Fractal Design gör sitt starkaste kvartal hittills

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design gör sitt starkaste kvartal hittills

Den svenska chassimakaren ökar nettoomsättningen med 157 procent ställt mot samma kvartal föregående år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul för Fractal!

Om omkostnar såsom fraktpriser gått ner tillbaka, vore det då inte lite klädsamt att även sänka tillbaka priserna något på till exempel Define 7 som nu ligger på 2000kr+ ?

Permalänk
Medlem

Trevligt. Kändes lite oklart om fractals finansiella situation när de hade brist hos alla återförsäljare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Sitter här jämte mitt 4 dagar gamla Fractal Design North. Mycket trevligt chassi som dessutom är sjukt vackert med sin träpanel

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kul för Fractal!

Om omkostnar såsom fraktpriser gått ner tillbaka, vore det då inte lite klädsamt att även sänka tillbaka priserna något på till exempel Define 7 som nu ligger på 2000kr+ ?

Fractal har inte höjt priserna, det är kronkursen som har höjt priserna i sverige

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Sitter här jämte mitt 4 dagar gamla Fractal Design North. Mycket trevligt chassi som dessutom är sjukt vackert med sin träpanel

Förstår inte varför den modellen är så populär. Träet kommer dessutom bli gammalt och fult i framtiden.

Jag kollar själv på Define 7 eller Torrent men kan inte bestämma mig över vilken av dem som är bäst.

Permalänk
Medlem

Tänka sig att om man gör snygga och kvalitativa saker så säljer de bra.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kul för Fractal!

Om omkostnar såsom fraktpriser gått ner tillbaka, vore det då inte lite klädsamt att även sänka tillbaka priserna något på till exempel Define 7 som nu ligger på 2000kr+ ?

Skrivet av MrS1monsson:

Fractal har inte höjt priserna, det är kronkursen som har höjt priserna i sverige

Ja, internationella (lanserings)riktpriset ser ut att vara 150USD utan glassida, det motsvarar ~2050Kr och det ser ut att kosta 2099 här så inget konstigt där.

Dock låg väl Define chassin på runt 70USD förr i tiden så det är ju en tråkig utveckling, för tycker inte chassit i sig har utvecklats i en riktning som motiverar mer än dubbla priset (men sen påverkar såklart inflation å osv osv).

Till nyheten, ser ut som att dom har prickat rätt med sin nya design, verkar uppskattad av många, och var nog faktiskt väldigt behövlig. Med tanke på hur branchen gått vidare så var nog inte deras klassiska plastfront inte så tilltallande längre, speciellt inte när priset ökade och det ligger över 100-dollars-klassen.

Permalänk
Medlem

Byggde senaste datorn i ett Fractal Design S bland annat efter Chassi-Jesus recension här på Swec
https://www.sweclockers.com/test/20374-fractal-design-define-...

Priset var kring 950kr då på den tiden.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår inte varför den modellen är så populär. Träet kommer dessutom bli gammalt och fult i framtiden.

Jag kollar själv på Define 7 eller Torrent men kan inte bestämma mig över vilken av dem som är bäst.

Trä har väl bra potential att åldras med värdighet. Man kan dessutom slipa om och fräscha upp trä.
Plastfronten på mitt vita FD Node 304 har mer dystra utsikter att åldras väl hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Ryktet som sa att Fractal D var på gränsen att konka.. tur att det ryktet var falskt.

Ska för övrigt köpa ett sådant Fractal Design Turret XL låda snart.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Smått förvånande siffror, har varit rätt svårt att få tag i produkter. Antingen säljer allt slut eller så är det leverans eller tillverkningsproblem.

Var inne på North från början men grafikkortet får det trångt. Mitt Define 7 fanns i lager här och var men fönstersidan tog nog 3-4 månader att levereras.

De gör bra produkter så hoppas eventuella problem kan lösas. Dyra produkter men helt klart nöjd. Hade en R5 Blackout innan och 7-serien var en trevlig uppgradering.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Ryktet som sa att Fractal D var på gränsen att konka.. tur att det ryktet var falskt.

Ska för övrigt köpa ett sådant Fractal Design Turret XL låda snart.

Det ryktet behövde ju inte vara falskt, tittar lite fort nu och ser ut som dom gick back 2019, 21 och 22. Men är ju bra att dom lyckats vända den trenden.

Permalänk
Medlem

Man skulle passat på och köpa lite aktier när det bottnade ur på typ 20 kr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Instämmer med andra att det är något förvånande men mycket trevlig nyhet Är dock orolig för min nuvarande svenska favoritleverantör Louqe. Nån som vet hur det går för dem?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar mitt R4. Haft det sedan lansering.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår inte varför den modellen är så populär. Träet kommer dessutom bli gammalt och fult i framtiden.

Jag kollar själv på Define 7 eller Torrent men kan inte bestämma mig över vilken av dem som är bäst.

För det är ett av få chassin som man faktiskt kan ha stående på kontoret hemma och smälta in som inredning. Mycket uppskattat att ha något som bara smälter in istället för något som skriker "GAMING".
Tror det är därför dom fått så bra skjuts på försäljningen.

Trä är dessutom lätt att rusta upp, gå över lite med en slip och sedan på med ny olja och det ser ut som nytt, kommer hålla hur länge som helst.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dinkefing:

Förstår inte varför den modellen är så populär. Träet kommer dessutom bli gammalt och fult i framtiden.

Jag kollar själv på Define 7 eller Torrent men kan inte bestämma mig över vilken av dem som är bäst.

För att det inte bara är en svart låda, kolla in Fractal north x noctua bygget som är görläckert!

Grattis till Fractal bra o snygga chassin om än lite dyra

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Bytte precis ut mitt silverstone ft02 mot ett torrent.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Man skulle passat på och köpa lite aktier när det bottnade ur på typ 20 kr.

Riktkursen nu höjd till 50kr/aktie

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

För det är ett av få chassin som man faktiskt kan ha stående på kontoret hemma och smälta in som inredning. Mycket uppskattat att ha något som bara smälter in istället för något som skriker "GAMING".
Tror det är därför dom fått så bra skjuts på försäljningen.

Trä är dessutom lätt att rusta upp, gå över lite med en slip och sedan på med ny olja och det ser ut som nytt, kommer hålla hur länge som helst.

Instämmer. Ännu hellre om man bor i lägenhet och har datorn i vardagsrummet. Då kanske man vill ha nåt som mer är en del av inredningen och som min kollega brukar säga, har lite högre WAF (Wife Acceptible Factor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår inte varför den modellen är så populär. Träet kommer dessutom bli gammalt och fult i framtiden.

Jag kollar själv på Define 7 eller Torrent men kan inte bestämma mig över vilken av dem som är bäst.

Smälter in bland övrigt möblemang jäkligt snyggt. Köper man t.ex. Torrent så köper man något som är fult från början enligt min smak.

Tur att de har något för alla helt enkelt då smaken är som baken 🙂

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Spännande eftersom det var mycket snack för inte så länge sen att de hade ekonomiska problem...

Permalänk
Medlem

Att smälla på en träfront på Meshify och göra braksuccé visar hur svältfödda konsumenterna är på chassin som inte bara ser ut som rektangulära, svarta lådor. Lian Li hade ju samma effekt med akvariechassin.

Vågar man hoppas på lite fler "vuxna" chassin framöver? Har själv byggt i många Define och även något Node genom åren. Färdigställde en build i North för bara ett par dagar sedan. Det blir roligare att bygga i takt med att chassitillverkarna gör förbättrar sin design.

Men jag hade gärna sett fler samarbeten mellan möbeldesigners och chassitillverkare för att få till den rätta känslan för "publika" pjäser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Är dock orolig för min nuvarande svenska favoritleverantör Louqe. Nån som vet hur det går för dem?

Bra fråga!
De hade ju utförsäljning för att desperat få in pengar för nått halvår sen eller vad det nu var (vilket inte är ett gott tecken) men har inte hört nått sen dess.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kul att höra. Har kört ITX i snart 10 år och bytte nyligen till en Terra - otroligt vacker skapelse. Förstår faktiskt inte varför någon bygger nytt i full-ATX idag.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Kul att höra. Har kört ITX i snart 10 år och bytte nyligen till en Terra - otroligt vacker skapelse. Förstår faktiskt inte varför någon bygger nytt i full-ATX idag.

Kan inte annat än hålla med! hade själv varit sugen på ett Terra om det inte varit för begränsningen i kylningen då jag ville få plats med en 360 radiator =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fantastisk kundtjänst har de också. Förra året kontaktade jag dem för att höra efter var man kunde köpa en sidopanel med fönster till mitt lite äldre Meshify och då skickade de en till mig helt gratis. Tack Tim!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Man skulle passat på och köpa lite aktier när det bottnade ur på typ 20 kr.

De är inte ens uppe i teckningskursen än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De är inte ens uppe i teckningskursen än.

Nej, men det är ju inte relevant till det jag skrev. Hade man köpt när aktien bottnade ur hade man haft en fin utveckling som sannolikt fortsätter nu. Hade man sålt nu så hade man ju ändå gjort typ 70% lite drygt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata