BankID inför digitalt ID-kort

Permalänk
Medlem

Digitalt id och pass är effektivt och bra.
Analogt id och pass är MINST lika bra och måste därför samexistera.
Så som valutan och Swish.

Den dagen det digitala strular behöver vi analoga hjälpmedel.
Och det digitala strular med jämna mellanrum redan idag.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ingen dum idé i sig, men bökigare än att bara dra fram körkortet, så ingen poäng för min del.

Freja är också privatägt, så det är lite hugget som stucket.

Det ska vara statligt, det är en 100%-ig självklarhet.

Ja, för när staten tar hand om saker så blir det alltid bättre! /s

Jag kör för övrigt med freja eID och gjort sedan länge. Förstår inte varför detta är en så stor nyhet.

Freja har fungerat för mig på systembolaget trots att de inte accepterar freja egentligen. Och stoppar polisen mig så får jag väl ta den diskussionen med dem om att jag inte har körkort med mig. Borde vara lugnt i och med att jag kan legitimera mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Were_M_Eye:

Telefonen dör och du kan inte använda bilen. Lysande!

Standard svenson neggo tänk. Oavsett om det skulle bli verklighet så skulle det inte bli effektivt sisådär 12-20år senare innan de sista *dum*bilarna är mer eller mindre borta och under den tiden har man gått om tid att hitta effektiva lösningar som att man kan få igång tändningen utan att starta bil = kan ladda telefon för att få igång bilen etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är mycket större än så, tyvärr!
Att stänga ute nån från hela samhället pågår just nu i stor skala.

Ponera att ditt pass/ID kort har gått ut.

Du bokar tid för ett nytt.
Du tar med en vän/flickvän, som kan intyga att du är du. (Plus att du har med ditt gamla pass/IDkort)

Men då blir det kalla handen!!!

Du måste ha med dig en släkting barn/mamma/pappa

Tänk alla som inte har några släktingar kvar i livet (för dom finns)
Eller en uteliggare/utsatt person som levt utanför samhället en längre tid, som har barn men inte haft kontakt med dom på kanske 5 - 30 år. Inte så lätt att skriva .... du, kan du hjälpa mig... jag behöver pass/ID kort.

Jag fick vända i dörren med min flickvän, ringa min dotter, och nu ska vi dit och lösa det i Maj.

Helt sjukt.

Vad sägs om att fixa ett nytt innan det gamla är slut?!

Kan även tipsa om att ha två som ligger lite omlott. Så ett nationellt id och ett pass.

Det är finemang 👍👍👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta igen, nån på svenska Internet som fått för sig detta och sprider det överallt. Det är fan råttan i pizzan-nivå på det här snart.

Det var ett förslag från en utredning att det skulle bli så. Det är inte genomfört, och den dagen de genomför det så lär det bli stora nyheter av det. Vad polisen (och andra myndigheter) accepterar har jag redan postat i tråden en gång, men här kommer det en gång till:

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Det må så vara, men mitt lokala bankkontor godtar inte körkort som id handling längre om du vill ha något anekdotiskt. Enbart pass och nationellt ID.

Så oavsett om det bara är ett förslag eller inte, så har aktörer på eget bevåg börjat neka körkort som ID handling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

men nej körkort gäller inte.

Vadå gäller inte?
Svaret var vad syftet med ett digitalt ID är och varför den danska medborgaren inte kunde få detta.
Det handlar om ett digitalt komplement bredvid övriga identitetskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Det må så vara, men mitt lokala bankkontor godtar inte körkort som id handling längre om du vill ha något anekdotiskt. Enbart pass och nationellt ID.

Så oavsett om det bara är ett förslag eller inte, så har aktörer på eget bevåg börjat neka körkort som ID handling.

Intressant info rörande KK och banker, du får gärna berätta vilken bank detta var så.
Vad jag vet så gäller KK fortfarande som ID på myndigheter där det är strikta säkerhetskrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är mycket större än så, tyvärr!
Att stänga ute nån från hela samhället pågår just nu i stor skala.

Ponera att ditt pass/ID kort har gått ut.

Du bokar tid för ett nytt.
Du tar med en vän/flickvän, som kan intyga att du är du. (Plus att du har med ditt gamla pass/IDkort)

Men då blir det kalla handen!!!

Du måste ha med dig en släkting barn/mamma/pappa

Tänk alla som inte har några släktingar kvar i livet (för dom finns)
Eller en uteliggare/utsatt person som levt utanför samhället en längre tid, som har barn men inte haft kontakt med dom på kanske 5 - 30 år. Inte så lätt att skriva .... du, kan du hjälpa mig... jag behöver pass/ID kort.

Jag fick vända i dörren med min flickvän, ringa min dotter, och nu ska vi dit och lösa det i Maj.

Helt sjukt.

Ovan exempel går ändå att lösa.
Då är det värre med de 10% av medborgarna som inte kan få BankID av ett eller annat skäl.
Det kan handla om funktionsnedsättningar, att banken inte vill ha dig som kund eller något annat.

Det ser jag som ett större problem med just BankID som utfärdare av digitala legitimationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant info rörande KK och banker, du får gärna berätta vilken bank detta var så.
Vad jag vet så gäller KK fortfarande som ID på myndigheter där det är strikta säkerhetskrav.

Ja, se min länk ovanför. Som sagt räcker det att identifiera sig med körkort för att få ut pass/nationellt ID, så jag undrar hur man tänker om man inte accepterar körkort. Om det skulle vara så lätt att förfalska körkort, så skulle man ju kunna göra det och sedan gå och skaffa ett nationellt ID med hjälp av körkortet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vadå gäller inte?
Svaret var vad syftet med ett digitalt ID är och varför den danska medborgaren inte kunde få detta.
Det handlar om ett digitalt komplement bredvid övriga identitetskort.

Gå in på din bank eller bankID. Det står klart och tydligt den enda giltiga legitimationen som gäller för att att kunna skapa e-leg via BankID så krävs det antingen Svenskt Pass eller Svenskt Nationellt ID-Kort, de andra gäller inte för de har inte NFC.
Även bankerna har börjat göra så, om du skall förnya ditt bankID så kan du hamna för kontroll och då måste du legitimera dig med Svenskt pass eller Svenskt Nationellt ID. Jag ringde banken och fråga om dem druckit t-sprit, de hade dem inte. För att jag skall förnya mitt bankID om jag hamnar för en sådan kontroll så behöver jag ta med mitt körkort eller skatteverks leg till ett bankkontor för att förnya.

Däremot Freja-eID tillåter vilken svensk giltig legitimation för deras E-Leg vilket jag personligen använder sedan ca 1 år tillbaka.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Gå in på din bank eller bankID. Det står klart och tydligt den enda giltiga legitimationen som gäller för att att kunna skapa e-leg via BankID så krävs det antingen Svenskt Pass eller Svenskt Nationellt ID-Kort, de andra gäller inte för de har inte NFC.
Även bankerna har börjat göra så, om du skall förnya ditt bankID så kan du hamna för kontroll och då måste du legitimera dig med Svenskt pass eller Svenskt Nationellt ID. Jag ringde banken och fråga om dem druckit t-sprit, de hade dem inte. För att jag skall förnya mitt bankID om jag hamnar för en sådan kontroll så behöver jag ta med mitt körkort eller skatteverks leg till ett bankkontor för att förnya.

Däremot Freja-eID tillåter vilken svensk giltig legitimation för deras E-Leg vilket jag personligen använder sedan ca 1 år tillbaka.

Jag tror du misstolkar vad jag skriver. Svaret var till en dansk medborgare som var lite ledsen för att han inte kunde få ett svenskt e-leg.
Jag pratar inte om att skapa e-leg utan vad syftet med e-leg är. Det är ett komplement till ett svenskt ID-kort såsom pass, ID-kort (finns flera utfärdare) eller KK.
Samma gäller med Freja, det är ett digitalt komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tycker inte det är så konstigt. Detta är ett digitalt komplement till ditt svenska nationalla ID, pass eller KK.

BankID var også et "digitalt komplement" innen det ble det dominerende verktøy for å hele tatt holde kontakt med myndigheter, gjøre transaksjoner inkl å handle på ICA/IKEA etc.

Det er bare et spørsmål om tid innen det vil bli en obligatorisk del av hverdagen for å slippe ekstra kostnader eller gjøre ting smidigere og bli sett som et selvfølge for majoriteten i samfunnet. De som ikke har BankID i dag har det mye vanskeligere å få gjort ting enn de som har et BankID eller tilsvarende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

BankID var også et "digitalt komplement" innen det ble det dominerende verktøy for å hele tatt holde kontakt med myndigheter, gjøre transaksjoner inkl å handle på ICA/IKEA etc.

Det er bare et spørsmål om tid innen det vil bli en obligatorisk del av hverdagen for å slippe ekstra kostnader eller gjøre ting smidigere og bli sett som et selvfølge for majoriteten i samfunnet. De som ikke har BankID i dag har det mye vanskeligere å få gjort ting enn de som har et BankID eller tilsvarende.

Jo men vad är alternativet om du nu ska handla på nätet? Ta ett kort på ditt plastkort och låta en människa bedöma om det är ok?
Jag är ingen fan av BankID's dominans men som verktyg så underlättar det och är betydligt säkrare än många andra sätt.
Om man har bott utomlands och inte haft tjänster som BankID så vet man hur komplext det ibland kan vara vid kontakt med banker och myndigheter. (två lösenord per bank t.ex.)

BankID utesluter idag ca 10% av svenskar då det ägs av samtliga storbanker. Därför är det viktigt att vi får fler aktörer som inte utesluter en så stor del av befolkningen som BankID idag gör.
Det är därför vi behöver fler tjänster såsom Freja och några till som inte har monopol på marknaden, inte heller när det gäller digitala legitimationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är nog bidragande, men jag tror det främst handlar om att körkort är på väg bort som ID-handling. Jag vet inte om det faktiskt är klubbat ännu, men det var under utredning för inte så länge sedan och föreslogs tas bort som identitetsbevis pga för låg säkerhet.

Problemet er ikke kun for lav sikkerhet, uten at EU har som plan å få alle EU medborgere over til deres digitale Nasjonale ID system.

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2...

Førerkort konkurrer i så fall med dette system når det gjelder å bygge et system der kan bekrefte identitet og det handler mest sannsynlig også om utgifter for å holde et slike system oppdatert. En kan jo se hvordan det gikk når COVID var på tapeten og hvordan EU måtte skape et lappetekke for å få det til å fungere. Det tok sin tid og det gikk ikke uten problemer når hvert land nå måtte anerkjenne andre lands krav for hva respektive land ville se som effektiv for sine behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tror du misstolkar vad jag skriver. Svaret var till en dansk medborgare som var lite ledsen för att han inte kunde få ett svenskt e-leg.
Jag pratar inte om att skapa e-leg utan vad syftet med e-leg är. Det är ett komplement till ett svenskt ID-kort såsom pass, ID-kort (finns flera utfärdare) eller KK.
Samma gäller med Freja, det är ett digitalt komplement.

Jag vet inte om du har någon sjukdom som gör att du inte förstår.

Jag som Dansk medborgare (född i Sverige och bott här hela mitt liv) har kunnat legitimera överallt med mitt SVENSKA körkort och min Svenska Legitimation från skatteverket. Utmaningen här är att dessa GILTIGA legitimationerna inte är giltiga för e-leg, vilket är helt absurt.

Freja eID tar svenskt körkort och konverterar detta till e-legitimation, det är så jag har det. Dock kan jag inte göra samma sak med BankID varianten.

Så det hela handlar om hur absurt det är att två giltiga legitimationer för att legitimera sig hos skatteverket,pensionsmyndigheten,polismyndigheten etc kan enbart konverteras till e-legitimation.

Vill du jiddra mer om detta, skriv ett PM så tråden inte blir mer smutsig.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Ja, att göra detta statligt är nog helt rätt. På samma sätt som alla våra andra ID handlingar inte är från någon privat aktör.

Dessutom har ju BankID tagit bort möjlighet att ha olika BankID på samma enhet, vilket gör det omöjligt att olika personer i samma hushåll har sitt bankid på vissa gemensamma enheter. Det är numera enbart ett bank (person) per enhet. Riktigt dåligt, och något de borde ändra tillbaka omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Jag vet inte om du har någon sjukdom som gör att du inte förstår.

Jag som Dansk medborgare (född i Sverige och bott här hela mitt liv) har kunnat legitimera överallt med mitt SVENSKA körkort och min Svenska Legitimation från skatteverket. Utmaningen här är att dessa GILTIGA legitimationerna inte är giltiga för e-leg, vilket är helt absurt.

Freja eID tar svenskt körkort och konverterar detta till e-legitimation, det är så jag har det. Dock kan jag inte göra samma sak med BankID varianten.

