Permalänk
Medlem

Soundbar till datorn

Tja!

Funderar på att köpa en soundbar till datorn men osäker på en del saker.
För tillfället är det denna jag kollar på:
TCL S643W 3.1

Men hur ska jag koppa in den till datorn då? via HDMI? då jag inte använder någon TV så tror jag inte det är möjligt.
USB? Får man med DTS osv? (faktiskt osäker om det en finns på denna nu när jag kollar)
Optiskt hade kanske funkat men har tyvärr inte det på moderkortet o önskar helst inte lägga massa pengar på ljudkort som ofta krånglar.
Bluetooth, vad får man genom det? Hade behövt fixa någon bluetooth från datorn med men det hade väl gått att lösa tänker jag.

Eller är det bättre o bara skippa tankarna på soundbar och fortsätta på mitt nuvarande gamla logitech 5.1 system (använder bara 3.1 vissligen)

Största anledningen att byta hade varit mer plats på skrivbordet och vid fötterna...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Creative SB Katana V2X nyligen, ansluter till moderkort optiskt, usb hdmi eller 3,5mm. Helt ok ljud för ganska små pengar. Absolut inte ljudkvalitet synonymt med hifi eller premiumlurar, men jag behövde nåt istället för att använda lurar ibland.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7298481

inte hdmi utan snarare 3,5mm kontakt
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Följer..

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Så du säger att jag kan helt enkelt koppla hdmi från moderkortet alt grafikkortet o bara köra ljud via den?

Har inte några större krav på ljud mer än att ha ok ljud i spel som skyrim/rdr2 och någon ljudbok o youtube osv.

Tycker att klart tal är viktigast tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlphaD:

Tja!

Funderar på att köpa en soundbar till datorn men osäker på en del saker.
För tillfället är det denna jag kollar på:
TCL S643W 3.1

Men hur ska jag koppa in den till datorn då? via HDMI? då jag inte använder någon TV så tror jag inte det är möjligt.
USB? Får man med DTS osv? (faktiskt osäker om det en finns på denna nu när jag kollar)
Optiskt hade kanske funkat men har tyvärr inte det på moderkortet o önskar helst inte lägga massa pengar på ljudkort som ofta krånglar.
Bluetooth, vad får man genom det? Hade behövt fixa någon bluetooth från datorn med men det hade väl gått att lösa tänker jag.

Eller är det bättre o bara skippa tankarna på soundbar och fortsätta på mitt nuvarande gamla logitech 5.1 system (använder bara 3.1 vissligen)

Största anledningen att byta hade varit mer plats på skrivbordet och vid fötterna...

HDMI från grafikkortet till soundbaren och sen HDMI från soundbaren till skärmen så borde det bli rätt. Vilka ljudformat etc du får med bestämmer snarare din mediaspelare.

Bluetooth bör undvikas för allt annat än att spela lite podd eller musik från din telefon, brukar bli lite eftersläpningar mot bilden annars.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

HDMI från grafikkortet till soundbaren och sen HDMI från soundbaren till skärmen så borde det bli rätt. Vilka ljudformat etc du får med bestämmer snarare din mediaspelare.

Bluetooth bör undvikas för allt annat än att spela lite podd eller musik från din telefon, brukar bli lite eftersläpningar mot bilden annars.

Bör även fungera att koppla baren i sin egen hdmi och köra skärmen på en annan port på grafikkortet.

Möjligen att man får ställa in att bilden ska klonas även att det inte sitter någon skärm i baren men tror inte det ska behövas utan bara välja att ljudet ska spelas upp genom hdmi ljudutgången.

Dock är ju det du skriver troligen det som garanterat fungerar utan några större krussiduller.

Med ända nackdelen att skärmen ev blir strypt till 60hz om baren inte tillåter högre att passera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

HDMI från grafikkortet till soundbaren och sen HDMI från soundbaren till skärmen så borde det bli rätt. Vilka ljudformat etc du får med bestämmer snarare din mediaspelare.

Bluetooth bör undvikas för allt annat än att spela lite podd eller musik från din telefon, brukar bli lite eftersläpningar mot bilden annars.

Hur funkar det egentligen med HDMI-signalen genom en soundbar? Är det pass-through? Jag tänker speciellt på fallet om man har en skärm med höga krav på frekvens (120 Hz), HDR eller färgdjup (10-bit). Om man till exempel skickar HDMI 2.0 från grafikkortet men soundbaren vill hämta ut ljudet från signalen innan den når skärmen, är splittingen smart nog att inte röra bildsignalen eller måste grafikkortet förhandla med soundbaren om gemensamma max-spec på signalen. I så fall finns det väl en överhängande risk att speciellt billigare soundbars bara har stöd för t.ex. HDMI 1.4?
Jag skulle nog personligen föredra att koppla ljudet i egen optisk kabel om möjligt. Men kanske jag bara är orolig i onödan?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bör även fungera att koppla baren i sin egen hdmi och köra skärmen på en annan port på grafikkortet.

Möjligen att man får ställa in att bilden ska klonas även att det inte sitter någon skärm i baren men tror inte det ska behövas utan bara välja att ljudet ska spelas upp genom hdmi ljudutgången.

Dock är ju det du skriver troligen det som garanterat fungerar utan några större krussiduller.

Med ända nackdelen att skärmen ev blir strypt till 60hz om baren inte tillåter högre att passera.

Skrivet av oooskar:

Hur funkar det egentligen med HDMI-signalen genom en soundbar? Är det pass-through? Jag tänker speciellt på fallet om man har en skärm med höga krav på frekvens (120 Hz), HDR eller färgdjup (10-bit). Om man till exempel skickar HDMI 2.0 från grafikkortet men soundbaren vill hämta ut ljudet från signalen innan den når skärmen, är splittingen smart nog att inte röra bildsignalen eller måste grafikkortet förhandla med soundbaren om gemensamma max-spec på signalen. I så fall finns det väl en överhängande risk att speciellt billigare soundbars bara har stöd för t.ex. HDMI 1.4?
Jag skulle nog personligen föredra att koppla ljudet i egen optisk kabel om möjligt. Men kanske jag bara är orolig i onödan?

Ser ut att vara HDMI 1.4 enligt tillverkarens hemsida. Så ja, om hög uppdateringsfrekvens är ett krav skulle jag också föredra optisk koppling. TS verkar dock inte ha någon optisk ut på sitt moderkort i dagsläget.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Kör ju med g-sync o har en skärm som klarar 120hz var av g-sync är viktigast att det funkar.
Det är ju desstom displayport till skärmen så vill inte blanda in skärmen i detta.
För min del är det bäst om en hdmi kan fungera som en ljudkabel mellan dator o soundbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag köpte en Creative SB Katana V2X nyligen, ansluter till moderkort optiskt, usb hdmi eller 3,5mm. Helt ok ljud för ganska små pengar. Absolut inte ljudkvalitet synonymt med hifi eller premiumlurar, men jag behövde nåt istället för att använda lurar ibland.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7298481

Hade innan föregående modell av katana.
Tycker den var väldigt stilren, fungerade kanon med usbkabel mellan dator och katanan.

Just nu kör jag Creative Pebble 2.0

Stilrena men ingen bas, mjukt ljud bra för lofi

Permalänk
Medlem

Det funkade inte med HDMI från datorn till Soundbar tyvärr. Åtminstone inte med denna soundbar (skulle bli förvånad om det skulle funka med en annan dock)

Permalänk
Skrivet av AlphaD:

Det funkade inte med HDMI från datorn till Soundbar tyvärr. Åtminstone inte med denna soundbar (skulle bli förvånad om det skulle funka med en annan dock)

A du ändrat ljudutgången till hdmiporten?

Är generellt inget som görs automagiskt utan kräver handpåläggning i datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jodå, den kom aldrig upp där man väljer utgång i "ljud" .

Testade både via moderkort o grafikkort.
Usb hade säkert funkat men det va inte så jag ville göra då planen va att koppla in en annan pryl där.