Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Chrome/Opera/Firefox

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Firefox, så klart!

Glatt överaskad av omröstningen. Trodde folk fortfarande var helt fast i Chrome-träsket?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

varför var det inte flerval ?
Finns det verkligen de som bara använder en webbläsare då ingen är bäst på allt och en del är särskilt dåliga på en del saker ?

Jag röstade Firefox för det är den vanliga allmänsurfläsaren medans jag har Pale moon till vissa siter och streamar ofta i Edge även om det även sker i FF.
Chrome har jag mer eller mindre slutat använda men jag använder ibland även Chromium på Linux (utöver FF och PM)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Härligt att se så många olika webbläsare som används.
Använder själv FireFox med några inställningar för att skapa en mer anonymiserad profil.
Att komma ihåg när det gäller FireFox är att de som standard inställning använder Google som sökmotor.
Här är några sökmotorer som respekterar din privata sfär i lite högre grad…
Schyssta sökmotorer...

Skrivet av Ozzed:

Har kört Pale Moon sedan alla mainstream-läsare bestämde åt oss att flikar skakk vara ovanför adressraden.

Blir mer och mer intresserad att testa.
Kan man få en bild uppladdad hur det ser ut med flikarna i botten?

Om alla vi som använder FireFox skickar det till deras förslagslåda kanske de lägger till det som en användarinställning.
Placera flikarna i botten tack...

Skrivet av lindahlj:

Kommer inte låta mig bli tystad.

Helt okej, ordet är fritt.
Då vet vi inte vilken du använder, men vad ser hemsidorna du besöker?
Information om din enhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag brukade föredra firefox men har den senaste tiden mer och mer gått över till google chrome, för dess integration med google drive, gmail och övriga google workspace.

Vad är det som inte fungerar med Firefox och Google Drive, gmail mm? För mig fungerar Drive och gmail alldeles utmärkt med Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Helt okej, ordet är fritt.
Då vet vi inte vilken du använder, men vad ser hemsidorna du besöker?
Information om din enhet...

Det visste jag inte att de kunde så. Få se om jag kan ställa in så chrome döljer vad jag använder.

Permalänk
Medlem

Edge. Har gjort det länge.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Efter 107 röster leder Firefox. Betyder det att vi alla är gamla hundar som har svårt att lära oss nya saker?

Ja! Varför bryta ett vinnande koncept?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Kör Chrome på både mobil och dator sedan många år. Egentligen gammal Firefox-användare men eftersom deras mobila klient tidigare var horribel blev Chrome det naturliga valet först på mobilen och som konsekvens av det även på datorn.

Har funderat på att byta till Brave dock, använder den på mobilen emellanåt. Tyvärr är Chrome det som gäller om man vill att allting alltid ska fungera.

Permalänk
Medlem

Mest intressant är det väl att se vilka som ljög, borde gå att få ut av Sweclockers. Jag gissar på Edgeanvändare var de som ljög i högst utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Windows - edge
MacOS - safari
Linux - edge

Edge…

På Linux…

Nu har jag nog sett allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Härligt att se så många olika webbläsare som används.
Använder själv FireFox med några inställningar för att skapa en mer anonymiserad profil.
Att komma ihåg när det gäller FireFox är att de som standard inställning använder Google som sökmotor.
Här är några sökmotorer som respekterar din privata sfär i lite högre grad…
Schyssta sökmotorer...

Blir mer och mer intresserad att testa.
Kan man få en bild uppladdad hur det ser ut med flikarna i botten?

Om alla vi som använder FireFox skickar det till deras förslagslåda kanske de lägger till det som en användarinställning.
Placera flikarna i botten tack...

Typ som FF4, till utseendet alltså. Resten är uppdaterat.

Men UX-mässigt så gick PM och FF skilda vägar när FF bytte till "Australis" eller vad det hette. Från och med då och frammåt har man behlvt tillägg för att få flikarna i botten och det slöar såklart ner saker, så jag sa nej tack och bytte till Pale Moon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vivaldi/Opera/Chrome/Brave (för olika saker)

Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Medlem

På datorn Vivaldi, på mobilen Vivaldi. Chrome när 4-åringen ska kolla YouTube, så det är ett annat konto som har favoriter m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Det förvånar mig att så många från just Sweclockers kör Chrome, men inte mera Brave, när brave dels ser i princip likadant ut, fast snabbare och nästintill reklamfritt även på Youtube. Visst, man kanske vill sponsra alla content skaparna. Det är ett bra argument.

Vad mer kan det bero på? Vad med brave känner jag inte till? Eller vad med Chrome känner jag inte till? Eller vad med brave känner ni inte till? 😊
Nyfiken på detta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Edge…

På Linux…

Nu har jag nog sett allt

Dom har gjort mycket rätt så. Skönt att få det synkat med win-datorerna

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Chrome och kommer inte röra något annat.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

varför var det inte flerval ?
Finns det verkligen de som bara använder en webbläsare då ingen är bäst på allt och en del är särskilt dåliga på en del saker ?

Jag röstade Firefox för det är den vanliga allmänsurfläsaren medans jag har Pale moon till vissa siter och streamar ofta i Edge även om det även sker i FF.
Chrome har jag mer eller mindre slutat använda men jag använder ibland även Chromium på Linux (utöver FF och PM)

Hade en discussion med ett par teknik nördar utanför detta sällskap och de använder på fullt allvar SeaMonkey och Pale Moon privat.

Pale Moon finns ju med som alternativ här men jag vill inte kalla det en modern webläsare, lika lite som SeaMonkey.

I mitt tycke är det helt enkelt för stora och viktiga delar av vår upplevelse och säkerhet på webben för att lämnas åt en liten skara ofinansierade entusiaster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jobbigt att behöva vänta en vecka på om några IE användare svarar =/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Chrome, men har länge skullat byta till firefox

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

varför var det inte flerval ?
Finns det verkligen de som bara använder en webbläsare då ingen är bäst på allt och en del är särskilt dåliga på en del saker ?

Ja de finns verkligen ;).
Jag är en av dem. Hemma iaf. Jobbet är något annat...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Chrome. Men tror jag byter till Firefox när Chrome börjar blocka adblockers (gick väl något rykte om att de skulle göra det men verkar ju inte hända?)

På mina Apple enheter kör jag Safari

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det som inte fungerar med Firefox och Google Drive, gmail mm? För mig fungerar Drive och gmail alldeles utmärkt med Firefox

Fungerar gör det väl, men jag tänker mig att google har helhetstänket där. Dessutom använder jag Chrome på jobbet, och synken är viktig. Men ogillar jag FF? Nej, inte alls, men den känns som det är på väg utför med färre utvecklare

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Fungerar gör det väl, men jag tänker mig att google har helhetstänket där. Dessutom använder jag Chrome på jobbet, och synken är viktig. Men ogillar jag FF? Nej, inte alls, men den känns som det är på väg utför med färre utvecklare

Du kan synca med Firefox också så det är ett icke argument.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon version av Duck Duck Go för Windows, så på datorn kör jag Firefox med Duck Duck Go som tillägg.

Permalänk
Medlem

Firefox men på väg över till Mullvad.

Permalänk

Gick över från Chrome till Edge för nåt år sedan då jag tyckte Chrome använde såpass mycket minne och tycker Edge hanterar det bättre. Sedan finns ju i princip alla addons jag hade i Chrome till Edge också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Har inte sett någon version av Duck Duck Go för Windows, så på datorn kör jag Firefox med Duck Duck Go som tillägg.

https://duckduckgo.com/windows

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Det roliga är ju att den potentiellt inte var släppt när @Olle P skrev sitt inlägg; den kom idag.
https://spreadprivacy.com/windows-browser-open-beta/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

https://i.imgur.com/j3hxfNn.png

Typ som FF4, till utseendet alltså. Resten är uppdaterat.

Men UX-mässigt så gick PM och FF skilda vägar när FF bytte till "Australis" eller vad det hette. Från och med då och frammåt har man behlvt tillägg för att få flikarna i botten och det slöar såklart ner saker, så jag sa nej tack och bytte till Pale Moon.

Haha... så det är så.
Såg framför mig att alla fält upptill skulle vara nedtill...

Hur skulle det upplevas om det var så?
Fördelar, nackdelar?

Själv känner jag att det skulle bli mindre upp, ner, upp, ner med pekaren.