Vill ha datorn långt borta från skärmen. Tips mottages.
Då är det så här. Har min stationära dator på kontoret där den står bra.
Jag har också lyxen att leva ihop med en sambo som gillar att titta på när jag spelar. Det blir mycket Xbox och tv spel i allmänhet. Men ja som ni vet så finns det inget som slår att spela på en dator.
Problemet är att vill man sitta i soffan o spela så står datorn på övervåningen.
Finns det något smidigt sätt att till exempel låta datorn stå kvar på kontoret men få ner bilden till tvn och använda mus och tangentbord där?
Steam link-appen finns till en del Smart-TV. Funkar över ethernet eller WiFi genom att komprimera sönder bilden. Förutsätter förstås att man kör Steam och att man kan ha en enhet med appen vid TV:n eller appen på TV:n själv. Tangentbord och mus löser man i så fall förslagsvis med en trådlös mottagare i USB-port i TV:n, vilket kan ha roliga kompabilitetsproblem. Det finns säkert andra "remote desktop"-liknanade lösningar för spel som inte jag känner till -- men man måste antagligen ha en specialicerad lösning som är bra på rörlig bild med låg latens.
Förr fanns det en del "trådlös HDMI"-lösningar, men det finns nog inga standarder, utan det är nisch-produkter som man får titta på recensioner för och sedan chansa att de funkar under ens egna förhållanden.
Problemet är att bandbredden för HDMI i 4K är väldigt hög, vilket om jag minns rätt gjorde att de produkterna använder det licensfria 60 GHz-bandet, vilket i sin tur leder till att väggar blir bra på att stoppa signalen. En snabb googling säger att det finns produkter som använder 5 GHz också, men då är man nog tillbaka i lösningar med förstörande komprimering likt Steam link. 1080p@60Hz 8bpc 4:4:4 är om man får tro Wikipedia 3,2 Gb/s, vilket normala hemnätverk sällan klarar. 4K@120Hz är 25,82 Gb/s.