Varför måste jag skapa konto när jag näthandlar?

Permalänk
Medlem

Varför måste jag skapa konto när jag näthandlar?

RANT

"Välkommen som användare på..."
"Tryck här för att skapa lösenord till ditt konto.."

Jag måste få kunna skriva av mig någonstans om att det är så tråkigt att handla online nu för tiden då det alltid skapas konton åt en på varje sida man är på. Jag vill bara ha en produkt. inte ett nytt konto där det sparas coins eller annat onödigt, eller varför inte nyhetsbrev som jag absolut inte alls trycka i den där rutan. "Eftersom du är kund hos oss skickar vi dig ett nyhetsbrev som absolut är något annat än det nyhetsbrevet som du tryckte bort i rutan när du köpte en sak".

Varför kan jag inte bara köpa saker i fred!

rant slut.

Rubrik
Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Håller med skulle gärna se att man kunde handla som gäst, otroligt jobbigt att nästan bli påtvingad att bli medlem här och där.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns ju väldigt många sidor med checkout som gäst?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns ju väldigt många sidor med checkout som gäst?

Många skulle jag inte direkt säga. Men det handlar mer om att jag inte ens fick ett val om "handla som gäst". Att handla som gäst är också ett konstigt sätt att säga att man bara köper en sak?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Håller med, såna där websidor får alltid en random adress via iOS sen raderar jag adressen efter att jag fått produkten.
Jag undviker helst sidor med påtvingat medlemsskap, men ibland går det ju inte att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Många skulle jag inte direkt säga. Men det handlar mer om att jag inte ens fick ett val om "handla som gäst". Att handla som gäst är också ett konstigt sätt att säga att man bara köper en sak?

Majoriteten har väl det? Beror ju självklart på om du handlar enbart sprit via utlandet eller något...
Webhallen har väl gäst, även Inet?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

Gillar inte alls att behöva bli medlem för att handla, då går jag någon annanstans istället.

Permalänk
Medlem

Typiskt exempel på problemet. Denna bild är från Computersalg.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Har stött på sidor där konto skapas automatiskt vid köp.
Detta får EU gjärna göra något åt.

Detta skulle nästan gubbgnällas om i gubbgnällstråden så det blir lite liv i den...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att jag slutar vara kund hos någon när jag har betalat och har min vara, därför borde de inte få ha "kundkontakt" med mig.

All "kundkontakt" jag fått senaste året består av följande (bortsett från order- och leveransbekräftelse)
Reklam
Tjat om att ge dem ett bra betyg efter en beställning.

Men är det ett ställe jag handlar hos lite mer regelbundet är det nice att ha ett konto. Men annars... Låt mig handla som en gäst, bra ofta så har betalningstjänsten redan min info som behövs för betalning och leverans. Det borde räcka mer än väl.

EDIT - lade till bortsett från order å leveransbekräftelse