Fyra av fem Nvidia-användare aktiverar ray tracing och DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men nu skapade jag en omröstning på sweclockers så att vi vet hur det står till på riktigt :), Nvidia kan man inte lita på.

#20009404

Glömde lägga till "Nej" i omröstningen, så jag skapade om den. Förlåt ... Om ni röstat redan så kanske jag tog bort din röst =\

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sen jag köpte på mig 4090 så kör jag alltid RT så har vant mig nu, men i ärlighetens namn så är det inte ett måste för gaming. Spelen var snygga innan med, det är mest en bonus eftersom det inte påverkar prestandan så mycket med DLSS3 och Frame Generation.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Fast kanske inte så enkelt.

Jag är en fan av standarder som raytracing, och ville kunna spela de flesta spelen med raytracing i 1080p, men samtidigt ha 12 GB minne, och inte betala överpriser utan få en bra deal, och när det alltmer såg ut som att nästa generation i mitt prisintervall trots förhoppningsvis bättre raytracing ändå bara skulle få 8 GB oavsett tillverkare, blev mitt val 6700 XT förra året, speciellt som jag fick med två spel jag ändå var intresserad av. Då blev ju priset för kortet i sig väldigt attraktivt. Nästan normalt.

Senast spelade jag klart t ex Guardians of the Galaxy på 1080p Ultra, raytracing Ultra, ett spel som presterar mycket bättre med max raytracing än vad det ser ut att göra i Sweclockers testsvit. Testsviten använder gamla drivrutiner, och förmodligen var det något fel med just det spelet. Min dator med ett 5600X och 16 GB DDR4 3200 MHz, SAM får ett minvärde på 34, medel 56, (vilket är helt ok spelbarhet för mig), medan Sweclockers mycket bättre dator (12900KS, 32 GB DDR5 6400 MHz) får min 32, medel 50, vilket ju är mycket märkligt i jämförelse. Så jag skulle inte lita alltför mycket just på testsvitens gamla testvärden. Om man nu inte vill bekräfta fördomen att det inte går att spela med raytracing påslagen på ett AMD-kort...

Jag får såklart välja bort vissa spel med väldigt mycket raytracing, som Cyberpunk 2077, men jag väntar oftast ändå gärna med att köpa spel innan dess "slutgiltiga form" är nådd - om man vet det, typ som med alla dlc etc. Och nu med CP 2077s senaste uppdatering har det nog fått sin slutgiltiga form så att det kan vara dags att ta sig igenom det. Och eftersom jag inte lade ut så mycket pengar på mitt kort känns det inte så obekvämt att uppgradera nästa generation igen, då det förmodligen finns ännu bättre kort för raytracing i de lägre prisklasser jag är intresserad av att köpa i, som faktiskt kan hantera pathtracingen i det spelet, helst utan uppskalning.

Yup, om man faktiskt testat lite så vet man nog att särskilt de nyare spelen med RT är väldigt spelbara på båda sidorna av stängslet, kanske alla tre sidor om stängslet men det kan jag inte uttala mig om än x)

Control var ett spel jag hade lite svårt för med DLSS, 1.0 då och gissar att det är grymt mycket bättre nu. Körde det ett par timmar först med 2080S, använda RT, DLSS och freesync. Återvände och spelade mycket mer med 6800XT, då med RT och freesync, FSR fanns inte i spelet (vet inte om det finns nu) men gillade upplevelsen mer- mindre skumma artefakter och sjukt stabila (men låga, typ 40-50) FPS då begränsande faktorn, RT, var rätt konstant så var inte mycket upp eller ner liksom.

Skrivet av Svensktiger:

"Kul" att nVidia håller koll på användarna.
Vekligen illa att verktyg som "NVCleanstall" behövs.

Har inte undersökt det precis men antar helt enkelt att AMD och Intel gör exakt samma, så.... trevligt att de ger någon slags feedback med datan de samlar iallafall i guess?
Definitivt inte en fan av geforce experience overall, om AMD eller intel också börjar kräva konto och login för att använda features av en komponent man betalat 10k+ för lär jag lätt vara villig att ta en liten smäll i pris/prestanda eller lite färre features för att slippa sådan skit vid nästa uppgradering.

Hade 3090 i en workstation som jag körde lite olika ML-grejer på men även ibland spel då en sak jag experimenterade med var olika video upscalers. Ville därför kunna spela in med GFE, men fick regelbunda typ "You seem offline, please connect to the internet and login again" meddelanden. Grafikkort för 20k+ kronor -_-

Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte...
Jag har ett RTX 2070 och en 4K-skärm ;).
Ray tracing ger 10-15 stadiga FPS hehe. Det är inte värt det.

DLSS är däremot guld värt!

