Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är möligt att chatcontrol är fel - men räkna med att det kommer regleringar som ger möjlighet till insyn. När alla aktörer själva inte släpper in rättsväsendet som telefonoperatörerna och posten gjort - utan använder e2e-kryptering så blir det i praktiken en omöjlighet att gå den vägen. Så ser det inte ut med postgången.
Alltså på riktigt.

Skillnaden är att det går skicka krypterad post utan att någon vill läsa meddelandet innan du krypterar det.

Posten går att jämföra med Internet. Tullen går att jämföra med att polisen avlyssnar en datalänk.

Att polisen vill skanna av och läsa krypterade meddelanden (innan de krypteras) är något helt annat än Tullens befogenheter att öppna post.

Sen kan vi ju jämföra skalan av övervakningen också. Manuellt öppna misstänkt post vs automatiskt övervaka alla meddelanden som skickas över Internet. Sannolikheten nu att tullen ens läst ett brev till eller från mig är nära noll. Tullen har en gång öppnat ett importpaket jag beställt. Chatcontrol 2.0 skulle läsa ALLA mina privata meddelanden, och även om jag inte är pedofil eller kriminell skulle garanterat skämt eller andra meddelanden fastna i deras efterblivna filter, och vem tittar på det då? Då sitter det någon polis och läser allt jag skickat rätt vad det är.

Heldum jämförelse.

Skrivet av Söderbäck:

Jag har svårt att se att det finns så mycket bättre lösningar än upplägg likt chat control. Men tror folk att det går att lösa på andra sätt m

Det finns väl miljoner sätt att sätta dit tjuvar och banditer som inte betyder att man övervakar hela befolkningen dygnet runt året om. Se exempelvis tillvägagångssätt som "Operation Trojan Shield". Spana? Husrannasakan? Riktad övervakning vid misstanke? Finns en miljon sätt.

Med din logik så skulle man ju aldrig ha satt dit en brottsling någonsin tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

det hela är en red herring var aldrig om att skydda barn. alla uppklarade brott kommer vara någon säger något rasistiskt i en privat chatt o anmäls för HMF det kommer bara användas som extra skatt genom böter för feltänk.
sverige har inte resurser för att anlita 1 miljon per att läsa alla sms. om du skriver köp en svart klänning flaggas det nog av ai för svart är rasistiskt o så få du en böter på 1000kr folk kommer betala för att det är ett kafkaesk mardröm att göra en överklagan över felet. på samma sätt som folk bara betalar en pböter fast dom stod rätt

Skrivet av alexman:

men varenda bus o butik har kameror nu hela planen var 15min städer där du nekas mänskliga rättigheter för du inte följer statens vilja. alla domedags profeter hade rätt om allt. om någon hade en tidsmaskin o åkte tillbaka bara 10 år o sa hur vardagen var skulle man bara avfärdas som galen.

Snälla sluta titta på amerikanska konspirationsteorier, dom passar iallafall inte då flera av dom bygger på att dom inte ska bli som de "kommunistiska" nordiska länderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du har inte förstått problemet om du tar det här som exempel.

Nog för att tullen kan scanna allt med exempelvis bobmsensorer, drogsensorer eller röntgen egentligen. Det har de befogenhet att göra - men inte mantimmar. Så ja, så är det väl egentigen även för posten.
Men det är besides the point ändå!

Det är möligt att chatcontrol är fel - men räkna med att det kommer regleringar som ger möjlighet till insyn. När alla aktörer själva inte släpper in rättsväsendet som telefonoperatörerna och posten gjort - utan använder e2e-kryptering så blir det i praktiken en omöjlighet att gå den vägen. Så ser det inte ut med postgången.
Alltså på riktigt.
Polisen får sätta span på postgången till en enskild individ vid brottsutredning. Det är samma för insyn i banker. i telefonsamtal. SMS, you name it.
Men. Whatsapp, signal och andra tjänster online omöjliggör det här förfarandet som tidigare faktiskt givit full insikt vid behov. Det är precis här det riktigt svåra problemet ligger. E2E-krypteringen går liksom inte att fimpa den dagen polisen knackar på. Hur tusan gör man då egenltigen? Aktörerna numer säger nej - även när det faktiskt är befogat.

