kräver spel idag dubbel Gb minne än vad spelet kräver?

Permalänk

kräver spel idag dubbel Gb minne än vad spelet kräver?

Hej jag lirade nyss lite red dead redemption 2 på väntan av black friday och förhoppningsvis ett amd 7800 grafikkort med starfield men rdr2 har börjat tjata om det är för lite grafikminne när jag har ett gtx 1060 6gb för nuvarande som ska klara det i ultra men även i medium inställning där det står det använder 3gb minne klagar det i en ruta i spelet om att spelet börjar kräva mer minne så måste ställa ner grafiken till low kanske (aldrig jag går ner i så låga inställningar)

Vad är detta för påfund?
Förr har rdr2 gått lira med ultra inställning med ett 1060
Börjar fundera om ens ett amd 7800 med 16gb minne ens skulle fungera 3-5 år framåt.
Jag lirar bara i 1080p på tv så borde inte kräva så enorma resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av äppleochpäron:

Hej jag lirade nyss lite red dead redemption 2 på väntan av black friday och förhoppningsvis ett amd 7800 grafikkort med starfield men rdr2 har börjat tjata om det är för lite grafikminne när jag har ett gtx 1060 6gb för nuvarande som ska klara det i ultra men även i medium inställning där det står det använder 3gb minne klagar det i en ruta i spelet om att spelet börjar kräva mer minne så måste ställa ner grafiken till low kanske (aldrig jag går ner i så låga inställningar)

Vad är detta för påfund?
Förr har rdr2 gått lira med ultra inställning med ett 1060
Börjar fundera om ens ett amd 7800 med 16gb minne ens skulle fungera 3-5 år framåt.
Jag lirar bara i 1080p på tv så borde inte kräva så enorma resurser.

Jag har aldrig spelat RDR2, men har du kollat (typ med GPU-Z) hur mycket grafikminne som faktiskt används?

Permalänk
Avstängd

16GB kommer med mycket stor sannolikhet att fungera bra i 1080P och 1440P även om 5år, speciellt nu med alla dessa fejk frames och upplösningar.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk

låter mer som att det introducerats en minnesläcka i spelet ihop med någon patch som gör att spelet äter mer och mer minne tills du stänger av/startar om spelet.

sen kan de ju även "boostat" inställningarna med någon patch typ att high motsvarar nu inställningarna för ultra vid releasen och ultra är typ ultra+.

men jag skulle säga att du troligen kan ignorera det och fortsätta spela för du lär märka när verkligen allt minnet är slut och inte bara allokerat.

och googlade lite snabbt och problemet verkar ha introducerats ihop med någon patch för typ nått år sedan men de flesta bara ignorerar det och kör vidare utan någon prestandaförlust.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är inte ramminne den klagar på då?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Ah precis spelet använder 3-4gb även på ultra men numera kommer det upp små rutor att spelet använder mer minne än vad som finns, hd upplösning är inte krävande så ska detta komma upp i fler spel i framtiden börjar man fundera på vad tusan ska krävas för hd upplösning.
Jag har nte stött på det i andra spel än för nästan alla spel kräver inte mer än 6gb i hd upplösning så får bli ett nytt grafikkort ändå detär bara så lustigt för ett så gammalt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av äppleochpäron:

Hej jag lirade nyss lite red dead redemption 2 på väntan av black friday och förhoppningsvis ett amd 7800 grafikkort med starfield

Om du planerar att få starfield vid ett köp av ett amd-grafikkort, så är det för sent. Den kampanjen slutade 30 september.

Permalänk
Skrivet av äppleochpäron:

Ah precis spelet använder 3-4gb även på ultra men numera kommer det upp små rutor att spelet använder mer minne än vad som finns, hd upplösning är inte krävande så ska detta komma upp i fler spel i framtiden börjar man fundera på vad tusan ska krävas för hd upplösning.
Jag har nte stött på det i andra spel än för nästan alla spel kräver inte mer än 6gb i hd upplösning så får bli ett nytt grafikkort ändå detär bara så lustigt för ett så gammalt spel.

vad jag läste mig till är det bara en varning som kan dyka upp sen någon patch för ett tag sedan (kommentarerna jag hittade var från något år sedan och verkar vara oavsett kort om det alokerar mer än typ 50% av vram även om det faktiskt inte använder äns 50%) men de flesta säger att bara för man får det så kan man ignorera det utan några förluster sålänge spelet faktiskt inte faktiskt använder hela minnet.

ska gå att stänga av medelandet nånstans i inställningarna om man inte upplever problem med att spelet faktiskt fyller hela minnet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows