Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Ikväll blev det lite Tamnavulin Sherry Cask Edition i glaset. Hade väl inga jättehöga förväntningar på den med tanke på priset. Men jag blev positivt överraskad, den var ju riktigt trevlig tycker jag. Är främst en rökälskare när det gäller singel malt, men gillar annat också. Generellt kan man säga att jag föredrar whisky som är smakrik/kraftig. Den här var väldigt smakrik och riktigt trevlig.

Permalänk
Medlem

Ett stycke Allagash White, rätt trevlig kryddig öl med citrustoner

Visa signatur

Main -> AMD Ryzen 5 5800X - Gigabyte B550 Aorus Elite v2 - ZOTAC RTX 3070 AMP HOLO - Corsair LPX 64GB 3200mhz - Kingston NV2 4TB + Kioxia Exceria Plus 1TB - Arch Linux + Windows 11

Permalänk
Medlem

Provade en liten snutt Plantation Xaymaca Special Dry...
Luktade väl ungefär som flera andra Plantation Rom, men det var nog den minst söta rom jag testat hittills (även om min erfarenhet av rom är relativt begränsad ska väl erkännas!)
Det gjorde den för "torr" och för bitsk (för att vara rom) för min smak ärligt talat...
Men det var kul att prova en snutt, fast jag hade blivit lätt deprimerad om jag köpt en hel flaska för egen del

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

The Glenrothes Whisky Maker's Cut, NAS whisky, ofiltrerad, ej färgad, 48.8%, sherry. Jag tycker den är trevlig, har druckit ganska mycket whisky senaste tiden som är på 40%. Det kommer fram många smaker när den inte vattnas så hårt. Bra pris också i dessa hysteriskt dyra whiskytider.

Permalänk
Medlem

Kul med Kölsch på Systembolaget.
Det enda man saknar är 20cl glasen och en servitör som fyller på så fort glaset är tomt...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Idag en Dugges Big little citra som snackades väl om här i tråden.
Den va god men hade väntat mig lite mer citrus och smak allmänt.
Sedan en Bergslagen Two hearts som helt klart blir bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

Jag dricker aldrig öl i vanliga fall. Har inte lärt mig att tycka om det. För många år sedan provade jag Kopparbergs special Brew 10%. Dom gick ner, då de hade en sötma så vitt jag minns. Detta var nog för 20 år sen eller mer.

Ramlade över tråden på Flashback, dvs "Den riktigt vidriga Arboga 10,2 förtjänar fan en egen tråd!" Jag tänkte att detta måste jag prova. Kommer säkert gilla den. Då jag inte är som alla andra.

Har druckit en burk snart. Den är rejält söt. Jag som annars hatar den beska smaken på vanlig öl, tycker att denna var rejält lättdrucken. Visst, man känner spritsmaken. Men jag dricker ju söt rom i vanliga fall, så...

Är ingen öldrickare, så kommer inte köpa denna igen. Men skulle jag bli tvungen så skulle jag inte ha nåt emot att köpa just denna igen.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Ramlade över tråden på Flashback, dvs "Den riktigt vidriga Arboga 10,2 förtjänar fan en egen tråd!" Jag tänkte att detta måste jag prova. Kommer säkert gilla den. Då jag inte är som alla andra.

Funkar det så funkar det, men sätter pengar det finns annan öl du gillar bättre
Om du får läge nån gång, testa en söt stout (föreslår omnipollo noa) eller en sötare Barley Wine, eller möjligen någon belgisk ale som går åt det sötare hållet.
Innis & gunn rum cask kan möjligen funka också om du inte vill ha en jättestark.
Men ingen press gillar man inte så gillar man inte.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Palazzo lådvin. Fruktigt å fint. Mums.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/palazzo-235708/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Funkar det så funkar det, men sätter pengar det finns annan öl du gillar bättre
Om du får läge nån gång, testa en söt stout (föreslår omnipollo noa) eller en sötare Barley Wine, eller möjligen någon belgisk ale som går åt det sötare hållet.
Innis & gunn rum cask kan möjligen funka också om du inte vill ha en jättestark.
Men ingen press gillar man inte så gillar man inte.

Denna Omnipollo Noa fanns på mitt lokala systembolag. Får nog testa det nästa gång. Verkar vara rejält söt. Rena godiset att dricka verkar det som. https://www.systembolaget.se/produkt/ol/omnipollo-noa-142703/

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rumplantation:

Jag dricker aldrig öl i vanliga fall. Har inte lärt mig att tycka om det. För många år sedan provade jag Kopparbergs special Brew 10%. Dom gick ner, då de hade en sötma så vitt jag minns. Detta var nog för 20 år sen eller mer.

Ramlade över tråden på Flashback, dvs "Den riktigt vidriga Arboga 10,2 förtjänar fan en egen tråd!" Jag tänkte att detta måste jag prova. Kommer säkert gilla den. Då jag inte är som alla andra.

Har druckit en burk snart. Den är rejält söt. Jag som annars hatar den beska smaken på vanlig öl, tycker att denna var rejält lättdrucken. Visst, man känner spritsmaken. Men jag dricker ju söt rom i vanliga fall, så...

Är ingen öldrickare, så kommer inte köpa denna igen. Men skulle jag bli tvungen så skulle jag inte ha nåt emot att köpa just denna igen. <Uppladdad bildlänk>

Varmboga ska drickas varm.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Denna Omnipollo Noa fanns på mitt lokala systembolag. Får nog testa det nästa gång. Verkar vara rejält söt. Rena godiset att dricka verkar det som. https://www.systembolaget.se/produkt/ol/omnipollo-noa-142703/

Jorå ganska ordentligt söt och väldigt lite skum (vilket jag tycker är lite synd) ...
Jag gillar den mycket men möjligen lite väl mycket godis för mig för att dricka ofta. (och lite för dyr för att köpa för ofta )
Mycket möjligt du fortfarande hatar den dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

sista skiftet för veckan, ett gäng three harts 7.5 sen natti natti

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Rose på balkongen i solen 🌞
Skål på er🥂

Permalänk
Medlem

Grogg(?) på Absint och Kambucha, drickbart...

Permalänk
Medlem

Monster Water Melon + Vodka

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Snusfri

En god folköl.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sitter och sippar på en Doctor Cane (rom) just nu. Har personligen inget emot smakerna som finns där, helt klart drickbar. Men gillar man inte rom som är ganska söt så kanske man ska hoppa över denna.

Permalänk
Medlem

Allagash White, en av mina favoriter om man vill ha en härlig Belgian wheat när man är i USA... Riktigt bra även på flaska när man är i Sverige.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Jag startade kvällen med ett par Margarita cocktails som jag mixade till och sedan en single malt whiskey men nu så är det Jameson irländsk whiskey som är i glaset. Får önska er andra en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Tre apor och James bond på tvn

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Grogg(?) på Absint och Kambucha, drickbart...

Aldrig igen 🤢🤮

Permalänk
Medlem

Skål

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Aldrig igen 🤢🤮

Hahaha... Det där kräver nästan mer förklaring, får bilden av att du vaknat upp som en Orch dagen efter.

Jag tycker ju Kombucha på egen hand har den effekten, kan inte tänka mig att Absinth gör det bättre.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Hahaha... Det där kräver nästan mer förklaring, får bilden av att du vaknat upp som en Orch dagen efter.

Jag tycker ju Kombucha på egen hand har den effekten, kan inte tänka mig att Absinth gör det bättre.

Märkte inte hur mycket jag drack, blev typ halva flaskan absint (70% abv) och vaknade med spya i sängen och spytt tre gånger under dagen. Har bestämt mig för att sluta dricka helt nu.

Permalänk
Medlem

Ett glas med Schweppes lemon/gin. Så gott.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Märkte inte hur mycket jag drack, blev typ halva flaskan absint (70% abv) och vaknade med spya i sängen och spytt tre gånger under dagen. Har bestämt mig för att sluta dricka helt nu.

Ujuj va många gånger man tänkt det när man varit bakfull men önskar dig lycka till

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Märkte inte hur mycket jag drack, blev typ halva flaskan absint (70% abv) och vaknade med spya i sängen och spytt tre gånger under dagen. Har bestämt mig för att sluta dricka helt nu.

Ouch, ta hand om dig.. Absinth bet mig i baken när man pluggade för 25 år sedan.. Helt jäkla livsfarligt pga halten men kanske också nån idiot som tyckte det var en bra dryck att köra capsning med.

Don't, just don't....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Ett glas rött och grillat i förtältet, sommaren är inte helt slut ännu...

Inget dumt vin alls, men kommer inte till sin rätt i plastglas. Får bli ändring på det till nästa säsong...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG STRIX B550-F GAMING |
HyperX Fury DDR4 2x16GB@3600MHz CL17 | ASUS TUF RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Diverse ikväll för att fira en väl-formad unge i magen, 5 fingrar 5 tår etc etc

Denna Kavalan Solist översteg alla förväntningar! Efter denna och senaste solisten kan jag säkert säga att jag har ett favorit-destilleri.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell