Excel - Hämta data från ett sheet till ett annat beroende på inmatat värde.

Permalänk
Medlem

Excel - Hämta data från ett sheet till ett annat beroende på inmatat värde.

Hej!

Rubriken kanske är otydlig, men jag hoppas att det inte är allt för illa, vet inte riktigt hur jag ska lägga ut det annars.

Men nu har jag suttit ett tag och försökt lista ut hur jag hämtar inmatade värden ifrån ett sheet i excel, t.ex. datum och visar det i ett annat sheet beroende på vad jag vill söka efter.

Säg att du har 10 rader med datumet 2023-09-23, du vill söka på detta datumet och få upp samtliga rader i ett annat sheet med tillhörande information, alltså enbart den informationen som finns på det satta datumet, inget annat.

Jag har testat vlookup, match + index, hlookup osvosv. Men ingenting tycks riktigt fungera som jag vill.

Har ni några pointers i rätt riktning om hur jag bör göra detta?

/Jesper

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver skriva ett macro, vlookup kan bara returnera första träffen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Går att göra utan macro, men är lite bökigt att få till en snygg design. Instinktivt tänker jag att man borde kunna använda en pivottabell för att styra upp det hela.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken version av Excel använder du? I Office 365-versionen finns en funktion som heter FILTER, men jag tror inte att den finns i tidigare versioner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

FILTER borde definitivt klara det där, men frågan är om inte pivot är en lika bra väg. Ska du använda de tio raderna som input till nån mer formel? Ja då får du köra FILTER. Ska du bara ögna igenom dem och kanske visa medelvärde eller nåt kan du lika gärna köra pivot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du behöver skriva ett macro, vlookup kan bara returnera första träffen.

Då är jag nyfiken till hur ett sådant macro kan se ut, har du någon sida man kan kika på hur man bör göra?

Skrivet av Gorian:

Går att göra utan macro, men är lite bökigt att få till en snygg design. Instinktivt tänker jag att man borde kunna använda en pivottabell för att styra upp det hela.

hmm, ska kika på det där med pivottabeller isåfall!

Skrivet av giplet:

Vilken version av Excel använder du? I Office 365-versionen finns en funktion som heter FILTER, men jag tror inte att den finns i tidigare versioner.

Excel 2016 atm, men kanske blir ett byte till Office 365 då jag märkt att det fattas en hel del i denna version.

Skrivet av Napoleongl:

FILTER borde definitivt klara det där, men frågan är om inte pivot är en lika bra väg. Ska du använda de tio raderna som input till nån mer formel? Ja då får du köra FILTER. Ska du bara ögna igenom dem och kanske visa medelvärde eller nåt kan du lika gärna köra pivot.

Nej, dessa 10 rader är enbart för att "kolla" på hur saker har körts tidigare. Finns värden där som använts till olika saker.
Inga medelvärden eller dyl ska tas fram genom detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoth:

Nej, dessa 10 rader är enbart för att "kolla" på hur saker har körts tidigare. Finns värden där som använts till olika saker.
Inga medelvärden eller dyl ska tas fram genom detta.

Använd då en enkel pivottabell!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta hjälper dig men slängde ihop något:

Excellänk:

Excel vlookup

Edit: fulhack av rang!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Använd då en enkel pivottabell!

Pivottabel verkar inte riktigt göra det jag vill.

Säg att du har ett blad där du har rubrikerna "Datum", "Fart", "Varvtal".

Informationen som finns under rubrikerna vill du kunna "söka" på i ett annat blad och få upp SAMTLIGA inom samma datum, fart eller varvtal.

När jag försöker använda mig av filter, vlookup, xlookup, hlookup, index eller match så får jag ALLA resultat vad jag än söker på.

Pivottabellerna verkar ju ta ALLT och summera det, vilket inte är vad jag vill göra. Jag vill ha ut informationen som finns under det specifika datumet, farten varvtalet jag söker på.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du dela lite exempeldata så blir det kanske lättare.
Sedan har du i din fråga skrivit att du vill söka på datum. Är det bara datum du vill söka på, eller ska du även kunna söka i de andra?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan du dela lite exempeldata så blir det kanske lättare.
Sedan har du i din fråga skrivit att du vill söka på datum. Är det bara datum du vill söka på, eller ska du även kunna söka i de andra?

Testdata

Slängde upp på onedriven på hur det kan/bör se ut, ska ju givetvis bli något snyggare grafiskt när man får ordning på detta.

Jag hoppas detta visar lite mer tydligt på vad jag menar.

Jag vill även kunna söka i de andra, men tänker att löser man datum så borde resten inte vara svårare att lösa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoth:

Testdata

Slängde upp på onedriven på hur det kan/bör se ut, ska ju givetvis bli något snyggare grafiskt när man får ordning på detta.

Jag hoppas detta visar lite mer tydligt på vad jag menar.

Jag vill även kunna söka i de andra, men tänker att löser man datum så borde resten inte vara svårare att lösa

Varsågod

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varsågod

Funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varsågod

Men det var tydligen svårare än tänkt att få den att söka i flera blad, haha.
Detta kanske kräver lite kod istället eller finns det en lösning med hjälp av filter också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoth:

Men det var tydligen svårare än tänkt att få den att söka i flera blad, haha.
Detta kanske kräver lite kod istället eller finns det en lösning med hjälp av filter också?

Är det ett fast antal blad, eller kommer det att växa?
Du är inne på områden där det snabbt kommer att bli mer och mer komplicerat att få saker att funka korrekt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det ett fast antal blad, eller kommer det att växa?
Du är inne på områden där det snabbt kommer att bli mer och mer komplicerat att få saker att funka korrekt.

Det kommer vara blad efter gramvikter, så 9-20, sedan kommer det att variera lite mellan gramvikterna. Det kommer inte att vara 20-100g utan snarare 20, 25, 30, 35, 45, 55, osv.

Så man kan väl säga att det kommer vara ett "fast" antal blad.

Det var jag nästan medveten om när jag satte mig in i det här, men är nyfiken och sugen på att lära mig!

Permalänk
Medlem

Går ju att få flera blad/tabeller in i samma pivot…
https://support.microsoft.com/en-gb/office/consolidate-multip...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoth:

Det kommer vara blad efter gramvikter, så 9-20, sedan kommer det att variera lite mellan gramvikterna. Det kommer inte att vara 20-100g utan snarare 20, 25, 30, 35, 45, 55, osv.

Så man kan väl säga att det kommer vara ett "fast" antal blad.

Det var jag nästan medveten om när jag satte mig in i det här, men är nyfiken och sugen på att lära mig!

Det finns en funktion som heter VSTACK. Du kan använda VSTACK på arrayerna som du skickar till FILTER. Jag gjorde ett exempel. Men du kommer få en massiv formel om du har många blad.

Ett annat alternativ du kan prova är att du sammanfogar alla sheet med VSTACK till ett dolt sheet och sedan söker i det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns en funktion som heter VSTACK. Du kan använda VSTACK på arrayerna som du skickar till FILTER. Jag gjorde ett exempel. Men du kommer få en massiv formel om du har många blad.

Ett annat alternativ du kan prova är att du sammanfogar alla sheet med VSTACK till ett dolt sheet och sedan söker i det.

Verkar inte som att VSTACK-funktionen fungerar i excel, enbart excel online. Vill inte fungera hur jag än gör iallafall, kan inte heller söka efter den funktionen. Lagom intressant...

Skrivet av Napoleongl:

Går ju att få flera blad/tabeller in i samma pivot…
https://support.microsoft.com/en-gb/office/consolidate-multip...

Pivot verkar inte riktigt göra som jag vill, då den summerar all data istället för att presentera den som den står.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på min länk om det ser ut som du vill?

Jag kan förklara hur det är uppbyggt om det är av intresse.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trnqt:

Har du kollat på min länk om det ser ut som du vill?

Jag kan förklara hur det är uppbyggt om det är av intresse.

Jag kikade, men tyckte inte riktigt det såg ut som jag ville.

Om du kollar på länken jag skickade så ser du lite hur jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Jag kikade, men tyckte inte riktigt det såg ut som jag ville.

Om du kollar på länken jag skickade så ser du lite hur jag menar

Är det datum eller signatur du vill söka på? Eller båda?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trnqt:

Är det datum eller signatur du vill söka på? Eller båda?

Jag vill ha möjligheten att söka genom flera blad och efter flera saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Jag vill ha möjligheten att söka genom flera blad och efter flera saker.

Ha!

Kolla på fliken som heter trnqt. (edit: i ditt dokument)

Vet inte om det är närmare
Det går att trycka på rullisten för att välja datum.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara krångligare än vad jag hade väntat mig, känns som att jag tagit mig vatten över huvudet.
Känns nästan som att det är smidigare att bygga någon hemsida för ändamålet med hjälp av lite PHP eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns en funktion som heter VSTACK. Du kan använda VSTACK på arrayerna som du skickar till FILTER. Jag gjorde ett exempel. Men du kommer få en massiv formel om du har många blad.

Ett annat alternativ du kan prova är att du sammanfogar alla sheet med VSTACK till ett dolt sheet och sedan söker i det.

Det här är rätt metod, kan bekräfta. Kan möjligtvis vara läge med en 3d referens om du har många blad.

Annars snackar vi om powerquery och pivot table. Går också fint. Det är inget svårt problem alls i excel. Frågan är snarare hur din indata ser ut, så att man kan göra det helt automatiserat. Får du CSV filer eller får du ett excel dokument med massa ark och en tabell i varje?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Det här är rätt metod, kan bekräfta. Kan möjligtvis vara läge med en 3d referens om du har många blad.

Annars snackar vi om powerquery och pivot table. Går också fint. Det är inget svårt problem alls i excel. Frågan är snarare hur din indata ser ut, så att man kan göra det helt automatiserat. Får du CSV filer eller får du ett excel dokument med massa ark och en tabell i varje?

Då funktionen vstack inte hittas i excel så kan jag tyvärr inte använda den av någon anledning. Kör excel 365, men fungerar inte ändå.

Inga CSV filer, enbart ett excel dokument med flera ark och en tabell i varje.

Permalänk
Medlem

Använde mig av powerqueries för att sammanslå alla tabeller till en, var rätt smidigt och verkar fungera relativt smärtfritt även med x antal tusen rader.

Nu till det viktigaste problemet, söka på olika "rubriker" i tabellen.
Säg att jag vill söka på en signatur ett specifikt datum, samt ifall möjligheten att välja de 10 senast data med den signaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Använde mig av powerqueries för att sammanslå alla tabeller till en, var rätt smidigt och verkar fungera relativt smärtfritt även med x antal tusen rader.

Nu till det viktigaste problemet, söka på olika "rubriker" i tabellen.
Säg att jag vill söka på en signatur ett specifikt datum, samt ifall möjligheten att välja de 10 senast data med den signaturen?

Allt det är funktioner i pivot table. Välj "load to pivot table" från powerquery resultatet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Allt det är funktioner i pivot table. Välj "load to pivot table" från powerquery resultatet.

Fast pivot table ger ju enbart "SUM" av resultaten verkar det som, alternativt så fattar jag inte hur det fungerar.
Men det gör ju ka0z med mina tabeller iallafall och informationen presenteras inte på samma sätt som tabellerna är utformade.