Spelet som kan få vilken dator som helst att kännas otillräcklig

Permalänk
Medlem

Har kollat på lite filmer och det ser ju stundtals mäktigt ut. Ser verkligen genomarbetat ut. Jag köpte spelet, framsteg skall belönas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Det är inte höga krav.

Det är bevis på lata developers som inte kan/vill optimera sitt spel.

Skulle vilja se dig "optimera" en gammal volvo 240 att vinna ett F1 lopp.

Jag är så urbota trött på denna "optimerings" fråga. Det är väl snarare så att det _går_ att göra så pass avancerade spel att dagens grafikkort inte hänger med. Det är väl inget fel att ställa höga krav? Vad ska man med 4070/80/90-kort till om allt ska snålställas så att det maxar ut med ett gammalt trött 1060?

Jag tycker snarare detta är ett bevis på att dom pressar möjligheterna till max.

Vill man ha låga systemkrav så är det ju bara att se till att ha gammal trött grafik, dålig "ai", dålig fysik etc. Då får man säkert ut 300 FPS men då gnäller ju folk om att "grafiken ser skit ut" istället.

Prestanda / systemkrav / grafik är ju en avvägning och man kan inte skrika "dålig optimering" så fort som man inte kan köra "ultra super extra high" på ett 1080. Jag skulle snarare vända på det och säga att låga systemkrav är ett bevis på att man inte utnyttjar dagens 3d-motorer och andra möjligheter till max.

Permalänk
Skrivet av liten_lemmel:

Så man ska avstanna grafisk utveckling bara för att ekonomin kärvar? Ska vi sluta utveckla elbilars batterier med anledningen att de med nyare, mer effektiva batterier säkert också är dyrare till en början? Sluta bygg dyra energieffektiva hus, bygg istället sämre men billigare hus (som ist. kostar mer att värma upp). Gör absolut ingenting som är ekonomiskt tufft eller jobbigt utan ligg alltid på lägsta gränsen. Medalj till alla som deltar eller till och med enbart tittar på? Nä.

Att många utvecklare optimerar dåligt håller jag med om men samtidigt måste ett antal utvecklare pusha gränserna.
Jag har inga problem med detta även om jag "bara" har ett 3070 som ska brukas ett antal år till.

Du har inga problem med att spela ett spel som ser ut som, valfritt spel släppt senaste 5 åren, i 540p medium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skulle vilja se dig "optimera" en gammal volvo 240 att vinna ett F1 lopp.

Jag är så urbota trött på denna "optimerings" fråga. Det är väl snarare så att det _går_ att göra så pass avancerade spel att dagens grafikkort inte hänger med. Det är väl inget fel att ställa höga krav? Vad ska man med 4070/80/90-kort till om allt ska snålställas så att det maxar ut med ett gammalt trött 1060?

Jag tycker snarare detta är ett bevis på att dom pressar möjligheterna till max.

Vill man ha låga systemkrav så är det ju bara att se till att ha gammal trött grafik, dålig "ai", dålig fysik etc. Då får man säkert ut 300 FPS men då gnäller ju folk om att "grafiken ser skit ut" istället.

Prestanda / systemkrav / grafik är ju en avvägning och man kan inte skrika "dålig optimering" så fort som man inte kan köra "ultra super extra high" på ett 1080. Jag skulle snarare vända på det och säga att låga systemkrav är ett bevis på att man inte utnyttjar dagens 3d-motorer och andra möjligheter till max.

Ska verkligen en average gamer tvingas köpa senaste grafikkortet för att ens spela i low inställningar? snacka om värdelöst... Vi pratar om ett datorspel, det är verkligen en dyr hobby vill jag säga..

Permalänk
Medlem

Jisses vad mkt gnällande.
Jobbar inte folk eller, så jävla dyrt är det inte med ett graffa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 540pmedett3070:

Du har inga problem med att spela ett spel som ser ut som, valfritt spel släppt senaste 5 åren, i 540p medium?

Så illa är det inte.
Det finns en lösning för de som tycker sådant här är dåligt; konsoler.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men Resident Evil spelen ser bättre ut och presterar _mycket_ bättre. Så tills Remedy visar vart allt denna kraft skall gå till så blir det inget köp.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Ska verkligen en average gamer tvingas köpa senaste grafikkortet för att ens spela i low inställningar? snacka om värdelöst... Vi pratar om ett datorspel, det är verkligen en dyr hobby vill jag säga..

