Permalänk

Integrity har servrar i SE, USA, UK, FI.
Med min senare Asus router ligger jag runt 30-40Mbit/s.

Testade att vända på allt och köra AC85P som VPN klient genom N66U som huvudrouter. Detta fungerar utan problem med ovpn.
Testade även att köra N66U helt ensam med samma ovpn-fil som i 85P och det fungerar inte alls. JAg har dock för ett par år sedan kört VPN direkt i N66U. Verkar vara något med ovpn-filen som n66u inte tycker om?
https://integrity.st/download/integrity_vpn_v5.ovpn

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda ovpn filen. Sätt in configen manuellt som jag skickade i PM.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Du ska inte använda ovpn filen. Sätt in configen manuellt som jag skickade i PM.

I asus gränssnitt ser manuella fälten ut såhär.
Är inte helt säker på vad som ska in var.
https://ibb.co/j4xbgHd

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

Du ska flasha den med merlin först.

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/

Är inga konstigheter. Bara ladda ned till din modell och flasha som du brukar göra. Går enkelt att flasha tillbaka orginial fw om du vill ha tillbaka original senare.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Du ska flasha den med merlin först.

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/

Är inga konstigheter. Bara ladda ned till din modell och flasha som du brukar göra. Går enkelt att flasha tillbaka orginial fw om du vill ha tillbaka original senare.

Ahh testar det, trodde inte merlin hade stöd för den. Tack!

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerxes:

Robert, eftersom det är två apple-tv klienter som du vill köra genom vpn så förstår jag varför du måste använda dig av vpn i routern av nämnda skäl. Dock bör du fråga dig själv gällande värdet av att använda dig av vpn för just denna typ av klienter eftersom du knappast kommer att nyttja publikt wifi, utan detta är klienter som du använder i hemmet i ditt eget privata nätverk. Så om du inte har några väldigt speciella skäl, så är mitt råd att helt enkelt avstå från att använda dig av vpn överhuvudtaget. När man t ex loggar in på sin bank och liknande viktiga webbsidor via en läsare eller en app, så krypteras detta redan via https. Visserligen så kan din ISP få reda på vilken IP-adress du gör dina sökningar på, men det gör även vpn-leverantören ifall du kör via vpn (trots att de dyrt och heligt lovar att inte logga uppgifterna...). Så det handlar om vem du litar mest eller minst på: din ISP eller vpn-leverantören? Det viktiga här är att själva datatrafiken som kommuniceras är krypterad och skyddad från alla mellanhänder.

Vill du ändå köra någonting krypterat så kan du göra detta via krypterad dns som jag förklarade i mitt förra inlägg. Finns en rad bra dns leverantörer för just detta ändamål beroende på vad du har för kriterier. Själv har jag under flera år använt mig av Quad9 som blacklistar stora mängder "dåliga" webbsidor, och just nu testar jag en liknande dns-tjänst från dns0.eu, som tydligen är ännu effektivare i uppgiften att filtrera bort just dessa webbsidor.

Gällande vilken av dina routrar som du bör använda dig av i första hand så är Asus RT-AC85P det självklara valet. Ifall du inte upplever problem med nätverket i övrigt och inte heller belastar routern med stora mängder klienter/datatrafik så klarar den sin uppgift väl. Visserligen så är Asus senaste firmware för modellen från 2021-03-09, vilket ur en säkerhetsaspekt är mindre bra, men stänger du av alla onödiga och osäkra tjänster i routern så kan du köra med den ett tag till. Ifall du vill ha en ny och uppdaterad firmware så stödjer openwrt din modell med den senaste versionen. Nackdelen med openwrt är att inlärningströskeln är lite brantare, men det är inte omöjligt att lära sig om du har tid och intresse. Merlin stödjer dessvärre inte RT-AC85P. /C.

Jag körde tidigare med en VPN tjänst på lokalt nätverk för att komma runt problemet med att Apple TV saknar VPN.
Lite bökigt att ställa om default gateway varje gång så jag skaffade en Google TV. Där kan man enkelt installera en VPN klient och sideloada appar. Så har nu via den tillgång till både Amerikansk Netflix och BBC iPlayer.

Angående OpenWRT så kan det vara en bättre lösning eftersom man då kan använda WireGuard.
Förhoppningsvis blir det då tillräcklig prestanda för att supporta flera strömmar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av robertr81:

Anledningen att jag vill ha två routrar och inte köra vpn direkt från en router är att jag inte vill ha hela hushållet genom VPN utan bara ett par enheter.
...
Så jag hade gärna löst det med två routrar, då jag redan hade en extra liggandes…

Dela det genom att ha separata wifi nät från varsin router.

Sätt en liten switch framför båda routrarna på wan sidan, och konfa routrarna och bakom liggande internt wifi nät som två helt olika nät med olika wifi namn. Välja sedan i dina klienter villket wifi namn du vill ansluta till och voila du har var du efterfrågade.
Nackdelen är att du missar möjligheter att bandbredds optimera internet anslutningen, men kanske är ok ändå.

Min erfarenhet är att hem internetanslutningar stödjer flera enheter på deras anslutning

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Du ska flasha den med merlin först.

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/

Är inga konstigheter. Bara ladda ned till din modell och flasha som du brukar göra. Går enkelt att flasha tillbaka orginial fw om du vill ha tillbaka original senare.

Testat med merlin och en jädrans massa varianter nu och det fungerar inte med ovpn.
Står bara Service state connecting...
Testat endast med N66U och den andra routern helt bortkopplad. Blir nog till att köpa en ny router och använda den 85P som klient isf.

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

La du in nycklarna på rätt ställe?

Permalänk
Skrivet av julgranen:

La du in nycklarna på rätt ställe?

Ja, testade även nycklarna i flera andra liknande setuper.
Läste att tex nordvpn inte lämnar support på just n66u. Den är väl för gammal helt enkelt. Ny router hade väl varit bra till hemmet ändå men då ska man börja fundera på vad man ska köpa för att slippa något som ser ut som ett rymdskepp (går iofs att gömma undan den om så blir fallet)
Stort tack för all hjälp!

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

En Asus router med VPN fusion verkar intressant. Där verkar man kunna köra VPN direkt endast på utvalda enheter…

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Sötast
Skrivet av robertr81:

En Asus router med VPN fusion verkar intressant. Där verkar man kunna köra VPN direkt endast på utvalda enheter…

Fast.... de routrarna kostar väl redan flera tusen?

Om du nu når sådana priceranges så skulle jag helt enkelt föreslå att man kör en *host* riktig/enterprise router och får det överstökas.

Funktioner som att t.ex köra vpn server/client är basic stuff och sedan putta dem på rätt portar kan man nog göra på vilken router som helst för över 600kr så fort man lämnat rymdskepptsroutrarna med 12 antenner och super ping mega boost jargongen.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Fast.... de routrarna kostar väl redan flera tusen?

Om du nu når sådana priceranges så skulle jag helt enkelt föreslå att man kör en *host* riktig/enterprise router och får det överstökas.

Funktioner som att t.ex köra vpn server/client är basic stuff och sedan putta dem på rätt portar kan man nog göra på vilken router som helst för över 600kr så fort man lämnat rymdskepptsroutrarna med 12 antenner och super ping mega boost jargongen.

Kan tänka mig att lägga upp till ~2500:- iaf.
Vad är en ”riktig” router?

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Sötast
Skrivet av robertr81:

Kan tänka mig att lägga upp till ~2500:- iaf.
Vad är en ”riktig” router?

Det finns ganska många:

ett urval ser du här:
https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk/routrar-och-till...

Om du faktiskt vill göra bytet så föreslår jag att du läser innan du klickar. De är inte lika enkla som konsumentroutrar när det kommer till konfigurering.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Allexz. Jag hade personligen kört på en Unifi UDR

Permalänk
Skrivet av jimet:

Instämmer med Allexz. Jag hade personligen kört på en Unifi UDR

Verkar ju fin och bra men lite skumt den inte har stöd för ovpn

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det finns ganska många:

ett urval ser du här:
https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk/routrar-och-till...

Om du faktiskt vill göra bytet så föreslår jag att du läser innan du klickar. De är inte lika enkla som konsumentroutrar när det kommer till konfigurering.

Tack!

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Verkar ju fin och bra men lite skumt den inte har stöd för ovpn

Nä o den klarar inte gigabit på WAN heller. maxar runt 6-700 ish beroende på mer funktioner man har igång.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Håll ut! Snart kommer tvOS 17 till Apple TV och då kommer stöd för VPN så du behöver inte fippla med dubbla routrar.

https://www.apple.com/se/newsroom/2023/06/tvos-17-brings-face...

Permalänk

Ah såklart nu när man beställt ett rymdskepp för ~2800:- 😂 (AX88U Pro). Men kan ju vara bra att få lite bättre wifi hemma ändå. Blir lite för mycket att sätta sig in i gällande dessa andra ”kvalitetsroutrar” för min del, både gällande hårdvara och mjukvara, även om det säkert hade varit jättebra. Asus routrarna har fungerat felfritt senaste +10 åren här hemma.

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Med nya routern ligger jag runt ~250mbit/s med wireguard och Integrity över wifi. Samt tog 5min att konfa upp allt med VPN fusion. Så nu går endast önskade enheter genom VPN. Riktigt nöjd!

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White