Smarta Hem lösning för att motverka höga elkostnader

Permalänk
Medlem

Smarta Hem lösning för att motverka höga elkostnader

Hej!

Jag håller för närvande på med att skriva mitt examensarbete inom ämnet Smarta Hem och mer specifikt ska jag undersöka hur effektivt Smarta Hem lösningar egentligen är för att sänka ens elkostnader.

Idén fick sitt ursprung från när jag kollade efter tips på hur man kan sänka sina elkostnader och där många hemsidor tipsade om att "smartifiera" hemmet. Frågan var då hur mycket är det egentligen man sparar? Blir det mer värt med ett timavtal än ett rörligt avtal?

Så jag tänkte kolla här på Sweclockers om vad alla tycker och tänker kring smarta hem? Hur använder ni er av smarta hem lösningar för att sänka elkostnaden, eller använder ni det inte alls på grund av hackers som tar sig in i nätverket/alla storbolag som trackar en?

Om ni använder det: Skriv gärna hur ni använder det och till vad!
Om inte: Skriv gärna varför inte (det är också lika intressant att höra!).

I slutändan så har jag även en pågående enkät som tar max 10 minuter att köra igenom som jag hade varit otroligt tacksam för om ni svarade på (Annars sourcar jag lite information/inspiration från diskussionerna)!

Här är länken till enkäten:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSePXwzYENyqk3JdSQAhh...

Permalänk
Medlem

Det finns ställen att spara med timmdebitering och möjlighet att flytta lasten. Men att kunan flytta last är nästan ett måste för att det skall vara värt, och det behöver vara en "tung" last

Jag håller på med en bit hårdvara för att lura min värmepump hur varmt/kallt det är ute och på så sätt kunna styra kompressorn. Tanken är att under de billiga timmarna ladda värme i vattentanken, elementen och i luften/väggarna och sen låta temperaturen sjunka under de dyra timmarna. Styrs av Homeassistant, allt lokalt förutom prisdata. Jag har inte hunnit få igång det än, men hos en vän körde en prototyp under 2 vintrar, och förförra vintern tror jag han sparade någonstans runt 5 - 10%. Denna vinter måste det varit mer

Permalänk
Medlem

@cheben Kul! Den andra lite "roligare" delen av examensarbetet handlar om att skapa något slags analysverktyg som med en algoritm kunna analysera just detta med att flytta "lasten" till andra billigare timmar och sedan visa hur mycket man då hade sparat för att få det konkret.

Men på tal om värmepumpen, finns det i dagsläget värmepumpar som har en inbyggd funktion som tillåter en att manuellt styra själv t.ex. så som det fungerar för fläktar i BIOS (kanske är helt ute och cyklar så ber om ursäkt i förhand för min dåliga kunskap om värmepumpar)? Vet att en på jobbet har en liknande projekt hemma där han försöker styra sin värmepump eller det kanske var en varmvattenberedare med hjälp av olika manicker som han kan styra med en mobilapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KwangMoo:

@cheben Kul! Den andra lite "roligare" delen av examensarbetet handlar om att skapa något slags analysverktyg som med en algoritm kunna analysera just detta med att flytta "lasten" till andra billigare timmar och sedan visa hur mycket man då hade sparat för att få det konkret.

Men på tal om värmepumpen, finns det i dagsläget värmepumpar som har en inbyggd funktion som tillåter en att manuellt styra själv t.ex. så som det fungerar för fläktar i BIOS (kanske är helt ute och cyklar så ber om ursäkt i förhand för min dåliga kunskap om värmepumpar)? Vet att en på jobbet har en liknande projekt hemma där han försöker styra sin värmepump eller det kanske var en varmvattenberedare med hjälp av olika manicker som han kan styra med en mobilapp.

Nu är jag inte precis en branchexpert, så det kan mycket väl finnas andra. Men de värmesystem som jag använt/pillat på styrs med automatik mot en måltemperatur, alternativt så har de en öppen reglering mot utetemperatur, dvs det finns en kurva inprogrammerad som talar om för pumpen hur den skall köras vid en viss utetemperatur. Den andra metoden är mer vanlig för vattenburna system. Sen kan man göra modifieringar från standardläget, som semestersänkning, nattsänkning, blockera pumpen, blockera elpatron etc. Har man innegivare kan man styra direkt mot den med även med vattensystemet. Men tanken är att man inte skall pilla på den speciellt mycket, man ställer in den en gång och sen kör den på automatik tills den skall bytas ut.

Beroende på ålder på pumpen kan man ha olika möjligheter att ändra parametrar. Min är 10 år eller så, och har inget interface alls, så det är bara att manipulera givarna som är möjligt. Nyare kan antingen ha WiFi interface som du redan nämnt, eller access via modbus. Modbus är en typ av standard inom industri/kommersiell sektor om jag förstått det rätt, så saker som ventilation, pump, kylaggregat etc kan styras och rapportera data via det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KwangMoo:

Hej!

Jag håller för närvande på med att skriva mitt examensarbete inom ämnet Smarta Hem och mer specifikt ska jag undersöka hur effektivt Smarta Hem lösningar egentligen är för att sänka ens elkostnader.

Idén fick sitt ursprung från när jag kollade efter tips på hur man kan sänka sina elkostnader och där många hemsidor tipsade om att "smartifiera" hemmet. Frågan var då hur mycket är det egentligen man sparar? Blir det mer värt med ett timavtal än ett rörligt avtal?

Så jag tänkte kolla här på Sweclockers om vad alla tycker och tänker kring smarta hem? Hur använder ni er av smarta hem lösningar för att sänka elkostnaden, eller använder ni det inte alls på grund av hackers som tar sig in i nätverket/alla storbolag som trackar en?

Om ni använder det: Skriv gärna hur ni använder det och till vad!
Om inte: Skriv gärna varför inte (det är också lika intressant att höra!).

I slutändan så har jag även en pågående enkät som tar max 10 minuter att köra igenom som jag hade varit otroligt tacksam för om ni svarade på (Annars sourcar jag lite information/inspiration från diskussionerna)!

Här är länken till enkäten:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSePXwzYENyqk3JdSQAhh...

Mitt mål har egentligen aldrig haft något med att spara energi att göra så mycket funktioner för detta är inte aktiverat, och en hel del är fortfarande pågående. ställer du frågan om 1.5år när avtalet går ut får du nog ett annat svar Jag har dock gjort vissa saker men av andra orsaker som gett effekten att man även sparat en hel del energi så jag kan ta den delen samt har jag börjat planera för när avtalet går ut.

Översikt av system samt det som styrs:
vi styr allt bas i huset lokalt via z-wave, dvs alla lampor,uttag,lås,rullgardiner,larm,värmesystem,ac samt ventilation i serverutrymme osv
detta sitter mot en Fibaro Hc3 som sedan styrs av Homeassistant på en Nuc. rutiner och scener körs nästan uteslutande genom node red i ha, dels för det är "lätt" att göra men också för man får väldigt bra hjälp på deras forum samt ha forum för komplexa saker.

utöver det används, rgbnw lokalt via quinled dig/quad men även dessa kan stängas av via z-wave,
kameror används dahua samt ett par imou mot en dahua ai nvr. detta används framför allt för att trigga saker, tex att jag kommer hem då känner den igen bilen,mitt ansikte, sedan görs en koll att min telefon är hemma och då tänder det om det är mörk samt låser upp dörren. detta styrs av nvr mot ha dvs nvr sköter ai biten och ha reagerar baserat på vad den säger.

Högtalar system: där används Denon Heos 150/250 i alla rum som styrs av Ha och plugginet music assistant
dessa har alexa inbyggt så dom fungerar även för att sända meddelande och styra hus

dammsugare 2st en s7plus samt en dreamboot l10 ultra styrs av ha

robotklippare, husqvarna 430x styrs av ha

tracking av telefoner styrs av ha men via 360
styrning av tv i dom olika vardagsrummet styrs av ir hubb, jag väntar in en ny z-wave till ir sändare
röststyrning används fast monterade fire tablets, dessa visar även förbrukning och annan funktion som styrning av vissa lampor.
tanken är att dessa kommer användas för att visa när elpriset är låg samt högt när avtalet går ut.

Om vi tar elsparande: vi sänker temperature ett par grader när vi åker hemifrån (när vi är 30min hemifrån sänks temp)
samt på natten sker sänkning detta styrs av qubino thermostat 2 för golvvärme och popp radiatortermostater
vi kommer dock även använda systemet i bergvärme pannan men vi väntar fortfarande på en sensor till den (lång leveranstid)
valet av pannan baserades på att den har extra värmeväxlare så man får varmvatten gratis när den värme huset.
att sänka temperature när vi åker/sover gjordes för att får ett behagligare klimat, dvs sover bättre och golven är alltid varma när man går upp eller kommer hem. MEN utan att göra något annat sparade vi samtidigt in 5-10% av energikostnaden på att göra detta. Nu att sänka ett par grader på detta sätt är inget problem, men skulle man få för sig att sänka säg 5-10 grader då kommer man få andra problem om man inte samtidigt sänker ner värmen på själva pannan. dessa är saker som att man riskerar att slita ut panna snabbt för den kommer slå på/stänga av sig väldigt ofta då den inte har något att mäta mot som ett på slaget element,
det är därför vi även kommer sätta extra sensorer mot själva pannan. andra problem är att äldre hus kommer det ta tid att värma upp huset igen och har man bara radiatorer tappar man möjligheten att motverka detta genom att golven är värma.
(kommer det värme från golven så fötterna blir varma brukar man inte frysa)

talar vi "små" laster: när jag körde tester med att slå av ej nödvändiga enheter när vi åkte hemifrån samt när vi går och lägger oss sänker vi förbrukningen med ca 0.7-2.2kw i timmen beroende på vad som var på slaget. enheterna som då inte stängdes ner var bergvärmepanna, ventilation och cirkulation för varmvatten samt Ha,fibaro samt kamera systemet, dessa saker drar ca 0.5-0.6kw om pannan inte producerar värme. (495w+ styrning/kamera system) så här har vi möjligheten att minska förbrukningen rätt ordentligt om priset skulle var högt. att vi inte har rutinerna igång för mer än köks uttagen nu är att jag inte orkade ställa in villkoren/ändra villkoren, från början var det ställt mot min och frugans telefoner men nu är ungarna stora och är inte vi hemma men någon av dom är hemma vill dom naturligtvis saker ska fungera. detta är ju egentligen rätt lätt att rätta till men jag vill nog fundera på fler villkor så det inte blir att tex sonen lämnar telefonen hemma när vi är borta och tränar vilket då stoppar rutinen.

elförbrukning för kylning under sommaren: vi kör frikyla mot bergvärmen som styrs av huset, dvs stiger värmen på övervåningen slår den på ac och samma för nedervåning. fördelen med detta är att man värmer borrhålet och kostnaden blir väldigt låg jämfört med kompressor drivna ac. Men nackdelar är att har man inte monterat dom i tex sovrum kommer dessa inte kyla dom rummen ens i närheten så effektivt som en mobil ac kan göra. samt räcker det inte till om solen lyser, vi bor i ett energihus dvs kommer värme in är det väldigt svårt att få ut den igen lösningen för det är rullgardiner som styrs av huset för att blocka ljuset och en del av värmen. hade jag vetat vad jag vet idag skulle jag naturligtvis monterat det på utsidan istället.
i sovrummet har vi satt en vanlig ac som aktiverar kl:22.30 på vardagar och 23.30 på helger om temperaturen är över 24c i sovrummet.

Rullgardinerna fungerar så att när vi går och lägger oss åker dom ner, när vi går upp åker dom upp. stiger temperature inne åker dom ner samtidigt som ac för fri kylan slår på. idag är det baserat på inomhus termostater, jag ska dock köra om det till att även räkna in utomhus termostater + vattenmätaren för sprinklersystemet under sommarmånaderna av den enkla anledningen att det svårt att bli av med värme när den väl kommit in. så tanken är att har det inte regnat/regnar och temperaturen stiger är över x åker rullgardinerna ner/öppnar inte alls. för att göra detta behöver jag dock vänta och mäta under kommande dagar så jag vet vad som är lämpligt som utgångspunkt.

utöver detta så körs även en scen för tts dvs öppnar någon fönster när det är varmt ute spelar tts upp i alla högtalare att man ska stänga fönster, står man med dörren öppen mer än 10sec spelar det ett meddelande att man ska stänga dörren.
i somras körde jag detta tidsstyrt dvs kl:22 så kunde man öppna fönster, tyvärr räckte inte det då det ofta var varmare ute, så i år testar jag att köra mot utomhus termostaten i stället. nackdelen är att den sitter i skuggat område och tex ungdomarnas fönster är i där det är sol, så lösningen får nog bli en termostat på den sidan med.

Kylning i serverrummet: jag fick tyvärr inte montera frikyla där vilket skulle varit bra, i stället sitter det en stor kanal fläkt, denna regleras av qubino flush dimmer. styrningen baseras på temperature i utrymmet samt ute.
det enda jag kommer göra här är att helt enkelt stänga ner server och nas när priset blir högt eller om temperaturen stiger för mycket så kanalfläkten inte behöver köra.

vi använder inte "smarta vitvaror" främst för att jag är minst sagt skeptisk till att dom kommer vara säkra mot intrång över tid.
det gör väl egentligen inget om någon skulle lyckas ta sig in och styra själva maskinen egentligen men risken är ju att dom får tillgång till andra saker på nätverket.
Vi styr vitvaror genom uttagen, tanken är här att tex strömmen till tvätt och tork kommer kommer slå av om priset stiger över x.
För att ha koll på förbrukningen idag (används dock inte) kör vi mätare via z-wave för hela huset, en för hela värmesystemet + att varje uttag och lampor har möjligheten att mäta förbrukning och det går då visa på dom fasta plattorna, men tanken är att antingen köpa klockan från m.nu och montera i tvättstugan så man vet varför strömmen är avslagen då tvättrummet saknar platta på väggen eller bygga en egen liten led lampa som slår mellan grönt-gult-rött jag gillar dock klockan men även här behöver jag se hur den ansluter då jag helst vill ha saker lokalt.

Vi har beställt solceller som är förberett för batteri, vi kunde inte få med batteriet om vi ville hålla oss inom gränsen för vad som ger grönt bidrag så det får installeras vid nyår. tanken här är att batteriet ska kunna användas när "klockan" visar rött tex om vissa saker måste göras som att laga mat eller snabbt torka vissa kläder som behövs osv. det batteriet vi tittat på är endast 12.5kwh men funkar detta bra så kan det utökas.

hmm det var nog det som rör el-användning och planerade åtgärder mot detta närmsta året.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har använt det i sommarstugan för att under vintern hålla temperaturen över 0 och luftfuktigheten under 75%.
I hop med timdebitering har jag sparat många sköna slantar.

Kört elementen när det varit billigt och bara stöd kört när det varit absolut nödvändigt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag kommer att få Tibber den första juni och kommer då att via Sensibo Sky kunna styra min värmepump så att den slår av dom dyra timmarna på dagen. Om det, som det periodvis har varit, är mycket dyrare under några timmar så kommer jag att spara en del tror jag.

Värmen är ju under vinterhalvåret en i princip konstant last under dygnet och att då ta bort topparna gör att medelpriset under dygnet sänks.

Jag gör precis samma sak med min elbil idag där jag låter en app styra laddningen till dom billiga timmarna på natten.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb