IKEA lanserar portabla batteriladdaren Varmfront

Permalänk
Medlem

Ikea Ladda-batterier är från SDK (gamla japanska Sanyo-fabriken) och Eneloop är ursprungligen Sanyos egna varumärke - Panasonic Eneloop-batterierna som säljs i Europa och USA och inte köpt via gråimportkanaler (~ Ebay) är också SDK-batterier medans andra Eneloop-batterier från Panasonic som säljs utanför EU/USA är kinestillverkade och av lägre kvalitet, och därmed också Eneloop-batterier som köps via Ebay och andra kanaler med ursprung från Asien också av kinestillverkade batterier.

Panasonic gör alltså piratkopior på sina egna batterier och urholkar varumärket Eneloop som kvalitetsbatterier...

Man ser om det är SDK-batterier genom att leta upp skarven på plastfolie-omslaget på cellen och i släpljus kan mycket svagt se att det fins en präglad teckensekvens alldeles intill längs med skarven av kod-sekvensen och med dessa går det att få fram batterigeneration och tillverkningsår och eventuellt månad. - saknas den så är det inte SDK-batteri.

Alla mina LADDA-batterier i både vit och grå generation har denna prägling som visar att det är SDK-batterier.

Ikea skriver dessutom på sina batteriförpackningar att dessa är 'made in Japan' och det fins bara en batterifabrik i japan - gamla Sanyo-fabriken.

det ironiska är att dessa Eneloop-batterier har aldrig varit speciellt dyrare än andra NiMh-batterier, ibland tom billigare än rena skräp-batterier eller nonamebatterier under olika företags egna varumärken ( tänk Conrad, biltema, kjell o co osv.) och förr respekterade batteritillverkare som Varta (vilka skitbatterier de kränger ut)

kan man inte säkra att det är SDK-batterier man köper så är andra alternativet att köpa GP-batterier - inte riktigt lika bra men ändå långt över resten av noname-batteritillverkarna.

SDK gör också mycket batterier för helt okända varumärken och det kan mycket väl vara SDK-batterier i tillfälliga batcher hos Lidel tex.

ser du NiMh-fyndbatterier, leta efter prägligen - fins dessa så är det bra batterier oavsett varunamn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av binnen97:

Det som anges är utifrån 1.2V
Är du paranoid eller varför skulle dom ange nåt annat, varför börjar du ens spekulera om 3.6? Intern spänning med mera

Paranoid?
Nä det kom upp nu för att olle p tog upp det ju. Läs inlägget jag citerade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vid parallellkoppling (powerbank) så är totala spänningen vid polerna samma som varje enskild cell. Det är alltså 3,6V i båda fallen. Ah för varje cell adderas ihop vid parallellkoppling.

Det finns inget som säger att powerbanks alltid har parallellkopplade celler. Här är t ex en teardown på en powerbank från Xiaomi som har ett 7.4 V batteripack (dvs två stycken celler på 3.7 V seriekopplade) med 10 000 mAh: https://www.myfixguide.com/xiaomi-power-bank-3-pro-teardown/

Som synes på bilderna är batteripacket i powerbanken märkt 7.4 V och 10 000 mAh. Men för att inte "förvirra" konsumenterna är powerbanken på utsidan märkt 20 000 mAh! Tillverkarna måste böja sig baklänges för att komma runt idiotin i att märka med mAh istället för Wh.

När man uppfinner någon ny bättre batteriteknik kan du vara så säker på att man på samma sätt kommer "översätta" mAh till den gamla Li-Ion-tekniken. Dvs om man t ex hittar på ett nytt batteri som har 5 V genomsnittlig spänning kommer man multiplicera batteriets riktiga Ah med 5/3.7=1.35 för att konsumenterna ska kunna jämföra kapaciteten med gamla powerbanks som innehåller Li-Ion/Li-Po-batterier.

Skrivet av Joppis:

Det spelar alltså ingen roll om en powerbank skulle ge ut sin "råa" 3,6V ut eller har en spänningsomvandlare som bumpar upp till 5V. Produktspecifikationen gällande Ah ändras inte av detta.

Vilket är fel. Säger man att en powerbank ger ut 5 V och 5000 mAh ska den göra det också. Jag vet att "praxis" inte är så, men det är fortfarande fel. Nu kanske just IKEA var lite bättre än de flesta andra och uttryckligen säger att kapaciteten i mAh gäller de interna batterierna som har en annan spänning än 5 V, men de flesta försäljare/tillverkare gör inte så.

Permalänk
Medlem

Wh är så mycket tydligare på alla sätt

mAh är bara för att få en något högre siffra, och stämmer ändå inte eftersom det blir förluster och högre spänningar ut (framförallt vid USB-C och annat som ofta kör uppemot 20V)

Hur ska jag veta om Ikea sätter i 3S med 1.2V NiMH eller 3.6V Li eller något helt annat? mAh funkar bara när alla kör exakt samma kemi, men det är sällsynt och beror ändå på hur man mäter

Många samsung-celler är ju märkta 3.75 eller 3.8 volt nu för tiden, då är de ju starkare per amperetimme än ändra i samma storlek…

Ingen vits att försvara idiotiska sätt att förvirra konsumenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Wh är så mycket tydligare på alla sätt

mAh är bara för att få en något högre siffra, och stämmer ändå inte eftersom det blir förluster och högre spänningar ut (framförallt vid USB-C och annat som ofta kör uppemot 20V)

Hur ska jag veta om Ikea sätter i 3S med 1.2V NiMH eller 3.6V Li eller något helt annat? mAh funkar bara när alla kör exakt samma kemi, men det är sällsynt och beror ändå på hur man mäter

Många samsung-celler är ju märkta 3.75 eller 3.8 volt nu för tiden, då är de ju starkare per amperetimme än ändra i samma storlek…

Ingen vits att försvara idiotiska sätt att förvirra konsumenter

mAh är detsamma oavsett kemi. Det du tänker på är kanske möjligt effektuttag vilket är stor skillnad mellan olika kemi. Det brukar märkas ut med ett C-värde i batterier där det är viktigt. Exempelvis på Lipo-batterier inom radiostyrd hobby.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det finns inget som säger att powerbanks alltid har parallellkopplade celler. Här är t ex en teardown på en powerbank från Xiaomi som har ett 7.4 V batteripack (dvs två stycken celler på 3.7 V seriekopplade) med 10 000 mAh: https://www.myfixguide.com/xiaomi-power-bank-3-pro-teardown/

Som synes på bilderna är batteripacket i powerbanken märkt 7.4 V och 10 000 mAh. Men för att inte "förvirra" konsumenterna är powerbanken på utsidan märkt 20 000 mAh! Tillverkarna måste böja sig baklänges för att komma runt idiotin i att märka med mAh istället för Wh.

När man uppfinner någon ny bättre batteriteknik kan du vara så säker på att man på samma sätt kommer "översätta" mAh till den gamla Li-Ion-tekniken. Dvs om man t ex hittar på ett nytt batteri som har 5 V genomsnittlig spänning kommer man multiplicera batteriets riktiga Ah med 5/3.7=1.35 för att konsumenterna ska kunna jämföra kapaciteten med gamla powerbanks som innehåller Li-Ion/Li-Po-batterier.

Vilket är fel. Säger man att en powerbank ger ut 5 V och 5000 mAh ska den göra det också. Jag vet att "praxis" inte är så, men det är fortfarande fel. Nu kanske just IKEA var lite bättre än de flesta andra och uttryckligen säger att kapaciteten i mAh gäller de interna batterierna som har en annan spänning än 5 V, men de flesta försäljare/tillverkare gör inte så.

Fullt medveten om att det finns andra lösningar. I ditt exempel ovan används Lithium Pylomer vilket absolut inte ska användas i en powerbank. Det är den farligaste sortens batteri som ska vara lagringsladdat när det inte används vilket går stick i stäv med att man vill att powerbanken ska vara fulladdad när den väl behövs. Lithium-Ion är mer passande.

I texten står det även att det är 2st LiPo-celler kopplade parallellt så 10Ah blir effektivt 20Ah. Den där typen av LiPo-celler kallas vidare för "soft case".

Återigen, när utgången på en powerbank ger mer eller mindre spänning än batterierna ger så är det med hjälp av en spänningsregulator i kretsen. Det är inte batteriet i sig som ger ut 5V och därför specificerar man inte efter det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Fullt medveten om att det finns andra lösningar. I ditt exempel ovan används Lithium Pylomer vilket absolut inte ska användas i en powerbank. Det är den farligaste sortens batteri som ska vara lagringsladdat när det inte används vilket går stick i stäv med att man vill att powerbanken ska vara fulladdad när den väl behövs. Lithium-Ion är mer passande.

Du överdriver lite. Det är många som kör sina tablets eller laptops med LiPo konstant inkopplade också. Många enheter laddar ur batteriet lite grann när de inte använts på ett tag för att minska risken att de sväller och tappar kapacitet eller får förhöjd intern resistans, men risken att de börjar brinna när de inte används är någonstans mellan 0 och obefintlig.

Skrivet av Joppis:

I texten står det även att det är 2st LiPo-celler kopplade parallellt så 10Ah blir effektivt 20Ah.

Det står att de är parallell-kopplade i texten, men på bilden står det 7.4 V och 10 000 mAh. Specen för powerbanken säger också 20 000 mAh och 74 Wh (https://www.mi.com/global/20000mAh-mi-power-bank-3-pro/specs/) vilket är 20 Ah * 3.7 V, vilket alltså inte står på batteripacket. Men har också använt ett chip som stöder upp till 4 seriekopplade celler, vilket verkar onödigt om man inte har några seriekopplade celler. Det är lite svårt att se på bilderna hur det egentligen är kopplat, men ganska säker på att cellerna är seriekopplade och att korrekt märkning borde vara 7.4 V och 10 Ah.

För övrigt säger specen också:

Battery capacity: 74Wh 3.7V 20000mAh
Rated capacity: 12600mAh(5V 5.4A)

Imponerande att de anger kapaciteten på powerbanken vid givna värden (5 V 5.4 A), det är inte ofta man ser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Du överdriver lite. Det är många som kör sina tablets eller laptops med LiPo konstant inkopplade också. Många enheter laddar ur batteriet lite grann när de inte använts på ett tag för att minska risken att de sväller och tappar kapacitet eller får förhöjd intern resistans, men risken att de börjar brinna när de inte används är någonstans mellan 0 och obefintlig.

Det står att de är parallell-kopplade i texten, men på bilden står det 7.4 V och 10 000 mAh. Specen för powerbanken säger också 20 000 mAh och 74 Wh (https://www.mi.com/global/20000mAh-mi-power-bank-3-pro/specs/) vilket är 20 Ah * 3.7 V, vilket alltså inte står på batteripacket. Men har också använt ett chip som stöder upp till 4 seriekopplade celler, vilket verkar onödigt om man inte har några seriekopplade celler. Det är lite svårt att se på bilderna hur det egentligen är kopplat, men ganska säker på att cellerna är seriekopplade och att korrekt märkning borde vara 7.4 V och 10 Ah.

För övrigt säger specen också:

Battery capacity: 74Wh 3.7V 20000mAh
Rated capacity: 12600mAh(5V 5.4A)

Imponerande att de anger kapaciteten på powerbanken vid givna värden (5 V 5.4 A), det är inte ofta man ser!

Aldrig sett det där förut. Då förstår jag vad ni pratar om hela tiden.

Cellerna är nog parallellkopplade men spänningen 7,4V är fel istället. När de nämner "Battery capacity" som du skrev så blev det rätt så att säga.

Cellerna är av typen HV-Lipo (High Voltage) med 0,15V extra spänning fulladdade. 4,35V behöver inte steppas upp så mycket för nå dess 5V output. Ännu en hint om att cellerna är parallellkopplade.

Att seriekoppla och få ut 8,7V för att sedan down-steppa till 5V vore inte logiskt enligt ovan.

