Permalänk
Medlem

Input angående tv modellen TCL C935

Funderar på att klippa en C935 för 19990:- på Elgiganten. Har vi några ägare här inne av denna modell? Eller någon som har funderat på samma modell och ändrat sig till någon annan tv?

En hel del problem med mjukvaran har rapporterats och på 75 tums modellen som jag är intresserad av har en del användare rapporterar vita linjer högst upp på tv bilden!?

Har tittat på några Samsung modeller, dock tappar man Dolby Vision, är det något man kommer sakna eller ha behov av framöver?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 75 tummare innan nyår från Webhallen och det ångrar jag nästan varje gång jag sätter på tv:n men jag är för lat för att lämna tillbaka den.

Det som händer är när jag startar en film hoppar den vissa gånger tillbaka till huvudmenyn och vissa gånger går den till TCL logo och står och snurrar i evigheter och det går inte att trycka på nånting alls, startar om genom att dra ut strömmen.
Menyn är laggigt som in i helvete, men när den har lyckats starta en film så är den helt ok.

Håll dig borta från TCL, i alla fall innan de fixat felen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Jag köpte en 75 tummare innan nyår från Webhallen och det ångrar jag nästan varje gång jag sätter på tv:n men jag är för lat för att lämna tillbaka den.

Det som händer är när jag startar en film hoppar den vissa gånger tillbaka till huvudmenyn och vissa gånger går den till TCL logo och står och snurrar i evigheter och det går inte att trycka på nånting alls, startar om genom att dra ut strömmen.
Menyn är laggigt som in i helvete, men när den har lyckats starta en film så är den helt ok.

Håll dig borta från TCL, i alla fall innan de fixat felen.

Okay. Låter ju inte bra alls. Har du testat att uppdatera firmware versionen? Verkar som där finns en telegram grupp (15000 medlemmar) där du kan hitta firmwares för en massa buggar. Får kanske börja fundera på en annan tillverkare nu..

Permalänk
Medlem

Hej hade 65 tummaren hemma i en vecka ,gjorde mina tester och problemen jag upplevde vart följande :
Dse mindre av men hade grön tint på ena sidan och blålila på andra sidan mot vitbakgrund ingen vignetting dock.
knastrigt ljud i viss kontent, extremt slöa på att uppdatera firmwares och upplevde även eyestrains.
plus : bra bild och bra blooming kontroll.

jag tog sedan hem en Sony x95k : ingen tint men hade lite vignetting vilket dom flesta av dessa modeller har
mycket bättre på färger och uppskalning och premium kvalite på tv:ens byggkvalité , lämnade dock tillbaka den eftersom jag upptäckte 12-16 stuck pixlar som uppkom efter circa 13 dagar .

otur med andra ord då den vart slut så kunde inte byta den mot en ny ,

men bättre tv enligt mig när det kommer till mini led

ps finns flera demo exemplar på hifiklubben outlet för bra priser

mvh

Visa signatur

CASE NZXT H1 v2 Black MOBO MSI MPG B550I Gaming Edge
CPU AMD Ryzen 7 5700X GPU MSI RTX 4070 Ti GAMING X
MONITORS Asus ROG Swift PG279Q/Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gazette:

Hej hade 65 tummaren hemma i en vecka ,gjorde mina tester och problemen jag upplevde vart följande :
Dse mindre av men hade grön tint på ena sidan och blålila på andra sidan mot vitbakgrund ingen vignetting dock.
knastrigt ljud i viss kontent, extremt slöa på att uppdatera firmwares och upplevde även eyestrains.
plus : bra bild och bra blooming kontroll.

jag tog sedan hem en Sony x95k : ingen tint men hade lite vignetting vilket dom flesta av dessa modeller har
mycket bättre på färger och uppskalning och premium kvalite på tv:ens byggkvalité , lämnade dock tillbaka den eftersom jag upptäckte 12-16 stuck pixlar som uppkom efter circa 13 dagar .

otur med andra ord då den vart slut så kunde inte byta den mot en ny ,

men bättre tv enligt mig när det kommer till mini led

ps finns flera demo exemplar på hifiklubben outlet för bra priser

mvh

Tack för infon. Har läst och försökt få fram så mycket info jag kunnat i andra forum bl.a "AV forum" och sammanfattningsvis kommit fram till att det helt enkelt är för mycket buggar och fel med TLC apparater. Just C935 75 tum har problem med panelen, högtalare som sprakar.. blir ett nej från mig.

Däremot har jag nog hittat en ersättare.
Samsung S95B 65".
Reas ut för 17990:- vilket känns som ett bra pris.
Riktigt bra betyg i alla tester etc. Har nån input på just S95B så kom gärna med det. Inhandlas antagligen imorgon om inga "red flags" dyker upp.

