Förberedning och planering för ljudanläggning (inget värsta)

Permalänk
Medlem

Förberedning och planering för ljudanläggning (inget värsta)

Hallå!

Vi håller på att totalrenovera vårat hus. Är själv elektriker så därför förbereder vi för massa extra saker som man har möjlighet till och nu gäller det att planera ljudet. Vi är inte super ljudintresserade men man vill ju ändå ha ett bra ljud som är uppdelat i vardagsrum, kök och uteplats som man kan styra varje rum separat och man vill ha bra ljud till tvn.

Har gjort en väldigt dålig ritning, men ni får se ifall ni förstår.

Har tänkt att köra på Sonos.

• Sonos Amp + 2st Bowers & Wilkins AM-1 utomhus till trädäcket.

• Sonos Beam + 2st Sonos Era 100 i vardagsrummet (till tv och musik), Sonos Era placeras bakom soffan upptill, vinklade in mot soffan.

• 1st Sonos Era 100 i köket

Här kommer lite bilder. Var inne på HIFI-klubben innan idag och snackade med dem och kom fram till att detta skulle vara en okej lösning. Det är ändå rätt så dyrt, superstort intresse finns inte mer än det jag nämnde ovan. Förslag på annat mer prisvärt, eller bäst o köra på Sonos?

Permalänk
Medlem

Måste utomhusljudet vara permanent monterat? Annars hade jag tittat på två Sonos Move dit istället. Då kan du även använda dem på annan plats inomhus vid andra tillfällen typ vinter.

Vill du spara pengar i vardagsrummet titta på Sonos-kompatibla IKEA Symfonisk. Till exempel tavelramsmodellen skulle passa utmärkt som bakre högtalare och bör kunna monteras mycket lägre ner på väggarna (och utan att köpa till separata fästen).

Lägg pengarna du sparar på att komplettera med en Sonos Sub Mini till vardagsrummet

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Måste utomhusljudet vara permanent monterat? Annars hade jag tittat på två Sonos Move dit istället. Då kan du även använda dem på annan plats inomhus vid andra tillfällen typ vinter.

Vill du spara pengar i vardagsrummet titta på Sonos-kompatibla IKEA Symfonisk. Till exempel tavelramsmodellen skulle passa utmärkt som bakre högtalare och bör kunna monteras mycket lägre ner på väggarna (och utan att köpa till separata fästen).

Lägg pengarna du sparar på att komplettera med en Sonos Sub Mini till vardagsrummet

Superbra tips! Tusentack!
Väljer självklart två stycken Sonos Move istället som man kan flytta runt på vinter som du sa. Kommer ju bara nyttja högtalarna utomhus på sommaren i stort sett. Hade varit skönt att slippa ladda osv, men känns mer värt för pengarna att köra på Sonos Move.

Just det, IKEA Symfonisk, dem hade vi kollat på tidigare men sambon gillade inte "ramarna", men hade kommit in lite nya nu sen sist vi kollade. Måste gå att köpa custom made/andra tänker jag.
I så fall får jag sätta dem på väggarna sidan om fönstret. För man kan inte placera dem lågt och bakom soffan, det lär inte bli så bra eller?
Tror du att det är stor skillnad på ljudet mellan IKEA Symfonisk och Sonos Era 100?

Låter bra med en Sonos Sub Mini. Vart placerar man den för bästa upplevelse, kan man placera den bakom soffan? Vi ska ju bygga igen under fönsterna, så där kan jag göra en liten nisch och placera högtalare/subar osv ifall det behövs/blir bra.

Permalänk
Medlem

Då ser det ut så här för stunden istället. Dvs ifall sambon godkänner IKEA Symfonisk tavlarna och hittar någon ram som hon gillar.
Sparar 10000kr jämfört med första förslaget, vilket uppskattas

2st IKEA Symfonisk (ca 5000kr)

Permalänk
Medlem

Såhär tänkte jag med dem olika alternativen till IKEA Symfonisk tavelramarna. Vill inte ha kablarna hängandes, så kommer dra tomslang och sen dra vidare och gömma kabeln.
Tänkte även placera Sonos Mini Suben i nischen bakom soffan ifall jag får plats med det

Hur tror ni att ljudet hade blivit om man gömt tavlorna bakom soffan i nischen? Ungefär lika, lite sämre, mycket sämre?
Annars, är där någon som har tavlorna hemma och vet ungefär bra höjd och placering att släppa ut slang på bakom högtalarna?

Permalänk
Medlem

Jag hade byggt in riktiga högtalare i väggar och tak i vardagsrum med förstärkare, samt satt in i tak i kök och badrum och drivit dessa med AMP.

Om du bestämt ska köra Sonos och ljudlimpa hade jag personligen gått på ARC, Sub + 2 st Era 300.

I uterum, altan, utomhus hade jag kört Move.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Jag hade byggt in riktiga högtalare i väggar och tak i vardagsrum med förstärkare, samt satt in i tak i kök och badrum och drivit dessa med AMP.

Om du bestämt ska köra Sonos och ljudlimpa hade jag personligen gått på ARC, Sub + 2 st Era 300.

I uterum, altan, utomhus hade jag kört Move.

Ja, det hade varit det absolut bästa men tyvärr alldeles för dyrt för oss. Ingen av oss är verkliga ljudfantaster och nöjer oss säkerligen med det mesta.
Men enligt honom vi snackade med på HIFI-klubben så gick det bara att köra 2st infällda högtalare på en Sonos Amp. Då hade vi blivit tvungna att ha minst 4st infällda högtalare och 2st Sonos Amp vilket springer fort iväg i pris. 4st för att ha 2st i vardagsrummet och 2st i köket då det inte var lönt att sätta 1st i vardagsrummet respektive köket enligt honom. Har inte efterforskat i det så mycket efter vad han sa.
Tyckte det lät konstigt för då blir kostnaden runt 16-17tkr för att ha 2st infällda högtalare och han sa att priset låg runt där, då tänkte vi direkt att vi skippar det.

Hur stor skillnad är det på ARC + Era 300 jämfört med BEAM + Era 100 för några som inte är jättekräsna? Är det vääääldigt stor skillnad eller?

Permalänk
Medlem

Sambon dömde ut tavlorna ifall vi inte kunde placera dem bakom soffan, men svårt att veta ifall den placeringen blir bra med ljudet?

Så det får nog bli Sonos Era 100 i hörnen sidan om soffan och vinklade in mot soffan. Säljaren på HIFI klubben sa när jag frågade om placeringar att han inte hade satt dem hela vägen in i hörnen utan längre ut. Spelar det någon roll?
Har läst att vissa tycker inte att det blir bra ifall man har bakhögtalare och soffan kloss an väggen, att det helst ska vara ett mellanrum mellan soffa och vägg men det kommer det inte att bli här.
Mest orolig i med att man förbereder slangar för det att det inte ska bli bra med ljudet, men så stor roll kan det inte spela tänker jag.

Känner att det blir mest massa spamm här nu och mycket samma och velande, ber om ursäkt för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Väljer självklart två stycken Sonos Move istället som man kan flytta runt på vinter som du sa. Kommer ju bara nyttja högtalarna utomhus på sommaren i stort sett. Hade varit skönt att slippa ladda osv, men känns mer värt för pengarna att köra på Sonos Move.

Om du ändå var beredd på att dra ut högtalarkabel dit de passiva högtalarna skulle sitta kan du ju istället dra fram ett eluttag eller rentav bara en USB-C kabel kopplad till en nätadapter inne i huset? Man kan ju tycka att Sonos Move borde ha modern batterielektronik som inte sliter på batteriet om strömkabel är inkopplad. Finns också en väggkrok för Move.

Skrivet av MANDER:

Just det, IKEA Symfonisk, dem hade vi kollat på tidigare men sambon gillade inte "ramarna", men hade kommit in lite nya nu sen sist vi kollade. Måste gå att köpa custom made/andra tänker jag.
I så fall får jag sätta dem på väggarna sidan om fönstret. För man kan inte placera dem lågt och bakom soffan, det lär inte bli så bra eller?

Om man inte gillar motiven går det ju att köra utan "galler" också. Skulle nog inte ha dem gömda bakom en soffa nej.

Skrivet av MANDER:

Tror du att det är stor skillnad på ljudet mellan IKEA Symfonisk och Sonos Era 100?

Era 100 har dubbla diskantelement och skall därmed själv kunna prestera någon form av begränsad stereo, men tror bara det är något som eventuellt märks om man jämför en ensam Era 100 mot en ensam Symfonisk eller One. Som bakre högtalare i ett surroundsystem tror jag inte skillnaden är särskilt märkbar om man inte går hela vägen upp till Era 300.

Skrivet av MANDER:

Låter bra med en Sonos Sub Mini. Vart placerar man den för bästa upplevelse, kan man placera den bakom soffan? Vi ska ju bygga igen under fönsterna, så där kan jag göra en liten nisch och placera högtalare/subar osv ifall det behövs/blir bra.

Suben går att placera lite varsomhelst, borde inte vara några problem att ha den bakom soffan.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Så det får nog bli Sonos Era 100 i hörnen sidan om soffan och vinklade in mot soffan. Säljaren på HIFI klubben sa när jag frågade om placeringar att han inte hade satt dem hela vägen in i hörnen utan längre ut. Spelar det någon roll?
Har läst att vissa tycker inte att det blir bra ifall man har bakhögtalare och soffan kloss an väggen, att det helst ska vara ett mellanrum mellan soffa och vägg men det kommer det inte att bli här.

Jag hade tidigare två One SL som satelliter monterad på väggar rakt ut från sidorna på soffan, dessutom osymmetriska avstånd. (Bakom soffan öppen planlösning mot köket.) Tyckte det fungerade helt okej, Sonos har ju viss rumskorrigering via sitt Trueplay. Numer sitter dock högtalarna på stativ då jag uppgraderat till Era 300 och det kändes bortkastat att investera i surroundhögtalare med element i alla riktningar utan att placera dem 100% korrekt.

Kanske bokhylleversionen av Symfonisk, ena monterad längst in i hörnan och andra på symmetriskt avstånd andra sidan soffan? Med de riktningsbara väggfästena då.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MANDER:

Då ser det ut så här för stunden istället. Dvs ifall sambon godkänner IKEA Symfonisk tavlarna och hittar någon ram som hon gillar.
Sparar 10000kr jämfört med första förslaget, vilket uppskattas

2st IKEA Symfonisk (ca 5000kr)

https://i.gyazo.com/eea8c05addd5e7f2df9e4ba97afe1091.png

Vill bara tipsa om att du kan beställa från Sonos själva, och använda Benify-koden för 15% rabatt (BENIFY-PSM9QK7M4R).
Testade lägga samma varukorg som du hade här och det blir en besparing på cirka 1382 kr, alltid något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Jag hade tidigare två One SL som satelliter monterad på väggar rakt ut från sidorna på soffan, dessutom osymmetriska avstånd. (Bakom soffan öppen planlösning mot köket.) Tyckte det fungerade helt okej, Sonos har ju viss rumskorrigering via sitt Trueplay. Numer sitter dock högtalarna på stativ då jag uppgraderat till Era 300 och det kändes bortkastat att investera i surroundhögtalare med element i alla riktningar utan att placera dem 100% korrekt.

Kanske bokhylleversionen av Symfonisk, ena monterad längst in i hörnan och andra på symmetriskt avstånd andra sidan soffan? Med de riktningsbara väggfästena då.

Tusen tack för hjälpen!
Bokhyllehögtalarna var ju schyssta i priset och det blir ju egentligen samma förberedning som till Sonos högtalarna i stort sett. Kommer dra en större slang tror jag så man kan dra vidare strömkabeln dit man vill ha den, och placeringen ifall jag väljer Sonos eller bokhyllehögtalarna lär väl vara den samma.
Då är det mest placering, höjden? Det rekommenderas ju att dem ska vara i öronhöjd, men behöver man bry sig om det?
Snyggast är det ju så klart att ha dem högst upp med vinklingsbara fästen och vinkla dem ner mot soffan istället för att sätta dem mitt på väggen i öronhöjd.

Högtalarna kommer inte köpas nu, kommer säkert dröja lite, så det mest intressanta är placeringen och ungefärlig typ så jag kan förbereda slangar.
Är redan förberett med massa tomslang ut till takfoten så där finns så jag kan sätta uttag osv för att kunna ladda dem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Vill bara tipsa om att du kan beställa från Sonos själva, och använda Benify-koden för 15% rabatt (BENIFY-PSM9QK7M4R).
Testade lägga samma varukorg som du hade här och det blir en besparing på cirka 1382 kr, alltid något

Tusen tack!
Inget som ska införskaffas nu, var mest en lista för att länka alla prylarna. Kommer leta igenom internet, hålla koll på kampanjer osv fram tills det är dags. Kommer nog att införskaffa lite åt gången.