Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viita:

Kontrollera även att inställningarna i mjukvaran för grafikkortet korrekta.
Ska även tillägga att om du har möjlighet att prova en annan kabel så är det att rekommendera så problemet inte beror på signalstörningar i kabeln...

tänker du DP eller HDMI kabel?

Permalänk
Medlem

Tänker främst på att prova en annan kabel för att se om det gör skillnad. Det spelar mindre roll om det är DP eller HDMI, eller om du skiftar från den ena typen till den andra.
Det är bara för att utesluta att kabeln inte är problemet.
När det kommer till HDMI-kablar så gjorde LTT ett ganska omfattande test som påvisde att förvånansvärt många HDMI-kablar var av dålig kvalitet medans ett annat test av DP-kablar visade att de allra flest fungerade bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viita:

Tänker främst på att prova en annan kabel för att se om det gör skillnad. Det spelar mindre roll om det är DP eller HDMI, eller om du skiftar från den ena typen till den andra.
Det är bara för att utesluta att kabeln inte är problemet.
När det kommer till HDMI-kablar så gjorde LTT ett ganska omfattande test som påvisde att förvånansvärt många HDMI-kablar var av dålig kvalitet medans ett annat test av DP-kablar visade att de allra flest fungerade bra.

hur leder det till illamående och huvudvärk?

Permalänk
Skrivet av anon352238:

Hej

Har nyligen byggt ny dator och köpt en LG 32gq850 skärm till datorn som är en 1440p ips 240hz skärm.

Jag har inte använt datorn jättelänge endast några få timmar. Men, märkte ganska snabbt att jag började må illa och få huvudvärk. Vad beror detta på? Är det ips, 240hz eller att jag kanske sitter lite för nära skärmen? Har liten datorbord, så jag tycker själv att jag sitter för nära, men är det enda orsaken?

Är det moderkortets wifi antenner som jag lagt ovanpå datorn? Står i manualen att man ska vara minst 20cm ifrån.

Tidigare har jag endast kört på laptop med 60hz ca 14tum och 2k upplösning, och inte känt mig illamående, samt att jag kan använda moderna smartphones länge utan att känna mig så, om det säger något.

Någon annan som fått illamående av ny skärm?

1. Se till att ljusstyrkan inte är för hög.
2. Kolla att skärmen är minst inställd på 60hz.
3. Justera spelets inställningar så du iaf drar ihop minst 60fps konstant.
4. Tänd taklampan i rummet så du inte sitter i kolmörker.
5. Sitt inte för nära skärmen. Min smärtgräns går iaf 70-80cm från en 27" annars får jag migrän så troligen något liknande rekomendera på en 32" ingen jätteskillnad storleksmässigt.
6. Stäng av dynamisk kontrast
7. Kolla skärmens inställningar så du inte har nån overdrive funktion aktiv brukar tendera att bilden flickrar lite om det är igång.

Kontrollera sittställning så du inte sitter fel ansträngning i musklerna kan mycket väl ge iaf liknande symtom och iom ny skärm från att sitta med laptop har du troligen bytt sittställning på köpet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon352238:

hur leder det till illamående och huvudvärk?

Helt rätt. Kassa bildkablar kan kopplas till att man inte får någon bild alls eller tydliga, uppenbara störningar. Huvudvärk och illamående handlar om andra faktorer, det som tagits upp här.

Mycket är förstås en vanesak. Jag som fått chans att pröva på allt möjligt ställer om mig rätt snabbt. Har man däremot haft exakt samma skärm i många år kan effekten bli lite som när man byter glasögon. Man blir ofta lite yr och illamående ett tag innan man vänjer sig.

Detta parat ihop med sådant som att nya skärmar är mycket ljusstarkare och att skärmen presenterar rörelser lite olika kan påverka. Ett vanligt exempel på skillnader i rörelse är att man haft en äldre och ganska släpig skärm som mjukar upp alla rörelser. Suddigt men mjukt. En ny skärm har en betydligt rappare panel och man upplever ett slags staccato när varje bildruta är distinkt skarp utan att smetas ut lika mycket. Kan också orsaka somatisk respons hos betraktaren. Men är även det en vanesak. När man sedan plockar fram den gamla skärmen kan man reagera igen på hur släpig den var.

