Fysiska böcker VS digitala böcker?

Permalänk
Medlem

Sen jag skaffade min Kindle 4 2012 har jag i princip slutat köpa fysiska böcker, samtidigt ökade min bokläsning rejält (då var jag ändå en som läste rätt mycket, har väl en 4 fulla billys i all fall). Så mycket bättre med en läsplatta.
Uppgraderade 2019 till en Kindle Paperwhite 10th gen.

Jag är en sådan som gärna läser en bra bok flera gånger (med något års mellanrum) och att då alltid kunna ha med mig hela min samling är svårslaget, har ca 500 böcker på min just nu. Andra fördelar är när man läser ut en bok i en serie så kan man enkelt bara bara köpa nästa och fortsätta direkt. Inbyggd belysning är inte fel det heller, fast jag föredrar nästan den lilla lampan som man fällde ut ur fodralet på min gamla Kindle jämfört med belysningen direkt i skärmen som den nya har. Den får lätt plats i jackfickan och är vattensäker IPX8.

Priserna är svårt att slå också, köpte t.ex 60 Battletech noveller på humblebundle för någon vecka sedan för 180:- för hela samlingen. Majoriteten av dom går knappt att få tag på fysiskt då de varit out of print i närmare 20 år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det stämmer inte. Digital lagringsmedia degraderar med tiden, det vill säga att datan eventuelly blir korrumperad. Därför finns det lagringsmedia som har tagits fram i arkiveringssyfte, men detta är inte något som återfinns i vanliga konsumentenheter.

Men vad menar du nu, papper kan brinna och bli vattenskadat?

En DVD eller andra metoder har ju hundratals år med stabil lagring också. Allt är inte FLASH-minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad menar du nu, papper kan brinna och bli vattenskadat?

Nej, men papper varken brinner eller blir vattenskadat helt spontant, till skillnad från degradering av flash minnen.

Skrivet av medbor:

En DVD eller andra metoder har ju hundratals år med stabil lagring också. Allt är inte FLASH-minnen

Fast det är det ju i princip. Att använda optiskt media är ju väldigt nischad och på väg bort. De flesta konsumentdatorer och chassin har ju inte ens inbyggda optiska enheter längre. Alla surfplattor, läsplattor och telefoner, vilket är vad majoriteten av folk använde för att läsa på, kör ju med FLASH-baserade minnen.

Sedan så har vanliga DVD skivor inte alls sådan fantastisk livslängd. För det behöver man M-DISCS, vilket är media specifikt gjord för, som jag nämnde tidigare, arkivering.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Helt klart digitalt för min del, tusen gånger smidigare särskilt när det finns plattor med Android.
https://i.imgur.com/DChfmxw.jpeg

"I've been killing slimes for 300 years and maxed out" ... intressant boktitel!

Permalänk
Medlem

Har kört Kindle i över 10 år nu och är konverterad sedan länge.

Bytte upp mig i fjol till senaste Paperwhite och det var för mig en game changer med bläddringsanimation istället för att skärmen ibland flashar sig för att rensa.

Det var även gött med trådlös laddning, inbyggt ljus och touchscreen som min gamla inte hade, men animationerna tog ändå priset.

En annan bra sak som inte pappersböcker har är att om man håller pekfingret på ett ord som man inte kan (läser gärna engelska böcker på originalspråket) så poppar det genast upp en förklaring ur ordboken.
Väldigt bildande och förbättrar ordförrådet!

Kör man calibre kan man även cracka bibliotekets eböcker så de funkar på Kindle

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fysisk!

Fysiska böcker som vi köper idag kommer finnas kvar om 100-200 år, och vara fullt läsbara om man behandlar dem väl. Detsamma kan man inte säga om digitala böcker.

Om 200 år kan jag inte läsa dem ändå.

Skrivet av Massy:

Läser nästan inte alls, men senast jag gjorde det så var det på en Ipad mini.

Behöver jag ens säga hur trött jag blir på att höra myten om att folk som läser mycket (gärna typ deckare och Harry Potter...) blir smartare och mer framgångsrika?

Varför skulle man inte kunna säga det? Är ju knappast så att formatet som böckerna använder är på något hemligt hieroglyf-format som inte går att tolka om 100 år. Lagra en digital fil i 100 år är väl knappast några problem? Kvalitén på en digital bok går ned med exakt 0%.

Ja epub är ju bara html och css, stöd kommer finnas mycket mycket länge.

