Regler angående förfallodatum?

Permalänk

Regler angående förfallodatum?

Hej. Tänkte bara kika. Jag har min anställning inom regionen och där har vi löneutbetalning den 27e varje månad. Jag vet inte hur vanligt de är runt om i landet. Jag sitter på ett mindre lån där dem har förfallodatum den 26e varje månad. Jag tog för givet att det inte skulle påverka om jag betalade den 27e när lönen kom in men såg efteråt att jag fick 250 kr i påminnelseavgift + förseningsavgift för detta. Nu kan man ju lösa detta genom att lägga undan en slant till nästa månads faktura och betala den i god tid men jag tänker vid tillfällen där man inte kan göra det? Finns det inga allmänna regler kring detta? Känns som att dem bara tar hänsyn till dem som får lön den 25e 😁 skulle ju va svettigt för en annan iaf om min bank bad mig betala huslånet den 25e varje månad

Permalänk
Medlem

Har du frågat om de kan ändra ditt förfallodatum till 28e? Nej, det finns inga allmänna regler kring vilket datum man får skriva på en faktura.

Grundproblemet här verkar dock vara att du inte har nån buffert?

Permalänk
Medlem

Det enklaste är väl att ändra förfallodatumet till att matcha löneutbetalningen?

Det finns ett antal regler, men det är ju mer avseende om förfallodag inte är bankdag så är det ok med att betalningen är geldenären till handa nästa helgfria vardag (nästkommande bankdag).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem

Förfallodatum är inte alltid helt logiskt eller ens genomtänkt.

Radiotjänst lyckades pricka in 23/12 för helårsfakturorna under några år... de tog inga pluspoäng på det tilltaget.

Även om man tänker att man har en skaplig buffert är det inte säkert att den är på samma konto som räkningarna dras från... och det är lätt att missa om en faktura ska dras före eller efter att lönen kommer in. Speciellt inte de gångerna som banken har problem och lönefilerna inte går in som de ska.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Har du frågat om de kan ändra ditt förfallodatum till 28e? Nej, det finns inga allmänna regler kring vilket datum man får skriva på en faktura.

Grundproblemet här verkar dock vara att du inte har nån buffert?

I det här fallet var det av ren lathet då jag tog för givet att jag inte skulle få en förseningsavgift av att betala dagen efter förfallodatum. Skrev till dem och frågade om att byta men fick till svar ett nej vi har alltid den 26e.

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Det enklaste är väl att ändra förfallodatumet till att matcha löneutbetalningen?

Det finns ett antal regler, men det är ju mer avseende om förfallodag inte är bankdag så är det ok med att betalningen är geldenären till handa nästa helgfria vardag (nästkommande bankdag).

Skrev och frågade dem men fick till svar att nej de är 26e som gäller. Tack 👍

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Förfallodatum är inte alltid helt logiskt eller ens genomtänkt.

Radiotjänst lyckades pricka in 23/12 för helårsfakturorna under några år... de tog inga pluspoäng på det tilltaget.

Även om man tänker att man har en skaplig buffert är det inte säkert att den är på samma konto som räkningarna dras från... och det är lätt att missa om en faktura ska dras före eller efter att lönen kommer in. Speciellt inte de gångerna som banken har problem och lönefilerna inte går in som de ska.

Ja det lät ju inte uppiggande🤣 har som standard att aldrig ha pengar på lönekontot där räkningar dras då jag blivit korthackad vid 2 tillfällen tidigare så känns lätt och glömma, får väll ställa in en manuell överföring istället till kontot men tycker majoriteten av alla räkningar har förfallodatum i slutet/början av månaden så det känns nästan som dem medvetet lägger datumet där för att ev kunna ta avgifter från folk.

Permalänk
Medlem

Vart är det du har detta lån? Skulle vara bra att veta så man kan undvika dem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Skaffa ett annat lån och lös detta. Be om ett annat förfallodatum.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av vilket lånebolag det är som har den geniala affärsidén att sätta förfallodag en dag före lönedag. Förseningsavgifterna lär står för en bra del av intäkterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Är också intresserad av vilket lånebolag det är som har den geniala affärsidén att sätta förfallodag en dag före lönedag. Förseningsavgifterna lär står för en bra del av intäkterna

De har nog satt den efter den 25:e som är det normala privat. Statlig pension o dyl är tidigare än så.

Permalänk
Medlem

På den tiden jag hade bolån så var förfallodatumet alltid den sista i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Ja det lät ju inte uppiggande🤣 har som standard att aldrig ha pengar på lönekontot där räkningar dras då jag blivit korthackad vid 2 tillfällen tidigare så känns lätt och glömma, får väll ställa in en manuell överföring istället till kontot men tycker majoriteten av alla räkningar har förfallodatum i slutet/början av månaden så det känns nästan som dem medvetet lägger datumet där för att ev kunna ta avgifter från folk.

Jag har ett särskilt konto som räkningarna betalas från. Där finns en buffert och jag behöver inte bry mig om förfallodatum då det alltid finns pengar på kontot. Jag har en stående överföring från mitt lönekonto till detta konto.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Förseningsavgift är olaglig enligt relativt ny dom, men som är överklagad av "älskade" Svea. Dock väljer många bolag att redan nu acceptera kunder som ifrågasätter förseningsavgiften efter som det är tveksamt om högsta domstolen tar upp ärendet och än mindre att Svea skulle kunna vinna.

Så jag tycker du ska hänvisa till aktuell dom https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd... och be att avgiften stryks.

Tråd på Lånforum som är rätt haj på sådana frågor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Förseningsavgift är olaglig enligt relativt ny dom, men som är överklagad av "älskade" Svea. Dock väljer många bolag att redan nu acceptera kunder som ifrågasätter förseningsavgiften efter som det är tveksamt om högsta domstolen tar upp ärendet och än mindre att Svea skulle kunna vinna.

Så jag tycker du ska hänvisa till aktuell dom https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd... och be att avgiften stryks.

Tråd på Lånforum som är rätt haj på sådana frågor.

Har CSN missat denna tro?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl ingen lag mot påminnelseavgift utan det var dröjsmålsavgiften som förbjöds inte att man inte får ta betalt för påminnelsen ? dröjsmålsavgiften är ju en till avgift man tog ut för att betalningen kom in för sent men ändå blivit betalad.

Det går nog också att gå runt den lagen genom att omedelbart lämna skulden till Kronofogdemyndigheten när den förfallit och ta ut de avgifter man får göra genom det, det är väl max 180 kr för administrationen att kräva ett betalningsföreläggande och så blir det 600 kr från Kronofogden så för "kunden" blir det 780kr plus ränta om man sätter det i system, dessutom kan man ju maximera räntan och liknade på lånet direkt en betalning är sen och det är ju en affärside som ockrarna ofta har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vart är det du har detta lån? Skulle vara bra att veta så man kan undvika dem.

Sett till att TS skriver att det är ett "mindre lån" och att lånegivaren direkt kräver en förseningsavgift så skulle jag gissa på Klarna, Qliro, och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

såg efteråt att jag fick 250 kr i påminnelseavgift + förseningsavgift för detta.

Jag tolkar det som framgår i länken som @MultiMan postade att man bara får ta betalt för vissa kostnader. Detta innebär också att långivaren måste haft denna kostnaden. Min fråga till TS blir då: har du fått påminnelsen som dom tog betalt för?
Har du inte fått det har dom i mina ögon svårt att kunna hävda att dom haft den kostnaden som dom vill att du ska betala för, och därför borde denna avgift kunna anses som oskälig.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

60 kr för påminnelse.
180 kr för inkasso så vitt jag vet?

Några andra belopp är inte tillåtna så vitt jag vet. (om det inte är staten själv då såklart).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin