Mac Mini M2 Pro eller Mac Studio M2 Max?

Permalänk
Medlem

Mac Mini M2 Pro eller Mac Studio M2 Max?

Jag funderar på att skaffa en Mac som komplement till min windows-dator och min första tanke var en Mini men då prisskillnaden mellan en Mini med extra minne, SSD och 10GBit-nätverk och en Studio är relativt liten så har jag blivit tveksam vilken väg jag skall gå.

Som så ofta när det gäller apple kostar det relativt mycket att lägga till RAM och diskplats vilket gör att priset fort springer iväg om man avviker från basmodellen.

Mac Mini med 12 kärnor, 32 GB RAM, 1 TB SSD, 10GBit nätverk hamnar på 30995 kr.
Mac Studio med basversionen på M2-chippet och 1 TB SSD hamnar på 31495 kr.

Förmodligen kommer jag att klara mig utmärkt med en mycket enklare dator men då det inte går att uppgradera efteråt så vill jag inte vara dumsnål heller.

Jag kommer att ha kvar min nuvarande dator (12700K, RTX 3080, 64GB RAM) och kommer använda den för program som bara finns till windows.

Ni som har köpt en Mini eller Studio, är det något som ni skulle gjort annorlunda med facit i hand?

Permalänk
Medlem

Det blev en basversion av Mac Mini Pro till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det blev en basversion av Mac Mini Pro till slut.

Så hur har det gått med en Mac mini efter första månaderna? Är den tillräckligt kraftfull till det du vill använda den till? Vad använder du den till?

I valet du stod mellan hade en Mac Studio vunnit alla dagar i veckan särskilt när det bara skiljde 1000:- men förstår att du valde basversionen av PRO istället och sparade in lite slantar.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Än så länge är jag nöjd med hur datorn presterar. Det enda som jag lite ångrar är att jag inte lade till 10 GBit NIC.

Prestandan i en Studio hade jag inte behövt och när jag väl övertygade mig själv om mitt faktiska behov så var det lätt att ta en Mini Pro istället.

Det blir mest word, excel och powerpoint som jag använder datorn till plus lite Lightroom och surfning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Än så länge är jag nöjd med hur datorn presterar. Det enda som jag lite ångrar är att jag inte lade till 10 GBit NIC.

Prestandan i en Studio hade jag inte behövt och när jag väl övertygade mig själv om mitt faktiska behov så var det lätt att ta en Mini Pro istället.

Det blir mest word, excel och powerpoint som jag använder datorn till plus lite Lightroom och surfning.

Då låter det som att du valde helt rätt. Har du haft Mac tidigare eller är det första Macen du äger? Har du i så fall kommit in i systemet och tänket då det är lite annorlunda från windows?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till? Vill du bara leka lite med Mac OS kan du skaffa basversionen av Mini eller köpa en begagnad.

Är det något specifikt program du ska köra som drar nytta av mer kraft och mer RAM?

Nya M3 förväntas presenteras snart då Apple gick ut med att de ska ha pressrelease om några dagar med något som var ”skrämmande snabbt”. Dock verkar det framförallt vara iMac som får m3 först men får se.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Då låter det som att du valde helt rätt. Har du haft Mac tidigare eller är det första Macen du äger? Har du i så fall kommit in i systemet och tänket då det är lite annorlunda från windows?

Jag har använt Mac tidigare även om det var 7-8 år sedan.

Jag är mer präglad på dos och unix än windows så inga konstigheter med macOS.