Datorn fryser sig med 3 insatta begnagnade fläktar (power failure)

Permalänk

Datorn fryser sig med 3 insatta begnagnade fläktar (power failure)

Hejsan

Datorn började frysa sig (tappad kontroll över mus) från emellan 2 minuter till 1 timme & jag måste trycka på resett knappen för att komma ur det, samma dag som jag just fått 3 begagnade fläktar insatta i Windows 7 (klaga inte på mitt OS! tack!) då min burk saknat kylning dom senaste åren

Min dator orkar enbart ha 1 av dessa fläktar ikopplad samtidigt för att frysningen av Kernel Power event ID 41
ska unvikas har jag kommit fram till

Jag fastnade för strömförsörjningsproblemet

https://learn.microsoft.com/sv-SE/troubleshoot/windows-client...

"Kontrollera strömförsörjningen. Kontrollera att strömförsörjningen har tillräckligt med watt för att
hantera de installerade enheterna på rätt sätt."

Sådant vet inte jag hur man kollar, antingen finns det ett freewareprogram för det eller så måste jag gå till datorbutiken
så att dom får mäta watten på moderkortet eller nått?

"Om du har lagt till minne, installerat en nyare processor, installerat
fler enheter eller lagt till externa enheter kan sådana enheter kräva mer energi än vad den aktuella strömförsörjningen kan ge konsekvent.
Om datorn loggade händelse-ID 41 på grund av att strömmen till datorn avbröts bör du överväga att skaffa en avbrottsfri strömförsörjning (UPS), till exempel en batterisäkerhetskopia."

Vad kostar en sådan? och vilken batterisäkerhetskopia ska jag ha som passar till min gamla dator?
vars systemspecifikationer ni får här Systemspec

Windows påstår redan innan jag tillade dessa 3 fläktar att datorn är långsam
AERO färgschema fail

Jag har även lagt till 1 ny hårddisk i samband med fläktköpet :), så att jag nu har 5 stycken totalt
IDE, SATOR och 2 stycken SSD

Jag har även 2 webbläsare igång samtidigt med 100 tals öppna fönster

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och ta en bild på nätagget så vi får se vad det är.

Permalänk
Medlem

Förmodligen ett klent nätagg. Din dator är lite av en relik också.

Permalänk
Medlem

Har du testat fläktarna en i taget? Kanske är en defekt fläkt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Öppna datorn och ta en bild på nätagget så vi får se vad det är.

Som ni önskar ers majestät https://imgbox.com/vs6eBOBX (det är på 650 watt eller volt, popp i topp)

Skrivet av dlq84:

Förmodligen ett klent nätagg. Din dator är lite av en relik också.

Jag har en ATARI också så vi måste vara försiktiga med att inte urvattna ordet relik, den här blev till nånstans mellan 2006-2011 gissar jag

Skrivet av Maskaren:

Har du testat fläktarna en i taget? Kanske är en defekt fläkt.

Ja och nej

Jag kommer inte åt sladden till den nedersta frontfläkten att dra ur, den har fått agera konstanten
och funkar ihop LÄNGST TID (6 timmars rekord beroende på övrig belastning från webbläsare & andra öppnade processer) innan frysning med antingen enbart bakfläkten eller frontfläkt 2, men inte alla 3 samtidigt då stänger den ner på 20 minuter, Därför gissar jag att et handlar om power failure, men det är möjligt att någon är defekt och därför slukar onödigt mycket ström, och jag tror på ren känsla & uppskattning att bakfläkten drar mest, men det spelar ingen roll för samtliga 3 ska vara ikopplade innan jag är nöjd.

Jag behöver ny strömförsörjningsfix ändå eftersom bildskärmen klagar på färgschema prestandan

Permalänk
Medlem

Gamla fläktar kan ha förvånande höga krav på effekt. Dubbelkolla vilka fläktar det handlar om så att inte de drar mer ström än du tror? Har du någon dosa som mäter hur mycket ström datorn drar så kan det också antyda om ett 650W-agg är tillräckligt eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att fläktarna drar mer än 10w styck. Låter konstigt att du är så nära gränsen på vad ditt nätagg klarar av. 650w är ganska mycket ändå och räcker för dom flesta.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Gamla fläktar kan ha förvånande höga krav på effekt. Dubbelkolla vilka fläktar det handlar om så att inte de drar mer ström än du tror? Har du någon dosa som mäter hur mycket ström datorn drar så kan det också antyda om ett 650W-agg är tillräckligt eller inte.

Jag har inte kompetens eller rätt utrustningen, ingen fara jag kan lämna in
den på datorbutiken fläktarna kom ifrån så får dom mäta

Men det finns komponenter eller utrustning alltså? att köpa till ifall dom på mina uppgifter tippar att
nätaggregatet inte räcker, men batterisäkerhetskopia förstår jag inte vad det är för nått, gör du?

Skrivet av Maskaren:

Jag har svårt att tro att fläktarna drar mer än 10w styck. Låter konstigt att du är så nära gränsen på vad ditt nätagg klarar av. 650w är ganska mycket ändå och räcker för dom flesta.

Det är möjligt att jag inte är dom flesta dock, Prestandaövervakaren i Advanced System Care räddar mig när jag kan frigöra RAM när den ska dra 2 öppna webbläsare, 1 massa öppna dokument, öppnade bilder etc, vilket kommer upp i 98 % ramanvändning innan den självmant hade dumpat ramen förhoppningsvis

En annan kul detalj är att ljudkortet Sound Blaster Xfi gamer edition protesterar på sitt sätt mot resursbristen
i att ljudet hänger sig helt random som en hackig skiva ifall jag abrupt trycker på stopp! på någon mediaspelare, trycka på play igen är enda vägen för att lossa på ljud-hängningen, jag misstänker att det har med ram att göra då jag prövat allt annat.

Jag har en diskettstation och en DVD-rom också!,
hur mycket drar SSD hårddiskar på över 2 gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag har inte kompetens eller rätt utrustningen, ingen fara jag kan lämna in
den på datorbutiken fläktarna kom ifrån så får dom mäta

Men det finns komponenter eller utrustning alltså? att köpa till ifall dom på mina uppgifter tippar att
nätaggregatet inte räcker, men batterisäkerhetskopia förstår jag inte vad det är för nått, gör du?

Det är möjligt att jag inte är dom flesta dock, Prestandaövervakaren i Advanced System Care räddar mig när jag kan frigöra RAM när den ska dra 2 öppna webbläsare, 1 massa öppna dokument, öppnade bilder etc, vilket kommer upp i 98 % ramanvändning innan den självmant hade dumpat ramen förhoppningsvis

Det är inte så mycket kompetens som behövs, förutom att läsa:) Antal Volt (12, sannolikt) gånger antal Ampere (A) ger VoltAmpere (eller VA), vilket är snarlikt effekt (W) eftersom vi i Europa har krav på aktiv PFC (Fasförskjutningskorrigering). Det stämmer inte riktigt, men ger en ger en tillräckligt god uppfattning. Jag föreslog en effektmätare som genväg, eftersom det idag är vanligt med sådana. T.o.m. Ikea har sålt dem tidigare.

Sedan tycker jag att det är lite tidigt att säga att du inte är som de flesta, för även om du har den mest effekthungriga processorn och det mest effekthungriga grafikkortet från 2008 är 650W ganska mycket. Då är det minst lika sannolikt att det är någonting som drar mer effekt än förväntat. Vad har du förresten mer för saker i burken? 5 hårddiskar, en diskettstation, en DVD och mindre RAM än du behöver har vi förstått såhär långt. Vad mer?

Skrivet av Maskaren:

Jag har svårt att tro att fläktarna drar mer än 10w styck. Låter konstigt att du är så nära gränsen på vad ditt nätagg klarar av. 650w är ganska mycket ändå och räcker för dom flesta.

Jag säger inte att detta exempel är en datorfläkt, men vill visa att det finns fläktar som närmar sig 60W styck och dessa var vanligare tidigare än de är idag.

Edit: Den säljs tydligen som en datorfläkt. Oväntat givet 24V.

Permalänk
Medlem

Är det på moderkortet du satt in fläktarna? Hur många fan-connectors har du på moderkortet? Har du satt i Y-splitter? Får du problemet alls med en, två, tre respektive fyra fläktar inkopplade?

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Det är inte så mycket kompetens som behövs, förutom att läsa:) Antal Volt (12, sannolikt) gånger antal Ampere (A) ger VoltAmpere (eller VA), vilket är snarlikt effekt (W) eftersom vi i Europa har krav på aktiv PFC (Fasförskjutningskorrigering). Det stämmer inte riktigt, men ger en ger en tillräckligt god uppfattning. Jag föreslog en effektmätare som genväg, eftersom det idag är vanligt med sådana. T.o.m. Ikea har sålt dem tidigare.

Jag missade att du skrev det, nej jag har ingen effektmätare av något slag, ganska dyra kan jag tycka så någon kommer få skatta energiuttag istället

Okay nu hajar jag, du vill att jag ska ta loss fläktarna & läsa hur många V & A fläktarna drar som står på dess baksidor noterar jag här https://www.ebay.com/itm/234912838738?var=534765142605&_trkpa... jag befarade att jag skulle behöva lära mig mäta på moderkortet

Skrivet av Gruarn:

Sedan tycker jag att det är lite tidigt att säga att du inte är som de flesta, för även om du har den mest effekthungriga processorn och det mest effekthungriga grafikkortet från 2008 är 650W ganska mycket. Då är det minst lika sannolikt att det är någonting som drar mer effekt än förväntat. Vad har du förresten mer för saker i burken? 5 hårddiskar, en diskettstation, en DVD och mindre RAM än du behöver har vi förstått såhär långt. Vad mer?

Inget mer än Windows 7

Skrivet av Gruarn:

Jag säger inte att detta exempel är en datorfläkt, men vill visa att det finns fläktar som närmar sig 60W styck och dessa var vanligare tidigare än de är idag.

Edit: Den säljs tydligen som en datorfläkt. Oväntat givet 24V.

Jag har ju som sagt fått insatta begnanade fläktar som datorbutiken hade liggandes, det finns nog ett skäl till detta
Jag ska åtm läsa på frontfläktarna, det går tyvärr inte att läsa på bakfläkten såtillvida jag inte skruvar loss den och sedan misslyckas att få fast den igen

Skrivet av Lurk3r:

Är det på moderkortet du satt in fläktarna? Hur många fan-connectors har du på moderkortet? Har du satt i Y-splitter?

Datorkillen förutsätter jag satte in dom på moderkortet (det är det enda sätt jag känner till)

Vi får rota i manualen
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5WD2%20Premi...
Vad jag förstår så finns det 2 stycken fan con

2 x Chassis fan connectors

(2 frontfläktar medföljde datorn tror jag, den ena hade slutat funka, han bytte den, båda
är ikopplade, finns det då legalt rum för en tredje fläkt?)

CPU fan connector (stryk den)

Power fan connector (det är väl? nån slags fläkt dold bakom nätaggregatet misstänker jag)

Så hur han kopplat in bakfläkten på utsugshålet? jag har noterat att denna bakfläkt och 1 av frontfläktarna
ansluter båda två till samma sladd som låter tämligen likt din Y-splitter? det står (4:3 Pin adaptor NA-AC1)
bild här Splitter

Var han kopplat in den understa frontfläkten kan jag inte se för det är för många hårddiskar i vägen och jag vill inte plocka ut dom i första taget.

Ja jag har prövat att skifta att skifta Y-splitterns kontakter så att bakfläkten fått framfläktens kontakt & vice versa, det gjorde ingen skillnad

Skrivet av Lurk3r:

Får du problemet alls med en, två, tre respektive fyra fläktar inkopplade?

4 fläktar vore overkill att ens pröva 3 stycken håller i 20 minuter
1 fläkt kör jag just nu och den har gått i flera dygn, 2 fläktar har givit blandade resultat, men det går definitivt
över 5 timmar innan den kan börja överväga frysa, 2 fläktar har klarat ett helt dygn tidigare också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag missade att du skrev det, nej jag har ingen effektmätare av något slag, ganska dyra kan jag tycka så någon kommer få skatta energiuttag istället

Okay nu hajar jag, du vill att jag ska ta loss fläktarna & läsa hur många V & A fläktarna drar som står på dess baksidor noterar jag här https://www.ebay.com/itm/234912838738?var=534765142605&_trkpa... jag befarade att jag skulle behöva lära mig mäta på moderkortet

Inget mer än Windows 7

Jag har ju som sagt fått insatta begnanade fläktar som datorbutiken hade liggandes, det finns nog ett skäl till detta
Jag ska åtm läsa på frontfläktarna, det går tyvärr inte att läsa på bakfläkten såtillvida jag inte skruvar loss den och sedan misslyckas att få fast den igen

Datorkillen förutsätter jag satte in dom på moderkortet (det är det enda sätt jag känner till)

Vi får rota i manualen
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5WD2%20Premi...
Vad jag förstår så finns det 2 stycken fan con

2 x Chassis fan connectors

(2 frontfläktar medföljde datorn tror jag, den ena hade slutat funka, han bytte den, båda
är ikopplade, finns det då legalt rum för en tredje fläkt?)

CPU fan connector (stryk den)

Power fan connector (det är väl? nån slags fläkt dold bakom nätaggregatet misstänker jag)

Så hur han kopplat in bakfläkten på utsugshålet? jag har noterat att denna bakfläkt och 1 av frontfläktarna
ansluter båda två till samma sladd som låter tämligen likt din Y-splitter? det står (4:3 Pin adaptor NA-AC1)
bild här Splitter

Var han kopplat in den understa frontfläkten kan jag inte se för det är för många hårddiskar i vägen och jag vill inte plocka ut dom i första taget.

Ja jag har prövat att skifta att skifta Y-splitterns kontakter så att bakfläkten fått framfläktens kontakt & vice versa, det gjorde ingen skillnad

4 fläktar vore overkill att ens pröva 3 stycken håller i 20 minuter
1 fläkt kör jag just nu och den har gått i flera dygn, 2 fläktar har givit blandade resultat, men det går definitivt
över 5 timmar innan den kan börja överväga frysa, 2 fläktar har klarat ett helt dygn tidigare också

Kan vara så att du bara kan ha en fläkt per fan-connector på moderkortet och att det är ett av dina problem. Vill minnas att de ofta är begränsade till 1 ampere. Ett alternativ är fläkthubb med egen strömmatning.

Permalänk

Jag deletade min ovanstående post om att det löste sig efter att datorteknikern separerade Y-splittern så att samtliga 3 fläktar fick varsin strömsladd, det har börjat frysa sig igen, men det tar ca 7 timmar nu, just nu testar jag dra ut bakfläkten enbart

I övrigt så finns det bara en sak att prova kvar vad jag kan komma på iaf, att det skulle ha med internet att göra, för jag har alltid webbläsarna igång under frysningarna samt det frös efter 7 timmar även efter jag inte startat webbläsarna, varför det skulle kunna vara nätverksanslutningen och att internetsladden måste dras ur över natten för att se om det fryser eller ej

Skrivet av tBiorrith:

Öppna datorn och ta en bild på nätagget så vi får se vad det är.

Skrivet av Maskaren:

Jag har svårt att tro att fläktarna drar mer än 10w styck. Låter konstigt att du är så nära gränsen på vad ditt nätagg klarar av. 650w är ganska mycket ändå och räcker för dom flesta.

Skrivet av Gruarn:

Det är inte så mycket kompetens som behövs, förutom att läsa:) Antal Volt (12, sannolikt) gånger antal Ampere (A) ger VoltAmpere (eller VA), vilket är snarlikt effekt (W) eftersom vi i Europa har krav på aktiv PFC (Fasförskjutningskorrigering). Det stämmer inte riktigt, men ger en ger en tillräckligt god uppfattning. Jag föreslog en effektmätare som genväg, eftersom det idag är vanligt med sådana. T.o.m. Ikea har sålt dem tidigare.

Sedan tycker jag att det är lite tidigt att säga att du inte är som de flesta, för även om du har den mest effekthungriga processorn och det mest effekthungriga grafikkortet från 2008 är 650W ganska mycket. Då är det minst lika sannolikt att det är någonting som drar mer effekt än förväntat. Vad har du förresten mer för saker i burken? 5 hårddiskar, en diskettstation, en DVD och mindre RAM än du behöver har vi förstått såhär långt. Vad mer?

Jag säger inte att detta exempel är en datorfläkt, men vill visa att det finns fläktar som närmar sig 60W styck och dessa var vanligare tidigare än de är idag.

Edit: Den säljs tydligen som en datorfläkt. Oväntat givet 24V.

Skrivet av Lurk3r:

Är det på moderkortet du satt in fläktarna? Hur många fan-connectors har du på moderkortet? Har du satt i Y-splitter? Får du problemet alls med en, två, tre respektive fyra fläktar inkopplade?

Skrivet av Lurk3r:

Kan vara så att du bara kan ha en fläkt per fan-connector på moderkortet och att det är ett av dina problem. Vill minnas att de ofta är begränsade till 1 ampere. Ett alternativ är fläkthubb med egen strömmatning.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort och hur många hårddiskar har du?

Sen vill jag bara flika in att Windows 7 inte längre uppdateras och man bör fundera över om man ska använda en så gammal dator online.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vad har du för grafikkort och hur många hårddiskar har du?

Sen vill jag bara flika in att Windows 7 inte längre uppdateras och man bör fundera över om man ska använda en så gammal dator online.

Nu har jag testat och den accepterar inte en enda isatt fläkt efter 10 timmar,
nu är alla urtagna och ingen frysning har skett på 24 timmar+

5 hårddiskar

Powercolor Radeon HD5770 såklart (Den har inte släppts någon ny drivrutin på 5 år)

Men titta här
https://imgbox.com/ibAO7L3Z
Notera catalyst märkliga skattning av inkopplad, om stapeln är tänkt att kunna gå nedåt
vet vi inte veta fören jag kopplat ur det nånting som jag ännu inte vet äter resurser i hemlighet.
Jag förstår heller inte vad 800 till 3000 MHz processor betyder?

Det känns dumt att ominstallera catalyst eftersom det här problemet
tillkom efter att jag satt i fläktarna (men kan göra det om jag får ett bättre argument) jag har i flera års tid fått dessa resursvarningar om att AERO's färgdjups profil kräver för mycket resurser men det har aldrig lett till frysning.

Jag har redan funderat klart sedan länge om att jag ska behålla ett sådant gammalt operativsystem online, det är vartfall inget virus som bakomligger har jag kontrollerat, om jag i så många år kunnat köra Windows 7 utan att det här händer så ska det nog gå att fortsätta också, eller så konstaterar vi att Windows 7 specifikt inte orkar med gamla fläktar, men det är väl ändå mindre troligt än att klandra själva datorn

Jag kan inte testa göra en systemåterställning till juni innan det här började heller, för Windows klarar som vanligt inte av att återställa till den punkten, det här är ett återkommande mönster i forna windows 7 installationer på denna dator! den enda relevanta återställningspunkten som är tillräckligt gammal funkar aldrig!

Men tittar man på en preview vilka filer som ändrats sedan juni som skulle kunna teoretiskt återställas så är det ingenting av värde ändå som hade kunnat orsaka den här frysningen, därför tror jag inte på mjukvara utan att detta är hårdvarurelaterat, kanske också att systemåterställningspunkter alltid klickar på den här datorn är hårdvarurelaterat? vad tror ni?

Här är någon som 2011 hade ett liknande problem
https://forums.tomshardware.com/threads/freezes-after-cpu-fan...
Bios har jag återställt, det skedde automatiskt som ett svar på alla resett-tryckningar men detta förändrade ingenting

Permalänk
Skrivet av Lurk3r:

Kan vara så att du bara kan ha en fläkt per fan-connector på moderkortet och att det är ett av dina problem. Vill minnas att de ofta är begränsade till 1 ampere. Ett alternativ är fläkthubb med egen strömmatning.

Det går ju jävligt bra det här, nu skriker temperatur-kontrollen att en hårddisk är för varm och jag kan inte koppla in en fläktjävel trots att jag har 3 nej jag får koppla in 1 tillfällig och få frysningar var 8 timme fram tills någon har en lösning

Frontfläkt 2 endast ikopplad överlevde hela 8 minuter!
NU ska vi testa frontfläkt 1 och räkna tiden

Sedan ska vi stänga ner internet under natten & dra ut nätverkskabeln för att dubbelkolla
så att inte Firefox underliggande öppnde process under några omständigheter krävs för frysning
rambrist+fläkt teorin är inte död i CPU-kraft frågan

Permalänk
Skrivet av Lurk3r:

Kan vara så att du bara kan ha en fläkt per fan-connector på moderkortet och att det är ett av dina problem. Vill minnas att de ofta är begränsade till 1 ampere. Ett alternativ är fläkthubb med egen strömmatning.

Här får ni min Bluescreenview vi får spridda skurar
rörande vilken drivrutin som orsakar det, vilket också lika gärna kan vara bara ett symtom på en annan initierande felande drivrutin? dessutom så loggar den bara det som går in under bluescreen trots att det inte blir faktiska bluescreens på den här datorn utan den startar om, så frågan är om frysningarna som den här tråden handlar om är samma sak som bluescreen krascher överhuvudtaget?

Jag har ett Xml dokument som kallar sig WER_____sysdata som ligger i profil/local/temp foldern
som också sägs beskriva problemet efter att datorn återställts efter en felaktig avslutning.
Så min fråga är, innehåller sysdata filer identiska? rapporter som dmp error filer?

Utöver 1 fläkt inkopplad tycks det krävas en öppen webbläsare också
för att det ska kunna frysa, ingenting händer nämligen ifall du inte öppnar webbläsare
alternativt du har dragit ut nätverksladden också

Nu har jag ominstallerat catalyst, och det ger intryck av att också vara en bidragande
orsak till frysningarna, så fort ATI drivrutinerna är ominstallerade börjar frysningarna om

Har du däremot ingen fläkt inkopplad alls händer inget, då kan jag plötsligt ha catalyst drivrutin installerad utan frysning,
du kan också plötsligt även starta webbläsaren utan att det fryser sig

(och ATI control center dyker inte upp i system tray efter en ominstallation som vanligt)

Därför prövar jag nu att ha 1 fläkt inkopplad och ingen catalyst men kombinerat med andra möjliga triggern! att webbläsaren istället får vara öppen, och ingen frysning har skett på 6 timmar, så nu måste det ske snart om det ska ske, återigen det ger intryck av att det är sammanräknade processor-bördan som orsakar frysningarna

Permalänk
Skrivet av Kloppstock:

Okay nu hajar jag, du vill att jag ska ta loss fläktarna & läsa hur många V & A fläktarna drar som står på dess baksidor noterar jag här https://www.ebay.com/itm/234912838738?var=534765142605&_trkpa... jag befarade att jag skulle behöva lära mig mäta på moderkortet

är det dem fläktarna du försöker plugga in?

bara skummade igenom vad som skrivits så hängde inte riktigt med vad du menar.

om det är fläktarna du försöker plugga in förstår jag om de orsakar problem iom att det är 24V fläktar dvs de går inte använda i en dator.

och dessutom ganska strömtörstiga sådana.

hur du äns fick kontakterna att passa är utom mitt förstånd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle installerat någon form av fan hub som får ström från nätaggregatet, om du hittar en som passar rätt till alla kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag missade att du skrev det, nej jag har ingen effektmätare av något slag, ganska dyra kan jag tycka så någon kommer få skatta energiuttag istället

Okay nu hajar jag, du vill att jag ska ta loss fläktarna & läsa hur många V & A fläktarna drar som står på dess baksidor noterar jag här https://www.ebay.com/itm/234912838738?var=534765142605&_trkpa... jag befarade att jag skulle behöva lära mig mäta på moderkortet

Om det verkligen är de fläktarna som du länkar förstår jag att det blir problem!

Men hur kan du ens få en hårddisk att överhetta? Det tror jag aldrig jag har varit med om faktiskt.
Kan vi få en bild på hela datorns insida?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

är det dem fläktarna du försöker plugga in?

om det är fläktarna du försöker plugga in förstår jag om de orsakar problem iom att det är 24V fläktar dvs de går inte använda i en dator.

och dessutom ganska strömtörstiga sådana.

hur du äns fick kontakterna att passa är utom mitt förstånd

Nej det är det inte, gruarn ville exemplifiera vad man ska undvika

Jg har begagnade fläktar som uppenbarligen någon haft i datorn eftersom dom säljs i en datorbutik, jag har frågat honom om det är 24 v men jag fick inget svar, därför har jag kollat upp det själv

Jag har läst på 1 av fläktarna och det rör sig om 12 v
https://imgbox.com/7BejEK1y (såklart att det blev gryning bild när jag ska fota)

Övre frontfläkt går inte att läsa på utöver namnet
https://imgbox.com/DJGTDFp4
Gissningsvis denna där
https://www.amazon.com/Antec-Tricool-Speed-120mm-Case/dp/B003...

Bakfläkten går inte att läsa på
https://imgbox.com/y6OyCsVC

Det är inte jag som satt i kontakterna för att passa, det är en datorinstallatör,
det rör sig om strömkablar bara

Skrivet av Gruarn:

Jag säger inte att detta exempel är en datorfläkt, men vill visa att det finns fläktar som närmar sig 60W styck och dessa var vanligare tidigare än de är idag.

Edit: Den säljs tydligen som en datorfläkt. Oväntat givet 24V.

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Du kanske skulle installerat någon form av fan hub som får ström från nätaggregatet, om du hittar en som passar rätt till alla kontakter.

https://files.pccasegear.com/UserFiles/AC-CASE-FAN-HUB-arctic-10-port-pwm-fan-hub-with-sata-power-ftr2.jpg

Jag har för mig att datorteknikern sa att dom är inkopplade på nätagget, men att strömsladdarna kommer från moderkortet, och enbart där kan då problemet ligga isfl? men har du hört något liknande innan min felanmälan?
att fläktar på 12 volt ska vara inkompatibla med vissa moderkort

Annars ska jag tipsa tekniker om att han bör köpa in en fan-hub där inga strömkablar får inkomma från moderkortet?

Bios är inte uppdaterat, men det kanske inte förändrar nått ifall det är hårdvaran
Plug and play o/s är inaktiverat i PCIPnP i bios by deafult

Skrivet av tBiorrith:

Om det verkligen är de fläktarna som du länkar förstår jag att det blir problem!

Men hur kan du ens få en hårddisk att överhetta? Det tror jag aldrig jag har varit med om faktiskt.
Kan vi få en bild på hela datorns insida?

Nej det är inte dom

Jag vet inte vad du förväntar dig att du kan få ut av Översiktsbilden
över insidan av min dator, ett virrvarr av sladdar som du kommer anklaga!

Jag vet inte varför du inte drabbas av överhettade hårddiskar, nån form av kylning lär du väl ha i din burk?
Hur varma är dina hårddiskar i snitt utan kylning? vet du nog inte skulle jag gissa

PS till alla läsare: Det pekar inte mot att grafikkortet är felanden länken heller, det frös när catalyst var avinstallerat nömligen samtidigt som jag hade en fläkt insatt och 1 webbläsare öppen, men jag har inte kunnat plocka ut grafikkortet ut datorn för säkerhets skull för det sitter stenhårt! ( således kan det heller inte vara att det inte bottnar som bakomligger att fläktarna beter sig)

Här kan ni få se en bild på den här blå-lila spärren som sitter i PCI-express slottet
https://imgbox.com/iOXa1wHV
som jag kommer råka bryta av ifall jag forcerar ännu mer, det går inte att få ur det här grafikkortet utan en burköppnare
för köket!!! hade jag kunnat plocka ur grafikkortet hade vi kanske kunnat installera onboard graphic på moderkortet (så att det tar ännu mer resurser till fläktarna )

Primary video controller GFXO-GPP-PCI är nämligen aktivt by deafult i bios men funkar inte i catalyst frånvaro, jag vet vartfall inte hur man aktiverar det,
vet inte var dessa utdaterade drivrutiner finns? på moderkorts skivan eller? och kanske att externa grafikkortet måste plockas bort också? det där vet ni bättre än jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag har för mig att datorteknikern sa att dom är inkopplade på nätagget, men att strömsladdarna kommer från moderkortet, och enbart där kan då problemet ligga isfl? men har du hört något liknande innan min felanmälan?
att fläktar på 12 volt ska vara inkompatibla med vissa moderkort

Annars ska jag tipsa tekniker om att han bör köpa in en fan-hub där inga strömkablar får inkomma från moderkortet?

Bios är inte uppdaterat, men det kanske inte förändrar nått ifall det är hårdvaran
Plug and play o/s är inaktiverat i PCIPnP i bios by deafult

En fan hub tar ström från nätaggregatet och kopplas vidare till chassi-fan anslutningen på moderbordet så att datorn kan reglera hastighet och läsa av varvtal på fläktarna. Beroende på vilken anslutning fläktarna har så går det att styra hastigheten men gissar att dina fläktar är äldre och inte har den funktionen.

Är fläktarna redan kopplat till nätaggregatet så behöver du ju ingen fan-hub.

Nåh, det här börjar kännas som en troll tråd. Underhållande.

Permalänk
Skrivet av Lonian:

En fan hub tar ström från nätaggregatet och kopplas vidare till chassi-fan anslutningen på moderbordet så att datorn kan reglera hastighet och läsa av varvtal på fläktarna. Beroende på vilken anslutning fläktarna har så går det att styra hastigheten men gissar att dina fläktar är äldre och inte har den funktionen.

Är fläktarna redan kopplat till nätaggregatet så behöver du ju ingen fan-hub.

Nåh, det här börjar kännas som en troll tråd. Underhållande.

Ja dom är nog äldre

Jag har bara lite dålig uppmärksamhet.
Nä du ska inte ta det för en trolltråd bara för att det här problemet
kan uppkomma trots att fläktarna lär vara kopplade till nätaggregatet, utan det vi
isåfall ska konstatera att vi alla har slut på övriga idéer

Jag ska dock imorgon ringa och dubbelkolla med installatören om fläktarna enskilda!
tar ström från nätaggregatet och kopplas vidare till chassi-fan anslutningen på moderbordet

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Gamla fläktar kan ha förvånande höga krav på effekt. Dubbelkolla vilka fläktar det handlar om så att inte de drar mer ström än du tror?

Syftar du på gamla fläktar i allmänhet, eller de ökända 90 mm-fläktarna som kunde snurra upp i flera tusen RPM och i princip kapa ett finger om man skulle komma åt fläktbladen under drift?

Jag trodde nämligen att datorfläktar alltid hade varit väldigt strömsnåla & på sin höjd uppnå några tiotals watt per fläkt, om ens det.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Syftar du på gamla fläktar i allmänhet, eller de ökända 90 mm-fläktarna som kunde snurra upp i flera tusen RPM och i princip kapa ett finger om man skulle komma åt fläktbladen under drift?

Jag trodde nämligen att datorfläktar alltid hade varit väldigt strömsnåla & på sin höjd uppnå några tiotals watt per fläkt, om ens det.

Nu hamnar du i min skottlinje eftersom du var sist ut & replikmängden i förhållande till alla frågor
ja svarat på är för låg

Det är inte fläktarna det är fel på har jag kommit fram till, för frysning
skedde nu när jag dubbelkollade utan fläktar insatta, det gjorde dom inte förra gången jag svär, jaja det är jättekomiskt för er men det blir ännu mer komiskt för datorteknikern när han får reda på att han i onödan har delat upp kontakterna från Y-splittern helt gratis & att han följt mitt villospår

Tittar man i "FullEventLoggView" så loggar den inte några frysningar överhuvudtaget
när jag går tillbaka och ser det.
Nån so vet några fler loggar man kan kolla som inte är bluescreen errors?

Kan nån ge mig en instruktion i hur man drar ut det här grafikkortet ur PCI platsen, den sitter fast
https://imgbox.com/iOXa1wHV

Permalänk
Medlem

Den flärpen ska lyftas uppåt. Uppåt från den vinkeln bilden är tagen.

Hur fast sitter den? Det ska ju fortfarande gå lyfta baksidan av grafikkortet

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

troligen fryser det så pass plötsligt att ingen fellogg hinner skapas.

om jag satt i din sits och du nu uteslutit dina fläktar som felkälla skulle jag börja med att diagnosera din hårdvara.

lagringsenheter https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
minnen https://www.memtest86.com/

cpu och moderkort är mer svårfelsökt dock men hittar den iget fel på minnen eller lagringsenheterna så skulle jag börja kolla på att rensa hela datorn en gång och göra en ominstallation.

men med tanke på att den kör några IDE diskar är det inte otroligt att någon av dem börjar bli sönderskriven och orsakar systemfel.

dina felkoder du hittade med bluescreenviewer är relativt vaga och kan i princip betyda vilken hårdvara eller mjukvara som helst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen fryser det så pass plötsligt att ingen fellogg hinner skapas.

om jag satt i din sits och du nu uteslutit dina fläktar som felkälla skulle jag börja med att diagnosera din hårdvara.

lagringsenheter https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
minnen https://www.memtest86.com/

cpu och moderkort är mer svårfelsökt dock men hittar den iget fel på minnen eller lagringsenheterna så skulle jag börja kolla på att rensa hela datorn en gång och göra en ominstallation.

men med tanke på att den kör några IDE diskar är det inte otroligt att någon av dem börjar bli sönderskriven och orsakar systemfel.

dina felkoder du hittade med bluescreenviewer är relativt vaga och kan i princip betyda vilken hårdvara eller mjukvara som helst.

Frysningen kommer alltid, men det går bara fortare om du startar Firefox eller Edge eller Opera, testat Firefox portable nyinstallation utan hundratals öppna flikar men det gör ingen skillnad, det tar 30 sekunder efter uppstart av webbläsare så fryser det sig i 70 % av kvällens försök att starta dessa 3 webbläsare, den har gjort det 6 gånger i rad nu, samtidigt som jag vet att det inte har med webbläsarna att göra eftersom skiten frös under natten också som var utan! öppna webbläsare och utan nätverkskabel, det tog bara lite längre tid
Jag skriver därför detta på Chrome för den har ikväll hållit i hela 20 minuter! i jämförelse med dom andra webbläsarna

Du kanske kan svara på ifall du uppfattar att det Catalyst visar här? https://imgbox.com/ibAO7L3Z
skulle vara en grön mätare över hur mycket process-resurser som är upptaget? dvs 100 %? eller om det bara är en designbar som inte betyder nått

Nu fick jag en ny logg från EventViewEvent ID 413
i samband med nattens frysningar, är den också random och kan betyda att vilken process som helst bakomligger?

Om jag ominstallerar Windows 7 så hjälper det inte mot några IDE hårddiskar som skaver, jag har "Crystal disk info"
etc som borde ge någon indikation på dålig hälsa på dessa IDE diskar isåfall, men det finns ingen sådan indikation

Innan jag ominstallerar kanske jag därför borde låta datorbutiken plocka lös samtliga sladdar inne i datorn och sedan sätta tillbaka dom igen, byta kontakten på min skärm t.e.x, det saknas en ingångsskruv på ena sidan i kontakten på datorn som går till skärmsladden, men då borde man ju uppleva andra skärmproblem också vilket jag inte gör.

Permalänk
Medlem

Jag hade provat ominstallation av OS, sedan kastat in handduken ärligt talat.
Moderkort, processor, RAM och nätaggregat är alltihop väldigt gammalt.