Bild & Ljud via hdmi till hemmabio reciever

Permalänk

Bild & Ljud via hdmi till hemmabio reciever

Operativsystem: Win 10

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590

Grafikkort: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS XS OC

Jag vill koppla in min dator till min hemmabio reciever. Det jag funderar på är hur jag får med ljudet?
Det följer väl inte med om jag kopplar hdmi i grafikkortet och sen hdmi i recievern?

Läste något om att displayport stödjer ljud är det så?
För mig hade det bästa varit om jag kunde få med ljudet samtidigt som bilden för att slippa dra två kablar.

Om inte oavstående går att lösa smidigt. Tvn som jag har är en TV Samsung QLED QE65Q77B, den har någon form av skärmspegling (där man installerar något på datorn och kan spegla skärmen på tvn trådlöst) men vet inte om ljudet följer med där heller. Försökte googla men hittar inte svaret jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Det följer väl inte med om jag kopplar hdmi i grafikkortet och sen hdmi i recievern?

Jorå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Antingen kopplar du en HDMI-kabel ut från grafikkortet och in i TV-n, sedan en annan HDMI-kabel från TV-ns HDMI eARC till receiverns HDMI-utgång.

eller

en HDMI-kabel ut från grafikkortet och in i receivern, sedan en annan HDMI-kabel från receiverns HDMI-utgång till TV-n.

Receiverns HDMI ut ska alltid kopplas till TV-ns HDMI eARC in-/utgång

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jasså? Jag trodde bara grafiken kom från grafikkortet.

Även om ja vet att hdmi kan köra ljud så trodde jag inte att det fick med ljudet.
Men då får jag testa när jag kommer hem. Funkar det är det ju toppen.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Antingen kopplar du en HDMI-kabel ut från grafikkortet och in i TV-n, sedan en annan HDMI-kabel från TV-ns HDMI eARC till receiverns HDMI-utgång.

eller

en HDMI-kabel ut från grafikkortet och in i receivern, sedan en annan HDMI-kabel från receiverns HDMI-utgång till TV-n.

Receiverns HDMI ut ska alltid kopplas till TV-ns HDMI eARC in-/utgång

Hdmi kommer i så fall koppla in i receiver. Det är rätt kopplat mellan tv och receivern.

Ska testa imorgon när jag kommer hem efter jobbet och se om jag får ordning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Hdmi kommer i så fall koppla in i receiver. Det är rätt kopplat mellan tv och receivern.

Ska testa imorgon när jag kommer hem efter jobbet och se om jag får ordning på det.

Det enda du behöver göra är att växla ljud ut via ljudinställningen på datorn så det går digitalt genom HDMI-utgången.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Det enda du behöver göra är att växla ljud ut via ljudinställningen på datorn så det går digitalt genom HDMI-utgången.

Det misstänkte jag redan att jag skulle välja något annat. Då jag brukar få gå in och ändra till hörlurarna när jag använder dom eller vill köra via högtalarna.
Får testa mig fram vilket det ska va i listan för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det enda du behöver göra är att växla ljud ut via ljudinställningen på datorn så det går digitalt genom HDMI-utgången.

Brukar skötas automagiskt, kör min somrig kopplad till min vanliga spel dator. Och när jag slår på strömmen till receivern och grejerna som står vid simriggen så går windows över till hdmi ljud, sedan tillbaka igen då jag stänger av grejerna.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

Har fått det till att funka, både ljud och bild.
Men det är något som händer efter en stund, bilden börjar hacka och ljudet kan försvinna en liten stund, skärmen blinkar svart.
Fick upp meddelande på TVn hade der inte hade någon signal. Kollat kabeln mellan receiver och dator inget glapp, provade att dra ur och sätta in igen samma sak fortsätter.

Det är något jag får felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Har fått det till att funka, både ljud och bild.
Men det är något som händer efter en stund, bilden börjar hacka och ljudet kan försvinna en liten stund, skärmen blinkar svart.
Fick upp meddelande på TVn hade der inte hade någon signal. Kollat kabeln mellan receiver och dator inget glapp, provade att dra ur och sätta in igen samma sak fortsätter.

Det är något jag får felsöka.

Du behöver troligtvis en ny kabel. Köp en CERTIFIERAD Ultra High Speed. Finns billigt hos tex noerdic.se

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du behöver troligtvis en ny kabel. Köp en CERTIFIERAD Ultra High Speed. Finns billigt hos tex noerdic.se

Misstänker att det inte lär bli billigt för mig, då den kabeln behöver va runt 10m för att nå fram.
Kan man se någonstans på befintlig kabel va det är för något?

Samma kabel som sitter mellan receiver och dator, satt innan mellan receiver och bluray 4K UHD spelaren och funkade felfritt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Misstänker att det inte lär bli billigt för mig, då den kabeln behöver va runt 10m för att nå fram.
Kan man se någonstans på befintlig kabel va det är för något?

Samma kabel som sitter mellan receiver och dator, satt innan mellan receiver och bluray 4K UHD spelaren och funkade felfritt där.

Du använder högst troligt mycket högre bandbredd med datorn jämfört med Blu-ray-spelaren, vilket är anledningen till att det fungerar dåligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du använder högst troligt mycket högre bandbredd med datorn jämfört med Blu-ray-spelaren, vilket är anledningen till att det fungerar dåligt.

Bandbredd? Är inte det bara när det rör internet? Aldrig hört ordet bandbredd i något annat sammanhang än om internet. Nu är det ljud och bild. Förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Bandbredd? Är inte det bara när det rör internet? Aldrig hört ordet bandbredd i något annat sammanhang än om internet. Nu är det ljud och bild. Förvirrad.

Ja, bandbredd. Att skicka okomprimerad bild i 4K120, RGB, HDR och hela trudelutten så krävs en HDMI-kabel med stöd för 48Gbit/s, dvs. Ultra High Speed-kablar. Filmer från Bluray-spelare spelas upp i 4K, 24Hz, Chroma Subsampling 4:2:0 och kräver inte i närheten av samma bandbredd.

Över långa avstånd som 10m så blir det ännu svårare att få fram signalen så i det fallet behöver du en aktiv optisk HDMI-kabel (AOC-kabel). För att veta säkert att kabeln håller måtten så ska man köpa en certifierad kabel, annars är det hit-and-miss och man får chansa.

Att det står t.ex. HDMI 2.1 på förpackningen är helt irrelevant.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ja, bandbredd. Att skicka okomprimerad bild i 4K120, RGB, HDR och hela trudelutten så krävs en HDMI-kabel med stöd för 48Gbit/s, dvs. Ultra High Speed-kablar. Filmer från Bluray-spelare spelas upp i 4K, 24Hz, Chroma Subsampling 4:2:0 och kräver inte i närheten av samma bandbredd.

Över långa avstånd som 10m så blir det ännu svårare att få fram signalen så i det fallet behöver du en aktiv optisk HDMI-kabel (AOC-kabel). För att veta säkert att kabeln håller måtten så ska man köpa en certifierad kabel, annars är det hit-and-miss och man får chansa.

Att det står t.ex. HDMI 2.1 på förpackningen är helt irrelevant.

Känner att jag inte hänger med. Du förlorade mig med alla tekniska termer. Jag kan vissa men långt ifrån allt.

Idag provade jag att ändra hz-talen på bildskärmsinställningar för den TVn från tror det var 30.00 till 23.06 nånting. Upplevde att det fungerade mer stabilt. Behöver ingen super bild på tvn, är bara glad att det funkar så jag kan sitta i soffan och glo.

Ska däremot försöka hitta en display kabel till min stora skärm (som står på skrivbordet), den går på hdmi idag och tanken var att då kan alla sladdar till skärmarna sitta i på heltid och jag slipper skifta mellan tvn och bildskärmen så fort jag vill titta på tvn.
Det är den här skärmen jag pratar om:
https://www.komplett.se/product/1191012