Nybygge 1440p, någon som har invändningar på komponenter?

Permalänk
Medlem

Nybygge 1440p, någon som har invändningar på komponenter?

Har nu suttit och läst till mig om komponenter från olika tillverkare och den sammanställda listan finns här: Prisjakt Lista

Datorn ska användas för spel och applikationer i stuket med:
- Elden Ring
- Path of Exile (2 nästa år)
- Tyngre moddat Minecraft m. shaders
- Civilingenjörsstudier inom datateknik
- Viss musikinspelning (elbas)

Jag har använt mitt nuvarande X99 bygge sedan 2016 och kommer förmodligen inte byta ut delar innan det blir ett helt nytt nybygge. Tanken är väl att det ska räcka i 7+ år.

De komponenter jag grubblat över följer. Har någon andra rekommendationer så är ni välkommen att dela med er.:

- RAM: kylaren PA120 lämnar plats för 42mm höjd på RAM. Kingston stickorna är 45mm men vissa sa att man antingen kan köra pull-pull config eller höja fläktarna en liten bit utan påverka temperaturer negativt något märkvärdigt, en grad hit eller dit. Någon som tycker detta är dumt? Anledningen till att jag valde dem är för att de ligger på 3600 MHz samt CL16. De andra jag hittade var samma specs fast från G.Skill men de där såg fräsigare ut, har RGB samt är billigare.

- 2k skärm: Det jag grubblat mest över. Den är poppis och baserat på vad andra säger, specs och pris så ska den vara bra, bortsett från de som fått skärmen med döda pixlar. Har någon andra rekommendationer så är ni välkommen att dela med er. Jag vill inte ha en välvd skärm.

- 1k skärm: Jag söker något billigt men ändå bra som sidoskärmar, främst för kod, webbläsare och annan multimedia.

- Mobo: Antingen detta från ASUS eller MSI MAG TOMAHAWK. Nu är detta från ASUS billigare och kommer med vad de påstår är interferens-motverkande lösningar för ljud, vilket stör mig enormt med mitt nuvarande MSI X99A-mobo.

Övriga invändningar utöver det jag grubblat över är också välkomna, även om kringsutrustning!

Tack på förhand och trevlig fredag!

Permalänk
Medlem

Tror det här blir både billigare och bättre.

Permalänk
Medlem

Köp inte in dig på AM4, gör mer som @Alastor Moody föreslår, jag hade dock sett till att få CL30 på RAM om det ska vara 6000MHz och kanske kosta på moderkortet en aning mer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tror det här blir både billigare och bättre.

https://komponentkoll.se/bild/Iioqi.png

Tackar för kvickt svar!

Anledningen till att jag inte valde AM5 är först och främst pris men även diverse ostabilitet kring minnesmoduler jag fick höra om. Processorn är nästan 25% dyrare, RAM-minnet är nästan 40% så dyrt och från vad jag läst så ger inte DDR5 något väldigt märkvärdigt övertag över DDR4 inom gaming, vilket är det jag främst gör.

Anledningen till att jag valde PowerColors 7800 XT är för att de enligt tester utklassar alla andra tillverkare i alla aspekter, inklusive ljudnivå och temperaturer.

Jag valde Seasonics nätagg då det är känt för att vara extremt hållbart och effektivt. Corsair har jag hört lite mixat om, men har i och för sig haft mitt RM1000 sedan sent 2014 och det tuffar på ännu idag.

Chassit är icke ljuddämpat och det fixar jag inte haha. Sitter jag och pluggar så ska det vara knäppt tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Köp inte in dig på AM4, gör mer som @Alastor Moody föreslår, jag hade dock sett till att få CL30 på RAM om det ska vara 6000MHz och kanske kosta på moderkortet en aning mer.

Okej! Jag tyckte inte att AM5 var särskilt märkvärdigt över AM4 efter det jag kollade på, speciellt med priserna i åtanke men skulle du möjligtvis kunna peka på vad som gör AM5 så bra? FPS-mässigt var det ingen större skillnad, är det något annat? Laddningstider? Jag har inte riktigt hängt med i utvecklingen sedan 2016 haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veginite:

Okej! Jag tyckte inte att AM5 var särskilt märkvärdigt över AM4 efter det jag kollade på, speciellt med priserna i åtanke men skulle du möjligtvis kunna peka på vad som gör AM5 så bra? FPS-mässigt var det ingen större skillnad, är det något annat? Laddningstider? Jag har inte riktigt hängt med i utvecklingen sedan 2016 haha!

7800X3D är ca 23 % snabbare än 5800X3D i 1440p med ett 4090. Skillnaden blir nog inte lika stor med detta grafikkort men det blir nog ändå en hyfsad skillnad.

Vad jag kan se blev mitt bygge billigare även om man plockade bort all kringutrustning som skärmar, mikrofon och så vidare?

Permalänk

Vad ska du ha miken till? Du är inte sugen på att spela in sång också?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

7800X3D är ca 23 % snabbare än 5800X3D i 1440p med ett 4090. Skillnaden blir nog inte lika stor med detta grafikkort men det blir nog ändå en hyfsad skillnad.

Vad jag kan se blev mitt bygge billigare även om man plockade bort all kringutrustning som skärmar, mikrofon och så vidare?

Yes, chassit samt XFX kortet täcker skillnaden men jag vägrar att beställa från Amazon, och jag är rätt inställd på PowerColor kortet haha, och även BeQuiet chassit.

Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vad ska du ha miken till? Du är inte sugen på att spela in sång också?

Mest kvalitetschatt, möjligtvis streaming i mellan åt. Finns väl en möjlighet för "sång", har kört metal growls/screams sedan jag var grabb, kanske är dags att spela in något kul!

Tack för era svar, verkligen sjysst att ni är så snabb.

Permalänk
Medlem

Billigaste DDR5@6000 CL30 ligger på 1349 kr, ska jag ha ett moderkort i högre klass så lutar det väl mot MSIs B650 Tomahawk, ytterligare 600 kr, sen ca 1000 kr för 7800X3D.

AM4 Mobo, RAM & 5800X3D: 6508 kr

AM5: Mobo, RAM & 7800X3D: 8492 kr

Ganska precis 30% ökning i pris, är det verkigen värt det? Speciellt med tanke på att jag i allra högsta grad, samt frekvens kommer ha grafikkortet som flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veginite:

Billigaste DDR5@6000 CL30 ligger på 1349 kr, ska jag ha ett moderkort i högre klass så lutar det väl mot MSIs B650 Tomahawk, ytterligare 600 kr, sen ca 1000 kr för 7800X3D.

AM4 Mobo, RAM & 5800X3D: 6508 kr

AM5: Mobo, RAM & 7800X3D: 8492 kr

Ganska precis 30% ökning i pris, är det verkigen värt det? Speciellt med tanke på att jag i allra högsta grad, samt frekvens kommer ha grafikkortet som flaskhals.

Det här kanske ger bäst bang for the buck.

Permalänk
Skrivet av Veginite:

Mest kvalitetschatt, möjligtvis streaming i mellan åt. Finns väl en möjlighet för "sång", har kört metal growls/screams sedan jag var grabb, kanske är dags att spela in något kul!

Du vet säkert mer än mig om just den miken. Tänkte bara så att du får en som täcker alla baser ifall du skulle få feeling! Har sett många använda vad som ser ut att vara en Røde NT1-A i poddar och sånt, och det är en sådan jag använder för sånginspelning och vår producent tycker den har bra ljud.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Ja ni, det ju antingen AM5 eller AM4. Ingen kompromiss på komponenterna för samtliga platformar. Osäker på Vengeance minnen för ett AMD bygge. Kollade på en massa videos där BIOS stökade utåt helsike om minnesstickorna inte var anpassad för AMD EXPO utan för Intel XMP.

Det skiljer ca 2400 kr mellan dem.

AM4: https://komponentkoll.se/bygg/kmdhg

AM5: https://komponentkoll.se/bygg/OEPcS

EDIT: Ja, jag måste ha WiFi så det är lika bra att köpa ett moderkort med både det och Blutut. Ibland bryts internet anslutningen och sker det så vill jag kunna använda min mobil som hotspot för att temporärt rädda en potentiellt dyr instans i Path of Exile, som annars går ut efter en kort stund.