RTX 2060 (som rekommenderas för low settings i detta spel) är väl ändå en bit över 5 år gammalt vid det här laget? Visst att 2018 känns som igår men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skulle vilja se dig "optimera" en gammal volvo 240 att vinna ett F1 lopp.

Jag är så urbota trött på denna "optimerings" fråga. Det är väl snarare så att det _går_ att göra så pass avancerade spel att dagens grafikkort inte hänger med. Det är väl inget fel att ställa höga krav? Vad ska man med 4070/80/90-kort till om allt ska snålställas så att det maxar ut med ett gammalt trött 1060?

Jag tycker snarare detta är ett bevis på att dom pressar möjligheterna till max.

Vill man ha låga systemkrav så är det ju bara att se till att ha gammal trött grafik, dålig "ai", dålig fysik etc. Då får man säkert ut 300 FPS men då gnäller ju folk om att "grafiken ser skit ut" istället.

Prestanda / systemkrav / grafik är ju en avvägning och man kan inte skrika "dålig optimering" så fort som man inte kan köra "ultra super extra high" på ett 1080. Jag skulle snarare vända på det och säga att låga systemkrav är ett bevis på att man inte utnyttjar dagens 3d-motorer och andra möjligheter till max.

Det ultimata är egentligen i mina ögon ett stort hopp från "minimum" till "High/Ultra" för det innebär att de gjort ett spel som kan få allt att gå på knäna (om en vill), men samtidigt också optimerat det så att det går att köra på en bredare mängd hårdvara

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ska verkligen en average gamer tvingas köpa senaste grafikkortet för att ens spela i low inställningar? snacka om värdelöst... Vi pratar om ett datorspel, det är verkligen en dyr hobby vill jag säga..

Tror inte average gamer bryr sig om vilka inställningar spelet valde.

Remedy har t.o.m sett till att skala ner PC versionen till under vad spelet kräver på konsoll, vad mer kan man begära? Hade det varit bättre om det varit PS5-exlusivt, för att dom inte lyckades få till ultra/60/native på ett 2070?

Skitbra med ett spel som skalar från 2060 hela vägen upp till 4090 och över det t.o.m. Det är så PC gaming skall vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är väl bara bra de pushar hårdvaran, vet inte varför folk gnäller. Speciellt på ett hårdvaruforum för entusiaster.

Själv kan jag inte ens spela det med min gpu, men gnäller inte för det. Jag har ändå ett 1070 som är hur gammalt som helst.

1070=2060 du kan med alla sannolikhet kunna köra detta spel. Med låga förväntningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

1070=2060 du kan med alla sannolikhet kunna köra detta spel. Med låga förväntningar

Spelet kräver Mesh shaders vad det verkar, så Pascal eller RDNA1 fungerar inte, vad som är sagt nu iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vete fasen om jag vill tillbaka till 80- och 90-tal då man fick vara glad om en PC som kostade 20 000:- ens startade spelen 2-3 år senare. Speciellt då hårdvaruutvecklingen avstannat med avseende på hur mycket mer prestanda per krona du får varje ny generation sedan åtminstone 3-4 år tillbaka. Misstänker att detta faktiskt är en del av problemet, Remedy räknade kallt med att "genomsnittsdatorn" 2023 skulle ha betydligt bättre prestanda än vad den har i dagsläget.

Det är ju det som är trevligt med en pc (jämfört med konsoler) det går ju alltid att skala ner eller upp på grafik inställningarna.
Jo minns crysis där & även en gång i tiden quake 1 innan man bytte grafikkort.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det här resonemanget är väldigt märkligt.
Det är begripligt om vi byter ut ”spelare” mot ”pc-hårdvaruentusiaster”, eller möjligen ”pc-hårdvaruförsäljare”. Resonemanget grundar sig på att man först köper på sig dyr hårdvara för att sedan se sig om efter vad man kan göra med den.

Människor som är intresserade av att spela spel (som är den förkrossande majoriteten av dem som faktiskt köper spel, inte hårdvaruentusiaster) vill ha spel med låga hårdvarukrav, så att de kan spela dem på sina befintliga system, på laptops, portabla konsoler och telefoner. Vilket är anledningen till att Nvidia har gått in och finansierat inkorporeringen av RT t.ex. för att skapa försäljningsargument för sina produkter. Det är marknadsföring, för att hjälpa till att alls motivera försäljning av produkter som ingen egentligen behöver.

I takt med att litografiutvecklingen avstannat blir den här typen av försäljningsargument, nya features som hypas hårt, en allt större del av det som driver hårdvaruförsäljning, som sedan måste inkluderas i några spel som man ser till får uppmärksamhet. Remedy finansieras av Nvidia!

Som jag precis skrev i ett inlägg det går ju alltid att justera grafik inställningar på en pc. Så säger inte att man behöver den bästa hårdvaran, bara att det är trevligt med nån som försöker utnyttja den hårdvara som finns. En gång i tiden gjordes samma med quake, crysis nu detta & cyberpunk sen om de är sponsrade av Nvidia eller av Amd bryr jag mig inte om & är ointressant som jag skrev så tycker jag det är trevligt med nån som försöker utnyttja den hårdvara som finns& driver utvecklingen framåt även på mjukvarusidan. (sen får man ju se om de gjort ett bra jobb på remedy oxå såklart)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Man tycker ju det borde komma AI snart som kan hjälpa dessa lata devs

De har redan hjälp av AI. DLSS och liknande uppskalningsteknik är AI-driven.

Permalänk
Medlem

"High" i 4K med krav på ett RTX 4070 eller RX 7800 låter ju inte lika superdupermegabrutalt som rubriken får det att verka som. Control var ju också ett spel som många hade problem med men trots att det var svårdrivet var det mer att spelet var halvdant gjort som ställde till det. Kan tänka mig att Alan Wake 2 också kommer dras med dålig optimering och sin beskärda del buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Inte för att vara den men Resident Evil spelen ser bättre ut och presterar _mycket_ bättre. Så tills Remedy visar vart allt denna kraft skall gå till så blir det inget köp.

Verkligen inte. Jag älskar remaken av RE2 och RE4 men dom är inte imponerande rent tekniskt. Artistiskt imponerande men de grafiska features och effekter som används är väldigt last gen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

"High" i 4K med krav på ett RTX 4070 eller RX 7800 låter ju inte lika superdupermegabrutalt som rubriken får det att verka som. Control var ju också ett spel som många hade problem med men trots att det var svårdrivet var det mer att spelet var halvdant gjort som ställde till det. Kan tänka mig att Alan Wake 2 också kommer dras med dålig optimering och sin beskärda del buggar.

Nja, jag reagerar dock på att det är med DLSS/FSR2 "performance"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Roligt att Remedy fortfarande gör krävande spel 20 år efter att Max Payne släpptes

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Det är inte höga krav.

Det är bevis på lata developers som inte kan/vill optimera sitt spel.

Väldigt förenklad syn på utveckling. Beror väl på vad de optimerar för. Man kan optimera en bil för ex. komfort, ekonomi eller prestanda. Du kan på samma sätt välja att optimera spel för att se så bra ut som möjligt med tanke på hur det är byggt (open world, linjärt etc.) eller optimera för så hög framerate som möjligt. Eller försöka hitta en balans mellan dem, kanske med en målsättning om framerate eller prestandanivå.

Sen om man har kompetens eller inte, ja det kan ju variera. Tror inte det finns någon seriös utvecklare som inte aktivt försöker eller inte vill optimera sitt spel. Sen om tiden tar slut pga dålig planering, motgångar eller otåliga utgivare kan ju inte utvecklarna göra något åt.

Sen ska vi komma ihåg att multiplattformspel ska funka i grunden på PS5 och XB med lägre hårdvarukrav, men ändå med krav från oss spelare att se bättre och bättre ut för varje år. Då kanske man får optimera för konsolerna i första hand, och offra skalbarhet på PC. Väldigt svårt att lyckas med båda.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ska verkligen en average gamer tvingas köpa senaste grafikkortet för att ens spela i low inställningar? snacka om värdelöst... Vi pratar om ett datorspel, det är verkligen en dyr hobby vill jag säga..

Jag får be om ursäkt om jag missat något, men LOW har ju ett 2060 / RX 6600 som rekommendation?
2060 släpptes vad jag kan se jan 2019, så det är ett snart 5 år gammalt kort i "mellanklassen"

Permalänk
Medlem

Verkar vara jäkligt snyggt i alla fall så kanske är befogat. Antar att dem tagit i så att spelet ska hålla länge med ny hårdvara. Ultra ska man tänka är för framtidens hårdvara. Lite som det var när Crysis 3 kom.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Spelet kräver Mesh shaders vad det verkar, så Pascal eller RDNA1 fungerar inte, vad som är sagt nu iallafall.

2060 är dessutom närmare 1080 (utan ti) än 1070 så med eller utan mesh hade det nog blivit tufft med 1070 men det är ju också 6 år gammalt. Då brukar det vara dags o byta gpu.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag får be om ursäkt om jag missat något, men LOW har ju ett 2060 / RX 6600 som rekommendation?
2060 släpptes vad jag kan se jan 2019, så det är ett snart 5 år gammalt kort i "mellanklassen"

som sagt med DLSS/FSR dock...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

som sagt med DLSS/FSR dock...

Det är väl bra om folk med äldre hårdvara kan spela spelet även om det är med hjälp av uppskalningstekniker?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, jag reagerar dock på att det är med DLSS/FSR2 "performance"

Yeah där håller jag helt med! Tycker det är synd att spelutvecklare börjar förlita sig på dessa tekniker för att få sina spel att ens nå 60 fps. En ytterst tråkigt utveckling på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Yeah där håller jag helt med! Tycker det är synd att spelutvecklare börjar förlita sig på dessa tekniker för att få sina spel att ens nå 60 fps. En ytterst tråkigt utveckling på marknaden.

Det är ju för korten är för dåliga pga för klen hårdvara...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Inte för att vara den men Resident Evil spelen ser bättre ut och presterar _mycket_ bättre. Så tills Remedy visar vart allt denna kraft skall gå till så blir det inget köp.

edit: Ja läser som en kratta

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är väl bra om folk med äldre hårdvara kan spela spelet även om det är med hjälp av uppskalningstekniker?

Nja, svårt att inte hålla med, men att ett två generationer gammalt mellan-kort behöver köra "low" inställningar, med en renderingsupplösning på 720p (dlss quality 1080p) för att nå 30FPS kan jag tycka är lite svårsmält.

Nu vet jag att det inte är helt samma sak, men när det först nya SW:BF släpptes så kunde ett 750 Ti klämma ut över 60FPS i medium preset i 1080p, vilket är ett lite långsammare kort än det 560Ti som är åldersmässigt samma som 2060 mot AW2.
Enligt GN

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Så man ska avstanna grafisk utveckling bara för att ekonomin kärvar? Ska vi sluta utveckla elbilars batterier med anledningen att de med nyare, mer effektiva batterier säkert också är dyrare till en början? Sluta bygg dyra energieffektiva hus, bygg istället sämre men billigare hus (som ist. kostar mer att värma upp). Gör absolut ingenting som är ekonomiskt tufft eller jobbigt utan ligg alltid på lägsta gränsen. Medalj till alla som deltar eller till och med enbart tittar på? Nä.

Att många utvecklare optimerar dåligt håller jag med om men samtidigt måste ett antal utvecklare pusha gränserna.
Jag har inga problem med detta även om jag "bara" har ett 3070 som ska brukas ett antal år till.

Nu drar du i lite väl stora växlar haha. Så känslig.
Men ja, när det gäller grafiken så varför inte? Det finns annat i spelen som ger mervärde. Fysik tex och en bra story.
Det är självklart att jag vill ha snyggare grafik. Men jag behöver verkligen inte snyggare grafik för att ha kul i spelen.
Jag ser hellre att fler kan köpa och faktiskt få en fin upplevelse i spelen med spel som inte är i beta när dom lanseras och att det läggs på högre grafik senare i en välpolerad DLC eller patch. Det är lite väl mycket nu med höga krav och halvfärdiga spel.
Så ett steg tillbaka ett tag vore tacksamt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.