Permalänk

Gemensamt namn?

Tjena!
Pluggar inför en tenta, kört fast på en av frågorna och ingen i klassen verkar förstå heller.
Vad är gemensamt namn för ramminnes slot, sata port och pcie express port?
Se bifogad bild
Mvh

Permalänk
Medlem

Expansionsportar?

Permalänk
Medlem

Portar, skulle jag säga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bus?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Tjena!
Pluggar inför en tenta, kört fast på en av frågorna och ingen i klassen verkar förstå heller.
Vad är gemensamt namn för ramminnes slot, sata port och pcie express port?
Se bifogad bild
Mvh<Uppladdad bildlänk>

I/O-portar (In/Out-portar)

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha använt ordet expansionsplatser. I/O-portar skulle jag säga är mer förknippade med baksidan (där man har en I/O-panel).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det här handlar inte om förståelse, det handlar om att memorera exakt det läraren sagt. Inte ens de som designar moderkort vet vilket gemensamt namn läraren tycker man ska använda för just de här sakerna. Jag avskyr såna här frågor på tentor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag skulle ha använt ordet expansionsplatser. I/O-portar skulle jag säga är mer förknippade med baksidan (där man har en I/O-panel).

Tittar man på moderkortstillverkarnas specifikationer så kallas dom "Internal I/O Connectors", men vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Tittar man på moderkortstillverkarnas specifikationer så kallas dom "Internal I/O Connectors", men vad vet jag?

Minnesplatser är inte några I/O connectors, och jag tror inte någon moderkortstillverkare kallar dem för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag skulle ha använt ordet expansionsplatser. I/O-portar skulle jag säga är mer förknippade med baksidan (där man har en I/O-panel).

Expansionsplatser är nog det bästa ordet som kan användas för alla de olika kontakterna.

Om det är rätt svar? Ingen aning. Frågan har inte mycket med ämneskunskap att göra, utan handlar mest om att veta exakt vilket ord som används i just den kursen.

Permalänk
Medlem

Tror nog precis som tidigare har nämnt så är det nog värdelöst att fråga här då det i detta fallet inte finns något specifikt namn som är rätt utan handlar nog om att snarare ta reda på vad din lärare/material ANSER är rätt.

gillar ej den här typ av precis som @trudelutt. Och frågor som dessa är totalt värdelösa.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Expansionsplatser är nog det bästa ordet som kan användas för alla de olika kontakterna.

Expansionsplatser förknippar iaf jag med PCI-E/PCI/ISA etc, dvs där man faktiskt stoppar in ett kort som kan ha anslutningar bak på datorn. Grafikkort, nätverkskort, ljudkort, I/O-kort (extra serie-portar etc) osv. Dvs en översättning av det engelska "expansion slot", https://en.wikipedia.org/wiki/Expansion_card ("expansion slot" nämns i texten där men har ingen egen Wikipedia-artikel). Dvs varken minnesplatser eller SATA-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Expansionsplatser förknippar iaf jag med PCI-E/PCI/ISA etc, dvs där man faktiskt stoppar in ett kort som kan ha anslutningar bak på datorn. Grafikkort, nätverkskort, ljudkort, I/O-kort (extra serie-portar etc) osv. Dvs en översättning av det engelska "expansion slot", https://en.wikipedia.org/wiki/Expansion_card ("expansion slot" nämns i texten där men har ingen egen Wikipedia-artikel). Dvs varken minnesplatser eller SATA-portar.

Vi kan nog vara överens om att det är en ganska dålig fråga Ska man välja kom då inte jag på något bättre än expansionsplatser - tänker man expanderar både lagringsutrymme och minne :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU