Görs själva stabiliseringen för att kompensera/motverka "gate weave" på negativ eller prints, eller är det för att motverka weave som kom till i själva kameran på OCN. Dvs. ser man olika skakningar som korrekta eller felaktiga? Eller kör man stabilisering rakt av bara på färdiga bilden och tar bort allt skak? Du nämner i artikeln att overscan finns som alternativ, men använder du det t.ex. eller är andra sätt accepterat (från restaurings-perspektiv).
Allt hänger på materialets innehåll, skick och hur väl scannern hanterar den. För OCN i gott skick kan det vara överflödigt, men gate weave kan uppstå även i skannern till viss del (trots stabilisering via pin register eller digitalt).
Ibland är det bäst och enklast att gå på perforering eller maskning, men det är inte alltid programmet gillar det. Då får man försöka hitta innehåll i bilden som man kan låta den basera stabiliseringen på. Riktigt svåra sekvenser kan jag använda multipla stabiliseringar (vertikalt och horisontellt på olika delar av bilden). Resultatet blir inte alltid som man önskat så om det inte är en särskilt stillsam scen kan det vara enlöast att låta det vara.
Vad som gäller mellankopior kan dessa vara instabila på grund av kopieringen, ffa om optisk kopiering har gjorts. Minns ett duplikatpositiv jag skannade som var riktigt skakigt, men otroligt nog hade perforeringen från originalnegativet hängt med i bilden och jag kunde stabilisera mha den. Resultatet blev utmärkt.
Sedan blir krympta och skeva filmer lätt instabila efter skanning också, så där får man också vara lite kreativ.
Jag tänker att det inte finns enskilda metoder som funkar problemfritt. Allt kräver sin egna anpassning och jag vill inte säga att en specifik åtgärd alltid är fel. Trots att en viss lösning verkar helt vansinnig kan den vara rätt i något sammanhang.