Bokmärkesknappen i chrome borta

Permalänk
Medlem

Bokmärkesknappen i chrome borta

När jag startade chrome idag så är bokmärkensikonen borta uppe till höger.
Hur får jag dit den igen, har kollat runt i inställningarna men går bet.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Bokmärkesknappen. Menar du då den där stjärnikonen till höger om adressfältet? Eller menar du knappen för sidopanelen?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Bokmärkesknappen. Menar du då den där stjärnikonen till höger om adressfältet? Eller menar du knappen för sidopanelen?

ja den gula stjärnan är borta, finns bara lägg till bokmärke den via stjärnan.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

ja den gula stjärnan är borta, finns bara lägg till bokmärke den via stjärnan.

Förstår fortfarande inte. Kan du ladda upp en skärmdump till någon bildtjänst, så att vi kan se det ser ut?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Förstår fortfarande inte. Kan du ladda upp en skärmdump till någon bildtjänst, så att vi kan se det ser ut?

Här ska en gul stjärna finnas.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Här ska en gul stjärna finnas.

<Uppladdad bildlänk>

Google har gjort om det hela i en uppdatering. Du hittar dina bokmärken via sidopanelen nu. Gå till chrome://whats-new i Chrome för och se vad som är nytt.

Stjärnan i adressfältet = lägga till/ta bort sida från bokmärken.
Sidopanel > Bokmärken = visa och hantera alla dina bokmärken.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

hmm vafan rent ut sagt, skitdåligt.
Blir att byta webläsare då.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

hmm vafan rent ut sagt, skitdåligt.
Blir att byta webläsare då.

Så är det när man använder en webbläsare från ett "jag gör vad jag vill, deal with it"-företag som Google. Du gör mycket rätt i att byta webbläsare Min höga rekommendation är Firefox. Mer friare och mycket mer åt "vi bygger, du bestämmer mycket/allt"-hållet (FOSS <3).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Så är det när man använder en webbläsare från ett "jag gör vad jag vill, deal with it"-företag som Google. Du gör mycket rätt i att byta webbläsare Min höga rekommendation är Firefox. Mer friare och mycket mer åt "vi bygger, du bestämmer mycket/allt"-hållet (FOSS <3).

Tyvärr är Firefox inte mycket bättre. Väldigt ofta saker blir sämre efter en uppdatering. En av de sämsta, som jag stör mig på nästan varje dag flera år senare, är när de tog bort möjligheten att välja hur text i sökfältet hanteras när man klickar i det. Jag gör ofta sökningar där jag ändrar nåt tecken eller nåt ord, och vill inte att all text ska markeras automatiskt varje gång jag klickar i fältet. Fram till version 80-nåt gick det att välja beteende som användare, men sen togs det bort "för att det inte följer mönstret för hur sånt fungerar", som de motiverade det med. Nä, men vi kan väl få välja bort idiotier som alla andra kör med ändå?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr är Firefox inte mycket bättre. Väldigt ofta saker blir sämre efter en uppdatering. En av de sämsta, som jag stör mig på nästan varje dag flera år senare, är när de tog bort möjligheten att välja hur text i sökfältet hanteras när man klickar i det. Jag gör ofta sökningar där jag ändrar nåt tecken eller nåt ord, och vill inte att all text ska markeras automatiskt varje gång jag klickar i fältet. Fram till version 80-nåt gick det att välja beteende som användare, men sen togs det bort "för att det inte följer mönstret för hur sånt fungerar", som de motiverade det med. Nä, men vi kan väl få välja bort idiotier som alla andra kör med ändå?

Ja, browser.urlbar.clickSelectsAll via about:config saknade jag också först, men nu för tiden är det shit the same för mig. Man kan dubbelklicka i adressfältet medan man rör musmarkören lite. Då får man samma effekt. Omständigt? Ibland, ja, men att innehållet i adressfältet markeras vid enkelklick, är en säkerhetsfråga. Källa: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1849593

Mitt val är dock självklart: fortsätta använda Firefox. Att ha browser.urlbar.clickSelectsAll satt till true eller inte, prioteras aldrig över säkerheten, åtminstone enligt mig. Sen är alla olika, vi är ju trots allt vanedjur.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja, browser.urlbar.clickSelectsAll via about:config saknade jag också först, men nu för tiden är det shit the same för mig. Man kan dubbelklicka i adressfältet medan man rör musmarkören lite. Då får man samma effekt. Omständigt? Ibland, ja, men att innehållet i adressfältet markeras vid enkelklick, är en säkerhetsfråga. Källa: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1849593

Mitt val är dock självklart: fortsätta använda Firefox. Att ha browser.urlbar.clickSelectsAll satt till true eller inte, prioteras aldrig över säkerheten, åtminstone enligt mig. Sen är alla olika, vi är ju trots allt vanedjur.

Naturligtvis är det ingen säkerhetsfråga (det framgår också från texten du länkar till). Det är lättja hos utvecklarna. Förmodligen har nån liten detalj tagit för mycket utvecklingstid, och så hittade man en genväg genom detta, och så försvann funktionen.