Så det hela handlar om hur absurt det är att två giltiga legitimationer för att legitimera sig hos skatteverket,pensionsmyndigheten,polismyndigheten etc kan enbart konverteras till e-legitimation.

Vill du jiddra mer om detta, skriv ett PM så tråden inte blir mer smutsig.

Jiddra och sjukdom? Meningslösa påhopp i en seriös tråd där båda saker vi tar upp är relevant info för övriga som inte är invigda i ämnet.

BankID är per default exkluderande JA, inte bara när det gäller digital legitimation men även vilka som kan nyttja deras tjänster i övrigt. Det är därför det är viktigt att vi har flera tjänster där t.ex. Freja tillåter att betydligt fler kan använda digitala identitetskort. Det handlar inte bara om begränsningar i vilka legitimationer som kan bli "digitala" utan vilka som faktiskt kan nyttja tjänsten.

Min poäng i förra inlägget var att en digital legitimation, oavsett om det är BankID, Freja eller någon annan som utfärdar det, bara ett komplement till ett plastkort, idag.

Sen missade jag att det var du som var dansken som ställde ursprungsfrågan, trodde det var någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Ja, att göra detta statligt är nog helt rätt. På samma sätt som alla våra andra ID handlingar inte är från någon privat aktör.

Dessutom har ju BankID tagit bort möjlighet att ha olika BankID på samma enhet, vilket gör det omöjligt att olika personer i samma hushåll har sitt bankid på vissa gemensamma enheter. Det är numera enbart ett bank (person) per enhet. Riktigt dåligt, och något de borde ändra tillbaka omgående.

Det finns privata aktörer som utfärdar ID-kort idag.
Visste inte att man kunde ha flera BankID på en enhet för olika personer, men bra att dom tagit bort det då jag ser det som en säkerhetsrisk.
Det jag skulle kunna tänka mig är att man skulle kunna ha flera identiteter men att man då kräver extra skydd i form av både biometri och lösenord så att det inte kan missbrukas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jo men vad är alternativet om du nu ska handla på nätet? Ta ett kort på ditt plastkort och låta en människa bedöma om det är ok?
Jag är ingen fan av BankID's dominans men som verktyg så underlättar det och är betydligt säkrare än många andra sätt.
Om man har bott utomlands och inte haft tjänster som BankID så vet man hur komplext det ibland kan vara vid kontakt med banker och myndigheter. (två lösenord per bank t.ex.)

BankID utesluter idag ca 10% av svenskar då det ägs av samtliga storbanker. Därför är det viktigt att vi får fler aktörer som inte utesluter en så stor del av befolkningen som BankID idag gör.
Det är därför vi behöver fler tjänster såsom Freja och några till som inte har monopol på marknaden, inte heller när det gäller digitala legitimationer.

Nå jeg flyttet til Sverige rundt år 2000 fra Danmark og den gang som Norsk Statsborgere, så kan jeg si at at problemet med Freja og tilsvarende løsninger ligger i hvilken grad myndigheter vil klassifisere sikkerhetsnivået. Norsk BankID hadde den høyeste sikkerhetsnivå den gang i Norge, i Sverige fikk jeg adgang via den min svenske nettbank rett hurtig og da uten krav om noe svensk ID.

I forhold til Norge, så kunne jeg den gang kun bruke veldig begrenset tjenester mot Norge med det digitale ID som en ville få tilgang til som ikke var norsk BankID (MittID tror jeg det hette hvilket hadde en lavere sikkerhetsnivå).

Jeg måtte selv dra opp til Norge og åpne et konto for få adgang til norsk BankID i Norge (trass i jeg vært kunde i Handelsbanken SE en lengre tid og skulle åpne konto i Handelsbanken NO). Der måtte jeg vise mitt pass for å kunne åpne konto og på den måte for norsk BankID.

Det er lett for Svenskene (og de fleste der sitter her på dette forum har neppe selve opplevet de her problemer med alt mer krav på ID handlinger i alt vi tidligere kunne få gjort uten å vise ID) og skape systemer der vil gi fordeler for "ekte" svensker, men fullstendig glemmer alle andre grupper som ikke passe inn i denne mal (aldri flyttet mellom land, aldri måtte skaffe nye ID handling når de skiftet statsborgerskap eller latt eldre ID handlinger løpe ut på gyldighetstid -husk at tidligere hadde ID handlinger også lengre gyldighetstid- og nå mangler ID handlinger for å bekrefte identitet etc).

Den siste tid og har det vært meldinger i avisene om mennesker der er blitt erklært døde og umiddelbart mister alle muligheter for å bekrefte at de i høyeste grad er fortsatt i livet. Hva skjer når alt mer vil bli digitalisert og vi ikke lengre har fysiske handlinger til å vise eller gjøre sannsynlig at det er skjedd et feil når systemene i alt større grad er blitt stand til å snakke sammen? Dine medisinske journaler vil bli lukket, dine bank konto låste og alle kontakter med myndighet må nå skje gjennom telefon (der en først må bekrefte ID gjennom BankID for å bli koblet rett) eller gjennom web sider der en må ha en aktiv digital ID (BankID eller tilsvarende).

Dette er en form av "digital døds erklæring" som en må også ta med i planlegging når det gjelder den alt mer integrerte digitalisering mellom forskjellige systemer.

Innenfor antropologi observerte visse felt arbeidere hvordan visse stammer kunne betraktet livs levende medlemmer av stammen som "døde"; gjennom å ha strenge tabuer for å snakke eller i det hele tatt å anerkjenne disse individer gjennom å gi mat eller hjelpe disse dersom de ble syke - slik at de de facto fungerte som spøkelser/ghost/ånder og ikke lengre tilhøre stammen eller levende. (Vanskelig å finne kilde til dette nå så lang tid etter jeg leste etnologi/kulturvitenskap, men det hørere til under en eksempler på hvordan tabuer og straff kan ha konsekvenser der organiserer hvordan samfunn tenker og handler gjennom å holde åndeverden som noe der ikke skal være del av de levendes verden).

I en digital form er dette på mange måte samme sak der vi nå i stedet stoler blindt på de digitale systemer skal være feil frie og at det aldri vil bli misbrukt av visse grupper der sittet med makten ved de sentrale systemene eller at det kan bli brukt for å skape en digital kopi av en person der siden vil ha veldig vanskelig å vise at vedkommende ikke gjort de saker den digitale versjonen gjort.

Hva skjer når visse mennesker vil bli stemplet som "uønsket"? Hvordan kan en sikre seg mot at dette ikke vil skje i fremtiden når det bare vil kreve å lukke ut mennesker fra å kunne eksistere gjennom å erklære disse mennesker "persona non grata" i digital form?

Problemet med Freja ligger nettopp på i hvilken grad Freja er virkelig et alternativ til BankID og det er mange steder der helst vil kun holde seg med et system i steder for å ha flere parallelle systemer. Det er helt sikkert ikke gratis å være koblet til dette system for de virksomheter eller myndigheter som har dette alternativ, på samme måte som hvorfor visse kort selskaper dominerte når butikkene måtte betale avgifter for terminaler, pr transaksjon eller adgang til nettverket for disse bank kort som MasterCard, Visa etc.

Nå vet jeg ikke om Freja også vil kreve digital NFC for de som vil eller må det høyeste sikkerhetsnivå (hvilket var et krav når jeg måtte logge meg inn på skatteetaten.no og grunnen til hvorfor jeg måtte skaffe meg norsk BankID).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant info rörande KK och banker, du får gärna berätta vilken bank detta var så.
Vad jag vet så gäller KK fortfarande som ID på myndigheter där det är strikta säkerhetskrav.

Handelsbanken

Permalänk
Medlem

Hade behövt detta igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

Hade behövt detta igår

Samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Eh va, varför har du inte id-kort från skatteverket eller nationellt id-kort?

För att det kostar extra, så simpelt är det haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sveriges stadsapparat har varit på dekis sedan Sossarna avskaffade tjänstemannaansvaret och med all större korruption vet jag inte om jag håller med helt. Om ett företag begår "tjänstefel" så kan dom ställas till svars, så är inte fallet med stadsanställda. De får i sämsta fall avgå med miljonfallskärmar efter att ha mjölkat skattebetalare i decennier för lågpresterande insatser.

Vilken stad tänker du på? Heter statsapparat..

Vad jag egentligen ville kommentera är att tjänstefel straffas genom brottsbalken, det handlar inte om bristen på lag utan bristen på vilja att straffa.

Permalänk
Medlem

Tycker inte detta är dåligt i sig, det är ju toppen att det kommer fler användbara tjänster, speciellt för dem som VILL använda just BankID.