Det är kul att bokformat blivit så kontroversiellt. Jag är bara glad att fler läser (eller lyssnar på) böcker!

Permalänk
Medlem

Är ju roligt att kunna visa upp alla böcker man läst genom att visa dem till bokhyll/an/orna. Nu har jag inte läst så mycket de senaste 15 åren men läste mycket innan dess, och då var det i stort sett bara fysiska böcker. Dock om jag nu skulle börja läsa så hade det nog blivit digitalt, både text och tal..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja då kan man ha de kvar så länge man vill antar jag eller finns det någon "hake"? Youtube premium har ju nedladdningsfunktion men tydligen så slutar de funka efter en viss tid eller något åt det hållet.

Du kan släppa det med att inte ha kvar böckerna. Jag har alla mina eböcker som en fysisk fil. Även om de i vissa fall är skyddade så verkar det inte så svårt att ta bort det i framtiden om det skulle behövas för att leverantören har gått i konkurs. Det finns redan flera program som tar bort skyddet.

Jag kör också enbart digitalt. Håller precis på att flytta och gör mig av med alla fysiska böcker. Har i princip inte läst någon fysisk bok sedan 2013 när jag köpte en Kobo Aura HD som faktiskt fortfarande är den som används. Nackdelen med Kobo är att det blir knöligt att läsa en pdf. Numera har jag dock även en Remarkable skrivplatta som är stor nog att ta in en hel A4.

Det är fantastiskt mycket vilsammare för ögonen att titta på en läsplatta jämfört med telefon/padda/dator. Även om det finns bakgrundsbelysning på Kobon så är det inte alls lika starkt ljus som en aktiv skärm. Jag kan mycket väl tänka mig att orken att läsa länge är bättre med bok/läsplatta på grund av detta. Man blir inte alls lika trött i ögonen av att läsa en bok.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kan släppa det med att inte ha kvar böckerna. Jag har alla mina eböcker som en fysisk fil. Även om de i vissa fall är skyddade så verkar det inte så svårt att ta bort det i framtiden om det skulle behövas för att leverantören har gått i konkurs. Det finns redan flera program som tar bort skyddet.

Jag kör också enbart digitalt. Håller precis på att flytta och gör mig av med alla fysiska böcker. Har i princip inte läst någon fysisk bok sedan 2013 när jag köpte en Kobo Aura HD som faktiskt fortfarande är den som används. Nackdelen med Kobo är att det blir knöligt att läsa en pdf. Numera har jag dock även en Remarkable skrivplatta som är stor nog att ta in en hel A4.

Det är fantastiskt mycket vilsammare för ögonen att titta på en läsplatta jämfört med telefon/padda/dator. Även om det finns bakgrundsbelysning på Kobon så är det inte alls lika starkt ljus som en aktiv skärm. Jag kan mycket väl tänka mig att orken att läsa länge är bättre med bok/läsplatta på grund av detta. Man blir inte alls lika trött i ögonen av att läsa en bok.

Problemet där är väll att alla inte kan ladda ned och trixa med program de inte känner igen för att ta bort spärrar. För dom passar nog riktiga böcker bättre.
Utöver det så kan det vara rätt fint med böcker i hyllan.

Finns alla böcker som e bok? Även de lite ovanligare böckerna?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

När det gäller läsa så föredrar jag böcker och de jag läser idag hämtar jag på mitt lokala bibliotek, jag har även lånat ett par hundra cd skivor där utan att det kostat mig en krona och massa förvaringsplats.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar fysiska böcker men får faktiskt erkänna att det är smidigt med läsplatta. Har en gammal läsare med e-ink med mycket referensböcker lagrade

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Jag har alltid läst jättemycket, har läst långt över 10.000 böcker under mitt liv. Men sen man blev vuxen har jag för mycket att göra för att läsa. Jag har inte ro i kroppen att lägga mig 3h i soffan och läsa en roman. Den tiden finns inte längre. Så under lång tid lade jag ned läsning helt. Sen upptäckte jag ljudböcker och läser nu hela tiden igen. När jag är på väg till affären och handlar, så läser jag 20 minuter. När jag städar, etc. Vips så har jag läst en hel bok. Så nu läser jag mer än på många år. Ljudböcker funkar jättebra för man kan göra annat samtidigt som man läser. Rekommenderas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemet där är väll att alla inte kan ladda ned och trixa med program de inte känner igen för att ta bort spärrar. För dom passar nog riktiga böcker bättre.
Utöver det så kan det vara rätt fint med böcker i hyllan.

