Skrivet av Razken:
Hoppas verkligen inte man drabbas av dethär. Har ganska nyligen skaffat ett 4070Ti från Gigabyte (slog till då det var nedsänkt till 9,9k.) men jag blev förvånad att kortet var extremt lätt i jämförelse mot mitt äldre RTX 2080, även det från Gigabyte, som vägde betydligt mer.
Fick med ett stöd men valde att inte använda det då det känns onödigt med tanke på att den inte vägde i närheten av det förra kortet och dels för att det inte riktigt klaffade i chassit och jag inte kunde få kortet ända ned i PCI-sloten.
Tiden får utvisa om man valt fel kort. Är väldigt nöjd med kortet förövrigt.
Skrivet av goralux:
Jag gick från ett 2070 super gigabyte till ett 4070 från gigabyte och mitt 4070 är definitivt mindre och lättare. Mitt 2070 använde 2x8 pins PCI medans mitt nya 4070 använder bara ett 4070. När det kommer till ljudnivåer under load så är mitt 4070 nästan knäpptyst.
Jag tror att vi med "lätta" kort borde kunde ta det lugnt: Köpte ett https://www.deepcool.com/products/Accessories/graphiccardacce...
Eftersom att det var billigt och lätt att installera. Är rätt säker på att jag borde vara ok med det hela.
Ett framtida problem med 4070(TI) och 7900XT/XTX är nog snarare trasiga ram minnen.
RTX 2080TI har minnen mellan GPU och PCI-E slot.
PCB'n böjer sig mest vid PCI-E sloten, (hävstångs effekten), problemet är att minnena inte böjer sig så nåt måste ge sig.
Det blir antigena padsen på minnet eller värsta fall padsen på grafikkortets PCB alternativt spricker kulorna.
Oavsett krävs en rework där minnena vid PCi-E platsen får lödas loss och reballas och lödas dit igen.
Finner man lösa och saknade pads på minnena så får dom bytas.
Väldigt vanligt 2080ti problem, också därför vissa som Buildzoid pekat ut 4070 som ett potentiellt nästa kort att lida av det problemet då minnet sitter vid PCI-E platsen igen på denna generation.
AMD's 7900 serie är ju en potentiell kandidat då minnet också är placerat vid PCI-E platsen.
Så ja jag skulle säg att man bör undvika kort med minnen vid PCI-E platsen för där flexar det mest och det gör att minnen separerar från PCB'n.
Vertikal montering eller vettig bracket som monteras i fronten, Enterprise och OEM har ofta det, Entusiaster, not so much.
Nvidia A6000 så typ RTX4090 med 48GB ram.
Den skenan i framkant på kortet det är en standard nästan lika gammal som PC'n själv.
Jag har 486:or där detta kort tekniskt går in (om jag tar bort mobot för har då inte AT med PCI-E)
Har även ATX lådor där detta går in från 90t alet där jag skulle kunna använda ett modernt ATX mobo och ett modernt Nvidia kort med skenan där fram.
A6000 installerat med skenan och man kan se spåren i fronten som skenan skjuts in.
Inte svårt att montera heller.
Jag har detta kortet, det har samma mått som modderna A6000 med skenan framtill.
Så ja varför problemet på Entusastsidan av PC existerar när OEM och Enterprise använder en lösning som är 30+ med ett standard mått.
Allt vi behövt är adaptern fram i fronten på lådan och skenan med grafikkortet så är problemet löst.
Men antar att en standard som denna är för fin för GFX tillverkarna för Gamers och liknande, kan inte komma på en annan orsak då standarden finns och används i övrigt.
Dom flesta grafikkorten har tom hålen där fram för att skruva dit skenan, i bland med en täckplåt över men alla Nvidia FE kort bör ha det tex.
Nej istället skickas det med vajrar att hänga kortet i eller så skickas det med stödben eller så får man hosta upp 500Kr för ett ben med RGB, igen av dessa lösningar löser transportproblemet men en plåtbit för några kronor löser transportproblem och ser till att PCI-E platsen inte blir belastad.
PCB'n ska INTE hålla upp kortet!
Nej förstår verkligen inte varför ett problem existerar när det inte behövs, och inte gör det utanför "gamer/entusiast" segmentet.
Svarta adaptern nästan lägst fram håller upp kort som Nvidia A6000 eller mitt antika intens3D kort.
Samma typ av adapter i VIT plast som håller ett SCSI kort på plats.
Oavsett lösningen är antik och måttet för kortets totala längd med adapter har inte ändrats vad jag vet, för mig passar alla mina kort i alla mina lådor längdmässigt där skenan går in i spåren i fronten.
Och nej skenan i fronten behöver inte vara plast.
Min ena 486 har en i majoritet plåt sedan är bara själva spåret ett plastinlägg, så ja lär hålla det mesta på plats.