots yttersta försiktighet med träslev så drar i alla fall riset med sig lite av botten/väggarnas beläggning när det klibbar fast. (Är inte poängen med nonstick att det faktiskt inte ska fastna något..?)

Har gått igenom två riskokare nu som är helt slut på grund av detta. En beläggning som är skadad ska ej användas, om man vill undvika att få i sig PFOA ämnen.

Eftersom beläggningen uppenbart är värdelös, finns det verkligen ingen riskkokare/ersättningsskål som endast är av rostfritt stål? Jag kokar ju ris i kastruller av rostfritt utan att det fastnar. Varför är då riskokare så svåra att hitta i rostfritt? Söker man på nätet så är alla träffar belagda, och endast utsidan är rostfri vilket inte är vad jag letar efter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej,

Jag är smått irriterad på hur ohållbara alla dessa riskokare är med sin hemska beläggning på insidan. Trots yttersta försiktighet med träslev så drar i alla fall riset med sig lite av botten/väggarnas beläggning när det klibbar fast. (Är inte poängen med nonstick att det faktiskt inte ska fastna något..?)

Har gått igenom två riskokare nu som är helt slut på grund av detta. En beläggning som är skadad ska ej användas, om man vill undvika att få i sig PFOA ämnen.

Eftersom beläggningen uppenbart är värdelös, finns det verkligen ingen riskkokare/ersättningsskål som endast är av rostfritt stål? Jag kokar ju ris i kastruller av rostfritt utan att det fastnar. Varför är då riskokare så svåra att hitta i rostfritt? Söker man på nätet så är alla träffar belagda, och endast utsidan är rostfri vilket inte är vad jag letar efter.

Köp en modell i plast som man kör i mikron istället då slipper man alla såna bekymmer samt den är billig så skulle man vilja ha en ny efter några år så är det bara några hundralappar.

https://www.smartasaker.se/sv/riskokare-for-mikron

Har en äldre variant av denna och kört den exlusivt när det kommer till ris senaste 7 åren. 12-18min så är det klart sen in i diskmaskinen med den.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inget jag använder eller har något intresse av, men vad är problemet med en PFAS-fri keramisk beläggning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej,

Jag är smått irriterad på hur ohållbara alla dessa riskokare är med sin hemska beläggning på insidan. Trots yttersta försiktighet med träslev så drar i alla fall riset med sig lite av botten/väggarnas beläggning när det klibbar fast. (Är inte poängen med nonstick att det faktiskt inte ska fastna något..?)

Har gått igenom två riskokare nu som är helt slut på grund av detta. En beläggning som är skadad ska ej användas, om man vill undvika att få i sig PFOA ämnen.

Eftersom beläggningen uppenbart är värdelös, finns det verkligen ingen riskkokare/ersättningsskål som endast är av rostfritt stål? Jag kokar ju ris i kastruller av rostfritt utan att det fastnar. Varför är då riskokare så svåra att hitta i rostfritt? Söker man på nätet så är alla träffar belagda, och endast utsidan är rostfri vilket inte är vad jag letar efter.

Testa denna https://www.kitchentime.se/p/classic-riskokare-18l
Har aldrig problem med att beläggningen försvinner el liknande. Kör "ganska hårt" med den medföljande plastskeden och har aldrig haft problem, kokar ris 1-2 ggr i veckan och har haft den i fyra år nu.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Om man är seriös med sitt riskokande så är en zojirushi ett måste. Inget som fastnar men tar lite längre tid än de "vanliga" riskokarna som säljs på Clas Ohlson.

https://www.shoppinginjapan.net/zojirushi-rice-cooker-ns-ymh1...

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

... vad är problemet med en PFAS-fri keramisk beläggning?

Då har det säkert använts en annan bokstavskombination som ersättning för PFAS, vilket forskare kommer komma på om ett eller två decennier att det var ännu giftigare...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Finns ju alla "multikokare", typ Instant Pot, som även går att koka ris i men det är ju inte dedikerade riskokare.

