Extern HDD för filmer att se på TVn ifrån.

Permalänk
Medlem

Extern HDD för filmer att se på TVn ifrån.

Hejsan, tänkte köpa mig en extern HDD som jag kan lagra filmer på ifrån min dator sedan koppla in den disken rakt in i tvn via USB för att se.

Undrar ifall ni har några förslag? Jag vill se filmer i 4k så det är stora filer.
Jag har kollat på den här men undrar vad ni tycker, t.ex har den hastighet nog att klara visa upp 4k över USBn.

https://www.inet.se/produkt/4305449/wd-elements-portable-5tb#...

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Vilken som helst och är billigaste - vill du senare kunna ta ut disken ur kabinettet och koppla in till en dator via SATA-bus senare så är bara Seagate alternativet, både WD och Toshiba sätter USB-bryggan direkt på diskkontrollerkortet och går den sönder så är diskinnehållet förlorat.

Dock det som kan styra är hur mycket ström din TV lämnar ut på sin USB-port och en 4-5TB disk brukar kräva en USB3-uttag när det gäller strömförmåga medans USB2-uttag räcker inte alltid till för att driva 4-5 TB 2.5" diskar - och en sak till - det är alltid kort USB-sladd (den medföljande på ca 2-3 dm) mellan 2.5" USB disk och datorn/TV den är ansluten till - du kan inte förlänga USB-sladd till en längre för 2.5" USB-disk utan att riskera problem pga. hög spänningsfall för diskens matning med den längre kabeln.

Är USB-sladdlängden till TV:n en issue - så är det bättre med en 3.5" extern USB-disk då den har egen spänningsmatning och då kan man använda långa USB-kablar mellan TV och lagringen.

en typisk 4-5 TB 2.5" disk startar sin överföring vid RAW-läsning kring 150 MB/s när den läser i ytterperferin och när det i slutet av volymen läser nära spindelcentrum så har hastigheten sjunkit till runt 65 MB/s

en 3.5" extern USB-disk har i princip dubbla överföringshastigheten som ovan nämnda värden för 2.5" disk, dvs startar nära 300 MB/s och stoppar runt 150 MB/s och medelhastigheten är en bit över 200 MB/s när man läser från början till slut.

om dina 4K mediafiler läses med lägre hastighet än ~60 MB/s vid uppspelning så kommer inte diskens hastighet vara begränsande när det gäller uppspelning.

Tänk på att i princip alla externa USB-diskar av samtliga tillverkare både på 2.5" och 3.5" (utom vid storlekar över 10 TB och större) är av SMR-typ (för att man stoppar in desktop och laptop-diskar i dessa)

För stora filer som mediafiler så ger det normalt inte några större problem när de kopieras från datorn in på disken - men NTFS och SMR-diskar gillar inte alls varandra om man skall kopiera in många små filer och kan bli väldigt trögt efter 25 - 50 GB med filer överfört och i det läget bör kopieringen göras med 3`-parts program där man kan pausa kopieringen (går inte att göra med file-exploren i windows) i upp till 20 minuter innan man fortsätter kopieringen tills det går trögt igen med en ny paus (en del SSD/NVMe av TLC och QLC-typ beter sig på samma sätt om man kopierar stora mängder filer räknat i antal GB på en gång medans på SMR-diskar är det snarare antalet filer som bestämmer när det börja gå trögt och beror på det sättet som $MFT uppdateras med multipla skrivningar med lite olika data på samma sektorer hela tiden för var ny fil som skapas vilket fyller SMR-diskens PMR-cache och när den blir full går det trögt)

[har man annan filsystem som BTRFS under linux mot SMR-diskar så är det inte ett problem då utskrivning av metadata är smartare och att man aldrig skriver om redan nyligen skriven sektor (för att det är en COW-filsystem) - vilket passar SMR-diskar väldigt bra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vilken som helst och är billigaste - vill du senare kunna ta ut disken ur kabinettet och koppla in till en dator via SATA-bus senare så är bara Seagate alternativet, både WD och Toshiba sätter USB-bryggan direkt på diskkontrollerkortet och går den sönder så är diskinnehållet förlorat.

Dock det som kan styra är hur mycket ström din TV lämnar ut på sin USB-port och en 4-5TB disk brukar kräva en USB3-uttag när det gäller strömförmåga medans USB2-uttag räcker inte alltid till för att driva 4-5 TB 2.5" diskar - och en sak till - det är alltid kort USB-sladd (den medföljande på ca 2-3 dm) mellan 2.5" USB disk och datorn/TV den är ansluten till - du kan inte förlänga USB-sladd till en längre för 2.5" USB-disk utan att riskera problem pga. hög spänningsfall för diskens matning med den längre kabeln.

Är USB-sladdlängden till TV:n en issue - så är det bättre med en 3.5" extern USB-disk då den har egen spänningsmatning och då kan man använda långa USB-kablar mellan TV och lagringen.

en typisk 4-5 TB 2.5" disk startar sin överföring vid RAW-läsning kring 150 MB/s när den läser i ytterperferin och när det i slutet av volymen läser nära spindelcentrum så har hastigheten sjunkit till runt 65 MB/s

en 3.5" extern USB-disk har i princip dubbla överföringshastigheten som ovan nämnda värden för 2.5" disk, dvs startar nära 300 MB/s och stoppar runt 150 MB/s och medelhastigheten är en bit över 200 MB/s när man läser från början till slut.

om dina 4K mediafiler läses med lägre hastighet än ~60 MB/s vid uppspelning så kommer inte diskens hastighet vara begränsande när det gäller uppspelning.

Tänk på att i princip alla externa USB-diskar av samtliga tillverkare både på 2.5" och 3.5" (utom vid storlekar över 10 TB och större) är av SMR-typ (för att man stoppar in desktop och laptop-diskar i dessa)

För stora filer som mediafiler så ger det normalt inte några större problem när de kopieras från datorn in på disken - men NTFS och SMR-diskar gillar inte alls varandra om man skall kopiera in många små filer och kan bli väldigt trögt efter 25 - 50 GB med filer överfört och i det läget bör kopieringen göras med 3`-parts program där man kan pausa kopieringen (går inte att göra med file-exploren i windows) i upp till 20 minuter innan man fortsätter kopieringen tills det går trögt igen med en ny paus (en del SSD/NVMe av TLC och QLC-typ beter sig på samma sätt om man kopierar stora mängder filer räknat i antal GB på en gång medans på SMR-diskar är det snarare antalet filer som bestämmer när det börja gå trögt och beror på det sättet som $MFT uppdateras med multipla skrivningar med lite olika data på samma sektorer hela tiden för var ny fil som skapas vilket fyller SMR-diskens PMR-cache och när den blir full går det trögt)

[har man annan filsystem som BTRFS under linux mot SMR-diskar så är det inte ett problem då utskrivning av metadata är smartare och att man aldrig skriver om redan nyligen skriven sektor (för att det är en COW-filsystem) - vilket passar SMR-diskar väldigt bra]

Måste börja med att tacka så hemskt mycket för detta väldigt informativa svar.
Fick svar på många utav mina frågor såsom ifall MB/s skulle vara begränsande och även usb förlängning då det var det jag hade tänkt använda mig utav.

Jag tittade lite på en extern SSD, gäller samma där med förlängningssladd? Finns det andra saker att ha i åtanke om jag väljer en SSD istället? Som jag förstår det skall det vara lika kompatibelt med TVn som en HDD.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Extern eSSD som Samsung T7 med flera kan dra stora toppströmmar (mer än vad 2.5" snurrdiskar drar) och bli väldigt varm - den är klassifierad 5V och 1.5 Ampere vilket är 3 ggr mer än vad USB2-uttag kan leverera i ström (max 500 mA), men den har rejäl kapacitans-bank i sig som energireserv så den kan mycket väl klara sig bättre än motsvarande 2.5" snurrdisk på längre USB-kabel, man får prova och blir det besvärligt med korrupta filer eller kraschad filsystem så vet man att det inte gick bra.

Samsung T7 _är_ väldigt trevlig men man måste förstå begränsningen med stora strömförbrukare (även i korta pulser och drar 2-3 ggr mer ström i topparna än vad 2.5" snurrdiskar drar) och lång USB-sladd (dvs längre än den medföljande sladden av 2-3 dm längd) är ingen bra kombination oavsett snurrdisk eller SSD/NVMe.

Kort sagt - skall man ha lång USB-sladd så blir det att använda lagringsenheter med egen strömförsörjning som tex. 3.5" externa USB-diskar

Bygger man själv en extern SSD med en USB-låda och man stoppar i SSD eller NVMe-lagring i dessa så saknar dessa lådor den kondensatorbank som tex. T7 har i sig och det blir ännu mer känsligare både med den medföljande kabel och när man använder längre USB-kabel. Standard SSD/NVMe har inga kondensatorer alls i sig (om det inte är enterprise-versioner av SSD) och med lång kabel så kan minsta glapp göra att dessa kan sluta att fungera helt en dag då dessa har ingen energireserv som kan stänga ned SSD/NVMe korrekt om den är mitt under en skrivning när strömmen försvinner - SSD/NVMe plötsliga död är ofta av orsaken att strömmen försvann när den gjorde något kritiskt. - just Samsung T7 har en jättekondensatorbank inne i sin kapsling (bestående av 48 chip-kondingar med hög kapacitans på en hel kretskortssida) för att förhindra den typen av händelse

Om man inte hoppar på 3.5" extern USB-disk med egen strömadapter utan 'måste' ha 2.5" lagring eller eSSD-lagring så är ett alternativ att använda en USB3-hub med _egen_ nätadapter närmast lagringen, alltså sista biten mellan USB-hubben och 2.5"/SSD-lagringen måste fortfarande vara kort sladd medans sträckan mellan TV och USB3-huben kan göras med längre USB-kabel då det bara är data som går på denna och tål flera meters längd.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte skaffa en normal 8 Tbyte eller större 3,5" hdd, de ger mest utrymme för pengarna och har en egen nätdel så du slipper försöka driva nått från usb.
Gällande hastighet så klarar alla hdder av film så det är inget som kräver en ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@redberg32 om du har en smart-TV där du kan köra appar som t.ex. VLC då är det mycket bättre köra plex på din dator.

Då kan du streama material direkt till TVn med DLNA som VLC stödjer. Bara dela ut grejerna via datorn och söka upp det på ditt LAN med VLC appen i TVn. De stora problemen är att många TV apparater bara stödjer FAT och FAT32, då drabbas du av 4.2Gb gränsen. Filerna får inte vara större än så. NTFS stödjs oftast inte även om du kan dela upp filer med program för att titta på det.

Jag hade lite samma problem som du när jag skaffade min första smart-TV i julas, men det blev uppenbart att DLNA streaming var den bästa och smidigaste lösningen.