Det är så sjukt tröttsamt att hela tiden behöva vara vaksam på vad som markeras. Det händer fortfarande kanske 5-10 ggr/vecka att jag raderar en hel söksträng bara för att några puckon hos Mozilla inte orkar göra sitt jobb ordentligt utan apa efter Google och deras ondskefulla får.

Dessutom tror jag att "säkerhetsproblemet" är i adressfältet, inte sökrutan. Jag använder bara sökrutan för sökningar. Adressfältet använder jag enbart de få gånger jag manuellt skriver in en adress, och även när jag kopierar eller klistrar in en länk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Naturligtvis är det ingen säkerhetsfråga (det framgår också från texten du länkar till). Det är lättja hos utvecklarna. Förmodligen har nån liten detalj tagit för mycket utvecklingstid, och så hittade man en genväg genom detta, och så försvann funktionen.

Det är så sjukt tröttsamt att hela tiden behöva vara vaksam på vad som markeras. Det händer fortfarande kanske 5-10 ggr/vecka att jag raderar en hel söksträng bara för att några puckon hos Mozilla inte orkar göra sitt jobb ordentligt utan apa efter Google och deras ondskefulla får.

Dessutom tror jag att "säkerhetsproblemet" är i adressfältet, inte sökrutan. Jag använder bara sökrutan för sökningar. Adressfältet använder jag enbart de få gånger jag manuellt skriver in en adress, och även när jag kopierar eller klistrar in en länk.

"unfortunately we have features (related to security) alive [...] This decision was purely made for future security improvements and maintainability of the code base". Det tar jag som att det är åt säkerhetshållet, därav mitt tidigare utsago.

Du får väl försöka att inte ha så bråttom eller nått, och titta vad som markeras eller var textmarkören är Det har jag fått lära mig. Men att textfält (främst input type="number") markeras när man växlar från och till webbläsaren, är ju måttligt störande för min egna del. Men även det är en skitsak egentligen. Hellre sånt och att vara mer alert om vad som händer i webbläsaren, än att sabotera säkerheten i mjukvaran.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

"unfortunately we have features (related to security) alive [...] This decision was purely made for future security improvements and maintainability of the code base". Det tar jag som att det är åt säkerhetshållet, därav mitt tidigare utsago.

Fast läser man hela kommentaren så är det inte det som är slutsatsen. Det är andra saker som har med säkerhet att göra, som den här funktionen tog kraft/tid från att också få att funka parallellt med, typ. Lättja alltså.

Och som sagt, det är sannolikt bara i själva adressfönstret som det spelade roll. I sökrutan är det bara information som skickas till vald sökmotor, inga direktvägar till adresser. Ingen säkerhetsrisk där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr är Firefox inte mycket bättre. Väldigt ofta saker blir sämre efter en uppdatering. En av de sämsta, som jag stör mig på nästan varje dag flera år senare, är när de tog bort möjligheten att välja hur text i sökfältet hanteras när man klickar i det. Jag gör ofta sökningar där jag ändrar nåt tecken eller nåt ord, och vill inte att all text ska markeras automatiskt varje gång jag klickar i fältet. Fram till version 80-nåt gick det att välja beteende som användare, men sen togs det bort "för att det inte följer mönstret för hur sånt fungerar", som de motiverade det med. Nä, men vi kan väl få välja bort idiotier som alla andra kör med ändå?

Jag saknar vissa saker från FF sedan så många år att jag glömt flertalet av de som faktiskt drog mig bort från FF.
En av de största förlusterna var multi row tabs med horizontell scroll. Har 100-700 tabbar uppe åt gången (Nej, jag tänker inte ändra på det beteendet) och det var fantastiskt men den add-on som hanterade det blev deprecated efter någon slags UI-uppdatering och sedan dess har jag inte sett till det igen.
Det var säkert 10 år sedan nu dock, FF var single threaded forfarande iaf.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du saknar, under inställningar har du "Alla bokmärken" alt. kan du lägga en (dom i mapp) på bokmärkesfältet

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Förstår inte vad du saknar, under inställningar har du "Alla bokmärken" alt. kan du lägga en (dom i mapp) på bokmärkesfältet

Jag vill kunna trycka på en stjärna "som det var innan denna uppdateringen" och få fram bokmärkena.
Nu är det krabb med att först gå in under de 3 punkterna till höger och sen ta bokmärken och de visar fel.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Nu är det krabb med att först gå in under de 3 punkterna till höger och sen ta bokmärken och de visar fel.

Nä, det måste du ju inte? De tre prickarna högst upp till höger > Bokmärken och listor > Visa alla bokmärken öppnar "Sidopanel", vilket du kan få fram genom att klicka på "Sidopanel"-ikonen till vänster om din profilbild i Chrome. Sen att bokmärka sidor och ta bort den sida man är på från bokmärken, är ju precis som vanligt: stjärnan längst till höger i adressfältet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.