Storleken på samma avstånd kan också skapa fysiskt obehag. Ögonen är vana med att röra sig på ett visst sätt och nu måste man anstränga ögats muskler för att röra sig över en större yta. En del reagerar inte alls på detta, andra reagerar starkt och det brukar just bli illamående och huvudvärk.

Sedan skadar det inte att kolla synen hos en optiker. Det är ju ofta så här man upptäcker att synen inte längre är exakt vad den en var.

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering:

Känner inte samma symtom som första 2 dagarna nu, känns bättre. Inga ändrade inställningar. Tror att det endast var att jag inte var van.

De första 2 dagarna mådde jag verkligen dåligt, kändes nästan som att jag var nära att spy och hade huvudvärk. Måste dock tillägga att jag då de första 2 dagarna satt ca 5h vardera dag framför datorn för att testa den. Jag testade att ändra inställningar enligt de råd jag fick här, hjälpte helt ärligt inte något märkbart om något alls.

Jag har de senaste 3 dagarna testat skärmen igen, känner verkligen inte samma sak såsom jag gjorde de första 2 dagarna. Jag tror att det är såsom några andra har påpekat, att det har med att jag kanske inte är van med en så stor skärm och frekvensuppdatering m.m. Tidigare körde jag på en liten laptop med endast 60hz.

Sen så sitter jag också ganska nära skärmen pga liten databord, skärmen är 32tum. Så jag funderar på att byta ut den mot en ungefär 27tum istället, då det är svårt att hänga med vad som sker runtomkring när man spelar.

Skrivet av Laxpudding:

Helt rätt. Kassa bildkablar kan kopplas till att man inte får någon bild alls eller tydliga, uppenbara störningar. Huvudvärk och illamående handlar om andra faktorer, det som tagits upp här.

Mycket är förstås en vanesak. Jag som fått chans att pröva på allt möjligt ställer om mig rätt snabbt. Har man däremot haft exakt samma skärm i många år kan effekten bli lite som när man byter glasögon. Man blir ofta lite yr och illamående ett tag innan man vänjer sig.

Detta parat ihop med sådant som att nya skärmar är mycket ljusstarkare och att skärmen presenterar rörelser lite olika kan påverka. Ett vanligt exempel på skillnader i rörelse är att man haft en äldre och ganska släpig skärm som mjukar upp alla rörelser. Suddigt men mjukt. En ny skärm har en betydligt rappare panel och man upplever ett slags staccato när varje bildruta är distinkt skarp utan att smetas ut lika mycket. Kan också orsaka somatisk respons hos betraktaren. Men är även det en vanesak. När man sedan plockar fram den gamla skärmen kan man reagera igen på hur släpig den var.

Storleken på samma avstånd kan också skapa fysiskt obehag. Ögonen är vana med att röra sig på ett visst sätt och nu måste man anstränga ögats muskler för att röra sig över en större yta. En del reagerar inte alls på detta, andra reagerar starkt och det brukar just bli illamående och huvudvärk.

Sedan skadar det inte att kolla synen hos en optiker. Det är ju ofta så här man upptäcker att synen inte längre är exakt vad den en var.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ett alternativ som ofta glöms bort är ett djupare bord så att man kan placera efter den ergonomi kroppen kräver. Har skärmen ett skrymmande stativ som tar plats bakåt kan VESA-fästen med gasarm spara viktiga centimetrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Uppdatering:

Känner inte samma symtom som första 2 dagarna nu, känns bättre. Inga ändrade inställningar. Tror att det endast var att jag inte var van.

De första 2 dagarna mådde jag verkligen dåligt, kändes nästan som att jag var nära att spy och hade huvudvärk. Måste dock tillägga att jag då de första 2 dagarna satt ca 5h vardera dag framför datorn för att testa den. Jag testade att ändra inställningar enligt de råd jag fick här, hjälpte helt ärligt inte något märkbart om något alls.

Jag har de senaste 3 dagarna testat skärmen igen, känner verkligen inte samma sak såsom jag gjorde de första 2 dagarna. Jag tror att det är såsom några andra har påpekat, att det har med att jag kanske inte är van med en så stor skärm och frekvensuppdatering m.m. Tidigare körde jag på en liten laptop med endast 60hz.

Sen så sitter jag också ganska nära skärmen pga liten databord, skärmen är 32tum. Så jag funderar på att byta ut den mot en ungefär 27tum istället, då det är svårt att hänga med vad som sker runtomkring när man spelar.

Jag fick byta från 34 wide till en 27 tum. Upplevde samma som dig samt yrsel, yrsel som höll i sig väldigt länge.
Minns speciellt när jag utan att röra på huvudet sneglade mot ett av hörnen på skärmen och höll på att ramla ur stolen av yr-hets-känsla.
För mig var det nog storlek, välvd skärm och att jag satt för nära.
Men som Laxpudding skriver också, en gasarm kan få skärmen längre ifrån ögonen, nu för tiden har jag tom flyttat bordet ut från väggen så min skärm kommer ännu längre från ögonen. Gasarmen håller skärmen nästan bakom skrivbordet...
Roligt att bli gammal helt enkelt... 🤣

Permalänk
Medlem

När jag köpte en ny skärm, blev bilden väldigt skarpt. Jag hade lätt irritation i ögon men inget huvudvärk. Det som hjälpte mig att vänja fortare (det var väldigt fort) var en ljuskälla (lampa) bakom skärmen som lyste på väggen bakom skärmen. Jag spelar endast med bakgrundsbelysning på nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

När jag köpte en ny skärm, blev bilden väldigt skarpt. Jag hade lätt irritation i ögon men inget huvudvärk. Det som hjälpte mig att vänja fortare (det var väldigt fort) var en ljuskälla (lampa) bakom skärmen som lyste på väggen bakom skärmen. Jag spelar endast med bakgrundsbelysning på nu för tiden.

Japp, aldrig mörkt i rummet längre, med skärmen som enda ljuskälla. Det borgar för huvudvärk för min del. 🤯
Men också som du skriver Arsenik, att bilden blir skarpare kan också ställa till det.
Insåg igår när jag spelade God of War att jag spelade med FSR aktiverat, på maximal inställning dessutom. Visste till för ett par dagar sedan inte ens vad FSR var... 🤣
När jag stängde av FSR blev bilden markant skapare och bara efter en kort stund kände jag det i ögonen, och blev att jag aktiverade FSR igen.

Permalänk
Bildexpert 📺

En bild kan egentligen inte bli "för skarp" i dess utan det är något annat som spökar. "Skärpa" är ett ord som fungerar som slags uppsamlingstratt för det allra mesta av upplevelser som ofta inte alls handlar om vad man normalt definierar som optisk skärpa, likt tydliga transienter mellan pixlarna i de här fallen.

När en tänd lampa i rummet ger behagligare bild handlar det om att pupillen hela tiden måste arbeta med att öppna och dra ihop sig när blicken vandrar mellan skärmen och rummet. Har inget med skärpa att göra men väldigt, väldigt många beskriver den situationen som att "bilden blev för skarp" för det är de ord och den känsla man har närmast.

Idealet för en skärm i ett rum är en situation där pupillen kan vara konstant i sin storlek. Vilket både är lugnare/behagligare men också leder ökad kvalitet på upplevelsen, likt hur man bättre tar till sig nyansomfånget i bilden. Detta löser man då med balans mellan belysningsnivåerna i rummet och på skärmen. Där de flesta skärmar kommer inställda för det där kontoret mitt på dagen i en skyskrapa i Taiwan och inte för en svensk decemberkväll.

Ifall en uppskalning likt FSR, vilket typiskt interpolerar och därmed gör bilden något mjukare i syfte att öka FPS, upplevs som mer behaglig lär det vara något helt annat. Kan vara en vanesak men också att man behöver gå till optikern. Ifall den faktiskt mer detaljerade bilden upplevs jobbigare kan det bero på att ögat försöker fokusera men hindras av exempelvis brytningsfel och närsynthet. Fokus i ögat ske via ögats muskler som då snabbare tröttas ut.

Permalänk
Medlem

Korrekt, både närsynt och med brytningsfel. 😂