Tyvärr är risken att detta kommer att göra att BankID får en ännu mer dominerande ställning. Tjänster väljer fortsatt att integrera mot just BankID för att det redan är många som har det och lägger i mindre utsträckning resurser att stöjda andra lösningar.

Varför är detta ett problem om BankID faktiskt är en smidig och bra tjänst? Jo för att det skapar ett beroende mot det fåtal banker som äger och utfärdar BankID. Det är som redan nämnts flera som av olika anledningar inte kan bli kund hos dem. Och det är troligen minst lika många som inte vill vara kund hos dem, men nu tvingas vara det för att BankID blivit en de facto standard.

Om jag måste välja mellan att vara beroende av desssa banker eller staten, så väljer jag staten som det mindre onda/dåliga alternativet. Men det bästa vore troligen om staten istället för att bygga ett eget alternativ, reglerade marknaden för att säkra konkurrens och alternativ som fungerar överallt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

Hade behövt detta igår

Det finns redan, Freja eID har erbjudit detta sedan ett par år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Ja, att göra detta statligt är nog helt rätt. På samma sätt som alla våra andra ID handlingar inte är från någon privat aktör.

Dessutom har ju BankID tagit bort möjlighet att ha olika BankID på samma enhet, vilket gör det omöjligt att olika personer i samma hushåll har sitt bankid på vissa gemensamma enheter. Det är numera enbart ett bank (person) per enhet. Riktigt dåligt, och något de borde ändra tillbaka omgående.

Ville tillägga att det fortsatt är möjligt att använda befintliga BankID på samma enhet fram tills dess att det BankID med kortast giltighetstid gått ut. För vid förnyelse så går det bara att installera ett nytt ifall det inte finns något BankID installerat på enheten sedan tidigare så den som måste förnya först drabbas av problemet att denne måste radera den andres BankID innan han/hon kan installera sitt egna nya ID. Så detta kommer bli problem hos en del hushåll främst äldre. Ser redan nu att det bland recensionerna för BankID appen i Google Playstore finns negativa recensioner om detta problem.

Skrivet av reverend benny:

Det finns privata aktörer som utfärdar ID-kort idag.
Visste inte att man kunde ha flera BankID på en enhet för olika personer, men bra att dom tagit bort det då jag ser det som en säkerhetsrisk.
Det jag skulle kunna tänka mig är att man skulle kunna ha flera identiteter men att man då kräver extra skydd i form av både biometri och lösenord så att det inte kan missbrukas.

På vilket sätt är det en extra säkerhetsrisk? Ifall en bedragare/identitetstjuv lyckats skapa ett BankID på sin mobil utan offrets vetskap så har ju denna redan på något sätt (förmodligen via säkerhetsdosan) fått tillgång till dennes Internetbankkonto och kunnat skapa sig ett nytt BankID på den personen i sin enhet. Alternativt om installationen sker med offrets vetskap om att ett BankID för den personen installeras på bedragarens enhet så har bedragaren på nått sätt fått vetskap om pinkoden till det BankID't. Men båda dessa problem löses ej genom att ta bort möjligheten att ha flera BankID på samma enhet. Enda skillnaden nu blir att bedragaren/identitetstjuven nu måste punga ut med lite pengar för att köpa sig en till bättre begagnat enhet för några hundringar på Tradera så kan denna fortsätta precis som tidigare. Denna begränsning i senaste versionen av BankID appen ställer bara till det för många särskilt seniorer men löser inga bedrägerier. Ytterligare ett problem för seniorer som använder större läsplattor istället för mobiler pga bristande motorik och synskärpa är att BankID nu i senaste version också kräver NFC av det slag som oftast bara används i mobiler vilket i praktiken gjort BankID slutat fungera för personer som bara använder surfplattor vilket ju oftast är äldre seniorer. Uselt beslut detta av BankID!

Vad gäller möjlighet att med hjälp av BankID kunna identifiera sig där man tidigare måste haft med sig en fysisk identitetshandling så ser jag positivt på det. Men tycker även att staten ska utfärda sin egna version av detta. Inte bra att allt detta bara sköts av bankerna som är privata aktörer som inte alla har tillgång till.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

På vilket sätt är det en extra säkerhetsrisk? Ifall en bedragare/identitetstjuv lyckats skapa ett BankID på sin mobil utan offrets vetskap så har ju denna redan på något sätt (förmodligen via säkerhetsdosan) fått tillgång till dennes Internetbankkonto och kunnat skapa sig ett nytt BankID på den personen i sin enhet. Alternativt om installationen sker med offrets vetskap om att ett BankID för den personen installeras på bedragarens enhet så har bedragaren på nått sätt fått vetskap om pinkoden till det BankID't. Men båda dessa problem löses ej genom att ta bort möjligheten att ha flera BankID på samma enhet. Enda skillnaden nu blir att bedragaren/identitetstjuven nu måste punga ut med lite pengar för att köpa sig en till bättre begagnat enhet för några hundringar på Tradera så kan denna fortsätta precis som tidigare. Denna begränsning i senaste versionen av BankID appen ställer bara till det för många särskilt seniorer men löser inga bedrägerier. Ytterligare ett problem för seniorer som använder större läsplattor istället för mobiler pga bristande motorik och synskärpa är att BankID nu i senaste version också kräver NFC av det slag som oftast bara används i mobiler vilket i praktiken gjort BankID slutat fungera för personer som bara använder surfplattor vilket ju oftast är äldre seniorer. Uselt beslut detta av BankID!

Vad gäller möjlighet att med hjälp av BankID kunna identifiera sig där man tidigare måste haft med sig en fysisk identitetshandling så ser jag positivt på det. Men tycker även att staten ska utfärda sin egna version av detta. Inte bra att allt detta bara sköts av bankerna som är privata aktörer som inte alla har tillgång till.

Att ha flera personers BankID på samma enhet eller profil ser jag som en säkerhetsrisk men också en utmaning för BankID att t.ex. garantera att en person har utfört en signering eller liknande. Om det däremot är så att det är en Android enhet där det tillåts att flera användare loggar in (och då skyddas med en personligt lösen eller liknande) så gissar jag att den personen kunna lägga in sitt BankID i den profilen och då skyddas den ju med någon form av autentisering + autentiseringen man behöver göra i BankID.
BankID lägger ju inte till eller tar bort saker utan anledning, fråga varför dom gjort detta så får du säkerligen en bra förklaring som för att du förstår deras beslut.
När det gäller NFC-delen så var den ny för mig, jag förnyade mitt mobila BankID för ett tag sedan och då var det samma gamla sätt utan att behöva scanna pass. Däremot behövde man den gamla Bankdosan som låg långt ner i byrålådan.

Permalänk
Medlem

Digitalt ID är bra, men det måste erbjudas via staten. Sedan är det såklart bra med privata alternativ som ökar konkurrensen men en ID handling är en avgörande rättighet för en medborgare, de kan inte låsas bakom bankers godtyckliga regelverk.

Staten har ett ansvar gentemot folket. Politikerna kan avsättas och ställs inför rätta om de gör bort sig, lycka till att utkräva ansvar från någon anonym bolagsstyrelse eller VD med miljoner i fallskärm...
Bankerna brukar regelbundet *neka folk att öppna konto* och som följd kan de inte ha bankID. Detta gäller såväl personer i särskild poltisikt ställning såsom riksdagsmän (anses vara för riskabelt) men också personer som har många betalningsanmärkningar eller saknar svenskt personnummer. Dvs Bank-ID funkar bra för Svensson, men inte för många andra. Staten måste ha ett bra *grundalternativ* sen kan företagen erbjuda alternativ...och sälja ut din personliga information till Kina och Ryssland som alltid.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av skog1s:

Det är mycket större än så, tyvärr!
Att stänga ute nån från hela samhället pågår just nu i stor skala.

Ponera att ditt pass/ID kort har gått ut.

Du bokar tid för ett nytt.
Du tar med en vän/flickvän, som kan intyga att du är du. (Plus att du har med ditt gamla pass/IDkort)

Men då blir det kalla handen!!!

Du måste ha med dig en släkting barn/mamma/pappa

Tänk alla som inte har några släktingar kvar i livet (för dom finns)
Eller en uteliggare/utsatt person som levt utanför samhället en längre tid, som har barn men inte haft kontakt med dom på kanske 5 - 30 år. Inte så lätt att skriva .... du, kan du hjälpa mig... jag behöver pass/ID kort.

Jag fick vända i dörren med min flickvän, ringa min dotter, och nu ska vi dit och lösa det i Maj.

Helt sjukt.

Ponera att du tar lite ansvar själv och ordnar det i tid?