3.8V är storageladdning för en Lipocell. Där vilar cellen mest och är den spänning de ska ha när de inte används. Jag hade inte viljat ha sådana utspridda i mitt hem okontrollerat men det högst personligt. Mina Lipo ligger storageladdade a BatSafe-lådor med rökgasfilter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Aldrig sett det där förut. Då förstår jag vad ni pratar om hela tiden.

Cellerna är nog parallellkopplade men spänningen 7,4V är fel istället. När de nämner "Battery capacity" som du skrev så blev det rätt så att säga.

Cellerna är av typen HV-Lipo (High Voltage) med 0,15V extra spänning fulladdade. 4,35V behöver inte steppas upp så mycket för nå dess 5V output. Ännu en hint om att cellerna är parallellkopplade.

Att seriekoppla och köra step-down till 5 V när man bara behöver ett par Ampere är kanske inte så logiskt, men däremot när man vill kunna leverera 20 V 2 A eller 15 V 3 A som den också klarar enligt specsen så är det logiskt. Blir en väldigt massa Ampere om man bara kör 3.7 V. En del powerbanks kan leverera ännu mer effekt. Här är t ex en teardown på en som kan ge 145 W, och här ser man tydligt att 18650-batterierna är seriekopplade: https://youtu.be/-53cZ-Ho2kM?t=225 . Men samma visa där att tillverkaren adderar kapaciteten istället för spänningen i specsen för den (https://www.ugreen.com/products/ugreen-145w-power-bank-for-laptop ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

mAh är detsamma oavsett kemi. Det du tänker på är kanske möjligt effektuttag vilket är stor skillnad mellan olika kemi. Det brukar märkas ut med ett C-värde i batterier där det är viktigt. Exempelvis på Lipo-batterier inom radiostyrd hobby.

Fast det är det ju inte… jag kan göra tre powerbanks:

4x1.2V NIMH AA-batterier
3x3.6V LiPo celler
6x2V bly MC-batteri (är det 12V på varje mAh eller 2V ?)

Alla på 10000 mAh, alla med en 10W USB-C port för att ladda en telefon med

Vilken är bättre? Det är bara om alla kör litium som mAh betyder något, om det är annat inblandat blir allt kaos

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Att seriekoppla och köra step-down till 5 V när man bara behöver ett par Ampere är kanske inte så logiskt, men däremot när man vill kunna leverera 20 V 2 A eller 15 V 3 A som den också klarar enligt specsen så är det logiskt. Blir en väldigt massa Ampere om man bara kör 3.7 V. En del powerbanks kan leverera ännu mer effekt. Här är t ex en teardown på en som kan ge 145 W, och här ser man tydligt att 18650-batterierna är seriekopplade: https://youtu.be/-53cZ-Ho2kM?t=225 . Men samma visa där att tillverkaren adderar kapaciteten istället för spänningen i specsen för den (https://www.ugreen.com/products/ugreen-145w-power-bank-for-laptop ).

Men det gör ingen skillnad med serie eller parallell, varje cell ger ju max 15W oavsett konfiguration, och därmed strax över 4A

Sen kan såklart effektivitet i omvandlingen och andra faktorer spela in, men effekten och hur mycket ström varje cell behöver avge vid given sammanlagd effekt så spelar kopplingen ingen roll

Där det spelar roll är för lasten (X) vad den har för spänningskrav och att det går mer ström i kablarna som gör att de behöver vara grövre för att inte göra för stora förluster (spänningsfall)

Men cellerna ger samma effekt i var i båda fallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Paranoid?
Nä det kom upp nu för att olle p tog upp det ju. Läs inlägget jag citerade.

Ja fall 2 gäller för AA batterier så vad är problemet där? Du börjar prata om 1.2V kontra 3.6V och det finner jag obegripligt.
I fall 3 som powerbanks är det nog så att många tillverkare gör fel eller vilseleder, men Ikea gör rätt. Men står det 5V 10000mah får man ju utgå från att man mätt utifrån specificerade 5V och inget annat. Så blir Quick charge lite utanför diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fast det är det ju inte… jag kan göra tre powerbanks:

4x1.2V NIMH AA-batterier
3x3.6V LiPo celler
6x2V bly MC-batteri (är det 12V på varje mAh eller 2V ?)