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Jag köpte en 75 tummare innan nyår från Webhallen och det ångrar jag nästan varje gång jag sätter på tv:n men jag är för lat för att lämna tillbaka den.

Det som händer är när jag startar en film hoppar den vissa gånger tillbaka till huvudmenyn och vissa gånger går den till TCL logo och står och snurrar i evigheter och det går inte att trycka på nånting alls, startar om genom att dra ut strömmen.
Menyn är laggigt som in i helvete, men när den har lyckats starta en film så är den helt ok.

Håll dig borta från TCL, i alla fall innan de fixat felen.

C935 coming with 3GB RAM and with that hardware everything must work great 🧐
Working without problems even on TCL models with 2GB memory!

Try with NOVA opeN sOurce Video plAyer
https://github.com/nova-video-player/aos-AVP

Before that download latest firmware from TCL telegram group:
https://t.me/tclupdates_discussion

You can find latest firmware for your TV here:
https://t.me/FirmwareTCLbot

Tutorial for ZIP method:

Citat:

1. Format a USB Flash drive using FAT32.
2. Copy the ZIP archive onto the drive (It needs to be the only file there).
3. Insert the USB drive in your TV's USB port (Android should recognise it, you can skip that message).
4. Goto the Android TV Setting Menu and find and select the System Update section.
5. Choose "Local Update" from the menu that is presented.
6. Wait and watch – it will take 5 minutes or so, then reboot, which will take 10 minutes or so.
This method will not reset all your settings and installed apps.

Tutorial for IMG method:

Citat:

1. Format a USB Flash drive using FAT32.
2. Download the zip file containing the software for your TV to your computer.
3. Unzip/extract the software.
4. Copy the software file to the root catalogue of the USB flash drive.
5. Unplug the power cord to your TV.
6. Insert the USB flash drive into the USB port on the back of the TV.
7. Press and hold the power button on the TV, not the remote.
8. While holding the button on the TV, plugin the power cord of the TV again.
9. When the software install message appears on the TV, release the power button.
10. Do not unplug the power cord during the software install. When the initial setup screen appears on the TV the software install is completed.

IMG method will reset Android settings and installed apps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

Tack för infon. Har läst och försökt få fram så mycket info jag kunnat i andra forum bl.a "AV forum" och sammanfattningsvis kommit fram till att det helt enkelt är för mycket buggar och fel med TLC apparater. Just C935 75 tum har problem med panelen, högtalare som sprakar.. blir ett nej från mig.

Däremot har jag nog hittat en ersättare.
Samsung S95B 65".
Reas ut för 17990:- vilket känns som ett bra pris.
Riktigt bra betyg i alla tester etc. Har nån input på just S95B så kom gärna med det. Inhandlas antagligen imorgon om inga "red flags" dyker upp.

Bra val har dock hört att det varit lite med bygg kvalitén med att en del fått snea eller böjda ramar osv men gå igenom den bara och är det något byt den mot en ny så skall allt vara lugnt.

Visa signatur

CASE NZXT H1 v2 Black MOBO MSI MPG B550I Gaming Edge
CPU AMD Ryzen 7 5700X GPU MSI RTX 4070 Ti GAMING X
MONITORS Asus ROG Swift PG279Q/Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

Funderar på att klippa en C935 för 19990:- på Elgiganten. Har vi några ägare här inne av denna modell? Eller någon som har funderat på samma modell och ändrat sig till någon annan tv?

En hel del problem med mjukvaran har rapporterats och på 75 tums modellen som jag är intresserad av har en del användare rapporterar vita linjer högst upp på tv bilden!?

Har tittat på några Samsung modeller, dock tappar man Dolby Vision, är det något man kommer sakna eller ha behov av framöver?

Jag köpte en TCL C835 (75") för bara några månader sedan, det enda jag upplevt som störande är att man måste trycka på input knappen två gånger om man precis har startat den. Bilden tycker jag är superbra för att vara en icke-oled.

Skrivet av jensvo:

Jag köpte en 75 tummare innan nyår från Webhallen och det ångrar jag nästan varje gång jag sätter på tv:n men jag är för lat för att lämna tillbaka den.

Det som händer är när jag startar en film hoppar den vissa gånger tillbaka till huvudmenyn och vissa gånger går den till TCL logo och står och snurrar i evigheter och det går inte att trycka på nånting alls, startar om genom att dra ut strömmen.
Menyn är laggigt som in i helvete, men när den har lyckats starta en film så är den helt ok.

Håll dig borta från TCL, i alla fall innan de fixat felen.

Tråkigt! Kan lova dig att dessa bekymmer finns hos fler leverantör än TCL, låter mer som att Google TV är instabilt. Haft liknande problem med en Sony TV som jag fick returnera.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8