Hjälp med PCI Power-kablar från nätaggregat

Permalänk

Hjälp med PCI Power-kablar från nätaggregat

Hejsan. Kanske en dum fråga detta, men. Mitt PSU har 3 pci power kablar

(en 4+4pin, en 8pin, och en 6+2)
8an puttade jag in i moderkortet vid cpun, sen tänkte jag sätta mitt rx5600, men får det ej att funka. Med ena 8 pins bootar et utan bild, dom andra 8 så bootar det inte alls.... Kan det bero på att jag inte hart hdmi som standard på det nya kortets output?

Eller måste jag ha en adapter med typ 16pin till 8?

Permalänk

Det brukar stå på kablarna vart du ska sätta dom i

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat och vad står det på kablarna du använder?

8 resp 4+4 är normalt inte PCIe-power utan ansluts till moderkortet, skulle tippa att det står något i stil med ATX12V, EPS12V eller CPU på dem. 6+2 är standardutförandet för PCIe-power, som används av grafikkort, och det står sannolikt PCIe på den. Har ditt grafikkort mer än en 6- eller 8-pinskontakt behöver du alltså ytterligare 6+2:or.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

4+4 är med högsta sannolikhet till CPU
8 pin och 6+2 är väl till GPU. Men kolla 8 pinnen så det inte är som PeCe skriver

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Vad har du för nätaggregat och vad står det på kablarna du använder?

8 resp 4+4 är normalt inte PCIe-power utan ansluts till moderkortet, skulle tippa att det står något i stil med ATX12V, EPS12V eller CPU på dem. 6+2 är standardutförandet för PCIe-power, som används av grafikkort, och det står sannolikt PCIe på den. Har ditt grafikkort mer än en 6- eller 8-pinskontakt behöver du alltså ytterligare 6+2:or.

Ett sånt här har jag:
https://pangoly.com/en/product/xfx-proseries-550w-core-editio...

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

4+4 är med högsta sannolikhet till CPU
8 pin och 6+2 är väl till GPU. Men kolla 8 pinnen så det inte är som PeCe skriver

Hur vet jag vilken som ska vara där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sudodamien:

Hur vet jag vilken som ska vara där?

6 samt 6+2 är alltid till grafikkorten, 4+4 är alltid till moderkortet för processor strömförsörjningen. någon 8 finns inte på ditt nätagg utan 4+4 som sitter ihop och kan tas isär.

Man bör aldrig blanda ihop dessa då man kan bränna sitt moderkort.

Permalänk
Medlem

Enligt manualen (https://www.manualslib.com/manual/597036/Xfx-P1-850s-Nlb9.htm...) så står det vid ATX12V/EPS12V på 550W-agget "8 & 4+4". Dessa är alltså inte PCI-E-power.

Det står även att det har en PCI-E 6+2-pin och en PCI-E 6-pin. Det är dessa du skall använda till grafikkortet.

Skulle det behövas ytterligare 6-pin eller 6+2-pin så finns det adaptrar från såväl molex (agget har 6st) som SATA-power (agget har 9st) till detta att köpa.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Man bör aldrig blanda ihop dessa då man kan bränna sitt moderkort.

Hade tänkt svara att det inte går, att de är nycklade så att det skall vara omöjligt, men tyvärr visar det sig att det är möjligt. 8-pinnars PCIe går att peta in i EPS 12V-uttaget (men inte tvärtom), och då blir det fel polaritet. Miss i designen av den pluggen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

antar att det är ett äldre agg du köpt för ett tag sedan därför den utdaterade psukontakt designen.

det har inte tillräckligt med 6+2 kontakter för att mata 3 styck 8 pin pci-e strömkontakter

de du hittat 8 pin och 4+4 är för cpu power de har dels fel form på stiften så ska inte äns passa utan våld och fel kabelkoppling så kopplar du dessa i grafikkortet kommer det högst troligt släppa ut den magiska röken.

då har du som valet antingen köpa 2 adaptrar molex/sata till 6+2 pin kontakter för 6 pin kontakten är värdelös idag används knappt efter 2015 eller nått längre på grafikkort

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

eller byta nätaggregat till något mer modernt med rätt kontakter.

och nej att konvertera 6+2 pin eller 6pin till flera 6+2 pin kontakter eller 8pin är ej ok då du riskerar överbelasta den ensamma 6+2 pin eller 6 pin kontakten så pass att den smälter eller börjar brinna.

6pin = max75W
6+2pin/8pin = max 150W

vet att dessa adaptrar existerar och säljs men de klarar inga säkerhetstester öht iom att t.ex om en 6+2 kontakt matar 2 stycken 6+2 kontakter så kan du dra upp till dubbla effekten den är designad för genom den ensamma inkommande 6+2 kontakten vilket högst troligt resuterar i en smält kontakt och eller kablar i bästa fall och i värsta fall att du bränner ner kåken.

Edit:
ja modellen är typ 12 år gammal (inet sålde dem 2011) förklarar den snåla kontakttillgången och 6 pin kontakten då 6 pin var rätt vanliga då och få agg som behövde mer än 2 kontakter och oftast bara en 8 pin och en 6 pin kontakt dessutom eller 2st 6 pin kontakter max.

skulle överväga att byta ut det 12 år är väldigt gammalt och föreligger viss risk att det börjar se slutet på sin livstid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows