Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Vad är smidigaste sättet göra sig av med contraband?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sälja till en trade authority som finns på alla de större planeterna. Men då måste du antingen ta dig igenom security eller betala böter, vilket oftast är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Sälja till en trade authority som finns på alla de större planeterna. Men då måste du antingen ta dig igenom security eller betala böter, vilket oftast är värt det.

Det är ju svårt när skeppet scannas innan du landar? Ska ju finnas någon uppgradering för skeppen men det har jag inte ännu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns ett ställe som inte scannar där man kan sälja contraband, så då är det ju bara att flyga dit så fort man plockat upp något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Eller skaffa skeppet som tillhörde Mantis. Razorleaf tror jag det heter eller så. Det har ett lastutrymme för att dölja smugglade varor. La in ett inlägg någon sida bakåt om hur man fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Eller skaffa skeppet som tillhörde Mantis. Razorleaf tror jag det heter eller så. Det har ett lastutrymme för att dölja smugglade varor. La in ett inlägg någon sida bakåt om hur man fixar det.

Hmm den har jag ju. Vart hittar man det utrymmet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Appropå att man kan designa sitt eget skepp i Starfield. Såg den här skapelsen på reddit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm den har jag ju. Vart hittar man det utrymmet

Jag tror att man bara ska lägga det i skeppets cargo innan man åker till ett system där man skannas. Har ej testat själv men läste att Razorleaf ska ha hidden compartment.

Permalänk
Medlem

Starfield - Den stora besvikelsen

Nu vet jag att det är fler med mig som tycker samma men ville bara ragea lite.

Hur kan ett spel med grafik som känns "previous gen" få så höga betyd. 10 av 10 på destructöjd. Har de mutats eller?

Menar. Första minuten så reagerar jag "oooh, coolt med gruvlaser... vänta nu. Den är ingen egen ljuskälla."
Appropå ljuskällor. Verkar som med max settings på PC så är det EN ljuskälla som hanteras per person
Om man ragear på Ubisoft ansiktsmodeller för Paris Ass Creesd så måste man ju fan tycka att detta är i nivå emd det.

Känns som klassisk Bethesda. De börjar bygga ett spel 2017.... Och Sen kör de med den motor och teknik som fanns då.

Spelar man BG3 innan så får man se hur ett RPG och quests ska se ut i ett AAA spel

Och Cyberpunk visar vad man kan göra med grafik om man inte anpassar det till långsamma AMD konsoller.

Och så har vi ju No Man Sky och Elite som visar hur rymdskepp kan moduleras. Istället för att man tar bort själva flygandet och ersätter med laddskärmar/arkadspel när du råkar träffa på nån arg.

Men det syns ju. trots alla "stafäld massa success" så är det färre spelare än BG3 på stäm. Lanseringshelgen.

De flesta har nog gjort som jag. Kör Gejmurpass och inser att "glad jag inte betalade för skiten"

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avantasia:

Spelet i övrigt, svårt att komma in i. Lite känns det som ett 2013 spel i 2023 skrud. Gubbarna är stela och interaktionen med npc m.m. är lite off. AIn är inte bra på fiender. Bara cirkulera runt en stolpe så kan man besegra vad som helst känns det som..

This.

Sen ja. Det är Bethesda. Men vafan. Borde man inte utvecklas på 10 år?
Bethesda är som polaren som är 30 och bor kvar i föräldrarnas källare och raljerar om att Linus minsann borde köra överallt och om bara alla inte var idioter så skulle han ha ett jobb. Och dessutom är det dags för mamma att komma med maten!

Eller Bethesda använda sig av en vettig spelmotor så att folk såg ut som folk och inte återanvände samma system som de kört i 20 år...

Ja jag är besviken och avinstallerar skiten nu
Det här är säkert spelbart om nått år.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Hur kan ett spel med grafik som känns "previous gen" få så höga betyd. 10 av 10 på destructöjd. Har de mutats eller?

Menar. Första minuten så reagerar jag "oooh, coolt med gruvlaser... vänta nu. Den är ingen egen ljuskälla."
Appropå ljuskällor. Verkar som med max settings på PC så är det EN ljuskälla som hanteras per person
Om man ragear på Ubisoft ansiktsmodeller för Paris Ass Creesd så måste man ju fan tycka att detta är i nivå emd det.

Känns som klassisk Bethesda. De börjar bygga ett spel 2017.... Och Sen kör de med den motor och teknik som fanns då.

Spelar man BG3 innan så får man se hur ett RPG och quests ska se ut i ett AAA spel

Och Cyberpunk visar vad man kan göra med grafik om man inte anpassar det till långsamma AMD konsoller.

Och så har vi ju No Man Sky och Elite som visar hur rymdskepp kan moduleras. Istället för att man tar bort själva flygandet och ersätter med laddskärmar/arkadspel när du råkar träffa på nån arg.

Men det syns ju. trots alla "stafäld massa success" så är det färre spelare än BG3 på stäm. Lanseringshelgen.

De flesta har nog gjort som jag. Kör Gejmurpass och inser att "glad jag inte betalade för skiten"

Därför att grafik inte är allt.
Spelet ser överlag bra ut. Ibland som skit. Ibland riktigt snyggt. Mestadels helt ok.

Men gällande just interaktioner och animationer så är spelet helt ärligt inte på godkänd nivå för ett AAA spel år 2023 från en sådan stor studio.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

BG3 är ett helt annat spel, inte lika Starfield alls. Starfield är ju i samma stil som tidigare Bethesda spel, om du väntat dig något annat borde du kanske fundera på varflr du har en sådan konstig förväntan.

Om vilket som är störst- det är okej att ett spel presterar sämre än ett annat, alla spel kan inte blir det största spelet.

Skrivet av AppendixSE:

This.

Sen ja. Det är Bethesda. Men vafan. Borde man inte utvecklas på 10 år?
Bethesda är som polaren som är 30 och bor kvar i föräldrarnas källare och raljerar om att Linus minsann borde köra överallt och om bara alla inte var idioter så skulle han ha ett jobb. Och dessutom är det dags för mamma att komma med maten!

Eller Bethesda använda sig av en vettig spelmotor så att folk såg ut som folk och inte återanvände samma system som de kört i 20 år...

Ja jag är besviken och avinstallerar skiten nu
Det här är säkert spelbart om nått år.

De har dedikerade fans från vad de har gjort tidigare, varför göra mer som andra när de står ut för att göra sin egen grej?

Tycker definitivt att en hel del quests och dialog är rätt "meh", men på något sätt är spelet i sin helhet bra och jag har kul.

1. Vad vore en vettig spelmotor, tycker du?

2. Hur mycket resurser (ny anställda, pengar, hur många extra månader/år) vore en rimlig investering till att geara om helt för en spelmotor man som företag inte har erfarenhet av?

3. Hur säkrar man kontroll över motorn för framtiden? Köper man då en licens för att bygga en en egen branch av UE Eller source eller cryengine eller vad?

5. Vad hade de fått med en annan spelmotor som saknas nu?

6. Framförallt, absolut viktigaste punkten- hur säkrar man att moddingcommunityn är igång omedelbart med den nya motorn trots att resurser/kompetens inte kan återvändas från tidigare spel? Bethesdas spel blir ju inte odödliga genom att skryta om x teknologi i y motor utan genom att vara väldigt tillgängliga att modda för en väldigt dedikerad community, hur undviker man att förlora det vid övergång?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Därför att grafik inte är allt.
Spelet ser överlag bra ut. Ibland som skit. Ibland riktigt snyggt. Mestadels helt ok.

Men gällande just interaktioner och animationer så är spelet helt ärligt inte på godkänd nivå för ett AAA spel år 2023 från en sådan stor studio.

"ibland som skit". Ja jag har ju kanske högre krav på ett hajpat sperl "25 years in the making"

Dessutom "titta här är huvudstaden"
Var är allt folk?
Vilda västern i RD2 har ju mer folk än denna smörja

Granater i vatten är ingen effekt. Att börja skjuta i stan är ingen effekt.
Till skillnad från BG3 är det massor med personer man inte kan döda för att då "blir det fel"

Och som nån klok man sa. Spelet handlar mest om:
Gå in i ditt skepp -> laddningsskärm -> sätt dig vid konsolen och “lyft av” -> laddningsskärm -> välj ny planet -> laddningsskärm -> välj landningsplats på planeten -> laddningsskärm -> lämna skeppet -> laddningsskärm -> “utforska” procedurmässigt genererad planet (döda några insekter och skanna några växter/stenar) -> snabbresa tillbaka till skeppet -> laddningsskärm -> gå tillbaka till steg ett

Men jag har ett fucking liv (eller itne ett liv, jag har köpt hus....). Jag orkar inte med dåliga spel längre 🤣

För att spel ska ses som episka borde de tillföra nått nytt. Inte köra samma modell som Bethesda alltid gjirt. Bara med "lånade och sämre utförda delar" från andra utvecklare nu.

Säg en sak som är nytt och speciellt med detta spel?

7/10 not good. Not terrible.

§1
Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

6. Framförallt, absolut viktigaste punkten- hur säkrar man att moddingcommunityn är igång omedelbart med den nya motorn trots att resurser/kompetens inte kan återvändas från tidigare spel? Bethesdas spel blir ju inte odödliga genom att skryta om x teknologi i y motor utan genom att vara väldigt tillgängliga att modda för en väldigt dedikerad community, hur undviker man att förlora det vid övergång?

Well. Gör inte spel som måste moddas från dag 1.

BG3 är "a thousand year in the making" med. Men antalet moddar jag har haft behov av från dag ett. Noll

Stafäld. En timme in börjar man jaga moddar för att lösa problem

Nä nu lämnar jag fanboysen till sina diskussioner. Men ville gå in och lägga lite perspektiv om det är nån som vill lägga 800 på detta.

Det här är ett klassiskt spel "wait for sale". Då kommer de börjat fixa saker. Kanske fått stöd för Nvidia och lite andra grundläggande funktioner

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Varför envisas folk med att jämföra BG3 med Starfield... Börjar bli lite tjatigt.

Permalänk
Medlem

Folk gillar olika saker. Varför är det så svårt att förstå? Här skiljer sig inte spel från andra saker vi konsumerar. Vissa älskar choklad och hatar lakrits, medan andra älskar lakrits och hatar choklad. Vissa älskar hiphop och hatar synt, andra älskar synt och hatar hiphop.

Ett spel som Baldur's Gate 3 är helt ointressant för mig, t ex. Jag klarar inte av att spela med vy från utsidan, tredjepersonsperspektiv. Det är fult, rörigt och opersonligt. Jag gillar inte heller när det inte är realtid, utan turbaserat. Sen är spelet absolut snyggt sett till grafiken. Men just det är inte nåt avgörande och inget som får mig att stå ut med allt annat som inte passar mig.

Omvänt då, så har vi Starfield. Mot bakgrund av att jag spelat Skyrim med närmast oförändrad entusiasm i elva år, så såg jag det som rimligt att Starfield skulle motsvara mina preferenser när det gäller spel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Varför envisas folk med att jämföra BG3 med Starfield... Börjar bli lite tjatigt.

Kan bara hålla med.
Jag förstår verkligen inte varför folk har svårt att förstå att vi har olika tycke och smak när det gäller spel.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Att börja skjuta i stan är ingen effekt.
Till skillnad från BG3 är det massor med personer man inte kan döda för att då "blir det fel"

Har du ens spelat spelet? Massa shit händer om du skjuter i stan. Vakterna börjar attackera en och ens ”bounty” ökar för varje dålig grej du gör. Ifall man ställer till det ordentligt så blir ju den gruppen ens fiender. RDR2 hade samma system ju där man kunde betala sin bounty och allt var förlåtet. Kostsamt men förlåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De finns något ställe i Wolf system som köper utan scanning.

Du kan tex om du stulit ett skepp så kan du lägga dina contraband items i liken för att undvika scanning. Liken finns kvar i stulna skepp tills du uppgraderar/modifierar.

Man kan fixa Razorleaf, men man kan även åka till Red Mile och fixa både shielded lagringsutrymme och en pryl som försämrar scanningen till vilket skepp man vill.

Permalänk

Har du ens spelat spelet? Massa shit händer om du skjuter i stan. Vakterna börjar attackera en och ens ”bounty” ökar för varje dålig grej du gör. Ifall man ställer till det ordentligt så blir ju den gruppen ens fiender. RDR2 hade samma system ju där man kunde betala sin bounty och allt var förlåtet. Kostsamt men förlåtet.

I RdR2 så attackerar dem om du siktet med vapnet, i Starfield så händer väl sakerna enbart om du skjuter någon? Inte bara i luften

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Att börja skjuta i stan är ingen effekt.

Det här är i och för sig inte sant, däremot händer ingenting förrän du träffar någon, precis som i tidigare Bethesda-spel.

Känns lite konstigt att behöva förklara att detta inte är GTA.

Skrivet av AppendixSE:

Men ville gå in och lägga lite perspektiv

Ja oj vilka perspektiv du kommit med i ett spel du inte är ett fan av. Bravo!

Permalänk
Medlem

Tog ett uppdrag att utforska en planet. Allt gick bra ända till att hitta den sista "Trait" naturgrejen. Hittat tre av fyra och åkt runt på alla biomer och landad och sprungit runt och letat men hittar inte den sista. Dum planet!

Tog ett break och sköt upp lite pirater istället, de fick smaka på frustration hehe. Har ett hagelgevär och rushar in i close range och blastar. Fungerar bra så länge jag kan undvika exploderande behållare i närheten bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju svårt när skeppet scannas innan du landar? Ska ju finnas någon uppgradering för skeppen men det har jag inte ännu.

Antingen så kan man forska fram Shielded Cargo, eller så kan man skjuta sönder motorerna på ett skepp ur Crimson Fleet så att du kan borda och ta över det. Fick ett skepp med en kapacitet för 190 shielded cargo (står på stats-skärmen för ditt skepp) vilket räckte för att skyttla det till New Atlantis med 50% chans att komma igenom scanningen.

Ens personliga kassaskåp i lodgen har ingen viktgräns, så har deponerat all min contraband där tills jag levlat upp mina trading skills så att jag får maximalt betalt för dem.

Permalänk
Medlem

Jag tror att man bara ska lägga det i skeppets cargo innan man åker till ett system där man skannas. Har ej testat själv men läste att Razorleaf ska ha hidden compartment.

Det finns många skepp som är lätta att få tag på som har Shielded Cargo, alla jag har hittat har varit från Crimson Fleet, men har inte lämnat Level 1-5-zonerna heller. Sålänge man inte har mer contraband än kapaciteten för shielded cargo så är det stor chans att klarar sig igenom. Informationen jag hittat är att det måste ligga i cargo hold för att bli shielded, men inte experimenterat om det går att lägga i någon annan container/lik från gammal besättning.

Permalänk
Medlem

Är det någon som skjutit sönder ett skepp så mycket innan ni bordat det så att det är 0 G ombord? Så jävla svårt att fightas med konventionella vapen plötsligt eftersom du flyger iväg bakåt av varje skott, samt att all skit i skeppet flyter runt och är i vägen. Extremt kul mekanik.

Permalänk
Medlem

Efter 14 timmar i spelet (ja, tyvärr var jag bortrest på företags uppdrag), så har jag blivit rätt så hookad på detta spel, det blir bara bättre och bättre ju mer man spelar spelet. Det har blivit så många sido missioner nu när jag har hamnat i fängelse, undviker rättssak och jobbar för myndigheterna som också är korrupta i spelet.

Kvalitén på grafikmotorn ersätts av en ENORM mängd detaljer överallt, t.ex. så var jag på visit hos en pirat (lite bohemisk typ) och detaljerna var fler än jag någonsin har sett på nått spel, man glömmer snabbt att det inte finns raytracing och dyl, man blir helt lost i hur mkt. man faktisk kan göra, och jag gillar att karaktärerna har nåt historik med varandra, dom pratar ofta ihop utan att du behöver göra nåt, det blir konflikter om du väntar för länge och nya uppdrag läggs till din långa "todo" lista.

Planeterna är detaljrika och det finns hur mkt. som helst att upptäcka, och allt kan ändra ditt äventyr när som helst.

Det enda jag skulle önska var att det var multiplayer som NMS, men det är ju mera ett rollspels kombo i fallout-3 kategorin men med en dynamik jag inte har sätt sen skyrim.

Är faktisk värda dom 1250,- spänn jag betalade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

"ibland som skit". Ja jag har ju kanske högre krav på ett hajpat sperl "25 years in the making"

Dessutom "titta här är huvudstaden"
Var är allt folk?
Vilda västern i RD2 har ju mer folk än denna smörja

Granater i vatten är ingen effekt. Att börja skjuta i stan är ingen effekt.

Och som nån klok man sa. Spelet handlar mest om:
Gå in i ditt skepp -> laddningsskärm -> sätt dig vid konsolen och “lyft av” -> laddningsskärm -> välj ny planet -> laddningsskärm -> välj landningsplats på planeten -> laddningsskärm -> lämna skeppet -> laddningsskärm -> “utforska” procedurmässigt genererad planet (döda några insekter och skanna några växter/stenar) -> snabbresa tillbaka till skeppet -> laddningsskärm -> gå tillbaka till steg ett

Men visst. har man OCD/Autism passar det här spelet perfekt.

Men jag har ett fucking liv (eller itne ett liv, jag har köpt hus....). Jag orkar inte med dåliga spel längre 🤣

För att spel ska ses som episka borde de tillföra nått nytt. Inte köra samma modell som Bethesda alltid gjirt. Bara med "lånade och sämre utförda delar" från andra utvecklare nu.

Säg en sak som är nytt och speciellt med detta spel?

7/10 not good. Not terrible.

Jag tycker inte något är nytt eller speciellt med spelet.
Spelet har inte varit under utveckling i 25 år.
7/10 är ett bra betyg och något jag skulle ge spelet själv. Jag har kul än så länge efter 25h.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Om Creation Engine 2 är en utdaterad motor för att det är en uppgraderad version av tidigare spelmotorer, betyder det att ID Tech 7 och Unreal Engine 5 är utdaterade också?

Skrivet av Flutters:

Kan bara hålla med.
Jag förstår verkligen inte varför folk har svårt att förstå att vi har olika tycke och smak när det gäller spel.

Dessutom är det helt olika typer av spel. Men låt oss jämföra Mass Effect och Byggare Bob 🙄

Permalänk

efter 4 dagar utav utforskande och bara lalla på med lite sidequests och farming, så gav jag mig på outpost delen och en helt ny värld öppnades, inte bara att börja bygga utan mycket måste forskas fram samt att man måste ha tillräckligt hög skill för att kunna få de riktigt bra modulerna.

jag kör just nu med crapy moduler då jag inte har satt så mycket skill points i byggar delen i skill trädet, men jag ser redan nu att outposts, om man placerar dem rätt, på rätt planet som genererar resources, har enorm potential till att kunna göra en rik då redan nu med crapy moduler så tickar credits in snabbt och stabilt.
kommer bli underbart bra om jag går all in på att bygga outposts.

dock fick jag lov att ta en paus, har inte spelat något annat sen jag började lira spelet, känner mig helt mossig i huvudet och ögonen är trötta som fan

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Var på Atlantis, The Well... Stötte på en kvinna och började prata med henne, hon svarade på svenska ibland.. Lite kul