Alla på 10000 mAh, alla med en 10W USB-C port för att ladda en telefon med

Vilken är bättre? Det är bara om alla kör litium som mAh betyder något, om det är annat inblandat blir allt kaos

Vad menar du med din sista rad? Dom har väl sina för o nackdelar men varför skulle de inte vara jämförbara i kapacitet?

Edit: På din fråga är det batteriet med högst spänning som har mest kräm i sig. W = A * V och med hög spänning kan du ta låg ström för samma effekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Vad menar du med din sista rad? Dom har väl sina för o nackdelar men varför skulle de inte vara jämförbara i kapacitet?

Edit: På din fråga är det batteriet med högst spänning som har mest kräm i sig. W = A * V och med hög spänning kan du ta låg ström för samma effekt

Jag menar att:
A: 10000mAh med 1.2V NIMH
B: 10000mAh med 3.6V Li-ion

De är inte jämförbara, den ena har 3x mer energi

mAh är dumt och bara gjort för feltolkningar

Jag tror verkligen inte att det är meningen att tolka någon powerbank att 10000mAh betyder 10Ah @ 5V, det betyder att det sitter ett antal celler i 3.6V i totalt 10000mAh, så troligen 5x2000 eller 4x2500 beroende på hur snabbladdande den ska vara (de flesta celler har lägre kapacitet om de ska klara högre effekt)

Ikea säger ju själva:
Batteri: Litium-jon 3.6.V 10400mAh.

Det hade varit enklare att speca 37000mWh istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fast det är det ju inte… jag kan göra tre powerbanks:

4x1.2V NIMH AA-batterier
3x3.6V LiPo celler
6x2V bly MC-batteri (är det 12V på varje mAh eller 2V ?)

Alla på 10000 mAh, alla med en 10W USB-C port för att ladda en telefon med

Vilken är bättre? Det är bara om alla kör litium som mAh betyder något, om det är annat inblandat blir allt kaos

Då missförstod jag dig. Givetvis ska nominell spänningen vara samma också annars blir det orättvist.

Du kan alltså bygga en powerbank med:
2x3,6V Li-Ion 10Ah
6x1.2V NiMH 10Ah

Om vi bortser från olika kemis övriga egenskaper så har du två likvärda powerbanks om cellerna seriekopplas.

Båda specificeras som 7,2V 10Ah rent batterimässigt.

För att det ska bli likadan setup och blanda in blyceller så får vi gå upp till 18V. Första jämna värdet jag får dem lika i mitt huvud

15x1,2V NiMH 10Ah
8x2V Blycell 10Ah
5x3,6V LiIon 10Ah

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Att seriekoppla och köra step-down till 5 V när man bara behöver ett par Ampere är kanske inte så logiskt, men däremot när man vill kunna leverera 20 V 2 A eller 15 V 3 A som den också klarar enligt specsen så är det logiskt. Blir en väldigt massa Ampere om man bara kör 3.7 V. En del powerbanks kan leverera ännu mer effekt. Här är t ex en teardown på en som kan ge 145 W, och här ser man tydligt att 18650-batterierna är seriekopplade: https://youtu.be/-53cZ-Ho2kM?t=225 . Men samma visa där att tillverkaren adderar kapaciteten istället för spänningen i specsen för den (https://www.ugreen.com/products/ugreen-145w-power-bank-for-laptop ).

Där sade du något! Jag snöade in på enbart 5V utgång

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Då missförstod jag dig. Givetvis ska nominell spänningen vara samma också annars blir det orättvist.

Du kan alltså bygga en powerbank med:
2x3,6V Li-Ion 10Ah
6x1.2V NiMH 10Ah

Om vi bortser från olika kemis övriga egenskaper så har du två likvärda powerbanks om cellerna seriekopplas.

Båda specificeras som 7,2V 10Ah rent batterimässigt.

För att det ska bli likadan setup och blanda in blyceller så får vi gå upp till 18V. Första jämna värdet jag får dem lika i mitt huvud

15x1,2V NiMH 10Ah
8x2V Blycell 10Ah
5x3,6V LiIon 10Ah

För att sammanfatta:
1. mAh är ett (dåligt) försök att specificera energiinnehåll i en powerbank
2. Defakto standard är att räkna mAh på battericellerna och anta att dessa är 3.6V nominellt (inte alls säkert i verkligheten)
3. Det betyder att man måste ange två siffror (spänning och mAh)
4. Enklare med watt-timmar enligt mig (dessutom större siffra så alla skulle kunna verka ännu större!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För att sammanfatta:
1. mAh är ett (dåligt) försök att specificera energiinnehåll i en powerbank
2. Defakto standard är att räkna mAh på battericellerna och anta att dessa är 3.6V nominellt (inte alls säkert i verkligheten)
3. Det betyder att man måste ange två siffror (spänning och mAh)
4. Enklare med watt-timmar enligt mig (dessutom större siffra så alla skulle kunna verka ännu större!)

Helt enig med dig här. Det är därför som IKEA ska ha en eloge för hur deras powerbank specificeras. All data finns där och man kan själv räkna om det som diskuterats i tråden, en form av "effektiv Ah" vid andra spänningsuttag. Wh vet vi också. För mig finns det en poäng i att veta vilken kemi som används av rent säkerhetsskäl och även där vet vi vad som gäller.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

AA-batteriet ladda från ikea - det har 1,2V 2450 mah.
Det kan sitta lite olika batteritekniker i det batteriet. ...

Kan inte alls sitta olika celler i det batteriet, bara NiMH.

Skrivet av trudelutt:

Det finns inget som säger att powerbanks alltid har parallellkopplade celler. Här är t ex en teardown på en powerbank från Xiaomi som har ett 7.4 V batteripack (dvs två stycken celler på 3.7 V seriekopplade) med 10 000 mAh...

En nyhet för mig. Tack för info!

Skrivet av Joppis:

... Det brukar märkas ut med ett C-värde i batterier där det är viktigt. Exempelvis på Lipo-batterier inom radiostyrd hobby.

Det är multipeln av C som är det intressanta. Själva C ges ju direkt av kapaciteten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är multipeln av C som är det intressanta. Själva C ges ju direkt av kapaciteten...

Jajemen! Tyvärr har det gått inflation i C-värden på sistone. Inom hobbyn har jag flertalet 3S Lipo 11,1V 6800mAh med 120C som alltså ska kunna ge 120x6,8=816A kontinuerligt. Verkligeheten har visat att C-värdet är runt 60. Folk har krämat ut 400A från dessa i RC-båtar men klarar inte mer när motorerna vill ha mer. 120C skulle möjligen kunna vara angiven burst i några sekunder.

Sedan används ju C åt andra håller också. Batterierna ovan kan laddas med 2C. Alltså 6,8x2=13,6A men jag håller mig till standardiserade 1C som även är max på tävlingar.

mAh är också en sådan där grej som överdrivs. Märks när man laddar med laddare som faktiskt visar hur mycket som går i från tomt batteri.

Kul med batterier men oj vad respekt man får av så här stora Lipo.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

mAh är också en sådan där grej som överdrivs. Märks när man laddar med laddare som faktiskt visar hur mycket som går i från tomt batteri.

Det där med "tomt" batteri är också en punkt som ständigt verkar flyttas åt fel håll "för säkerhets skull".
Jag har retat mig enormt på mitt Traxxas fartreglage som vägrar låta mig dra ens halva kapaciteten ur (LiPo)batterierna genom att bryta strömmen innan cellspänningen hunnit ner till 3,7V (efter viss återhämtning). Den måste ner till 3,6V för att man ska ha dragit ur så mycket som 50%. (*)
Batteriet är tomt först när cellspänningen (utan strömuttag) ligger på/under 3,0V och måste ner en bit ytterligare för att nå den djupurladdning som måste undvikas.

(*) LiPo-batterier har en nominell cellspänning på 3,7V men skulle om man följt standarden ha samma 3,6V som alla andra laddbara litiumkemier.
Anledningen till att man i stället valt 3,7V är tvåfalt:
1. Undvika förväxling mellan 2S LiPo och 6S NiMH. Dessa har exakt samma max, medel och minsta spänningar.
2. Indikera att LiPo är bättre än NiMH och därmed sälja mer trots att det var betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jajemen! Tyvärr har det gått inflation i C-värden på sistone. Inom hobbyn har jag flertalet 3S Lipo 11,1V 6800mAh med 120C som alltså ska kunna ge 120x6,8=816A kontinuerligt. Verkligeheten har visat att C-värdet är runt 60. Folk har krämat ut 400A från dessa i RC-båtar men klarar inte mer när motorerna vill ha mer. 120C skulle möjligen kunna vara angiven burst i några sekunder.

Sedan används ju C åt andra håller också. Batterierna ovan kan laddas med 2C. Alltså 6,8x2=13,6A men jag håller mig till standardiserade 1C som även är max på tävlingar.

mAh är också en sådan där grej som överdrivs. Märks när man laddar med laddare som faktiskt visar hur mycket som går i från tomt batteri.

Kul med batterier men oj vad respekt man får av så här stora Lipo.

Samma här, skit i ’C rating’, skriv istället ’watt’!

11.1V * 400A = 4440W (helt galet!)

Det skulle vara tydligare för mig i alla fall

Permalänk
Medlem

Typ samma som biltema har

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samma här, skit i ’C rating’, skriv istället ’watt’!

11.1V * 400A = 4440W (helt galet!)

Det skulle vara tydligare för mig i alla fall

Jag gillar att flyga fort med min trex 700 helikopter. Kan komma upp i 7000W på en raka. Och då är den egentligen inte super speed intrimmad.

Flyger man 3D som det heter kan jag peaka 200A.

12S 5000mah batterier är det.

Permalänk
Medlem

Villen verkningsgrad kan man räkna med? Jag tänker en del bränns bort som värme. Min mobil (Realme 6) har enligt specifikation 4300 mAh batteri. Hur många mAh behöver powerbanken för att orka ladda den fullt? Inget har 100% verkningsgrad. Teoretiskt kanske 5000 mAh räcker, men ibland har ju tillverkare något överdrivna specifikationer jämfört med verkligheten.

Sedan kanske man använder sin telefon samtidigt, typ som igår på vandringen när jag hade navigeringsappen igång för att spela in färdspåret. Appen stängde inte ens av skärmen. Min powerbank sjönk från 85% till 33% på sin mätare men telefonen ökade bara från 50% till 70% på batterimätaren. Powerbanken påstås ha 10000 mAh (men är några år gammal). Jag tänker mobilen laddaddes 860 mAh (20 % av 4300 mAh) och powerbanken laddades ur 5200 mAh (52% av 10000 mAh). Känns som att min powerbank är kass och inte alls leverererar som den borde. Noterade att batterimätaren på powerbanken störtdök i värde när den började gå under 35%. Så antagligen var den nog nära 0% i verkligheten när den visade ca 30%.

Med en sådan där USB-C analysator som sweclockers testade kan man då mäta hur bra powerbanken faktiskt är i verkligheten? Hade varit trevligt med recensioner av powerbanks som kollar om de lever upp till utlovad prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Villen verkningsgrad kan man räkna med? Jag tänker en del bränns bort som värme. Min mobil (Realme 6) har enligt specifikation 4300 mAh batteri. Hur många mAh behöver powerbanken för att orka ladda den fullt? Inget har 100% verkningsgrad. Teoretiskt kanske 5000 mAh räcker, men ibland har ju tillverkare något överdrivna specifikationer jämfört med verkligheten.

Sedan kanske man använder sin telefon samtidigt, typ som igår på vandringen när jag hade navigeringsappen igång för att spela in färdspåret. Appen stängde inte ens av skärmen. Min powerbank sjönk från 85% till 33% på sin mätare men telefonen ökade bara från 50% till 70% på batterimätaren. Powerbanken påstås ha 10000 mAh (men är några år gammal). Jag tänker mobilen laddaddes 860 mAh (20 % av 4300 mAh) och powerbanken laddades ur 5200 mAh (52% av 10000 mAh). Känns som att min powerbank är kass och inte alls leverererar som den borde. Noterade att batterimätaren på powerbanken störtdök i värde när den började gå under 35%. Så antagligen var den nog nära 0% i verkligheten när den visade ca 30%.

Med en sådan där USB-C analysator som sweclockers testade kan man då mäta hur bra powerbanken faktiskt är i verkligheten? Hade varit trevligt med recensioner av powerbanks som kollar om de lever upp till utlovad prestanda.

Räkna med 60-70% ungefär. Det inkluderar inte förlusterna vid laddning av själva powerbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det där med "tomt" batteri är också en punkt som ständigt verkar flyttas åt fel håll "för säkerhets skull".
Jag har retat mig enormt på mitt Traxxas fartreglage som vägrar låta mig dra ens halva kapaciteten ur (LiPo)batterierna genom att bryta strömmen innan cellspänningen hunnit ner till 3,7V (efter viss återhämtning). Den måste ner till 3,6V för att man ska ha dragit ur så mycket som 50%. (*)
Batteriet är tomt först när cellspänningen (utan strömuttag) ligger på/under 3,0V och måste ner en bit ytterligare för att nå den djupurladdning som måste undvikas.

(*) LiPo-batterier har en nominell cellspänning på 3,7V men skulle om man följt standarden ha samma 3,6V som alla andra laddbara litiumkemier.
Anledningen till att man i stället valt 3,7V är tvåfalt:
1. Undvika förväxling mellan 2S LiPo och 6S NiMH. Dessa har exakt samma max, medel och minsta spänningar.
2. Indikera att LiPo är bättre än NiMH och därmed sälja mer trots att det var betydligt dyrare.

Försöker inte slå dig på fingrarna här men kan det vara så att genomsnittliga spänningen för cellerna anges och en av cellerna är lägre och det är därför den signalerar lite underligt?

Har jobbat länge med cyklar varav mer och mer med elcykel senaste åren, BMS'erna kan ställa till det enormt. Samt relativt vanligt att någon cell är kass och därför kasseras hela batteripack. Rätt trist när det rör sig om batterier för 5K+

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Försöker inte slå dig på fingrarna här men kan det vara så att genomsnittliga spänningen för cellerna anges och en av cellerna är lägre och det är därför den signalerar lite underligt?

Inte alls, cellerna är väl matchade. Skiljer inte mer än ~0,05V i spänning mellan högsta och lägsta efter användning. Detta gäller såväl mitt nya batteri som de 12 år gamla jag kör med.
Användningsområdet är inte heller något som drar ofantliga strömmar, så spänningen under drift borde heller inte dippa så särskilt mycket.

Min poäng är i alla fall att många sätter cutoff en bra bit över 3,0V (momentan) cellspänning och är rädda att batteriet går sönder om det tillfälligt dippar lägre. Så hög brytspänning behövs bara om (som du skriver) cellerna är väldigt dåligt matchade så att en enstaka cell tar helt slut långt före de övriga.

Permalänk
Medlem

jag behöver sällan en powerbank har en "okej" oftast med mej i form av batteriet i min ficklampa med usb c 21700.
men priset på denna med PD och QC gjorde det till ett lätt köp.
varje gång jag tittar på vad man vill ha så är det billigaste runt 1200-1400 kr, denna har absolut inte samma egenskaper som dom men för 199kr är det inget som slår denna vad jag hittar

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Nästan lite förvånad de inte har släppt det tidigare. De har laddkablar, laddare, trådlösa laddare etc. men ingen powerbank....tills nu

IKEA har haft en powerbank tidigare, äger en själv.
IKEA Solbana