Finns alla böcker som e bok? Även de lite ovanligare böckerna?

Du behöver inte pilla med det. Det är bara om företaget som kontrollerar programvaran som du använder för att lägga dessa böcker på plattan slutar göra programmet tillgängligt som du behöver gå runt spärren. Och som sagt så är det långt ifrån alla böcker som över huvud taget innehåller någon spärr. Jag kan på rak arm bara komma på ett par som faktiskt har detta. Lånar man eböcker på biblioteket så har de en spärr, men å andra sidan kan du bara läsa dem under en tidsperiod ändå, så det är ändå inget du har köpt och kan spara.

Det finns fler böcker tillgängliga som e-bok. Många böcker jag läser finns över huvud taget inte översatta till svenska, och jag föredrar över huvud taget att läsa böcker på originalspråket. Visst kan man beställa böcker på engelska från tex Amazon, men leveranstiden kan vara sådär och i vissa fall är frakten rent löjlig.

Man får välja vilket format man vill, men det finns ingen mening med att tillskriva ett format negativa aspekter som inte finns. Jag har själv alltid gillat fysiska böcker och har köpt många, men de har flera nackdelar. De är ofta tunga och tar väldigt mycket plats. Med eböcker så kan du ha hela ditt bibliotek i en liten platta stor som en pocketbok. Det är lätt att ta med sig böcker om man åker någonstans och läsupplevelsen är väldigt bra så länge det är en platta med e-ink. Största nackdelarna är att du inte kan flasha ditt bibliotek för dina gäster samt att den behöver laddas, ofta precis när man vill läsa. Batteriet håller i flera veckor, så det är en helt annan rutin än att ladda mobilen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du behöver inte pilla med det. Det är bara om företaget som kontrollerar programvaran som du använder för att lägga dessa böcker på plattan slutar göra programmet tillgängligt som du behöver gå runt spärren. Och som sagt så är det långt ifrån alla böcker som över huvud taget innehåller någon spärr. Jag kan på rak arm bara komma på ett par som faktiskt har detta. Lånar man eböcker på biblioteket så har de en spärr, men å andra sidan kan du bara läsa dem under en tidsperiod ändå, så det är ändå inget du har köpt och kan spara.

Det finns fler böcker tillgängliga som e-bok. Många böcker jag läser finns över huvud taget inte översatta till svenska, och jag föredrar över huvud taget att läsa böcker på originalspråket. Visst kan man beställa böcker på engelska från tex Amazon, men leveranstiden kan vara sådär och i vissa fall är frakten rent löjlig.

Man får välja vilket format man vill, men det finns ingen mening med att tillskriva ett format negativa aspekter som inte finns. Jag har själv alltid gillat fysiska böcker och har köpt många, men de har flera nackdelar. De är ofta tunga och tar väldigt mycket plats. Med eböcker så kan du ha hela ditt bibliotek i en liten platta stor som en pocketbok. Det är lätt att ta med sig böcker om man åker någonstans och läsupplevelsen är väldigt bra så länge det är en platta med e-ink. Största nackdelarna är att du inte kan flasha ditt bibliotek för dina gäster samt att den behöver laddas, ofta precis när man vill läsa. Batteriet håller i flera veckor, så det är en helt annan rutin än att ladda mobilen.

Jag har läst en bok en gång på datorn, en gratis bok och det fungerade väll ganska OK. Var över 20 år sedan och det var innan man blev så gammal att man får "grus" i ögonen efter någon timme framför skärmen.

Det är en stor sak som håller mig borta från eböcker, att jag oftast inte klarar att sitta framför en skärm så länge. Spelar ingen roll om det är tvn, surplatta, dator eller telefon. Blir det så måste jag göra något annat några timmar så ögonen får vila.

Läste mer förr(20+ år sen) och då beställde jag böcker från usa på engelska som det var skrivet på och det funkade rätt bra då i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har läst en bok en gång på datorn, en gratis bok och det fungerade väll ganska OK. Var över 20 år sedan och det var innan man blev så gammal att man får "grus" i ögonen efter någon timme framför skärmen.

Det är en stor sak som håller mig borta från eböcker, att jag oftast inte klarar att sitta framför en skärm så länge. Spelar ingen roll om det är tvn, surplatta, dator eller telefon. Blir det så måste jag göra något annat några timmar så ögonen får vila.

Läste mer förr(20+ år sen) och då beställde jag böcker från usa på engelska som det var skrivet på och det funkade rätt bra då i alla fall.

En e-bokläsare/läsplatta har inte det problemet eftersom det inte är bakgrundsbelyst. Det är inte som en vanlig skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Jag har alltid läst jättemycket, har läst långt över 10.000 böcker under mitt liv. Men sen man blev vuxen har jag för mycket att göra för att läsa. Jag har inte ro i kroppen att lägga mig 3h i soffan och läsa en roman. Den tiden finns inte längre. Så under lång tid lade jag ned läsning helt. Sen upptäckte jag ljudböcker och läser nu hela tiden igen. När jag är på väg till affären och handlar, så läser jag 20 minuter. När jag städar, etc. Vips så har jag läst en hel bok. Så nu läser jag mer än på många år. Ljudböcker funkar jättebra för man kan göra annat samtidigt som man läser. Rekommenderas.

10 000 böcker är 5 böcker i veckan i 40 års tid. Jag tror du har räknat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemen uppstår med digitala när "butiken" stänger ned, då försvinner ju alla böcker man köpt? fast man kanske bara hyr eller lånar dom som ett bibliotek?

Fysiskt vinner alltid i min värld, det kan aldrig förvinna eller förgås på samma sätt som digitalt.

Jag ser till att köpa mina böcker i epub om det går eller i alla fall så att jag själv kan ladda ner filerna och sköta överföringen (t.ex. mobi). Skulle amazon stänga ner så har jag de böckerna jag har köpt lokalt och uppbackat så jag kan föra över dem till valfri läsplatta även senare.
Skulle inte köpa böcker via en tjänst som kräver att man synkar dem från företagets server - då är man ju 100% beroende av att det företaget vill köra sin server om 20 år.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Alla gånger fysiska böcker. För mig har det mycket med själva känslan att göra att hålla i boken, vända blad och så sedan ha böckerna i bokhyllan. Har provat läsa e-böcker men det är hela tiden något som saknas, jag får inte den där rätta känslan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Köpte min första e-bok förra året och kommer nog aldrig mer att läsa en fysisk bok om jag kan undvika det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det stämmer inte. Digital lagringsmedia degraderar med tiden, det vill säga att datan eventuelly blir korrumperad. Därför finns det lagringsmedia som har tagits fram i arkiveringssyfte, men detta är inte något som återfinns i vanliga konsumentenheter.

Så är det såklart. Men om jag laddar upp en kopia av en fil till säg Google Drive i eftermiddag så kommer den inte att bli korrupt på grund av den diskens ålder. Ja en enskild disk kommer den bli korrupt på men långt innan detta så finns verifierbara kopior av filen på andra diskar. Anta också att filer såsom böcker finns på miljontals datorer, servrar, skivor, magnetband etc...

Jag har massor med bilder som tidigare bara existerat på papper. Nu har jag de inskannade och uppbackade på flera diskar på olika geografiska platser. Om dessa servrar underhålls och repareras som de ska så är risken nära noll att alla dessa försvinner. Att fotona på papper försvinner är ungefär densamma som risken att det börjar brinna hemma.

Alltså, filen kommer att existera om 100 år utan problem.

Permalänk
Medlem

Älskar min kindle, fantastiskt sätt att konsumera skönlitteratur. Fakta böcker med illustrationer är fortfarande analoga böcker bäst på, men svåra att zooma in i…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Fysiska böcker alla dagar i veckan för min egen del. Föredrar känslan och sen så tycker jag att det är mindre ansträngande för ögonen att läsa längre texter på papper än på skärm.

Permalänk
Medlem

Läser digitalt, fysiska böcker och lyssnar på ljudböcker. Finns fördelar/nackdelar med alla format.

Fördel med elektroniska böcker på e-boksläsare (har Kobo Forma + Kindle Paperwhite 10):

  • Perfekt att ha med sig böckerna på resa. En e-bokläsare väger mindre än en enda bok, och lätt att ha flera med sig.

  • Perfekt i poolen hemma eller på resa; bägge mina e-bokläsare är vattentäta, och gillar att sitta i realax/SPA-avdelningen med en god bok att läsa. Perfekt avkoppling efter ett simpass eller gympass.

  • Smidigt att låna nya böcker. Lånar mest böcker, och kan sitta i poolen hemma med WiFi och låna nya böcker från mina bibliotek direkt utan att behöva ens gå upp ur poolen.

  • Inyggd egen bakgrundsbelysning när man ligger i sängen och läser. Håller en inte pigg som TFT-skärmar eller sängbelysning. Lätt att koppla av och att somna till. Lättare att hålla uppe än fysiska böcker då jag alltid läser och sover på sidan.

Fördelen med fysiska böcker:

  • Bättre med fysiska böcker som är av cafébokstyp. Snyggare med bilder, och kul att ha liggandes på borden hemma för alla att bläddra enkelt i. Foton i böcker är oslagbart när de är tryckta på bra papper och av ett kvalitetstryckeri.

Fördelen med ljudböcker:

  • Lätt att lyssna på i bilen när man kör, eller när man jobbar med något fysiskt (i trädgården, städar, etc).

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har läst en bok en gång på datorn, en gratis bok och det fungerade väll ganska OK. Var över 20 år sedan och det var innan man blev så gammal att man får "grus" i ögonen efter någon timme framför skärmen.

Det är en stor sak som håller mig borta från eböcker, att jag oftast inte klarar att sitta framför en skärm så länge. Spelar ingen roll om det är tvn, surplatta, dator eller telefon. Blir det så måste jag göra något annat några timmar så ögonen får vila.

Eboksläsare har e-ink-skärmar. Inte av tröttsam TFT.

Tänk dig bläck på ett papper, men bläcket styrs/flyttas elektroniskt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat en e-ink skärm, så tills vidare föredrar jag äkta trä

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag har inte provat en e-ink skärm, så tills vidare föredrar jag äkta trä

Det kan jag förstå. Skulle aldrig läsa böcker digitalt på en TFT-skärm.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kör fysiska men hur enkelt är det att låna eller köpa böcker på svenska till Kindle? Sist jag läste så det var ganska bökigt men det kanske har ändrats på senare år

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Vilken sort tycker ni en ska köpa? Tycker amazons ser prisvärdigast ut. Är det svårt att hitta böcker?

Läser inte supermycket, men slänger ändå alla fysiska böcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kör fysiska men hur enkelt är det att låna eller köpa böcker på svenska till Kindle? Sist jag läste så det var ganska bökigt men det kanske har ändrats på senare år

Lånar böcker med min Kobo. Den är mycket enkel att låna med. Så skall du främst köpa böcker så är Kindle kanske lite bättre än Kobo, men skall du främst låna böcker så är Kobo klart bättre.

Många titlar är dock engelskspråkiga så har man svårt för engelska, så är nog tryckta böcker böcker, som oftare finns översatta till svenska, kanske bättre.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kör både fysiska böcker och via kindle så får bli annat som svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fördelen med digitala böcker har ju redan nämnts. Tyvärr har vi ju nackdelen dock att vi människor och våra hjärnor är "analoga" till vår natur och behandlar strålad och reflekterad information olika. ... Det är således mer effektivt att läsa fysiska böcker/papper när man pluggar tråkig information, blanda man in flera sinnen som kan stärka den reflekterade informationen tex genom att involvera muskelminnet genom att använda blyertspenna och anteckningsblock så stärks inlärnings/minnesprocessen ytterligare. ...

Jag lyssnade just nu på morgonen på ett radioprogram som behandlade bland annat detta.
Programserien "I hjärnan på Louise Epstein", avsnittet "Hur pennan kan hjälpa din hjärna".
Läsa böcker på papper och anteckna för hand är bäst för inlärning.

Skrivet av sl0k3_:

Vet inte om denna tidsbegränsning är inom vissa inriktningar eller så, kan också säkert diffa mellan förlag, men värt att ha i åtanke.

Tidsbegränsningar verkar inte vara ovanligt. Jag skulle nog inte acceptera mindre än att få en nedladdningsbar kopia utan tidsbegränsning.

Skrivet av medbor:

En DVD eller andra metoder har ju hundratals år med stabil lagring också. ...

Digitala dokument är en styggelse när det gäller långtidsarkivering.
Själva filen är inget problem att spara, men för att komma åt den om 100 år krävs att det då finns kompatibel hård- och mjukvara för avläsning. Jag har redan nu stött på stora problem att läsa Word-filer eftersom dagens versioner av MS Word inte klarar att läsa filer från versionerna som gällde för (mindre än) 20 år sedan.
Ligger sedan filerna lagrade på standard åttatumsdisketter så blir det problem.