Yup, innan DLDSR osv när jag körde 1440p hade jag för vana att köra VSR (virtual super resolution) till 5120*2880 och sedan dra ner render resolution i spelet en aning för att liksom få fullständig MSAA, gjorde just det i Cyberpunk en stor del av min playthrough med 6800XT precis när jag fått det för att slippa TAA-konstigheter. Tyvärr ser spelet inte bra ut om man forcerar slår av TAA, men med supersampling vart TAA-grynigheten mycket mindre märkbar. Kändes för mig mer värt än att slå på RT (när det väl kom för AMD till cyberpunk) och få lite bättre ljus men med konstiga eftersläpningar överallt etc.

Nu i 4K på samma skärmyta är det mindre behov för det hela.

DLSS som det är nu verkar ju verkligen ligga på gränsen till att vara bättre än native i många fall, FSR inte lika bra men ändå bra nog i de flesta fall att det oftast är värt det, mycket bättre än de första exemplen som kom.

Något jag är nyfiken på är hur pass mycket tensor cores faktiskt behövs för DLSS. När jag med 3090 drog igång RT i vilken upplösning som helst så gick ju strömförbrukningen i taket (ena 3090 jag hade, ASUS Strix, hoppade direkt till 104C på memory hotspot och stannade där) men fann ingen märkbar skillnad alls mellan att köra DLSS Quality, vilker renderar i 1440p för 4K, och att bara rendera i 1440p native utan DLSS. Skillnad i bildkvalitet, ja, inte i belastning på kortet liksom. Så nyfiken på om tensor cores liksom bara behöver finnas där eller om de faktiskt gör någon ansenlig arbetsinsats.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Glömde lägga till "Nej" i omröstningen, så jag skapade om den. Förlåt ... Om ni röstat redan så kanske jag tog bort din röst =\

Kanske skapa en till nedanför för oss som sitter med AMD med FSR 2 istället för DLSS så får vi en check på det också.

Permalänk
Medlem

”Grafikjätten publicerar nu ny data från Geforce Experience, som visar på hur många som faktiskt slår igång funktionerna.”

There’s your problem.

Tror inte de som avskyr RT för att det sänker prestandan har GFE installerat.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Jag killgissar på att det inte är hela sanningen. men är det ens nära så är det verkligen imponerande vilket genomslag deras pr-avdelning haft. Minns vilket liv det blev för många år sen när dom använde bildförstörande tekniker för att uppnå högre prestanda. nu är det en feature.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omega5509:

Jag killgissar på att det inte är hela sanningen. men är det ens nära så är det verkligen imponerande vilket genomslag deras pr-avdelning haft. Minns vilket liv det blev för många år sen när dom använde bildförstörande tekniker för att uppnå högre prestanda. nu är det en feature.

Mjo, men samtidigt så har DLLS blivit bättre. Även FSR för den delen med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Sen jag köpte på mig 4090 så kör jag alltid RT så har vant mig nu, men i ärlighetens namn så är det inte ett måste för gaming. Spelen var snygga innan med, det är mest en bonus eftersom det inte påverkar prestandan så mycket med DLSS3 och Frame Generation.

RT är väll snarare på hela tiden för att rättfärdiga för sig själv och/eller sitt samvete att man har lagt så mycket pengar på kortet 😉

Man ja nvidia har ju verkligen lyckats med att övertala genomsnitsgamern att RT verkligen är nåt som är viktigt redan idag.
Själv tycker jag när RT eller EJ gör nästintill ingen skillnad i FPS i råprestandard förutom en handful så är det dags att lägga pengar på det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

RT är väll snarare på hela tiden för att rättfärdiga för sig själv och/eller sitt samvete att man har lagt så mycket pengar på kortet 😉

Man ja nvidia har ju verkligen lyckats med att övertala genomsnitsgamern att RT verkligen är nåt som är viktigt redan idag.
Själv tycker jag när RT eller EJ gör nästintill ingen skillnad i FPS i råprestandard förutom en handful så är det dags att lägga pengar på det.

Nja, som jag sa så är det inte ett måste. Dock så ser man skillnaden först när man lirat med det på en tid och sedan stänger av det men som sagt man vänjer sig nog snabbt med att stänga av det med. När spelen börjar bli mer krävande är det ju bara att stänga av det så att säga utan någon direkt jätteförlust.

Jag rättfärdigar mest mitt 4090 genom att jag varken behöver bil, har ingen lägenhet/hus att betala av, krökar ej eller går ut på krogen typ, reser inte. Spenderar den mesta av min lediga tid framför datorn eller på cykel när det är sommar så det är väl där jag lägger pengarna. Klart det svider, det är en dyr hobby.

Jämför man med folk som lägger mer eller lika mycket på andra fritidsvanor/Fodora osv så är det inte så att jag gör av med mer än andra i vårt avlånga land, tror snarare tvärt om relativt sätt. Folk har typ som regel att man kan bränna 20-30k på en resa för 1-2 vecka i bakfylla, men när man köper ett 4090 som ger en nöje i flera år så får folk ont i magen.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

DLSS Ftw

Permalänk
Medlem

Att slå igång funktionen innebär ju inte samma sak som att använda det konstant. Nvidia vill nog få siffrorna att låta högre än de faktiskt är, och det är nog ganska uppenbart att så är fallet med tanke på ordvalen de använt. Så det är ju fullt möjligt att deras statistik inkluderar de som slagit på det för att testa i fem minuter.

Permalänk
Medlem

What, måste man slå på något? Räcker det inte köra optimize på spelet i geforce experience? 😱

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Jag hade länge ett GTX970 (2015-2023) men har sen några månader tillbaka mitt första grafikkort har stöd för raytracing, ett RTX4080. (köpt begagnat)
Har bara 1920x1080 skärm, så med allt på ultramax + pathtracing i Cyberpunk 2077 med senaste 1.62 patchen får jag 47 fps native och 86 fps med den där Frame Generator (ingen DLSS)
Det är ju fullt spelbart och ser bra ut 👍

Aktiverar jag DLSS på AUTO så hamnar jag på 134 fps.

Med mitt gamla GTX970 låg jag på ca 30 fps med allt på minimum.. gick att spela då med, men lite väl hackigt 😅

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Elixx:

Nja, som jag sa så är det inte ett måste. Dock så ser man skillnaden först när man lirat med det på en tid och sedan stänger av det men som sagt man vänjer sig nog snabbt med att stänga av det med. När spelen börjar bli mer krävande är det ju bara att stänga av det så att säga utan någon direkt jätteförlust.

Jag rättfärdigar mest mitt 4090 genom att jag varken behöver bil, har ingen lägenhet/hus att betala av, krökar ej eller går ut på krogen typ, reser inte. Spenderar den mesta av min lediga tid framför datorn eller på cykel när det är sommar så det är väl där jag lägger pengarna. Klart det svider, det är en dyr hobby.

Jämför man med folk som lägger mer eller lika mycket på andra fritidsvanor/Fodora osv så är det inte så att jag gör av med mer än andra i vårt avlånga land, tror snarare tvärt om relativt sätt. Folk har typ som regel att man kan bränna 20-30k på en resa för 1-2 vecka i bakfylla, men när man köper ett 4090 som ger en nöje i flera år så får folk ont i magen.

Håller med, om man kan motivera priset, har behovet... varför skulle man då välja något sämre? Nu är jag inte så pass rik att jag går och köper 4090's dagligen direkt men det är överhuvudtaget inte en kostnad som påverkar mig över säg 2 år (när 5090 nog lär ha dykt upp). För folk som jobbar och får ut en hyffsad lön så är det inga stora summor.

Personligen ser jag fortfarande datorer som en billig hobby och nöje. Det har varit billigare, visst, men det brukade vara mycket dyrare förr, speciellt längre tillbaks i tiden. Ju mer man är villig att kompromissa, ju mer tid kan man också få ur sina komponenter. På exempelvis 90-talet och tidigt 00-tal så var de dyra komponenterna rejält utdaterade för att klara senaste spelen på ett halvår. Tacksamt nog är vi inte där idag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har det igång när jag spelar BF V, fungerar rätt bra för mig

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

.
Själv tycker jag när RT eller EJ gör nästintill ingen skillnad i FPS i råprestandard förutom en handful så är det dags att lägga pengar på det.

Då är det snarare dags att lägga pengarna på en CPU...

Permalänk
Medlem

Använder det enbart och endast i 3D Mark, Port Royal, för stabilitetstest av undervoltning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hahaha.

Aldrig i livet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hahaha.

Aldrig i livet.

Ja usch o fy för moderniteter! Tack jag vet 640x480, bort med PBR eller ens normalmaps, antialiasingen o texturfiltrering ska stängas helt av eller kanske tillomed helt utan några texturer öht. Gärna så lite polygoner som möjligt också, o där där med ljus är ju överskattat det med så det stänger vi också av. Jag menar vem fan vill ha fin grafik när man kan ha riktigt ful sådan?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja usch o fy för moderniteter! Tack jag vet 640x480, bort med PBR eller ens normalmaps, antialiasingen o texturfiltrering ska stängas helt av eller kanske tillomed helt utan några texturer öht. Gärna så lite polygoner som möjligt också, o där där med ljus är ju överskattat det med så det stänger vi också av. Jag menar vem fan vill ha fin grafik när man kan ha riktigt ful sådan?!

Det känns som du överdriver en smula.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Stigspårning däremot, då kan vi börja snacka

Bästa jag hört sen Björn Skifs!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det känns som du överdriver en smula.

Precis som du ja.