Det kommer komma lagstiftning som hanterar den delen. På ett eller annat sätt. Det behöver du inte oroa dig för

Gillar du inte chat controls upplägg så har du nu en bra möjlighet och chans att komma med konstruktiva alternativ. Ingen kräver det av dig. Ingen väntar på sådan input. Men du har chanen att ge alternativ här.
Hur man ska kunna ge rättsväsendet insyn vid brottsutredningar som det fungerar när de går till posten, eller till en operatör för att avlyssna en telefon. Fast det ska fungera även för nätets aktörer.
Jag har svårt att se att det finns så mycket bättre lösningar än upplägg likt chat control. Men tror folk att det går att lösa på andra sätt m

EU har ju 100-tals IT forskare de kan fråga. Chat Control 2.0 är vad de har kommit fram till. Även om det finns 100-tals forskare som protestera mot det. Vad sägs om att inte lägga fram ett förslag om de inte är vettigt. De kan förlänga 1.0 och medan de funderar. Varför ska vi lösa deras problem? Vi har ju valt dem att lösa problemen åt oss, de får ju betalt för det. Det betyder ju inte att de ska ha helt fria händer och göra vad fan de vill.

En demokrati har vissa grundpelare som inte bör undermineras eller rundas. Många utav dessa finns skrivna i Europa­konventionen, FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och Barnkonventionen vilket Chat control 2.0 bryter mot.

En demokrati är inte perfekt. Det finns nackdelar. Exempelvis att inte kunna avlyssna alla oavsett syfte eftersom detta kan missbrukas. Det är ju därför vi har det nedskrivet i ovanstående deklarationer och konventioner. En del problem kan inte lösas helt men det betyder ju inte att vi ska börja riva upp våra grundlagar och rättigheter för det kommer ju bara skapa ännu större problem. Blir ju lite svårt å peka finger på en diktatur när vi gör samma sak. Hyckleri.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slipbit:

Det måste finnas en misstanke innan man börjar övervaka en individ. ChatControl 2.0 är massinsamling av data för att filtrera ut misstänkt data. Hur kan man anse att det här kan stå över individens privatliv contra brottsbekämpning. Det är ett territorium man aldrig ska kliva över för då är man i det totalitära delen. Det hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.

Ja jag vet att det måste finnas en misstanke. Och ja - jag förstår att chatcontrol 2 är massövervakning.
Jag förstår skillnaden - och har inte heller påstått något annat här.

Men HUR ska du tillämpa tekniken enskild övervakning per användare över e2e-krypterade chattar? Hur har du tänkt att alternativet ska se ut?
Anledningen till att man pushar det längre här är ju just för att det uppstått en frizon för kriminalitet - och att den arbetsmetod som tidigare fungerat inte längre verkar vara riktigt tillämpningsbar.

Så återigen ställs frågan om HUR det ska göras istället. Det är ju det jag frågat om igen och igen här.
Jag upplever en direkt ovilja att svara. Och det är väl rimligt. För det är jättesvårt. Kanske finns inte bättre alternativ?
Jag hoppas ju att det finns - men det kryllar inte direkt av dem.
Alternativet att blunda för problembilden med kriminella frizonger är såklart inte ett alternativ heller riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men HUR ska du tillämpa tekniken enskild övervakning per användare över e2e-krypterade chattar? Hur har du tänkt att alternativet ska se ut?

Vad sägs om ett enkelt: Inte. Gör det inte.

Mig veterligen så har man satt dit kriminella sedan internets begynnelse trots kryptering. Det är inget som dök upp typ 2022. Är väl diverse knarkbaroner och försäljare på darkweb etc som åkt dit trots kryptering och Tor etc..

Sen är det väl knappast svårare än att bygga en egen mailapp och skaffa varsitt mailkonto och kryptera allt själv med typ GPG. Då är det ju skitsamma om Facebook messenger skickar mina meddelanden till regeringen när jag och min knarkliga använder epost. Lycka till att förbjuda kryptering på stor skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag vet att det måste finnas en misstanke. Och ja - jag förstår att chatcontrol 2 är massövervakning.
Jag förstår skillnaden - och har inte heller påstått något annat här.

Men HUR ska du tillämpa tekniken enskild övervakning per användare över e2e-krypterade chattar? Hur har du tänkt att alternativet ska se ut?
Anledningen till att man pushar det längre här är ju just för att det uppstått en frizon för kriminalitet - och att den arbetsmetod som tidigare fungerat inte längre verkar vara riktigt tillämpningsbar.

Så återigen ställs frågan om HUR det ska göras istället. Det är ju det jag frågat om igen och igen här.
Jag upplever en direkt ovilja att svara. Och det är väl rimligt. För det är jättesvårt. Kanske finns inte bättre alternativ?
Jag hoppas ju att det finns - men det kryllar inte direkt av dem.
Alternativet att blunda för problembilden med kriminella frizonger är såklart inte ett alternativ heller riktigt.

Det är irriterande när du hävdar att det är ett givet behov av att kunna läsa all krypterad kommunikation och kräver alternativ för att uppnå det. Inget annan låtsas missförstå att alternativet är att inte implementera denna massövervakningen alls.

Förslaget har problem i sig själv, men det gör inte att andra personer enbart får lov att föreslå implementationer med samma mål. Att helt enkelt inte se värdet i massövervakning är en legitim ståndpunkt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag vet att det måste finnas en misstanke. Och ja - jag förstår att chatcontrol 2 är massövervakning.
Jag förstår skillnaden - och har inte heller påstått något annat här.

Men HUR ska du tillämpa tekniken enskild övervakning per användare över e2e-krypterade chattar? Hur har du tänkt att alternativet ska se ut?
Anledningen till att man pushar det längre här är ju just för att det uppstått en frizon för kriminalitet - och att den arbetsmetod som tidigare fungerat inte längre verkar vara riktigt tillämpningsbar.

Så återigen ställs frågan om HUR det ska göras istället. Det är ju det jag frågat om igen och igen här.
Jag upplever en direkt ovilja att svara. Och det är väl rimligt. För det är jättesvårt. Kanske finns inte bättre alternativ?
Jag hoppas ju att det finns - men det kryllar inte direkt av dem.
Alternativet att blunda för problembilden med kriminella frizonger är såklart inte ett alternativ heller riktigt.

Om det inte finns ett bra alternativ till Chat control 2.0 som är acceptabelt, då får man ju låta bli tills man har något vettigt att genomföra. Bara för att det saknas alternativ innebär det inte att man ska köra på det man har.

Du verkar ju dock tro att de kriminella inte kommer anpassa sig och byta vanor för att kringgå lagen. Typ Darknet som redan finns eller tredjeparts appar som kringgå CC 2.0. Hur rimligt är det att hela befolkningen ska bevakas samtidigt som de kriminella inte ens använder tjänsten längre?

"Lagändringen som innebär att varje telefonnummer måste vara kopplat till en person skulle underlätta för polisen att lösa brott. Men bland kriminella har det nu vuxit fram metoder för att kringgå lagen.

P4 Skaraborg rapporterar att det nu blivit vanligt med ”mobilmålvakter” som står för flera hundra nummer."

https://omni.se/kriminella-rundar-ny-lag-med-mobilmalvakter/a...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Inaktiv

Om meddelandefunktionen låter en användare kryptera själv innan de skickar, då kringår man väl den här nya lagen? Bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men HUR ska du tillämpa tekniken enskild övervakning per användare över e2e-krypterade chattar? Hur har du tänkt att alternativet ska se ut?

Förutsatt att de har en misstänkt så har de väl redan nu rätt att, via domslut, installera trojaner på misstänktes enheter för att på så sätt läsa av meddelanden innan kryptering? Problemet blir dock istället hur de först ska hitta nog med information för att misstänka den misstänkte till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag vet att det måste finnas en misstanke. Och ja - jag förstår att chatcontrol 2 är massövervakning.
Jag förstår skillnaden - och har inte heller påstått något annat här.

Men HUR ska du tillämpa tekniken enskild övervakning per användare över e2e-krypterade chattar? Hur har du tänkt att alternativet ska se ut?
Anledningen till att man pushar det längre här är ju just för att det uppstått en frizon för kriminalitet - och att den arbetsmetod som tidigare fungerat inte längre verkar vara riktigt tillämpningsbar.

Så återigen ställs frågan om HUR det ska göras istället. Det är ju det jag frågat om igen och igen här.
Jag upplever en direkt ovilja att svara. Och det är väl rimligt. För det är jättesvårt. Kanske finns inte bättre alternativ?
Jag hoppas ju att det finns - men det kryllar inte direkt av dem.
Alternativet att blunda för problembilden med kriminella frizonger är såklart inte ett alternativ heller riktigt.

Jag känner att du försöker filibustra och få folk här att tröttna och tycka att ”det finns inget alternativ att knäcka e2e-kryptering och därför så får vi acceptera chatcontrol2.0 som enda lösningen. Hur kan det komma sig att det finns andra demokratiska länder som kan lösa brott utan att förbjuda e2e-kryptering. Förklara det för mig stället för att be mig ta fram ett alternativ. Om det alternativet för att lösa brott är
Total övervakning och avsaknad av privat kommunikation. Vad fan har vi för samhälle då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Vad sägs om ett enkelt: Inte. Gör det inte.

Det är ett sätt. Men det blundar alltså för en reell problembild och det förslaget saknar helt lösnignar på att vi fått ett nytt fenomen med kriminella frizoner där rättsväsendet på riktigt inte kan få insyn utan ändringar. I samband med att mer och mer av kommuniktionen flyttar in till just sådana plattformar blir det här ett utbrett problem.
Det går såklart att blunda för det här problemet - men det blir också ett irrelevant inspel.
För det kommer komma lagstiftning som täpper igen de här frizonerna.

Min fråga till folk är inte OM det här ska göras. Det kommer nämligen komma oavsett.
Frågan är HUR det ska göras. Kom med alternativ om ni tror det finns bättre sätt.

Skrivet av Massy:

Mig veterligen så har man satt dit kriminella sedan internets begynnelse trots kryptering. Det är inget som dök upp typ 2022. Är väl diverse knarkbaroner och försäljare på darkweb etc som åkt dit trots kryptering och Tor etc..

Ja visst. Ibland kan man hitta luckor och andra vägar.
Men fram till ganska nyligen fanns det inte teknik som kunde hålla undan rättsväsendet från insyn på bred front som fanns lättillgänglig för allmänheten och som användes av alla delar av samhället. Större och större del av intressanta bevis och kommunikation hamnar bakom oupplåsbara lås. Det där är nytt - alltså några enstaka årtionden nytt. Lagändringar har inte hunnit med att anpassa för det här ännu.
Det är en kombination av lättillgänglighet och teknisk nivå som låser ut staten som vi inte sett innan. I samband då med att vi numer har operatörer som rättsväsendet inte kan begära ut information från längre på samma sätt som banker, post, telekomoperatörer, hyresvärdar med mera. De var tvingade att lämna ut. Whatsapp säger bara nej.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slipbit:

Jag känner att du försöker filibustra och få folk här att tröttna och tycka att ”det finns inget alternativ att knäcka e2e-kryptering och därför så får vi acceptera chatcontrol2.0 som enda lösningen. Hur kan det komma sig att det finns andra demokratiska länder som kan lösa brott utan att förbjuda e2e-kryptering. Förklara det för mig stället för att be mig ta fram ett alternativ. Om det alternativet för att lösa brott är
Total övervakning och avsaknad av privat kommunikation. Vad fan har vi för samhälle då?

Nej. Läs mina inlägg igen om du tror det.
Jag vill se alternativ. Det vill jag verkligen.
Visst. Jag vill se mer än gnäll - och det kanske är jobbigt. Men jag vill faktiskt se alternativ.
HUR tänker du att man ska lösa situationen med insyn

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Om det alternativet för att lösa brott är Total övervakning och avsaknad av privat kommunikation. Vad fan har vi för samhälle då?

Ett kinesiskt? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Har läst lite smått om Chat Control 2.0 och på vissa siter står det ungefär såhär.
"Förslaget innebär att plattformar bara får erbjuda sina användare end-to-end kryptering, det vill säga avlyssning­säker kommunikation, men de måste även se till att man kan spionera genom bakdörrar."

Kommer vpn tjänster bli värdelösa? hackare kommer ju sitta som getingar runt dessa bakdörrar och surra tillsammans med alla virus och annat skit som kommer försöka nyttja dessa för att ta sig in och sno saker av folk?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Låter bra detta.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Alla som har barn lär ju känna igen sig i oron man känner för dem.
Handlar förslaget i grund och botten att skydda barn är jag 100% för det även om det kan exploitas/utnyttjas för andra syften så har det mindre prioritet än skyddande av barn i min värld, så vad än alla gnällspikar säger så hoppas jag chat control 2.0 går igenom i så fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Chat control kan ju till och med inkräkta på våra egna grundlagar om jag läser rätt:

https://utgivarna.se/artiklar/pressmeddelande-svenska-regerin...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har läst lite smått om Chat Control 2.0 och på vissa siter står det ungefär såhär.
"Förslaget innebär att plattformar bara får erbjuda sina användare end-to-end kryptering, det vill säga avlyssning­säker kommunikation, men de måste även se till att man kan spionera genom bakdörrar."

Kommer vpn tjänster bli värdelösa? hackare kommer ju sitta som getingar runt dessa bakdörrar och surra tillsammans med alla virus och annat skit som kommer försöka nyttja dessa för att ta sig in och sno saker av folk?

Lagen gäller bara på sidor med chat/meddelande funktion har jag förstått det som men VPN är ju en annan tjänst som inte har med chat/meddelande att göra. EN VPN riktar ju din internet trafik mot en server som gör att du får en annan IP och location.. Men är inte helt 100% om VPN kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon350625:

Lagen gäller bara på sidor med chat/meddelande funktion har jag förstått det som men VPN är ju en annan tjänst som inte har med chat/meddelande att göra. EN VPN riktar ju din internet trafik mot en server som gör att du får en annan IP och location.. Men är inte helt 100% om VPN kan hjälpa till.

Om du reggar dig på en tjänst med ditt mobilnummer som är kopplat till ditt namn så hjälper ju inte en VPN. En VPN gömmer ju bara ditt IP. Av-krypteringen och scanningen skulle ju ske innan det krypteras i apparna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Alla som har barn lär ju känna igen sig i oron man känner för dem.
Handlar förslaget i grund och botten att skydda barn är jag 100% för det även om det kan exploitas/utnyttjas för andra syften så har det mindre prioritet än skyddande av barn i min värld, så vad än alla gnällspikar säger så hoppas jag chat control 2.0 går igenom i så fall.

Har man barn vill man ju inte att de ska leva i ett totalt övervakat samhälle. Ska de ha mindre frihet än oss. Sen finns det till och med ett ord som heter ändamålsglidning. Vill du verkligen att din/dina unge/ungar inte ska våga kommunicera fritt, att alltid ha i åtanke i vad man än skriver så kan det finnas någon som kan läsa innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Alla som har barn lär ju känna igen sig i oron man känner för dem.
Handlar förslaget i grund och botten att skydda barn är jag 100% för det även om det kan exploitas/utnyttjas för andra syften så har det mindre prioritet än skyddande av barn i min värld, så vad än alla gnällspikar säger så hoppas jag chat control 2.0 går igenom i så fall.

Orsaken till att få personer som är emot detta förslaget fokuserar på det påstådda syftet om att skydda barn är för att detta naturligtvis enbart påverkar kommersiella tjänster i dagsläget.

Säg mig, tror du att det finns någon person som kommer använda tjänster så som Signal för den sortens brott dagen efter denna sortens övervakning blir implementerad?

Kryptering är inte något avancerat och det finns befintliga lösningar som inte kommer påverkas av denna sortens förbud.

Tror du sånt slags material kommer skickas via kommersiella tjänster även om dessa är övervakade? Eller hur tänker du när du tror att denna sortens övervakning kommer ha sitt utlovade syfte?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Alla som har barn lär ju känna igen sig i oron man känner för dem.
Handlar förslaget i grund och botten att skydda barn är jag 100% för det även om det kan exploitas/utnyttjas för andra syften så har det mindre prioritet än skyddande av barn i min värld, så vad än alla gnällspikar säger så hoppas jag chat control 2.0 går igenom i så fall.

Jag hade varit mer orolig om de bygger in bakdörrar i appar så myndigheter och hackare kan sitta och läsa vad ditt barn skriver/skickar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Chat control kan ju till och med inkräkta på våra egna grundlagar om jag läser rätt:

https://utgivarna.se/artiklar/pressmeddelande-svenska-regerin...

Det är väl klart. Våra politiker skiter fullständigt i rättigheter. De skulle anta lagar som dödade hela befolkningen om de vann på det, utan att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej. Läs mina inlägg igen om du tror det.
Jag vill se alternativ. Det vill jag verkligen.
Visst. Jag vill se mer än gnäll - och det kanske är jobbigt. Men jag vill faktiskt se alternativ.
HUR tänker du att man ska lösa situationen med insyn

Alternativet är enkel. Gör det inte. Låt det fria västerländska samhället vara fritt. Att ge upp lite frihet för att få lite mer säkerhet. Då förtjänar man varken eller.

Sen finns det annat man vill hålla hemligt. Hur ska anställda i företagen kunna kommunicera med varandra utan att en myndighet kan läsa kommunikationen. Vilken marknad det blir för hackers att leta efter de obligatoriska bakdörrarna. Du provocerar när vill ha gnäll utan att själv komma med några som helst konstruktiva ”lösningar”.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slipbit:

Alternativet är enkel. Gör det inte. Låt det fria västerländska samhället vara fritt. Att ge upp lite frihet för att få lite mer säkerhet. Då förtjänar man varken eller.

Sen finns det annat man vill hålla hemligt. Hur ska anställda i företagen kunna kommunicera med varandra utan att en myndighet kan läsa kommunikationen. Vilken marknad det blir för hackers att leta efter de obligatoriska bakdörrarna. Du provocerar när vill ha gnäll utan att själv komma med några som helst konstruktiva ”lösningar”.

Ja fast det här med kriminella frizoner som rättsmakten inte får insyn i kommer vara övergående. Räkna med att det här inte håller i en rättstat i längden. Det kommer komma lagar som hanterar den här nya situationen. På ett eller annat sätt.

Ett alternativ som inte innebär massövervakning är exempelvis att hårdvaruoperatörer behöver bistå rättstaten med tillgång till hårdvara remote för rättsväsendet. Det skulle innebära insyn per individ med domstolsbelsut.
Det är ett alternativ som inte är mer inskränkande än vad vi haft de senaste 100 åren.
Däremot är det en kursändring på så sätt att man tittar mindre på operatörer och fokuserar mer direkt på enheten.
Men ja, det där är inte helt lätt att styra över. Byte av operativsystem på mobilen sätter krokben där. Att angripa själva meddelandetjänsterna gör det svårare att runda.
Aja. Det här är tjänster för längre fram i tiden. Vi får se vilken riktning det utvecklar sig på.

Men kommer det inte alternativ så kan det bli så att massövervakningsalternativen väljs - för att man inte tittat närmre på alternativen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon350625:

Lagen gäller bara på sidor med chat/meddelande funktion har jag förstått det som men VPN är ju en annan tjänst som inte har med chat/meddelande att göra. EN VPN riktar ju din internet trafik mot en server som gör att du får en annan IP och location.. Men är inte helt 100% om VPN kan hjälpa till.

Men chatting kan väll gå genom en vpn eller är det sidan/appen som ska ge en bakdörr kanske?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanyaIV:

Förutsatt att de har en misstänkt så har de väl redan nu rätt att, via domslut, installera trojaner på misstänktes enheter för att på så sätt läsa av meddelanden innan kryptering? Problemet blir dock istället hur de först ska hitta nog med information för att misstänka den misstänkte till att börja med.

Yes. Det här är ett bra alternativ på så sätt att det ger all den åtkomst som kan tänkas behövas.
Problemet är att möjligheten att tillämpa det här är ganska godtycklig. Det är alltså inte säkert att det går att få till i alla lägen.
Ett alternativ är att man sätter press på hårdvarutillverkarna att rättsväsendet bereds tillgång att göra det här på beställning.
Ungefär som när man vänder sig till telekomiperatörer för avlyssning av telefonen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja fast det här med kriminella frizoner som rättsmakten inte får insyn i kommer vara övergående. Räkna med att det här inte håller i en rättstat i längden.

Allt som staten inte har direkt insyn i är väl "frizoner" för "kriminella"? Varje rum i ditt hem som staten inte har total insyn i är en "frizon" där "kriminella" kan mötas.

Med total kontroll så får alltså staten verktyg för att stoppa de "kriminella". Men vad gör man ifall det finns kriminella som arbetar för staten? Alla verktyg som staten har, får ju även dessa tillgång till.

Det är ett fundamentalt problem med totalitära samhällssystem, någon måste bevaka dem som bevakar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men chatting kan väll gå genom en vpn eller är det sidan/appen som ska ge en bakdörr kanske?

Jag är inte helt 100% men använder du chat typ facebook då är ditt num,er reggat och då spelar ej VPN någon roll. Men sidor där man inte behöver nummer som protonmail osv, där hjälper VPN dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krEJZi:

Om du reggar dig på en tjänst med ditt mobilnummer som är kopplat till ditt namn så hjälper ju inte en VPN. En VPN gömmer ju bara ditt IP. Av-krypteringen och scanningen skulle ju ske innan det krypteras i apparna.

Just det. Men är det sidor som inte kräver nummer/mail då är ju VPN ett hjälpmedel.