Permalänk
Medlem

Använda garantin utan kvitto?

Mammas tv inköpt hösten 2021 har gått sönder- Tyvärr finns det inget kvitto och mamma som är dement vet inte var hon köpte tv:n- Eftersom att det är mindre än 2 år sedan hon köpte tv:n gäller fortfarande garantin frågan är bara om det går att se på tv:n var den såldes på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Mammas tv inköpt hösten 2021 har gått sönder- Tyvärr finns det inget kvitto och mamma som är dement vet inte var hon köpte tv:n- Eftersom att det är mindre än 2 år sedan hon köpte tv:n gäller fortfarande garantin frågan är bara om det går att se på tv:n var den såldes på något sätt?

Mejla tillverkaren och se om de kan få fram något på modell och serienummer är nog enda chansen jag ser.

Permalänk
Medlem

@Marial
Betalades den med kort, kanske den finns kvar bland betalningarna i bank historiken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Mammas tv inköpt hösten 2021 har gått sönder- Tyvärr finns det inget kvitto och mamma som är dement vet inte var hon köpte tv:n- Eftersom att det är mindre än 2 år sedan hon köpte tv:n gäller fortfarande garantin frågan är bara om det går att se på tv:n var den såldes på något sätt?

Kanske om ni ringer tillverkaren och uppger serienumret. Annars är det nog rätt svårt att kolla upp det :/

Skrivet av bärplockaren:

@Marial
Betalades den med kort, kanske den finns kvar bland betalningarna i bank historiken.

Ah! Ja, det är visserligen ett alternativ.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Mammas tv inköpt hösten 2021 har gått sönder- Tyvärr finns det inget kvitto och mamma som är dement vet inte var hon köpte tv:n- Eftersom att det är mindre än 2 år sedan hon köpte tv:n gäller fortfarande garantin frågan är bara om det går att se på tv:n var den såldes på något sätt?

Om hon har betalt med kort så kanske du kan hitta vilken butik det är på hennes bank, utifrån det borde det gå att fixa garanti från butik.

Permalänk
Medlem

Garanti är oftast bara i 12 månader resterande 24 kallas reklamationsrätt men det är ett sämre skydd.

Finns chans att tillverkaren tar emot reklamationer direkt i sin verkstad om du har tur och e-postar dem som någon skrev.

Hoppas det löser sig.

hittade ett stavfel
Permalänk
Medlem

Enklast är att se tidigare betalningar, med fullmakt från henne gå till butik och söka efter modell samt serie nr, då flera butiker ( då antar inte köpt online) oftast brukar fråga om kontaktuppgifter som namn mobil osv, så börja med dem stora butikerna så lär du kunna hitta det.

Dock med tanke på att vid inköp det året var bevisbördan inom 6 månaders för säljare, därefter för konsument, så även om reklamation, om nekas då kan inte ses om är ursprungligt fel, får du vara beredd på viss väntetid och potentiell undersökningsavgift.

Samt om ska in på service så får du såklart ta med din mamma ( då reklamation gäller ursprungsköpare, så hon bör vara med) till butik när säkerställt vart köpt, så kan du se om värt med risk för avgiften eller om mer värt att skaffa ny. Dokumentera skicket hemma mer eller minder överallt, inte minst kanter, så att om vid transport blir skada, har du underlag att hemma och i butik ej varit så.

Lycka till !

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulbat:

Garanti är oftast bara i 12 månader resterande 24 kallas reklamationsrätt men det är ett sämre skydd.

Finns chans att tillverkaren tar emot reklamationer direkt i sin verkstad om du har tur och e-postar dem som någon skrev.

Hoppas det löser sig.

Nja, inom EU brukar de flesta tillverkare ge 24 månaders garanti. Exempel på tillverkare är Samsung, OnePlus, Google och Sony. Iallafall inom mobiltelefoni. För övrigt har de ändrat reglerna gällande reklamationen förra året fyi. Nu påverkas inte detta köp av ändringen men ändå.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zulbat:

Garanti är oftast bara i 12 månader resterande 24 kallas reklamationsrätt men det är ett sämre skydd.

Finns chans att tillverkaren tar emot reklamationer direkt i sin verkstad om du har tur och e-postar dem som någon skrev.

Hoppas det löser sig.

Tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel har det varit det sedan mitten av 00-talet. Första två åren med bevisbördan hos återförsäljaren, dvs försäljaren/företaget måste bevisa att kunden har gjort något fel för att neka service/återköp.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-....

Texten ovan vänder sig alltså till företaget/försäljaren.

Garantier är goodwill ovanpå detta. Där är branschnormen två år bland TV-apparater ofta sammanfallande med just bevisbördan. I praktiken är det ofta lite mer. LG har till exempel bytt OLED-paneler med inbränningar inom tre år av inköp utan att bråka om bevis på ursprungligt fel. En del företag erbjudet även garantier uppemot 5 år med eller utan extra kostnad. Antingen som policy eller utformat som en försäkring.

Reklamationsrätten måste diskuteras dagligen på Sweclockers och det är väl snart 17–18 år med lagändringen som gav treårsgränsen. Ändå ser jag hela tiden folk skriva – och dessutom med lite tillrättavisande attityd – att det 1 års garanti + 2 års reklamation som om det fortfarande vore 1992. Svaren är ju bara en googling bort.

Nu är detta inte ett försöka att banka på just dig med en hammare. Mest att för mig är detta rätt fascinerande. Jag försöker lista ut tankesätten bakom som gör att felaktig information sprids. För då kan jag vässa min förmåga att sprida rätt information.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Marial:

Mammas tv inköpt hösten 2021 har gått sönder- Tyvärr finns det inget kvitto och mamma som är dement vet inte var hon köpte tv:n- Eftersom att det är mindre än 2 år sedan hon köpte tv:n gäller fortfarande garantin frågan är bara om det går att se på tv:n var den såldes på något sätt?

Det första: vad menar du med "gått sönder"? Är det en stor spricka mitt i bilden? Då kommer ingen garantier eller reklamationsrätter att gälla eftersom TV:n utsatts för yttre påverkan. Den har fått en smäll av något.

Om det är så att TV:n inte startar eller bråkar på annat sätt är det däremot något som tillverkaren kan och är skyldiga att åtgärda. Många gånger är det enkla fixar man gör själv, likt att dra ut strömsladden en stund, så kallad vaktmästaråterställning. Ibland är mer avancerade svar och sådant som kräver reparation.

Allt detta kan tillverkarens support ofta svara på bara du vet serienummer och/eller modellnummer. Är det inom de första två åren och felen handlar om sådant som räknas till ursprungligt fel brukar det sällan vara problem att få hjälp.

Nu är det fortfarande människor man har att göra med, så hur man bemöts och hur det går med en reklamation varierar. Jag brukar generellt rekommenderas att välja en TV från de stora tillverkarna, LG, Sony, Samsung, Philips, Panasonic och TCL för dessa har egna service- och supportorganisationer i någon form. Finns många andra varumärken som endast säljs av vissa butiker och då är den mänskliga faktorn ofta ett större hinder. Det lägre priser som lockade till köpet kommer tillbaka och biter en nacken lite grann.

En tredje väg, om du får tag på kvitto eller inköpsbevis, är hemförsäkringen som kan ge delar av ersättning som går till att köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel har det varit det sedan mitten av 00-talet. Första två åren med bevisbördan hos återförsäljaren, dvs försäljaren/företaget måste bevisa att kunden har gjort något fel för att neka service/återköp.

Ett förtydligande: Första två årens bevisbörda på säljaren gäller vid reklamation av köp gjorda i maj 2022 eller senare. Innan dess gällde 6 månader innan bevisbördan gick över till konsumenten.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PeCe:

Ett förtydligande: Första två årens bevisbörda på säljaren gäller vid reklamation av köp gjorda i maj 2022 eller senare. Innan dess gällde 6 månader innan bevisbördan gick över till konsumenten.

Ja, i lagstiftningen ja. Vilket i praktiken på TV-apparater har vägts upp av den tvååriga garantin som varit praxis så länge som jag testat TV-apparater.

Det är mer så att förra årets lagändring gjorde tidigare garantipraxis till lag för inköp efter Maj 2022. Ur köparens synvinkel är det samma effekt.

Permalänk
Skrivet av zulbat:

Garanti är oftast bara i 12 månader resterande 24 kallas reklamationsrätt men det är ett sämre skydd.

Finns chans att tillverkaren tar emot reklamationer direkt i sin verkstad om du har tur och e-postar dem som någon skrev.

Hoppas det löser sig.

Skönt att reglerna ändrat sig gällande ursprungsfel.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Felet på tv är utifrån den beskrivning jag fått att det är kanal 1 har en fryst bild med ljud och sedan syntes en bred grön remsa längst upp över hela bilden. Tv har varit urkopplad så någon "vaktmästaråterställning" funkar tyvärr inte.

Tv:n är en Andersson med serienummer Z2014001336. Så jag antar att nästa steg blir att kontakta tillverkaren frågan är bara hur jag gör det? Googlat men får inte upp några kontaktuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Felet på tv är utifrån den beskrivning jag fått att det är kanal 1 har en fryst bild med ljud och sedan syntes en bred grön remsa längst upp över hela bilden. Tv har varit urkopplad så någon "vaktmästaråterställning" funkar tyvärr inte.

Tv:n är en Andersson med serienummer Z2014001336. Så jag antar att nästa steg blir att kontakta tillverkaren frågan är bara hur jag gör det? Googlat men får inte upp några kontaktuppgifter.

Det är Netonnets "egna" märke, så kontakta deras kundtjänst, de borde kunna se när den är såld och i vilken butik.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Marial:

Felet på tv är utifrån den beskrivning jag fått att det är kanal 1 har en fryst bild med ljud och sedan syntes en bred grön remsa längst upp över hela bilden. Tv har varit urkopplad så någon "vaktmästaråterställning" funkar tyvärr inte.

Tv:n är en Andersson med serienummer Z2014001336. Så jag antar att nästa steg blir att kontakta tillverkaren frågan är bara hur jag gör det? Googlat men får inte upp några kontaktuppgifter.

Fryst bild på kanal 1 tyder på att antennkopplingen/signalen där hon bor är dålig eller felar, vilket också kan räknas till handhavande. Omständigheterna är ju inte klara här men problemet kan alltså vara så enkelt att antennsladden inte sitter ordentligt på plats inkopplad – eller hur TV-mottagningen fungerar just där släktingen bor. Alla har ju idag olika system för hur man får in TV-kanaler beroende på var och vilken fastighet man bor i.

Dvs att det behöver inte alls vara fel på själva TV:n.

Var beredd på detta och att det är den responsen du får när du kontaktar butiken/Netonnet. De lär definitivt bolla tillbaka på dig eller säga att de kan ta in den för felsökning men då kräva att du betalar en felsökningsavgift ifall TV:n fungerar normalt hos dem. Och TV:n lär fungera fullt normalt hos dem ifall problemet är antennen/signalen där hon bor.

Närmaste sättet att lösa detta är alltså att ta sig dit och felsöka på egen hand.

Permalänk
Medlem

Vill börja med att tacka för hjälpen.

Problemet är att mamma bor i Umeå och jag bor i Stockholm. Jag har redan bett dom som jobbar på boendet att kolla att tv:n verkligen är trasig och dom säger att den är det. Tyvärr verkar det som att dom kanske inte har 100 % koll då det var många turer innan det kröp fram att 4:an inte funkar på mammas rum och att det beror på antennen. Får kontakta netonnet samt försöka ordna någon som kan köra dit tv:n samt hoppas att det inte blir något trassel med den nya tv:n

Permalänk
Medlem

Ja just svt hade min polare problem med (bilden laggade) så slängde han sin tv och köpte ny och bilden laggar på den nya med.

Hade gärna testat med annan tv på samma antennkontakt och sett om svt 1 funkar på den, gjort ny kanalsökning m.m. på båda tv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Marial:

Vill börja med att tacka för hjälpen.

Problemet är att mamma bor i Umeå och jag bor i Stockholm. Jag har redan bett dom som jobbar på boendet att kolla att tv:n verkligen är trasig och dom säger att den är det. Tyvärr verkar det som att dom kanske inte har 100 % koll då det var många turer innan det kröp fram att 4:an inte funkar på mammas rum och att det beror på antennen. Får kontakta netonnet samt försöka ordna någon som kan köra dit tv:n samt hoppas att det inte blir något trassel med den nya tv:n

Ah, det var du bakom den tråden också. Förklarar ju.

Släpp att det är TV:n det är fel på. Kostnad, tid och energi som rimligen inte leder någon annanstans än svaret att själva TV:n är fullt normal. Det är fastighetens kabelnät som inte mår bra och först där kan det bli resultat. Även om du inte lär kunna lösa detta i person kan kontakt mot rätt personer som ansvarar för fastigheten och kabelnätet skynda på.

Det är lätt att fokusera på att TV:n utgör problemet eftersom det är en liten groda man kan äta själv. Att ordna problem med dåligt underhållen infrastruktur inom en redan eftersatt sektor (äldreomsorgen) är ju en stor padda som man bara kan äta ett slemmigt ben i taget.

Att boendets personal svarar "Fel på TV:" är som du skriver väntat. De har inte koll och de har definitivt inte tiden eller intresset. Genom att säga "Fel på TV:n" kan de ägna någon minut åt saken för sedan att bolla tillbaka problemet till dig.