Cooler Master lanserar termoelektrisk kylare för mobilen

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master lanserar termoelektrisk kylare för mobilen

Cooler Master hakar på tåget med allt mer exotisk mobilkylning med Cryo Phone Cooler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En fråga hur bra fungerar den på olika telefoner?
Bli intressant att se tester

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kittlar i villhövernerven direkt när man läser "4200 RPM" 🤪

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Entusiast

Mobilspel i Sverige... ja bortsett från candy crush och andra små tidsfördriv som vissa spelar kan inte vara en stor grej i Sverige. Marknaden för det här måste vara bisarrt liten. Om den ens lanseras så har jag svårt att se att försäljningen kommer överstiga 1000 exemplar

Permalänk
Medlem

Tänker att denna sommaren är det nog inga problem med temperaturen men kanske om man bor i ett varmt land kan det finnas en marknad.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

But why?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Mobilspel i Sverige... ja bortsett från candy crush och andra små tidsfördriv som vissa spelar kan inte vara en stor grej i Sverige. Marknaden för det här måste vara bisarrt liten. Om den ens lanseras så har jag svårt att se att försäljningen kommer överstiga 1000 exemplar

Tror du har fel, du tänker inte på rätt målgrupp. Typ alla barn/unga har en smartphone men inte nödvändigtvis speldator/konsol (och mobilen kan man ju spela på i skolan). Finns ändå rätt många välutvecklade mobilspel (PUBG tex) mitt intryck är de ofta har huvudsakligen en yngre publik.

Permalänk
99:e percentilen

Är det bara jag som känner att formfaktorn och kravet på "extern strömadapter om minst 9 V och 3 A" rimmar illa med argumentet att mobiltelefoner, i kontrast till datorer, enkelt kan plockas fram för en spontan spelsession när som helst och var som helst?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Tänker att denna sommaren är det nog inga problem med temperaturen men kanske om man bor i ett varmt land kan det finnas en marknad.

Spelar man så överhettas många mobiler även i normal rumstemperatur. Många mobilers kyllösning är inte bra gjorde för kontinuerlig belastning. Min iphone klockar definitivt ner och tappar frames när man spelar, speciellt om man laddar samtidigt eller har skal på (då är det i ochförsig såklart smidigare att skalet ta av skalet istället för en sån här lösning).

Permalänk
Medlem

Är det första april i dag???

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Attans jag trodde det var nån typ av ansiktsmask, vill ju se ut som Bane i Batman.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vad jag antar är problematiskt med såna här lösningar är väl att telefonbaksidan även om den kanske eventuellt hade varit aluminium (vilket blir mer sällsynt) så är det väl sällan eller aldrig att chipset eller kylfläns är direkt ansluten mot telefonens chassi?

Så du har liksom en luftisolering emellan som din externa kyllösning måste kompensera. De där 4200 RPM behövs säkert.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Attans jag trodde det var nån typ av ansiktsmask, vill ju se ut som Bane i Batman.

Än finns det hopp för dig... https://www.amazon.com/bane-mask/s?k=bane+mask

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rotkiv42:

Tror du har fel, du tänker inte på rätt målgrupp. Typ alla barn/unga har en smartphone men inte nödvändigtvis speldator/konsol (och mobilen kan man ju spela på i skolan). Finns ändå rätt många välutvecklade mobilspel (PUBG tex) mitt intryck är de ofta har huvudsakligen en yngre publik.

Ja nu hänger jag inte i kretsar där det är yngre barn... Men rent allmänt har jag näst intill aldrig sett nån sitta och spela nåt "tyngre spel" för mobil. Kör inte yngre förmågor i såna fall föredragsvis på steam decks eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja nu hänger jag inte i kretsar där det är yngre barn... Men rent allmänt har jag näst intill aldrig sett nån sitta och spela nåt "tyngre spel" för mobil. Kör inte yngre förmågor i såna fall föredragsvis på steam decks eller liknande?

Yngre förmågor pungar inte enkelt ut 5000-6000 kr för en steam deck. Mobil är lättare att få föräldrar att köpa (eller mer realistiskt ta deras gamla). Samma med den här prylen - har rimlig prislapp att lägga födelsedags-peng på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rotkiv42:

Yngre förmågor pungar inte enkelt ut 5000-6000 kr för en steam deck. Mobil är lättare att få föräldrar att köpa (eller mer realistiskt ta deras gamla). Samma med den här prylen - har rimlig prislapp att lägga födelsedags-peng på.

Yngre förmågor idag pungar väl inte ut ett skit själva?

Mobiler har ju alla, absolut... Men merparten yngre idag har väl tillgång till konsoller eller dator hemmavid. Sen tror jag ändå rätt många får Nintendo Switch eller Steam Deck i julklapp/födelsedag. Så jag tror inte mobilgaming är en stor grej i Sverige. Notera dock ordet "tror" vilket är min gissning, jag är den förste att erkänna att jag har fel om jag blir motbevisad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Yngre förmågor idag pungar väl inte ut ett skit själva?

Mobiler har ju alla, absolut... Men merparten yngre idag har väl tillgång till konsoller eller dator hemmavid. Sen tror jag ändå rätt många får Nintendo Switch eller Steam Deck i julklapp/födelsedag. Så jag tror inte mobilgaming är en stor grej i Sverige. Notera dock ordet "tror" vilket är min gissning, jag är den förste att erkänna att jag har fel om jag blir motbevisad

I slutändan betalar oftast andra för de yngre förmågorna, men dom brukar ju ha någon typ av egen ekonomi med (månads/veckopeng osv) som kanske inte går upp i steam deck klassen.

Siffror på exakt hur många som spelar i Sverige på olika plattformar är ju svårt att hitta, men en fingervisning har PUBG ca 20 000 ratings på svenska app store, clash of clans 55k, roblox 225k (och kollar man på recensioner ser man tydligt att det är yngre förmågor som ligger bakom det). Som referens har tiktok 300k ratings och det är onekligen skitstort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Antagligen helt meningslös i Sverige.

Såna här kylare är populära i Kina. I Sichuan är det både varmt och hög luftfuktighet. Även i Beijing är det varmt på sommaren. Har varit 42C i år.

Så bor man i ett varmt klimat och spelar mycket på mobilen kanske det finns en poäng.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är det bara jag som känner att formfaktorn och kravet på "extern strömadapter om minst 9 V och 3 A" rimmar illa med argumentet att mobiltelefoner, i kontrast till datorer, enkelt kan plockas fram för en spontan spelsession när som helst och var som helst?

Jag gissar att denna produkt riktar sig mot den asiatiska marknaden där i många fall dom enda spelkapabla enheterna är just mobiltelefoner (t.ex. p.g.a. platsbrist). Då blir "hemma-gaming" en aktivitet man gör på mobilen och således gör det inte så mycket att en strömadapter behövs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan inte engång föreställa mig målgruppen här i Sverige för en sån pryl.

På mitt tidigare arbete fanns många unga på IT-Supporten, dom hade oftast ett eller annat spel öppet medan dom satt på chatt-supporten, men det var mest nån slags kort-spel / fantasy grej vart dom flippar kort med stats...etc.

Permalänk
Medlem

Haha, uppriktigt förvånad över att första inlägget inte var någon besk kommentar om att seriös och mobilspel är två ord som sällan ses tillsammans, och att marknaden därmed torde vara ickeexisterande

Peltierelement är i övrigt väldigt energiineffektiva. Frågan är om det inte blir så att kylaren snarast gör mobilspelandet till stationärt spelande, då kylaren gissningsvis drar för mycket ström för att vara praktiskt användbar på batteridrift.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

För er alla som undrar varför man vill ha sån även i Sverige.

Det finns telefonspel som gör telefonen såpass varm att telefonen blir jobbig att hålla i. T.ex Diablo Immortal vilket fick mig att köpa en.
Avskyr känslan av en väldigt varm telefon i händerna.

Permalänk
Medlem

kan nog va bra även när man snabbladdar .. då vissa mobiler bli varma som tusan

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Jag kan inte engång föreställa mig målgruppen här i Sverige för en sån pryl.

På mitt tidigare arbete fanns många unga på IT-Supporten, dom hade oftast ett eller annat spel öppet medan dom satt på chatt-supporten, men det var mest nån slags kort-spel / fantasy grej vart dom flippar kort med stats...etc.

Hearthstone?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

- seriöst spelande
- mobilspel

Väl 1.

Permalänk

Hmm, undrar om dom går ihop med razor handkontrollen. Smidigt för xcloud.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Hmm, undrar om dom går ihop med razor handkontrollen. Smidigt för xcloud.

Om du menar Razer Kishi, så tyvärr inte.
Detta då "fläkten" ska ligga mot telefonen vilket inte går när kishi sitter på eftersom den har ett "band" som gör över telefonen.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Spelar man så överhettas många mobiler även i normal rumstemperatur. Många mobilers kyllösning är inte bra gjorde för kontinuerlig belastning. Min iphone klockar definitivt ner och tappar frames när man spelar, speciellt om man laddar samtidigt eller har skal på (då är det i ochförsig såklart smidigare att skalet ta av skalet istället för en sån här lösning).

I 15°C och spöregn så tror jag inte många telefoner överhettas.
Är väl mer en frågan om telefonen är tillräckligt vattentät för att användas i duschen eller motsvarande.

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Om du menar Razea Kishi, så tyvärr inte.
Detta då "fläkten" ska ligga mot telefonen vilket inte går när kishi sitter på eftersom den har ett "band" som gör över telefonen.

Misstänkte detta. Moddning!

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Misstänkte detta. Moddning!

https://www.amazon.se/GameSir-Gamepad-Controller-Android-Joys...

Färdigbyggd, hyffsat prisvärd med tanke på. Har föregående variant, då utan kylningen.

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.