YumAsia har sin Fuji UMAI som har keramisk skål (solid). Finns dock inte i lager, utgående modell?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Om man är seriös med sitt riskokande så är en zojirushi ett måste. Inget som fastnar men tar lite längre tid än de "vanliga" riskokarna som säljs på Clas Ohlson.

https://www.shoppinginjapan.net/zojirushi-rice-cooker-ns-ymh1...

Plus 1 på den. Vi har haft våran i säkert 10 år nu och den används flera gånger i veckan. Ser ut som ny fortfarande...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tog typ fem sekunder på Google att hitta riskokare med rostfri skål.

https://www.aromaco.com/product/select-stainless-rice-grain-c...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Riskokare? Äh, en vanlig hederlig kastrull med 5 gånger så mycket vatten som ris ger mig alltid ett perfekt och fluffigt resultat.

Permalänk
Medlem

Köp en riskokare från Yum Asia (billigare än Zojirushi men har också fuzzy logic) på Amazon och du kommer bli nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Köp en riskokare från Yum Asia (billigare än Zojirushi men har också fuzzy logic) på Amazon och du kommer bli nöjd!

Instämmer. Yum-Asias är suveräna.
Jag har skaffat denna och den fungerar oerhört bra:
https://yum-asia.com/eu/product/kumo-yumcarb-advanced-fuzzy-l...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Inget jag använder eller har något intresse av, men vad är problemet med en PFAS-fri keramisk beläggning?

Problemet är väl att ingen vet vad det är för kemikalieblandning i dem heller. Det står keramiskt - men vad är det faktiskt för kemisk formel?
Det skiljer sig från produkt till produkt, från företag till företag och över tid.
De är PFASfria - idag. Vad som räknas in i den gruppen framöver får vi se.

De kan mycket väl vara bättre. Det får som sagt framtiden avgöra. Själv litar jag inte riktigt längre på att industrin tar ansvar själva.

Väljer själv metall, trä, emalj och glas för upphettning framöver och undviker plaster och nya beläggningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Plus 1 på den. Vi har haft våran i säkert 10 år nu och den används flera gånger i veckan. Ser ut som ny fortfarande...

Håller med Zojurushi är bra skit, inte så lätta att få tag i men lättare än för några år sedan.
Kräver lite planering då som sagt då den tar lång tid på sig men resultatet talar för sig själv och den håller.

Permalänk
Medlem

Angående PFOA: Beläggningen håller inte alls, och oavsett vad man anser om hur hälsovådligt det är med användningen av sådana ytor så är definitivt tillverkningen av dessa fruktansvärt nedsmutsande. Och dessutom blir det ju löjligt dyrt om jag måste köpa en helt ny kokare, eller åtminstone ny skål var ~femte gång den används.

Skrivet av BergEr:

Tog typ fem sekunder på Google att hitta riskokare med rostfri skål.

https://www.aromaco.com/product/select-stainless-rice-grain-c...

Jag bor inte i USA, så det är tämligen ointressant vad som kan hittas där. Även om man vill betala dyra importavgifter så lär den vara avsedd för 120V och brinner troligen upp om du kopplar in den på vårat 230V nät.

-----

T.om Amazon säljer ju lurendrejeriprodukter. Hittade äntligen precis vad jag letade efter med https://www.amazon.se/Elite-Gourmet-MaxiMatic-riskokare-rostf...
Billig, simpel och rostfri skål.

Men läser man sidan närmare så verkar Amazon lista en amerikansk produkt, med vikten angiven i hittepå mått och spänningen på 120V... Maken till oseriös butik.

Skrivet av bnr:

Testa denna https://www.kitchentime.se/p/classic-riskokare-18l
Har aldrig problem med att beläggningen försvinner el liknande. Kör "ganska hårt" med den medföljande plastskeden och har aldrig haft problem, kokar ris 1-2 ggr i veckan och har haft den i fyra år nu.

Efterfrågar kokare utan beläggning, och blir länkad en med beläggning...? Nej, jag har gått igenom två sådana här av väldigt snarlik modell. Håller inte måttet, nonstick-vad-som-helst kan dra något gammal över sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Angående PFOA: Beläggningen håller inte alls, och oavsett vad man anser om hur hälsovådligt det är med användningen av sådana ytor så är definitivt tillverkningen av dessa fruktansvärt nedsmutsande. Och dessutom blir det ju löjligt dyrt om jag måste köpa en helt ny kokare, eller åtminstone ny skål var ~femte gång den används.

Men köp en vettig riskokare en gång då så håller sakerna? Jag köpte en Zojirushi för ca 3 år sedan och skålen visar inte några spår av användning alls trots att den används flera gånger i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Angående PFOA: Beläggningen håller inte alls, och oavsett vad man anser om hur hälsovådligt det är med användningen av sådana ytor så är definitivt tillverkningen av dessa fruktansvärt nedsmutsande. Och dessutom blir det ju löjligt dyrt om jag måste köpa en helt ny kokare, eller åtminstone ny skål var ~femte gång den används.

Jag bor inte i USA, så det är tämligen ointressant vad som kan hittas där. Även om man vill betala dyra importavgifter så lär den vara avsedd för 120V och brinner troligen upp om du kopplar in den på vårat 230V nät.

-----

T.om Amazon säljer ju lurendrejeriprodukter. Hittade äntligen precis vad jag letade efter med https://www.amazon.se/Elite-Gourmet-MaxiMatic-riskokare-rostf...
Billig, simpel och rostfri skål.

Men läser man sidan närmare så verkar Amazon lista en amerikansk produkt, med vikten angiven i hittepå mått och spänningen på 120V... Maken till oseriös butik.

Efterfrågar kokare utan beläggning, och blir länkad en med beläggning...? Nej, jag har gått igenom två sådana här av väldigt snarlik modell. Håller inte måttet, nonstick-vad-som-helst kan dra något gammal över sig.

Mitt resonemang: Hade det varit så katastrofalt dåligt så hade det inte sålts och inte heller varit mer eller mindre standard för riskokare.
Vet inte riktigt vad du gör med ditt träredskap eller hur beläggningen ser ut, det hade underlättat med en bild...
Ville bara dela med mig av en produkt som funkat bra där jag aldrig haft problem med beläggningen, vilket bör vara en enklare lösning än att leta efter någonting som verkar vara väldigt nischat och som kanske inte finns att få tag på.

Men du verkar ju vara arg på det mesta... och så har du fått hack i skivan vad gäller beläggningen.

Hoppas du hittar det du söker.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bnr:

Mitt resonemang: Hade det varit så katastrofalt dåligt så hade det inte sålts och inte heller varit mer eller mindre standard för riskokare.

Så resonerade man väl visserligen kring PCB också så länge det såldes. Det fanns ju en period när det var fritt fram på säljet för det här också. Tills man senare kom på att det där var visst inte så bra för oss ändå.

Och det finns ett helt gäng sådana exempel till. Asbest, hormoslyr, dioxiner, neurozedyn. Och hela PFASgruppen av ämnen.

Allt som finns ute idag är inte dåligt såklart ;). Men det som finns ute i dagsläget är inte heller garanterat säkert. Det finns ett eftersläp på kunskapen kring vad som ger problem. En del upptäcker vi långt senare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så resonerade man väl visserligen kring PCB också så länge det såldes. Det fanns ju en period när det var fritt fram på säljet för det här också. Tills man senare kom på att det där var visst inte så bra för oss ändå.

Och det finns ett helt gäng sådana exempel till. Asbest, hormoslyr, dioxiner, neurozedyn. Och hela PFASgruppen av ämnen.

Allt som finns ute idag är inte dåligt såklart ;). Men det som finns ute i dagsläget är inte heller garanterat säkert. Det finns ett eftersläp på kunskapen kring vad som ger problem. En del upptäcker vi långt senare.

Absolut, du har en poäng i detta. Frågan är vad som är en "acceptabel" risk och vad som är att begränsa sig själv nämnvärt/komplicera för sig själv i livet i onödan.
Det är i slutändan en högst personlig bedömning.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bnr:

Absolut, du har en poäng i detta. Frågan är vad som är en "acceptabel" risk och vad som är att begränsa sig själv nämnvärt/komplicera för sig själv i livet i onödan.
Det är i slutändan en högst personlig bedömning.

Yas!
Jag saknar själv nonstickpannan i köket ibland ;). Och köpte precis en jacka utan goretex för att slippa PFASmaterial. Får vaxa den istället.
Det förenklar inte alla delar direkt hehe. Men ja det där är högst personliga avväganden. Helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den här Tatung är fantastisk:

https://www.today.com/food/only-cooking-appliance-i-need-my-t...
Man sätter en rostfri bunke i lämplig storlek när man kokar ris. Tyvärr var det svårt att hitta ÅF i Sverige.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Mitt resonemang: Hade det varit så katastrofalt dåligt så hade det inte sålts och inte heller varit mer eller mindre standard för riskokare.
Vet inte riktigt vad du gör med ditt träredskap eller hur beläggningen ser ut, det hade underlättat med en bild...
Ville bara dela med mig av en produkt som funkat bra där jag aldrig haft problem med beläggningen, vilket bör vara en enklare lösning än att leta efter någonting som verkar vara väldigt nischat och som kanske inte finns att få tag på.

Men du verkar ju vara arg på det mesta... och så har du fått hack i skivan vad gäller beläggningen.

Hoppas du hittar det du söker.

Jag vill bara flika in att jag också har dålig erfarenhet av enklare riskokare typ Menuett eller liknande - den beläggningen håller inte måttet över tid. Men köper man en "riktigt", exempelvis Zoujirushi som tipsade om ovan, så är det en helt annan kvalitet även på beläggningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk

jag kör Yumasia och är hur nöjd som helst, Sakura's Ninja bowl has a 2mm thick ceramic coating for healthy cooking (BPA and PTFE free)

https://www.amazon.se/Yum-Asia-rijstkokerfuncties-Black-Silve...

Permalänk
99:e percentilen

Nog måste @DaveMcGroin åkallas i denna tråd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Haft denna i säkert 4-5 år och är fortfarande nöjd https://yum-asia.com/eu/product/panda-mini-advanced-fuzzy-log...

Inget ris har någonsin fastnat i den keramiska behållaren

Permalänk
Medlem

Har testat zojirushi och de är väl bland de bästa på marknaden men föredrar att koka ris enligt pastametoden eller som vissa kallar persiskametoden, mycket mindre klibb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Köp en modell i plast som man kör i mikron istället då slipper man alla såna bekymmer samt den är billig så skulle man vilja ha en ny efter några år så är det bara några hundralappar.

https://www.smartasaker.se/sv/riskokare-for-mikron

Har en äldre variant av denna och kört den exlusivt när det kommer till ris senaste 7 åren. 12-18min så är det klart sen in i diskmaskinen med den.

TS vill alltså inte ha i sig ämnen från beläggningen och du rekommenderar att köra plast i en mikrovågsugn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Köp en riskokare från Yum Asia (billigare än Zojirushi men har också fuzzy logic) på Amazon och du kommer bli nöjd!

Yep har haft en Yum Asia i några år nu och den funkar fortfarande jättebra

Permalänk
Medlem

Toshiba har en "multifunktions kokare"
Som du har en nonstick skål, MEN du lägger riset i en annan skål, så riset ligger aldrig emot nonstick skålen, utan den ligger i andra skålen.
Det är lite svårt att förklara, men här har du en video på den.
Det kanske skulle kunna vara något? Eftersom riset ligger i den andra skålen, och aldrig emot nonstick ytan, så får du aldrig att det fastnar, samt att du behöver aldrig skrapa något i nonstick skålen.
Fattar om du vill undvika nonstick helt, men denna ska iaf vara en bra riskokare med många andra funktioner än bara ris.
Den har även induktions värme, istället för vanligt värmeelement, som dom flesta andra kokare.
(Just denna video visar instrutkioner för något "låg socker ris", men det funkar för alla sorters ris)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die